Р Е Ш Е Н И Е
Номер |
|
Година |
10.08.2020 |
Град |
Кърджали |
|||||||||||||||
В
ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||||||||||||
Районен |
съд |
|
състав |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
На |
13.07. |
Година |
2020 |
|||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
В
публично заседание и следния състав: |
||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Председател |
Здравка
Запрянова |
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Членове |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Съдебни
заседатели |
|
|||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Секретар |
Марияна Суркова |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Прокурор |
|
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
като
разгледа докладваното от |
съдията |
|
||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||
Административен
характер наказателно |
дело номер |
676 |
по
описа за |
2020 |
година. |
|||||||||||||||
Обжалвано е Наказателно постановление № 197/ 14.05.2020г.,
издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено административно
наказание глоба в размер на 300,00лв. на Г.К.К. за нарушение на 17.04.2020г.
извършено в гр.Кърджали ул.Мара Михайлова на чл.209а, ал.4 пр.2 вр.ал.1 от
Закона за здравето.
Жалбоподателят Г.К. *** твърди, че не бил доволен от наказателното
постановление, което считал за незаконосъобразно. Настоява, че бил санкциониран
за нещо, което не е извършил. Моли съда да отмени така съставеното наказателно
постановление. Жалбоподателят редовно призован за съдебното заседание, се явява
лично и поддържа жалбата си. В ход по същество настоява, че е безработен и
изразява желание да му се отмени глобата.
Административнонаказващият орган чрез процесуалния си представител
оспорва жалбата. Пледира съдът да постанови решение, с което да потвърди атакуваното наказателно постановление като претендира и
юрисконсултско възнаграждение. Представя подробна писмена защита.
Районна прокуратура-Кърджали, редовно призована за съдебното
заседание на основание чл.62 от ЗАНН, не се представлява.
Съдът като взе предвид събраните по делото доказателства,
намира за установено от фактическа страна следното: На 17.04.2020г. свидетелите
Д.Х. и П.К. били на работа като служители в РУ-Кърджали. В този период в
Република България било обявено извънредно положение с Решение от 13.03.2020 г.
на Народното събрание на Р.България заради усложняваща се епидемична
обстановка, свързана с разпространението на COVID-19 на територията на
страната. По този повод съответно били въведени и противоепидемични мерки, една
от които била регламентирана в т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г.,
допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването. Тази мярка задължавала всички лица, когато се намират в
закрити или на открити обществени места да имат поставена защитна маска за лице
за еднократна или многократна употреба или друго средство, покриващо носа и
устата. По този повод свидетелите Д.Х. и П.К. ***, когато около 13.40 часа те се намирали на ул.Мара
Михайлова пред бл.11 в гр.Кърджали, когато видели на беседка там струпване на
много хора. Измежду тях бил и жалбоподателя Г.К., който си говорел с другите
лица без да има на лицето си маска или шал, която да покрива устата и носа му. Виждайки
това свидетелят Х. го попитал къде му е маската, който отговорил че му била в
джоба. По този повод на место му бил съставен и връчен акт за установяване на
административно нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ, който нарушителят подписал
без възражение. На 14.05.2020 г. наказващият орган издал атакуваното
постановление, с което на основание чл.209а, ал.4, пр.2 вр. чл.209а, ал.1 от ЗЗ
било наложено административно наказание „глоба” в размер на 300 лв. на Г.К.К.
за извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването.
Тази фактическа обстановка съдът намира за установена от
показанията на свидетелите Д.Х. и П.К., кредитирани изцяло като достоверни,
логични и кореспондиращи помежду си и с писмените доказателства по делото; Акт
за установяване на административно нарушение от 17.04.2020 г.; Докладна записка
от 21.04.2020 г.; Заповед № 292з-586 от 30.03.2020 г. на директора на ОД
МВР-Кърджали; Заповед № РД-01-124/13.03.2020г. на министъра на
здравеопазването; Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на
здравеопазването.
При така установеното от фактическа страна, съдът направи
следните правни изводи: Настоящата жалба е процесуално допустима, тъй като е
подадена от надлежна страна и в законоустановения срок по чл.59, ал.2 от ЗАНН,
поради което следва да бъде разгледана по същество.
На жалбоподателя е наложено административно наказание за
извършено нарушение по чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на
министъра на здравеопазването. Посочената разпоредба чл.209а, ал.1 от ЗЗ, в
редакцията към датата на деянието предвижда, че който наруши или не изпълни
въведени с акт на министъра на здравеопазването или директор на регионална
здравна инспекция противоепидемични мерки по чл.63, ал.1 или 2, освен ако
деянието съставлява престъпление, се наказва с глоба от 300 до 1 000 лв., а при
повторно нарушение от 1 000 до 2 000 лв. Видно от чл.63, ал.1 от ЗЗ, действащ
също към процесната дата, там е предвидено при възникване на извънредна
епидемична обстановка министърът на здравеопазването да въвежда
противоепидемични мерки на територията на страната или на отделен регион.
Именно такава е настоящата хипотеза, тъй като с издадена на основание чл.63 от
Закона за здравето Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г. на министъра на здравеопазването
са били въведени противоепидемични мерки на територията на Р.България. Същата
заповед е допълнена, като е създадена т.9, със Заповед № РД-01-197/11.04.2020
г. на министъра на здравеопазването, в сила от 12.04.2020 г. до 26.04.2020 г. В
цитираната т.9 от акта на министъра на здравеопазването е посочено, че всички
лица, когато се намират в закрити или на открити обществени места (в т.ч.
транспортни средства за обществен превоз, търговски обекти, паркове, църкви,
манастири, храмове, зали, улици, автобусни спирки и др.) са длъжни да имат
поставена защитна маска за лице за еднократна или многократна употреба или
друго средство, покриващо носа и устата (в т.ч. кърпа, шал и др.). За целите на
тази мярка обществени са и местата, и пространствата, които са свободно
достъпни, и или са предназначени за обществено ползване (в т.ч. всички места,
на които се предоставят обществени услуги). Именно това е и противоепидемичната
мярка, която жалбоподателят не е изпълнил. На 17.04.2020г. той се е намирал на
открито обществено място- беседка пред жилищен блок, но без да има поставена
защитна маска за лице, с което е осъществил състав на вмененото му нарушение по
чл.209а, ал.1 от ЗЗ и т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Затова
правилно е реализирана административнонаказателната му отговорност. Наложената
санкция е минималната по размер и съдът няма правомощия да я намали, предвид
нормата на чл.27, ал.5 от ЗАНН.
При извършената служебна проверка не бяха констатирани
нарушения на процесуалните правила или на материалния закон, допуснати в хода
на административнонаказателното производство. Актът за установяване на
административно нарушение и обжалваното наказателно постановление са съставени
правилно и законосъобразно, от компетентен орган, съдържат необходимите
реквизити съгласно чл.42 и чл.57 от ЗАНН. Нарушението е пълно описано с всички
относими към конкретния състав признаци, посочени са датата, мястото и
обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го
подкрепят, индивидуализиран е и нарушителя. От изложените в акта и
наказателното постановление факти става ясно какво деяние е осъществено от
жалбоподателя, кога е извършено и каква е неговата правна квалификация, като не
е налице съществено нарушение на процесуалните правила, което да ограничава
правото на защита на нарушителя и да опорочава атакувания акт до степен,
налагаща отмяната му. Административното нарушение се явява безспорно установено
от показанията на разпитаните очевидци Д.Х. и П.К., както и от писмените
доказателства. Правилна е дадената правна квалификация на деянието, тъй като
констатираното нарушение и установената по делото фактическа обстановка
съответстват на посочената като нарушена правна норма на чл.209а, ал.1 от ЗЗ и
т.9 от Заповед № РД-01-124/13.03.2020 г., допълнена със Заповед №
РД-01-197/11.04.2020 г. на министъра на здравеопазването. Неоснователно в тази
връзка е възражението на жалбоподателя за това, че в цитираната Заповед № РД-01-124/13.03.2020
г. нямало т.9, а последната се намирала в друга заповед. Напротив, видно от
Заповед № РД-01-197/11.04.2020 г., същата допълва Заповед №
РД-01-124/13.03.2020 г., при което в последната се създава именно т.9, имаща
посоченото по-горе съдържание. Това са относимите актове към извършеното от
жалбоподателя деяние и те правилно са били посочени в атакуваното наказателно
постановление. Липсват основания за прилагане на чл.28 от ЗАНН, тъй като
конкретното деяние не се отличава по степен на обществена опасност от
обичайната за този вид нарушения и не представлява маловажен случай.
Нарушението е формално и за съставомерността му не е необходимо настъпване на
вредни последици. Освен това, обществените отношения, които се охраняват с
разпоредбата на чл.209а, ал.1 от ЗЗ са особено значими и неспазването й създава
риск за живота и здравето на неограничен кръг лица. Предвид изложените
съображения, атакуваното постановление следва да бъде потвърдено изцяло като
правилно и законосъобразно.
С оглед изхода на делото и направената претенция за
разноски, на основание чл.63, ал.5 вр. ал.3 от ЗАНН следва на административно
наказващия орган да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер определен
в чл.37 от ЗПП. Съгласно чл.37, ал.1 от ЗПП заплащането на правната помощ е
съобразно вида и количеството на извършената дейност и се определя в наредба на
Министерския съвет по предложение на НБПП. По силата на чл.27е от Наредбата за
заплащане на правната помощ, възнаграждението за защита в производствата по
ЗАНН е от 80 до 120 лв. В случая по делото е проведено едно съдебно заседание,
на което е взел участие процесуалният представител на наказващия орган, като е
изготвил и депозирал и писмена защита, поради което следва да се присъди
възнаграждение в размер от 100 лв. Доколкото издателят на наказателното
постановление се намира в структурата на Областна дирекция на МВР-Кърджали,
именно в полза на същата в качеството й на юридическо лице (чл.37, ал.2 от ЗМВР) следва да бъдат присъдени разноските по делото. Ето защо, Съдът
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 197/
14.05.2020г., издадено от Директор на ОДМВР- Кърджали, с което е наложено
административно наказание глоба в размер на 300,00лв. на Г.К.К. за нарушение
извършено на 14.04.2020г. в гр.Кърджали на чл.209а, ал.4 пр.2 вр.ал.1 от Закона
за здравето, като правилно и законосъобразно.
ОСЪЖДА Г.К.К. *** с ЕГН **********, да заплати на
Областна дирекция на МВР-Кърджали, сумата от 100 лв., представляваща направени
разноски по делото за юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-Кърджали по реда на глава 12 от АПК, в 14- дневен срок от
съобщаването на страните, че е изготвено.
Районен съдия: