№ 176
гр. Плевен , 16.04.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ПЛЕВЕН, III НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ в публично
заседание на девети април, през две хиляди двадесет и първа година в
следния състав:
Председател:Дария И. Митева Маринова
при участието на секретаря ЗАХАРИНКА К. ПЕТРАКИЕВА
като разгледа докладваното от Дария И. Митева Маринова Административно
наказателно дело № 20214430200432 по описа за 2021 година
по описа на РС Плевен – трети н. с., за да се произнесе взе предвид следното
:
Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 21-0938-000009/26.01.2021
г. на *** сектор Пътна Полиция при ОД на МВР - Плевен, с което на Т. П. Д.
от гр.Плевен, ***, с ЕГН: ********** е наложено административно наказание
глоба в размер на 100 /сто/ лв. за нарушение по чл.119, ал.1 от Закона за
движение по пътищата /ЗДВП/ на основание чл.183, ал.5, т.2 от ЗДВП, както и
е постановено да се отнемат 8 /осем/ контролни точки на основание Наредба
№ Із–2539/2012 г. за определяне първоначалния максимален размер на
контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им,
списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни
точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно
допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение
за провеждане на допълнително обучение.
Жалбоподателят Д. се явява в съдебно заседание. Чрез упълномощения
му процесуален представител адв. М.С. -АК-гр. Плевен, и по съображения,
изложени в жалбата, се иска от съда отмяна на наказателното постановление
като неправилно и незаконосъобразно. Твърдят се допуснати в хода на
административното производство съществени процесуални нарушения,
недоказаност извършването на процесното административно нарушение от
наказаното лице, както и се излагат доводи за нарушение на чл.36, ал.2 от
1
ЗАНН.
Въззиваемата страна ОД на МВР гр. Плевен не изпраща процесуален
представител в съдебно заседание.
Съдът като съобрази и анализира доказателствата по делото поотделно
и в тяхната съвкупност прие за установено следното:
Жалбата е подадена в срок и изхожда от лицето, което е било
санкционирано, поради което е ДОПУСТИМА, а разгледана по същество е
ОСНОВАТЕЛНА.
На 05.11.20г. Т. П. Д. управлява л.а. Ауди А4 Авант собственост на
Д.Р.В.. Напръсква със спрей В.Д.Г., който пресича на пешеходна пътека
намираща се на ул. *** посока *** Плевен. Между двамата възниква
конфликт.
По случая въз онова на жалба от В.Д.Г. е било образувано прокурорска
преписка №В-7704/20г по описа на РП-гр.Плевен. Пострадалият не е
представил медицинско с оглед на нанесени му телесни увреждания. Поради
недоказаност, прокурорската преписка е прекратена поради липса на данни за
извършено от общ характер престъпление за нанесени телесни увреждания.
Като препис от това постановление е изпратено на В.Д.Г. и сектор ПП
при ОД на МВР-гр. Плевен за търсена на административна отговорност на Т.
П. Д..
На основание чл.36, ал.2 от ЗАНН и Постановление № В-7704/15.01.21г
на РП–гр.Плевен е издадено НП № 21-0938-000009/26.01.2021 г. на Пътна
Полиция при ОД на МВР Плевен за прието за извършено административно
нарушение на правилата за движение с дадена му в акта правна квалификация
по чл.119, ал.1 от ЗДВП, като на основание чл.183, ал.5, т.2 от ЗДвП му е
наложено административно наказание Глоба в размер на 100лв.
Наказателното постановление е издадено от компетентен орган в кръга
на правомощията му.
Правилно според съда административно – наказващият орган е
приложил и съответната на нарушението санкционна разпоредба – на чл.183,
ал.5, т.2 от ЗДВП, предвиждаща за нарушението по чл.119, ал.1 от ЗДВП
административно наказание глоба в размер на 100 лева. Тази санкционна
норма на чл.183 ал.5 т.2 от ЗДВП предвижда конкретно по вид и размер
наказание – глоба в размер на 100 лв., какъвто е и наложен на Д. , като съдът
и не би и могъл да ревизира това наказание евентуално в насока на
намаляване на размера му.
В съответствие с изискванията на Наредба № Із – 2539/17.12.2012 г. за
определяне първоначалния максимален размер на контролните точки,
2
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на
нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на
водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото
нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за
провеждане на допълнително обучение, е било постановено от
административно – наказващият орган в наказателното постановление
отнемането на 8 контролни точки за нарушението по чл.119 ал.1 от ЗДВП.
В хода на административното производство съдът констатира
допуснати нарушения от категорията на съществените, които опорочават
наказателното постановление и да налагат неговата отмяна като
незаконосъобразно.
Съдът намира, че при издаване на обжалваното наказателно
постановление е допуснато нарушение на чл. 36, ал.2 от ЗАНН, съгласно
която разпоредба без приложен акт административно наказателна преписка
не се образува, освен в случаите, когато производството е прекратено от съда
или прокурора и е препратено на наказващия орган.
Установява се, че с постановление от 14.01.21 г. прокурор в РП –
Плевен е прекратил наказателното производство по пр. пр. №В-7704/2020 г.,
образувано по повод жалба на В.Д.Г. срещу Т. П. Д. за нанесени телесни
увреждания, по което не са привличани лица в качеството на обвиняеми и
не са налагани мерки за процесуална принуда. Постановено е препис от
постановлението да се изпрати на две лица, сред които и жалбоподателят ,
като е вписано, че постановлението подлежи на обжалване пред РС – Плевен
в 7-дневен срок от връчването му. Обжалваното НП е издадено на 26.01.2021
г.
Прокурорът е приел, че наказателното производство следва да бъде
прекратено поради липса на престъпление.
В случая административно наказателното производство е следвало да
започне с издаване на акт по смисъла на чл. 36, ал.1 от ЗАНН. Въпреки че по
делото е било представено постановление за прекратяване на наказателното
производство образувано за престъпление по чл. 130 от НК, същото не може
да обоснове хипотезата на чл. 36, ал.2 от ЗАНН, която предвижда възможност
за издаване на наказателно постановление без съставен АУАН.
Възможност за приложение разпоредбата на чл. 36, ал.2 от ЗАНН е
налице тогава, когато наказателното производство или съдебното такова е
било прекратено срещу конкретно лице, на което впоследствие да е възможно
налагане на административно наказание, доколкото НП би следвало да
съдържа всички факти, въз основа на които наказващият орган да извърши
преценка за съставомерност на деянието като административно нарушение.
Отделно от това с тези факти следва да бъде запознат и самият
3
нарушител, за да организира защитата си в хода на административно
наказателното производство.
За приложението на чл. 36, ал.2 от ЗАНН е необходимо наличието на
идентичност между субектите и предмета на наказателното и
административно наказателното производство.
При липса на идентичност на субектите на отговорност по двете
производства и техния предмет, какъвто е настоящият случай, не са налице
предпоставките на чл. 36, ал.2 от ЗАНН за издаване на наказателно
постановление, без преди това да е съставен акт за установяване на
административно нарушение.
След като в конкретния случай прокурорската преписка е било
образувано, няма повдигнато обвинение и прекратено, постановлението на
прокурора за прекратяването му не може да замести АУАН. Несъставянето на
АУАН против жалбоподателя в конкретния случай представлява процесуално
нарушение, което е от категорията на съществените, водещо до цялостна
незаконосъобразност на процесното НП.
Не е налице и идентичност на предмета на двете производства.
С оглед на изложеното и след като липсва идентичност на субектите на
отговорност по двете производства и техния предмет, в случая е било
необходимо първо да се състави АУАН, който да се предяви и връчи на
наказаното лице, след което да се пристъпи към издаване на наказателното
постановление.
Като не е съставен АУАН от наказващия орган, е допуснато съществено
процесуално нарушение – самостоятелно основание за отвяна на
наказателното постановление, без да се разглежда спора по същество.
Посочените нарушения са съществени и водят до незаконосъобразност
на наказателното постановление, поради което същото следва да бъде
отменено като такова.
По изложените съображения съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Наказателно
постановление № 21-0938-000009/26.01.2021 г. на *** сектор Пътна Полиция
при ОД на МВР Плевен, с което на Т. П. Д. от гр. Плевен, ***, с ЕГН:
********** е наложено административно наказание глоба в размер на 100
/сто/ лв. за нарушение по чл.119, ал.1 от Закона за движение по пътищата
4
/ЗДВП/ на основание чл.183 ал.5 т.2 от ЗДВП, както и е постановено да се
отнемат 8 /осем/ контролни точки на основание Наредба № Із–2539/2012 г. за
определяне първоначалния максимален размер на контролните точки,
условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на
нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на
водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото
нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за
провеждане на допълнително обучение, като незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд-гр.Плевен в 14-дневен срок от съобщението до
страните, че е изготвено.
Съдия при Районен съд – Плевен: _______________________
5