Решение по дело №848/2022 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1235
Дата: 13 октомври 2022 г.
Съдия: Станислава Петкова Стоева
Дело: 20227050700848
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 април 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

         

 

 

……..........................., гр. Варна

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ВАРНА, VІІ състав, в публично заседание на двадесет и осми септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

                                                СЪДИЯ: СТАНИСЛАВА СТОЕВА

 

при секретаря Деница Кръстева, като разгледа докладваното от съдия Ст. Стоева адм. дело № 848 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 1 от Закон за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/, във вр. с чл. 203 от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искова молба на „Пътища и мостове Про“ ООД, ЕИК*****, представлявано от управителя И.Р.К., със седалище и адрес на управление гр. --------------чрез адв. Я.Я. ***, срещу Министерство на иновациите и растежа, ЕИК *****с адрес --------------представлявано от министъра на иновациите и растежа Д.Л., за заплащане на обезщетение за претърпени имуществени вреди изразяващи се в платена сума в размер на 393 521.33 лв., представляваща лихва върху платена 100% финансова корекция по Договор № BG161P0003-2.3.02-0046-C0001 от 22.10.2013 г., ведно със законната лихва, считано от 13.04.2021г. – датата на настъпване на вредата да окончателното заплащане на сумата и сума в размер на 1015.91 лв., представляваща лихва върху платена финансова корекция в размер на 79 500.00 лева по Договор № BG161PO003-1.1.04-0027-C0001 от 02.12.2011 г., ведно със законната лихва, считано от 13.04.2021г. – датата на настъпване на вредата да окончателното заплащане на сумата, които вреди са настъпили в резултат на незаконосъобразни действия на ответника, подробно описани.

В съдебно заседание, чрез пълномощника си, ищецът поддържа исковата молба, моли за решение, с което претенцията да бъде уважена и ответникът да бъде осъден да заплати претърпените имуществени вреди, както и присъждане на разноските, съгласно представен списък.

Ответникът - Министерство на иновациите и растежа, чрез процесуален представител, в отговор на исковата молба е изразил становище за недопустимост на същата, алтернативно за неоснователност. Според него, заплащането на претендираните суми е в резултат на влезли в сила актове за налагане на финансови корекции и е законосъобразно. Оспорва се, че са налице незаконосъобразни действия, така както са описани в исковата молба, защото не представляват такива по смисъла на чл. 250 от АПК, т.е. такива, които са извършени от административния орган или длъжностно лице, но не се основата на административен акт или закона. Оспорва се и наличието на причинно следствената връзка между твърдените действия и вредата, тъй като налагането на финансова корекция и нейното заплащане не е в причинно следствена връзка с действие на УО по оценката на проектните предложения, в резултат на която са сключени договорите. Доколкото акта по налагане на финансовата корекция е законосъобразен, то плащането по него – главница и лихви, също е законосъобразно.

В съдебно заседание, чрез пълномощника си, и в писменото становище по съществото на спора, поддържа направените в отговора възражения, претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение в полза на Министерство на иновациите и растежа.

Представителят на Окръжна прокуратура – Варна, счита исковата претенция за неоснователна, тъй като не са налице елементите на отговорността по чл. 1 от ЗОДОВ и връщането на неправомерно получената сума не представлява вреда.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства поотделно и съвкупно и като взе предвид доводите на страните, приема за установено следното:

На 02.12.2011 г. „Пътища и мостове Про“ ООД и Управляващия орган /УО/  на Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ 2007 – 2013 г. – Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, сключват Договор за безвъзмездна финансова помощ № BG161PO003-1.1.04-0027-С0001 (по процедура BG161PO003-1.1.04 „Подкрепа за внедряване в производство на иновативни продукти, процеси и предоставяне на иновативни услуги“) в размер на 504 500.00 лева за проект „Пътища и мостове Про“ ООД – български иновативен производител.  

Продължителността на проекта е 12 месеца, същият е приключил, финалните отчети са подадени в срок, като с писмо № 2ИПП-02-16-113 от 03.12.2012 г. Министерство на икономиката уведомява дружеството, че всички предвидени дейности са извършени в срок и заложените цели са постигнати.

С Решение № РД-16-181/12.02.2021 г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ 2007 – 2013 г. определя на „Пътища и мостове Про“ ООД финансова корекция в размер на 79 500.00 лева. Решението е влязло в сила и дружеството заплаща на Министерство на икономиката определената като финансова корекция сума, ведно със законната лихва в размер на 1015.91 лева с преводно нареждане от 13.04.2021г.

На 22.10.2013г. „Пътища и мостове Про“ ООД и Управляващия орган на Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ 2007 – 2013 г. – Изпълнителна агенция за насърчаване на малките и средни предприятия, сключват Договор за безвъзмездна финансова помощ №  BG161P0003-2.3.02-0046-C0001 (по процедура BG161PO003-2.3.02 „Енергийна ефективност и зелена икономика“) в размер на 1 959 826.90 лева за проект „Пътища и мостове Про“ ООД инвестира в енергийно ефективно и зелено производство.

С Решение № РД-16-286/14.03.2021 г. ръководителят на Управляващия орган /УО/ на Оперативна програма „Развитие на конкурентноспособността на българската икономика“ 2007 – 2013 г. определя на „Пътища и мостове Про“ ООД финансова корекция в размер на 100% от получената безвъзмездна финансова помощ – авансово плащане от 1 273 887.48 лева. С Решение № 21/04.01.2021г. на Седмо отделение на Върховен административен съд, по адм. дело № 2428/2020г. е оставено в сила Решение № 222/10.01.2020г. по адм. дело № 11975/2019г. на АССГ, с което е отхвърлена жалбата на дружеството срещу Решението. Дружеството заплаща на Министерство на икономиката определената като финансова корекция сума, ведно със законната лихва в размер на 393 521.33 лева с преводно нареждане от 13.04.2021г.

 

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен в срок, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество е неоснователен.

За да възникне правото на обезщетение по  чл. 1 от ЗОДОВ, е необходимо ищецът да докаже кумулативното наличие на всички елементи от фактическия състав на цитираната разпоредба: незаконосъобразен акт, незаконосъобразно действие и/или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, настъпила вреда в правната сфера на ищеца, която включва реално причинени щети или пропуснати ползи; вредата следва да е настъпила в резултат на незаконосъобразния акт, незаконосъобразното действие или бездействие на административния орган, при или по повод изпълнение на административна дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, незаконосъобразното действие и/или бездействие и настъпилата вреда. При липсата на който и да е от трите елемента от фактическия състав, не може да бъде реализирана отговорността по чл. 1 от ЗОДОВ.

В тежест на ищеца е да докаже фактите, на които основава исковете си, което в случая не е сторено. Предявеният иск се основава на твърденията за незаконосъобразни действия на УО, изразяващи се в неоснователно приемане и поддържане на твърдението, че дружеството следва да бъде предложено за сключване на договор за БФП по посочените процедури – дадени грешни указания за попълване на декларацията за статута на предприятието, несъобразяване на чл. 4 ал. 5 и ал. 8 от ЗМСП при разглеждане на документите и сключване на договорите за БФП, по които е наложена корекцията и са възникнали вредите за ищеца.

В случая безспорно е налице административна дейност, в резултат на която са сключени описаните договори за безвъзмездна финансова помощ. Действията и бездействията, извършени или допуснати в хода на административно производство не подлежат на обжалване или на установяване на тяхната незаконосъобразност отделно от акта, с който е завършено това производство. При предвидения в закона контрол върху този акт се извършва и контрол за законосъобразност на въпросните действия и бездействия. Поради това, с влизане в сила на Решение № РД-16-286/14.03.2018г. и решение № РД-16-181/12.02.2021г. за определяне на финансови корекции, по които са извършени плащанията от ищеца, въпросът със законосъобразността на действията в хода на административната процедура е решен.  

Съдът счита, че не се установи наличието на първата предпоставка на чл. 1 ал. 1 от ЗОДОВ – незаконосъобразно действие на ответника, в резултат на което да е настъпила твърдяната вреда. Съдът споделя възраженията на ответника, че посочените в исковата молба действия по даване на отговори на въпроси относно това роднинските връзки между физически лица, представляващи дружества, обуславят ли свързаност на тези дружества, не представляват незаконосъобразни действия. Не могат да се квалифицират като такива и действията на УО, извършени в хода на проверката в Търговския регистър на данните на кандидата – ищец по делото. В исковата молба ищецът посочва като незаконосъобразни действия, едни от които са част от процедурата по сключване на ДБФП, съответно самото им сключване. Както беше посочено, въпросът със законосъобразността на действията на УО са решени с влизане в сила на Решенията за определяне на финансови корекции по двата договора. Плащането на финансовите корекции е резултат от актове и доколкото съгласно чл. 27 ал. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление, оспорването на актовете не спира тяхното изпълнение, лихвите, които са платени по определените финансови корекции, не могат да се приемат за вреди.

При този изход на спора претенцията на ответника за присъждане на разноски е основателна – чл. 143, ал. 3 АПК и следва да му се присъди сума в размер на 360 /триста и шестдесет/ лева за юрисконсултско възнаграждение, съгласно чл. 37 от ЗПП, вр. чл. 24 от НЗПП.

 

 

По изложените съображения, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ иска на „Пътища и мостове Про“ ООД, ЕИК*****, представлявано от управителя И.Р.К., срещу Министерство на иновациите и растежа, ЕИК **** за заплащане на обезщетение за претърпени имуществени вреди изразяващи се в платена сума в размер на 393 521.33 лв., представляваща лихва върху платена 100% финансова корекция по Договор № BG161P0003-2.3.02-0046-C0001 от 22.10.2013 г. и сума в размер на 1015.91 лв., представляваща лихва върху платена   финансова корекция в размер на 79 500.00 лева по Договор № BG161PO003-1.1.04-0027-C0001 от 02.12.2011 г.

 

ОСЪЖДА „Пътища и мостове Про“ ООД, ЕИК***** да заплати на Министерство на иновациите и растежа сумата от 360 лева, представляваща разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

 

 

 

 

 

СЪДИЯ: