№ 469
гр. Ботевград, 16.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БОТЕВГРАД, VI-ТИ НАК. СЪСТАВ, в публично
заседание на четвърти декември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:******
при участието на секретаря ******
като разгледа докладваното от ****** Административно наказателно дело №
20241810200342 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН.
М. А. К. с ЕГН ********** от гр,Горна Оряховица , ул.“ *****“ No : * е
обжалвала в законния срок електронен фиш за налагане на глоба серия К №
6873268/08.01.2023г. на ОДМВР-София, с който на основание чл. 189, ал.4,
вр. с чл. 182, ал.2, т.2 от ЗДвП й е наложено административно наказание
“Глоба” в размер 50 (петдесет) лева за нарушение по чл. 21, ал. 2 вр. ал.1 от
ЗДвП, като излага съображения за незаконосъобразност на същия и моли да
бъде отменено изцяло.
В съдебно заседание, жалбоподателят не явява , не се представлява
,изпраща писмена защита , в която подържа жалбата срещу атакувания ЕФ и
желае неговата отмяна, не се претендират разноски.
Въззивната страна – ОДМВР - София, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и изразява също писмено становище по
жалбата, като я оспорва и прави възражения за прекомерност на адвокатското
възнаграждение.
Ботевградска районна прокуратура, редовно призована, не изпраща
представител в съдебно заседание и не ангажира становище по жалбата.
Съдът след като прецени събраните по делото доказателства, прие за
1
установено следното от фактическа и правна страна
Съдът приема, че от приложените по делото писмени доказателства:
ЕФ,серия К № 6873268/08.01.2023г., протокол от проверка № 111-СГ-
ИСИС/12.09.2022г.; удостоверение за одобрен тип средство за измерване
№17.09.5126; Заповед № 8121з-172/29.02.2016г. на Министъра на МВР;
бланка на електронен фиш за налагане на глоба за нарушение, установено и
заснето с автоматизирано техническо средство или система ; Заповед №
8121з-931/30.08.2016г. на Министъра на МВР; снимка; справка за собственост
на МПС от ИИС на МВР; разпечатка от АИС-АНД, удостоверяваща
връчването на електронен фиш , серия К с № 6873268 на дата 24.04.2024г.;
протокол за използване на автоматизирано техническо или система от
10.01.2023г.; снимков материал ; ежедневна форма на отчет, техническа
спецификация – ръководство на потребителя на ARH CAM S1 ,се установява
следната фактическа обстановка:
На 08.01.2023г. в 16:26 ч, обл.Софийска , в района на община Ботевград, на
АМ „Хемус” в участъка на 39+ 300 км. в посока на движение София -
Варна, с автоматизирано техническо средство АRH CAM S 1 с № 120cd16 ,
насочено към гр.София била засечена скоростта на движение на МПС –лек
автомобил модел и марка „Фолксваген Артеон“, с рег.№СВ 4530 ТА,
собственост на М. А. К. от гр,Горна Оряховица . Тогава била отчетена скорост
на движение от 98 км/ч., надвишаваща разрешената от 80 км/ч /ограничена с
пътен знак В-26/, и било установено превишение от 18 км/ч. Техническото
средство представлява мобилна система за видеоконтрол на скоростта. Въз
основа на заснетата с АТС снимка е издаден атакувания електронен фиш от
ОДМВР- София за налагане на глоба в размер на размер 50 (петдесет) лева на
М. А. К..
Съдът счита, че жалбата е допустима, тъй като е депозирана в
законоустановения 14-дневен срок и е подадена от легитимиран субект
/срещу който е издадено атакувания ЕФ/, при наличие на правен интерес от
обжалване и пред компетентния съд /по местоизвършване на твърдяното
нарушение/
Съдът приема, че разгледана по същество, жалбата е основателна по
следните съображения.
С разпоредбата на чл.165, ал.3 от ЗДвП /обн. ДВ бр.19 от 2015г./ приета в
2
съответствие с ТР №1/2014г. на ОС на ВАС на Министъра на вътрешните
работи е вменено задължение за приемане на наредба за реда за ползване на
АТСС за контрол на правилата за движение по пътищата. В изпълнение на
тази разпоредба е приета Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015г. /обн. Дв
бр.36/19.05.2015г./ с която са уредени условията и реда за използване на
автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за
движение по пътищата, като тези условия и ред обхваща както стационарните,
така и мобилните АТСС. В цитирания подзаконов нормативен акт са
регламентирани ясни и конкретни правила за използване на мобилни
технически средства и за обстоятелствата, при които контролните органи имат
право да ги използват, които са в съответствие с мотивите на ТР №1/2014г. на
ОС на ВАС. В този смисъл, за да е законосъобразно използването на мобилно
средство за видеоконтрол, респ. издаването на електронния фиш, едно от
условията за това е да са спазени изискванията на чл. 10, ал. 1 от Наредба №
8121з-532/12.05.2015г., като надлежно се попълни протокол за използване на
автоматизирано техническо средство или система, съгласно приложението. В
случая представения от АНО и приложен по делото протокол не са отразени
коректно и не става ясно какви са параметрите на задължителни реквизити,
каквито са режима на измерване е проведен контрола, вида и начина на
монтиране на техническото средство. В протокола, приложен и приет по
делото, като писмено доказателство е отразено, че контрола е извършен
едновременно при стационарен и динамичен режим, като за последния е
попълнен началото и края на участъка му. На следващо място, от приложения
снимков материал и от отразеното в протокола, не става ясно техническото
устройство било ли е монтирано в служебния автомобил, както е отразено в
протокола или е било извън него, както се вижда на изготвената снимка.
Всичко това, отразено в протокола, попълнен при използването на АТС
поставя под съмнение законността на процедурата по контрола на скоростта на
процесния автомобил. Ясното и коректно отразяване на обстоятелствата в
протокола по чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532/12.05.2015г., е
необходимо, за да бъде извършена преценка за законосъобразността на
издадения електронен фиш. С оглед на това, съдът намира, че в случая, не е
съставен по съответния ред задължителния протокол за използване на
Автоматизирано техническо средство, съгласно приложението на Наредба №
8121з-532/12.05.2015 г. на МВР и не са спазени изискванията на чл.10, ал.1 от
3
същата наредба.
Предвид на това съдът счита, че не са спазени, установените с подзаконов
нормативен акт условия и ред за използване на автоматизирани технически
средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата, и
обжалваният електронен фиш се явява незаконосъобразен, и като такъв
следва да бъде отменен.
Водим от горните мотиви и на основание чл.63 ал.2, т.1 вр. ал.3, т.2 от
ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ изцяло електронен фиш за налагане на глоба серия К №
6873268/08.01.2023г. на ОДМВР-София, с който на М. А. К. с ЕГН
********** от гр,Горна Оряховица , ул.“ *****“ No : * й е наложено
административно наказание “глоба” в размер на 50 (петдесет) лева за
нарушение по чл. 21, ал. 2 вр. ал.1 от ЗДвП, като незаконосъобразен.
РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
съобщението до страните за постановяването му, пред
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СОФИЯ ОБЛАСТ.
Съдия при Районен съд – Ботевград: _______________________
4