Решение по дело №4278/2021 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 849
Дата: 24 ноември 2021 г. (в сила от 21 декември 2021 г.)
Съдия: Тодор Димитров Митев
Дело: 20212120204278
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 септември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 849
гр. Бургас, 24.11.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – БУРГАС, XLVII СЪСТАВ, в публично заседание на
пети ноември през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:ТОДОР Д. МИТЕВ
при участието на секретаря *
като разгледа докладваното от ТОДОР Д. МИТЕВ Административно
наказателно дело № *********** по описа за 2021 година
, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е образувано по повод жалба на Б. Д. Д. с ЕГН: **********, адрес: гр.
*, ул. „*“ № 18, ет. 2, ап. 7, адрес за призоваване: гр. *, ул. „*“ № 55, офис 1, партер, срещу
Наказателно постановление № */ 11.03.2021г., издадено от Началник група към ОДМВР-
Бургас, Сектор „Пътна полиция”, с което за нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП, на основание
чл.182, ал.4, вр. ал. 1, т. 6 ЗДвП на жалбоподателя е наложено наказание „глоба” в размер на
1400 лева и „лишаване от право да се управлява МПС” за срок от 3 месеца.
С жалбата се моли за отмяна на атакуваното наказателно постановление, поради
допуснати процесуални нарушения. Сочи се, че постановлението било антидатирано.
Алтернативно се иска да бъда приложена разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.
В открито съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован, не се явява и не се
представлява.
Административнонаказващият орган – ОДМВР-гр.Бургас, надлежно призован не
изпраща представител. В съпроводителното писмо, с което е изпратена преписката се прави
искане за потвърждаване на НП.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на преклузивния срок за обжалване
по чл. 59, ал. 2 ЗАНН, тъй като видно от разписката то е било връчено на 31.08.2021 г., а
жалбата е депозирана на 07.09.2021 г.. Жалбата е подадена от легитимирано да обжалва лице
срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме, че същата се явява
процесуално допустима. Разгледана по същество жалбата е частично основателна, като
съдът след като прецени доказателствата по делото и съобрази закона в контекста на
правомощията си по съдебния контрол намира за установено следното:
На 13.09.2020 г., в 15.34 часа, в гр.Бургас, ПП I-9 км. 238+700 в посока от ПВ
„Сарафово“ към ПВ „Север“, автоматизирано техническо средство СПУКС ARH CAM S1 с
фабричен номер 11743D1, засякло и заснело, движещ се със скорост от 138 км/ч. лек
автомобил - „Мерцедес ГЛЕ 450” с рег.№ *, при разрешена максимална скорост до 80 км/ч в
1
населено място, въведена с пътен знак В26. Въпросното нарушение било записано на клип с
№0064114. По-късно било установено, че заснетият автомобил е ползван от дружеството „*“
ЕООД с управител Б.Д.. Жалбоподателят попълнил декларация по чл. 188 от ЗДвП, в която
посочил, че на процесната дата и място той е управлявал автомобила. По-късно записите от
системата за контрол на скоростта били прегледани от служител на сектор „Пътна полиция”
към ОД на МВР Бургас – св. Р.И..
За констатираното св. И. съставил срещу жалбоподателя АУАН с бл. № 294814, като
квалифицирал нарушението като такова по чл. 21, ал.2 ЗДвП. АУАН бил връчен на
жалбоподателя, който го подписал и получил копие от него.
Въз основа на АУАН, на 11.03.2021г. било издадено и процесното НП, като АНО
възприел фактическата обстановка, описана в акта, като посочил, че нарушението е
извършено при условията на повторност, след наложено наказание с електронен фиш,
поради което и на основание чл. 182, ал. 4, вр. ал.1, т. 6 ЗДвП наложил на жалбоподателя
наказание „глоба” в размер на 1400 лева и „лишаване от право да се управлява МПС” за
срок от 3 месеца.
Техническото средство – стационарна система за контрол над скоростта ARH CAM
S1, към датата на заснемане на нарушението било годно и калибрирано, видно от
приложения Протокол за проверка (л. 24).
Горната фактическа обстановка се установява по безспорен начин от събраните по
делото материали по АНП, както и писмените и гласни доказателства, събрани в хода на
съдебното производство, които съдът кредитира изцяло. От обстоятелствената част на акта
за нарушение, който като съставен по надлежния ред представлява годно доказателствено
средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява
гореописаната фактическа обстановка, в каквато насока са и показанията на
актосъставителя, които са еднопосочни и безпротиворечиви, които съда кредитира изцяло.
Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 15 ЗДвП - изготвените с технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния
номер на моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени
доказателствени средства в административнонаказателния процес, поради което и съдът
кредитира изцяло, приложената по преписката снимка (запис).
От тази фактическа обстановка и разглеждайки направените възражения съдът прие
следното.
Наказателното постановление е издадено от оправомощено за това лице – Росица
Паязова – Началник група Сектор „Пътна Полиция” към ОДМВР-гр.Бургас, а АУАН е
съставен от компетентен орган. Административнонаказателното производство е образувано
в срока по чл. 34 от ЗАНН, а наказателното постановление е било издадено в шестмесечния
срок. Липсват каквито и да е данни за антидатиране на постановлението, като на л. 6 от
делото се съдържат доказателства, че същото е било изпратено с писмо с рег. номер 769р-
5490 от 24.03.2021 г. за връчване на Столична дирекция на вътрешните работи (откъдето
обратно е изпратено писмо на л. 7, където отново се цитира постановлението), което сочи, че
същото е съществувало към тази дата. Жалбоподателят е подписал и е получил акта, без да
запише възражения, поради което следва изводът, че същият се е запознал със съдържанието
му, поради което доводът за нечетливост е неоснователен.
Съдът счита, че както в АУАН, така и в НП са посочени всички необходими,
законови реквизити, като възраженията в тази насока са бланкетни. Точно е посочено
мястото на извършване на нарушението, отразено е обстоятелството, че в този участък важи
ограничение на скоростта от 80 км/ч за населено място, както и наказуемата скорост, като
коректно е приспаднат в полза на нарушителя толерансът от 3 %, който представлява
допустимата техническа грешка при измерването на скоростта. След допълнително
изисканите от съда доказателства от Община Бургас, безспорно се установява, че в участъка
2
има разположен знак В26, въвеждащ ограничение на скоростта 80 км/ч, както и че
участъкът се намира в урбанизираната територия на общината.
Към датата на нарушението АТС е било преминало задължителната последваща
техническа проверка съгласно Закона за измерванията и Наредбата за средствата за
измерване, които подлежат на метрологичен контрол. Следователно то е притежавало
техническите характеристики и параметри, съгласно одобреното средство за измерване,
регистрирано в държавния регистър на одобрените средства за измерване и е било в
състояние да изпълнява в пълен обем предназначението си.
Налице е и Протокол по чл. 10 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията
и реда за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата (обн. ДВ бр.36 от 19.05.2015 г.), както и снимка по чл.
10, ал. 3 от Наредбата.
Управителят на юридическото лице, което е собственикът на МПС, с което е
извършено нарушението, има възможност да предостави в съответната териториална
структура на МВР, писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението и копие
на свидетелството му за управление на МПС. В противен случай той е лицето, което носи
отговорност за извършеното нарушение. В конкретния случай управителят на дружеството
ползвател- Д., е подал такава декларация, в която е посочил, че той е управлявал
автомобила, поради което и правилно е бил санкциониран с издаденото постановление.
От субективна страна, съдът приема, че се касае за виновно извършено нарушение,
тъй като не е спорно в процеса, че жалбоподателят е правоспособен водач на МПС и като
такъв е бил запознат и към датата на деянието със своите задължения при управление на
МПС, в това число и задълженият му по чл.21, ал.2 ЗДвП, да избира определена скорост и
спазва въведени пътни ограничения за скорост при управление на ППС, които задължения
обаче в настоящия случай съзнателно не е спазил.
С оглед всичко посочено по-горе, съдът счита, че правилно е била ангажирана
административнонаказателната отговорност именно на жалбоподателя.
Съставът обаче намира, че е допуснато процесуално нарушение при изготвяне на
обжалваното НП. Видно от съдържанието на АУАН никъде словесно не е описано, че се
касае за случай на повторност. Този факт се обективира за първи път едва в НП, където
именно за повторност, видно от гореописаното е санкциониран жалбоподателя.
Така съгласно разпоредбата на основание чл. 182, ал.4, вр.ал. 1, т. 6 от ЗДвП на
жалбоподателя са наложени административни наказания – глоба в размер на 1400 лв. и
лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца за нарушение на чл. 21, ал. 2 от
ЗДвП, като цитираната разпоредба изрично гласи, че –„Когато нарушението по ал. 1, т. 1 - 5,
ал. 2 и ал. 3, т. 1 - 5 е повторно, наказанието е предвидената за съответното нарушение глоба
в двоен размер, а за повторно нарушение по ал. 1, т. 6 и ал. 3, т. 6 - предвидената за
съответното нарушение глоба в двоен размер и лишаване от право да се управлява моторно
превозно средство за срок три месеца. От друга страна пък съгласно нормата на чл. 182, ал.
1, т. 6 от ЗДвП, в актуалната и редакция към момента на нарушението, водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва, както следва: т. 6.
за превишаване над 50 km/h - с глоба 700 лв. и три месеца лишаване от право да управлява
моторно превозно средство, като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата
се увеличава с 50 лв.
В случая, видно от съдържанието на НП, в него за първи път е посочено и описано
словесно, че се касае за деяние, което е било извършено при условията на повторност, като
такова описание досежно повторноста, липсва а АУАН. Такива констатации в
обстоятелствената част на акта липсват и следователно с обжалваното наказателно
постановление жалбоподателят е санкциониран за деяние, което не е установено по
3
надлежния ред и по което не се е защитавал.
Фактът на повторност е елемент от обективната страна на нарушението, поради което
не може да се приеме, че непосочването му в АУАН може да бъде санирано на основание
чл.53 ал.2 от ЗАНН. Санкционираното лице се защитава против фактите и ако на него не му
е бил предявен факта на повторност на нарушението то не може да се защитава против него.
Предвид обстоятелството, че съставът на нарушението по чл.21 ал.2 от ЗДвП е
доказан, то съставът разполага с правомощие да приложи санкционната норма, приложима
за основния състав на нарушението по чл.182 ал.1 т.6 от ЗДвП (в прил. ред.), като доводи в
тази насока извлича от тълкувателно решение № 3 от 10.05.2011 година на ВАС по тълк. д.
№ 7/2010 година, постановено по тълкуването на друг материален закон, но съдържащо
принципни съждения относно правомощията на касационната инстанция и видно от което
„……….в наказателния процес касационната инстанция след разглеждане на подадена жалба
или протест, освен да остави в сила и да отмени присъдата или решението, може на
основание чл. 354 ал. 2 т. 1 - 4 НПК да измени присъдата или решението в случаите, в които
се налага да се намали наказанието или да се приложи закон за еднакво или по-леко
наказуемо престъпление; да приложи чл. 64, ал. 1 или чл. 66 НК; да приложи закон за по-
тежко наказуемо престъпление, което обаче не изисква увеличаване на наказанието и ако е
имало обвинение за това в първата инстанция. Горното следва да се има предвид и тъй като
при разглеждането на касационни жалби по административнонаказателни дела действа
правилото на чл. 84 ЗАНН, че доколкото в този закон няма специални правила за
производството пред съда за разглеждане на жалби срещу наказателни постановления,
включително и за касационни жалби, се прилагат разпоредбите на НПК.
Изложените в акта обстоятелства сочат хипотезата на чл. 182,ал. 1, т. 6 от ЗДвП, като
съдът намира, че следва да преквалифицира деянието именно по тази разпоредба.
В горепосочения смисъл са и Решение № 624/27.04.2021 по КНАХД № 2363/2020
година на Адм. съд- Бургас , Решение № 434/08.03.2018 по КНАХД № 178/2018 година на
Адм. съд- Бургас, Решение № 1156/12.06.2018 по КНАХД № 1096/2018 година на Адм. съд-
Бургас и др.
На жалбоподателя следва да се наложи наказание съгласно предвиденото в
разпоредбата на чл.182, ал.1, т. 6 ЗДвП (в редакцията към датата на нарушението), която
гласи, че за превишаване над 50 км/ч. в населено място се налага наказание - глоба от 700 лв.
и три месеца лишаване от право да управлява моторно превозно средство, като за всеки
следващи 5 км/ч. превишаване над 50 км/ч. глобата се увеличава с 50 лв. В конкретния
случай превишението е със 53 км/ч., поради което глобата е в размер на 700 лева, а
лишаването от правоуправление е отново за три месеца, който размер е точно определен в
закона и не може да се обсъжда въпроса за намаляването му.
Управлението на пътно превозно средство е дейност с повишен риск и една от най-
честите причини за настъпването на ПТП е именно движението с несъобразена или
превишена скорост, поради което и извършеното се явява деяние със завишена обществена
опасност. Касае за значително превишаване на разрешената скорост на движение, като дори
да се приеме, че се касае за първо нарушение, то само това обстоятелство не е достатъчно да
обоснове приложението на чл. 28 ЗАНН.
Съгласно Тълкувателно решение № 3 от 8.IV.1985 г. по н. д. № 98/84 г., ОСНК, ако
НП бъде изменено и ако в производството има сторени разноски от страна на съда (за
възнаграждения на вещи лица, свидетели и т.н.), то те се възлагат изцяло на жалбоподателя.
По делото са изплатени от бюджета на съда пътни разноски в размер на 21,87 лева на св.
Р.И., като на основание чл. 189, ал. 3 от НПК, жалбоподателят следва да бъде осъден да ги
заплати в полза на бюджета на съдебната власт по сметка на БРС.
Така мотивиран, на основание чл.63, ал.1, предл.2 ЗАНН, Бургаският районен съд
4
РЕШИ:
ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № */ 11.03.2021г., издадено от Началник група
към ОДМВР-Бургас, Сектор „Пътна полиция”, с което за нарушение на чл. 21, ал.2 ЗДвП, на
основание чл.182, ал.4, вр. ал. 1, т. 6 ЗДвП на Б. Д. Д. с ЕГН: **********, адрес: гр. *, ул. „*“
№ 18, ет. 2, ап. 7, е наложено наказание „глоба” в размер на 1400 лева и „лишаване от право
да се управлява МПС” за срок от 3 месеца, като ПРЕКВАЛИФИЦИРА приложената
санкционна разпоредба по чл.182, ал. 1, т. 6 ЗДвП и НАМАЛЯВА размера на наложеното
наказание „глоба“ от 1400 лева на 700 /седемстотин/ лева.

ОСЪЖДА Б. Д. Д. с ЕГН: **********, адрес: гр. *, ул. „*“ № 18, ет. 2, ап. 7, да заплати
в полза на бюджета на съдебната власт, по сметка на Районен съд-гр.Бургас, сумата от 21.87
(двадесет и един лева и осемдесет и седем стотинки) лева – разноски по съдебно
производство по НАХД № */2021 г. по описа на РС-Бургас, както и държавна такса в размер
на 5.00 (пет) лева за служебно издаване на изпълнителен лист.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд
– гр.Бургас в 14 - дневен срок от съобщаването му на страните.

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на посочените по делото адреси.
Съдия при Районен съд – Бургас: _______________________
5