Решение по дело №1917/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1779
Дата: 22 декември 2020 г.
Съдия: Диана Георгиева Ганева
Дело: 20207040701917
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 14 септември 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер      1779                         от 22.12.2020г.                        град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на десети декември две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

 

  Председател: Румен Йосифов

 Членове: 1. Даниела Драгнева

                  2. Диана Ганева

 

при секретаря И. Г. и прокурор Дарин Христов като разгледа докладваното от съдия Ганева касационно наказателно административен характер дело номер 1917 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на „Окс-Пи“ ЕООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Несебър, ул.“Иван Вазов“ №9, представлявано от Георги Иванов Станков против Решение №957/17.07.2020г., постановено по НАХД №1400/2020г. по описа на Районен съд -Бургас, с което е потвърдено наказателно постановление №468403-F492197/08.10.2019г., с което на дружеството, за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр. чл.118, ал. 4 ЗДДС,  вр. §21, ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн. ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.) и на основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. Иска се от съда да отмени оспорваното решение като незаконосъобразно, постановено в нарушение на процесуални правила и на материалния закон, както и поради неговата необоснованост. Посочените в жалбата оплаквания съдът квалифицира по чл.348, ал.1 от НПК, във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от ЗАНН – неправилно решение поради съществено нарушение на съдопроизводствените правила. В подкрепа на твърденията не са посочени нови доказателства.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, не изпраща представител.

Ответникът по касация, редовно уведомен, не се представлява и не ангажира становище по оспорването.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава заключение за неоснователност на жалбата, като иска от съда да остави в сила обжалваното решение.

Касационната жалба e подадена в срока по чл. 211, ал.1 АПК, от надлежна страна по смисъла на чл. 210, ал. 1 АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество, в  пределите на касационната проверка по чл. 218 АПК, Административен съд - Бургас, ХV-ти състав, намира жалбата за основателна по следните съображения:

С Решение №957/17.07.2020г. Районен съд - Бургас е потвърдил наказателно постановление №468403-F492197/08.10.2019г., издадено от началника на отдел „Оперативни дейности” – Бургас в ЦУ на НАП, с което на касатора за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр.118, ал. 4 ЗДДС,  вр. §21, ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн. ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.) и на основание чл.185, ал.2, изр.2 вр. ал. 1 от ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер на 500 лева. За да постанови решението, съдът е приел, че в проведеното административнонаказателно производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, като при съставяне на АУАН и при издаване на НП са спазени разпоредбите на чл.42 и чл.57 от  ЗАНН. По същество е приел, че установеното деяние е доказано и съставомерно и е обосновал извод за правомерно ангажиране на отговорността на търговеца на посоченото правно основание, тъй като същият е бил длъжен да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет, след като са регистрирани продажби. Наложеното административно наказание съдът е преценил за правилно определено по вид и размер в минималния установения от законодателя такъв  и предвид липсата на предпоставки за приложение на чл.28 от ЗАНН е потвърдил наказателното постановление.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Настоящият съдебен състав счита, че обжалваното съдебно решение е допустимо. При постановяването му съдът е изследвал всички обстоятелства по установяването на административното нарушение и налагането на административното наказание. В хода на съдебното следствие са събрани писмени и гласни доказателства, който заедно със възраженията на жалбоподателя съдът е разгледал и обсъдил  всестранно и обективно, при постановяването на своето решение. Съдът в съответствие с изискванията на чл.84 от ЗАНН, във връзка с чл.14 от НПК, е постановил своето решение по вътрешно убеждение, формирано от непосредствения му контакт с разпитаните свидетели, представените писмени доказателства, степента на обществената опасност на нарушението, както и тежестта на наложеното административно наказание.

Въпреки изложеното, решението на районния съд следва да се отмени. Съображенията за това са следните:

Разпоредбата на чл.3, ал.1 от ЗАНН предвижда, че  за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му. Изключение от това правило налага ал.2 от същия текст, който предвижда, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя.

Отговорността на касатора е ангажирана за това, че 09.06.2019г., в 13.25 часа, при извършена проверка на стопанисвания от търговеца обект, находящ се на летище Бургас, е установено, че не е отпечатан пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет за определена дата, а именно 02.06.2019г. Прието е, че като не е изпълнил задължението си да отпечата пълен дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет, касаторът е нарушил чл.39, ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г. на МФ, вр.118, ал. 4 ЗДДС,  вр. §21, ал.2 от ПЗР към Наредба за изменение и допълнение на Наредба № Н-18/13.12.2006г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин (обн. ДВ, бр.52 от 2019г., в сила от 02.07.2019г.) и на основание чл.185, ал.2, изр.второ във вр. ал.1 от ЗДДС му е наложена санкция в размер на 500 лева.

С изменението на чл.39, ал.1 от Наредба № H-18 с ДВ бр.52 от 2019г. отпада задължението за лицата по чл.3, които използват ФУ и ИАСУТД да отпечатват дневен финансов отчет, като приложението на нормата е поставено под условие на основание § 21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006г.  (Изм. и доп. – ДВ, бр.9/2020г., в сила от 31.01.2020 г., изм. бр.68/31.07.2020г., в сила от 31.07.2020г.), която гласи, че до привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1, но не по-късно от 30 септември 2020г., лицето по чл.3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24 часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно въведени операции. В тези случаи лицата по чл.52, ал.3 са длъжни да обновят версията на фърмуера на въведените в експлоатация ФУ при вписана в регистъра по чл.10, ал.9 нова версия в срока по изречение първо.

Към момента на постановяване на настоящото решение срокът предвиден в §21, ал.2 от ПЗР към Наредбата за изменение и допълнение на Наредба № Н-18, за въвеждане на ползваното ФУ в съответствие с новите изисквания е изтекъл на 30.09.2020г. и лицата по чл.3 от Наредбата нямат задължението да отпечатват дневен финансов отчет, тоест към момента е действаща по-благоприятна за дееца разпоредба, при която е отпаднало посоченото задължение. Действително по делото не се установява касатора да е привел своето ФУ в съответствие с изискванията на чл.39, ал.1 от Наредба Н-18, в посочените срокове, но дори и да не го е сторил, това деяние би било различно от процесното административно нарушение. Ето защо, деянието за което е санкциониран касатора - неотпечатване дневен фискален отчет с нулиране и запис във фискалната памет за дата 02.06.2019г., към настоящия момент, не съставлява административно нарушение по смисъла на чл.118, ал.4, т.1 от ЗДДС, вр. §21, ал.2  от  Наредба № Н-18/06г., поради което са налице и основанията по чл.3, ал.2 от ЗАНН за отмяна на наказателното постановление.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХV-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 957/17.07.2020г., постановено по НАХД №1400/2020г. по описа на Районен съд –Бургас и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

ОТМЕНЯ наказателно постановление №468403-F492197/08.10.2019г., издадено от началник Отдел „Оперативни дейности“ Бургас в Централно управление на Националната агенция по приходите.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:            

           

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.                            

 

 

 

 2.