Решение по дело №528/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2021 г. (в сила от 10 декември 2021 г.)
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700528
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 280

гр. Перник, 10.12.2021 г.

 

АДМИНСТРАТИВЕН СЪД – ПЕРНИК, в публично съдебно заседание на двадесет и шести ноември през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

        съдия: Слава Георгиева

При секретаря Емилия Владимирова, като разгледа административно дело № 528/2021 г. по описа на съда, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145чл. 178 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 3, във вр. с ал. 1 от КСО.

Образувано е по жалба, подадена от Р.Ц.К.,*** чрез адв. Н.Б.,*** против решение № КПК-39 от 06.10.2021г.  на директора на ТП–Перник на НОИ, с което е отхвърлена жалбата й против разпореждане № 131-02-22-3 от 25.08.2021г. на ръководител на осигуряваното за безработица. С разпореждането е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по подадено заявление с вх. № 131-02-22 от 18.01.2021г..

Жалбоподателката счита, че обжалваното решение е незаконосъобразно  и неправилно. Сочи, че е назначена на трудов договор в ****ЕООД и трудовото й правоотношение е прекратено на 05.01.2021г., което е достатъчно основание да се постанови разпореждане за отпускане на парично обезщетение за безработица. Счита, че позоваването на констативен протокол и задължителни предписания издадени по отношение на работодателя й, не може да доведе до постановяване на отказ.  Искането към съда е да  отмени обжалваното решение и разпореждането, с което е е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица.

В съдебно заседание жалбоподателката, редовно призована не се явява, вместо нея се явява адв. Н.Б.,***. Поддържа жалбата и пледира същата да се уважи.

Ответникът по жалбата–Директор на Териториално поделение - Перник на Националния осигурителен институт, чрез процесуалния  си представител юрисконсулт Е.С.*** оспорва жалбата. Пледира същата да се отхвърли като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд – Перник, в настоящия съдебен състав, като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от ГПК, във връзка с чл. 144 от АПК приобщените по делото доказателства, намери за установено от фактическа страна следното:

Със заявление вх. № 131-02-22 от 18.01.2021г., подадено в съответствие с изискването на чл. 1, ал. 1 от Наредбата за отпускане и изплащане на паричните обезщетения за безработица, жалбоподателката  е поискала отпускане на обезщетение за безработица, поради прекратяване на трудовото й правоотношение със ****ЕООД, с ****. Към него е приложена заповед № 006/05.01.2021 г., от която е видно, че трудовото правоотношение на Р.Ц.К. е прекратено на основание чл. 328, ал. 1, т. 3 от КТ, считано от 06.01.2021 г.

Със сигнал с изх. № 1042-13-21 от 22.01.2021г. във връзка с Процедура за контрол и ограничаване на неправомерните разходи при отпускане и изплащане на парични обезщетения и помощи  от ДОО е поискана проверка на  ****ЕООД.

С разпореждане № 131-02-22-1 от 03.02.2021 г. на ръководителя на осигуряването за безработица при ТП–Перник на НОИ на основание чл. 54г, ал. 4 от КСО е спряно производството по отпускане на парично обезщетение за безработица, образувано по заявление № 131-02-22 от 18.01.2021г.

Контролен орган при ТП – София град на НОИ е извършил проверка на осигурителя ****ЕООД. Констатациите от нея са обективирани в констативен протокол № КП-5-21-00972334 от 03.08.2021г.. В него е отразено, че на 18.01.2016 г. дружеството е придобито от Л.Л.Т.и е променило седалището и адреса си в гр. София, район ****, бул. ****. Същият е управител на още 14 дружества. Успоредно с това други дружества през този период подават данни по чл. 5, ал. 4 от КСО, в качеството му на лице, полагащо труд с вид осигурен 01, за длъжности: „работник строителство“ и „общ работник“. До 2018г. са подавани декларации по чл. 92 от ЗКПО. През 2019г. е подадена декларация по чл. 39 от ЗС, че дружеството не осъществява дейност. Фискалното устройство е дерегистрирано на 21.12.2016г.. Установено е, че данни се подават по електронен път с КЕП за 2016г. от упълномощено лице-М.А.и за 2018г., 2019г. и 2021г. с титуляр-Л.Т.. За периода от 2015г.-2021г., няма внесени осигурителни вноски по фондовете на ДОО, който са в размер на 34023лв. От фондовете на ДОО обаче са изплатени суми в размер на 37433лв. по болнични листове за временна неработоспособност. До м.02.2021г. дружеството е подавало уведомления за сключени трудови договори с 35лица назначавани на различни длъжности. Управителят на дружеството е декларирал, че дейността на дружеството е дърводобив поради което са назначавани лица на длъжност „дървосекачи“. Не разполага с трудово досие на жалбоподателката. Дейността се извършва на сечища в община Б.. В дружеството няма лица, които да работят в офис за периода от 2016г. до датата на проверката. Дружеството не поддържа производствени бази и офиси. Изводът на контролния орган е, че след м. 01.2017г. реално не са упражнявали трудова дейност в ****ЕООД изрично посочени лица между който е и жалбоподателката, заемаща по документи длъжност „финансов мениджър“.  Прието е, че за лицата, за които са подавани данни за осигуряване не са изпълнени условията на чл. 10, ал. 1 от КСО, във вр. с § 1, ал. 1, т. 3 и т. 12 от ДР на КСО – не са упражнявали трудова дейност.

Въз основа на извършената проверка и на основание чл. 108, ал. 1, т. 3 от КСО контролен орган при ТП – Перник на НОИ е издал задължителни предписания № ЗД-1-21-00972345 от 03.08.2021 г., с които ****ЕООД е задължен да заличи неоснователно подадени данни по чл. 5, ал. 4 от КСО на общо 17 броя лица, сред които под № 13  и жалбоподателката  – Р.Ц.К. за периода от 01.02.2017 г. до 31.12.2020 г. Задължителните предписания връчени на управителя на дружеството на 29.07.2021г.,  не са обжалвани и са влезли в сила. Данните за жалбоподателката за периода 01.02.2017 г. до 31.12.2020 г. се заличават  по реда на чл. 4, ал. 10, т. 4 от Наредба № Н-13 от 17.12.2019 г. за съдържанието, сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от самоосигуряващите се лица.

С разпореждане № 131-02-22-2 от 25.08.2021 г., издадено от ръководителя на осигуряването за безработица при ТП-Перник на НОИ на основание чл. 55 от АПК е възобновено производството по отпускане на обезщетение за безработица по заявление № 131-02-22 от 18.01.2021 г.

С разпореждане № 131-02-22-3 от 25.08.2021 г. ръководителят на осигуряването за безработица при ТП–Перник на НОИ е отказал отпускане на парично обезщетение за безработица по заявление вх. № 131-02-22 от 18.01.2021 г. на основание чл. 54ж, ал. 1 от КСО,  във вр. с чл. 10 от КСО. Административния орган приел, че лицето не  е извършвало трудова дейност при осигурителя ****ЕООД в процесния период, поради което не е имало основание за осигуряването му съгласно чл. 10, ал. 1 от КСО, във вр. с пар. 1, ал. 1, т. 3 от ДР на КСО.

Разпореждането е обжалвано по административен ред. Жалбата срещу него е отхвърлена с Решение № КПК-39 от 06.10.2021г. на директора на ТП на НОИ – Перник.

Срещу решението е подадена жалба от Р.К. въз основа, на която е образувано настоящето съдебно производство.

В хода на съдебното оспорване страните не са ангажирали доказателства, поради което, настоящият съдебен състав приема изцяло установената в хода на административното производство фактическа обстановка.

При така установеното от фактическа страна, Административен съд – Перник, като прецени процесуалните предпоставки за допустимост, взе предвид становищата на страните и на основание чл. 168, ал. 1 от АПК въз основа на събраните по делото доказателства провери законосъобразността на оспорения акт на всички основания по чл. 146 от АПК, намери следното:

Жалбата е подадена от лице по чл. 147, ал. 1 от АПК, чиито права са засегнати от оспорения административния акт, при спазване на срока по чл. 149, ал. 1 от АПК, във вр. с чл. 118, ал. 1 от КСО, срещу подлежащо на съдебен контрол на основание чл. 118, ал. 1 от КСО решение на Директора на ТП на НОИ – Перник, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество е неоснователна по следните съображения:

Оспореното решение е валидно и допустимо. Издадено е след надлежно сезиране с жалба вх. № 1012-13-106 от 07.09.2021 г., по реда на чл. 117, ал. 1 от КСО и в срока за обжалване по чл. 117, ал. 2, т. 2 от КСО.

Постановено е от компетентен орган съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО – Директор на ТП–Перник на НОИ. Обективирано е в изискуемата писмена форма и е със съдържание съгласно чл. 117, ал. 3 от КСО. Означен е органът, който го е издал. Отразени са направените от него при осъществената контролна дейност фактически и правни изводи. Формулиран е ясен диспозитив. Съдържа информация за реда, срока и органа, пред който подлежи на обжалване. Датирано и подписано е. От обстоятелствената част недвусмислено се изяснява, че контролиращият административен орган приема обжалваното разпореждане за съответстващо на изискванията за компетентност, форма, съдържание и процедура и споделя извода на издателя му за отсъствие на предпоставките по чл. 54а, ал. 1, във вр. с чл. 10 от КСО за издаване на заявения административен акт – отпускане на обезщетение за безработица.

Решението на директора на ТП – Перник на НОИ е правилно и законосъобразно. Правилен е изводът му, че разпореждане № 131-02-22-3 от 25.08.2021 г. е издадено от материално и териториално компетентния орган съгласно чл. 54ж, ал. 1 от КСО, а именно: ръководител на осигуряването за безработица при ТП – Перник на НОИ, видно и от приложена по делото заповед. Същото отговаря на изискването за писмена форма и съдържание, посочени в чл. 59, ал. 2, във вр. с ал. 3 от АПК. При провеждане на административното производство са спазени процесуалните правила, регламентирани в КСО и в Наредбата за отпускане и изплащане на обезщетения за безработица. Изпълнени са изискванията за служебно събиране на доказателства и изясняване на всички относими факти и обстоятелства. Съответен на закона е изводът на административния орган, че не са били налице предпоставките за издаване на заявения от жалбоподателката  административен акт – разпореждане за отпускане на парично обезщетение за безработица.

Съгласно чл. 54а, ал. 1 от КСО право на парично обезщетение за безработица имат лицата, за които са внесени или дължими осигурителни вноски във фонд "Безработица" най-малко 12 месеца през последните 18 месеца преди прекратяване на осигуряването и които имат регистрация като безработни в Агенцията по заетостта, не са придобили право на пенсия за осигурителен стаж и възраст в Република България или пенсия за старост в друга държава или не получават пенсия за осигурителен стаж и възраст в намален размер по чл. 68а или професионална пенсия по чл. 168, и не упражняват трудова дейност, за която подлежат на задължително осигуряване по този кодекс или по законодателството на друга държава.

В настоящия случай е спорно обстоятелството налице ли е заявеното от жалбоподателката прекратяване на осигуряването й, на което се основава правото й на парично обезщетение за безработица. Съгласно чл. 10, ал. 1 от КСО осигуряването възниква от деня, в който лицата започват да упражняват трудова дейност по чл. 4 или чл. 4а, ал. 1 и за които са внесени или дължими осигурителни вноски и продължава до прекратяването й. В хода на проведено административно производство по реда на чл. 108, ал. 1 от КСО е установено, че жалбоподателката  не е извършвала трудова дейност при осигурителя ****ЕООД и по тази причина не е било налице основание за дължимост и плащане на осигурителни вноски. Това производство е приключило с влязъл в сила административен акт – задължителни предписания № ЗД-1-21-00972345 от 03.08.2021 г., издадени от старши инспектор по осигуряването в ТП – София-град към НОИ за заличаване на подадени от този осигурител данни по чл. 5, ал. 4 от КСО за жалбоподателката Р.К.  за периода от 01.02.2017 г. – 31.12.2020 г.

Въз основа на изложеното се приема, че през периода 01.02.2017 г. – 31.12.2020 г. жалбоподателката не е имала качеството осигурено лице по смисъла на § 1, т. 3 от ДР на КСО и по отношение на нея не възникнало, респективно не е било прекратено осигуряване, с осигурител ****ЕООД. Поради това и не са налице предпоставките на чл. 54а, ал. 1 от КСО за отпускане на парично обезщетение за безработица.

След като и решаващият административен орган е достигнал до същия извод с разпореждане № 131-02-22-3 от 25.08.2021 г., като е отказал отпускане изплащане на парично обезщетение за безработица по заявление вх.  № 131-02-22/18.01.2021 г., подадено от Р.К.  се приема, че  издаденото разпореждане е в съответствие с материалния закон и неговата цел, поради което като е отхвърлил жалбата срещу него директорът на ТП – Перник на НОИ е постановил законосъобразен акт.

С оглед на изложеното жалбата е напълно неоснователна и същата ще се отхвърли като неоснователна.

Предвид изхода от спора право на разноски има ответната страна. Същите са своевремнно предявени и представляват юрисконсулско възнаграждение.  На основание чл. 143, ал. 3 от АПК в полза на ответника следва да се присъди юрисконсултско възнаграждание в размер на 100 лв., определено  на основание чл. 24 от Наредбата за заплащане на правната помощ.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, Административен съд – Перник

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалба на Р.Ц.К. против решение № КПК-39 от 06.10.2021г.  на директора на Териториално поделение – Перник на Националния осигурителен институт, с което е отхвърлена жалба против разпореждане № 131-02-22-3 от 25.08.2021г. на ръководител на осигуряваното за безработица при Териториално поделение - Перник на Националния осигурителен институт, с което е отказано отпускане на парично обезщетение за безработица по подадено заявление с вх. № 131-02-22 от 18.01.2021г..

ОСЪЖДА Р.Ц.К., с ЕГН **********, с адрес ***   да заплати на Териториално поделение – Перник на Националния осигурителен институт сумата от 100 лв. /сто лева/, представляваща съдебни разноски по АД № 528/2021г. по описа на Административен съд-Перник.

Решението не подлежи на обжалване на основание чл. 119, във вр. с чл. 117, ал. 1, т. 2, б. "б" от КСО.

 

 

 

Съдия: /п/