РЕШЕНИЕ №
гр. Ловеч, 13.12.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично
заседание на двадесет и пети ноември две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
при
участието на секретар: ДЕСИСЛАВА МИНЧЕВА, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм. дело № 179 по описа за 2021
год. на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона,
за да се произнесе съобрази:
Производството
е на основание чл.171 т.1 б.”б” от Закона за движение
по пътищата /ЗДвП/ и по реда
на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния
кодекс /АПК/.
Административното
дело е образувано по жалба на С.И.Н., с адрес: *** срещу Заповед за прилагане
на принудителна административна мярка № 21-0451-000051 от 06.05.2021 г.,
издадена от Началник група към ОДМВР
Ловеч, РУ Ябланица, с която на същият е наложена ПАМ по чл.171 т.1, б.“б“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно
средство на водач до решаване на въпроса
за отговорността, но не повече от 18 месеца.
С доводи, че оспорената заповед е
неправилна, необоснована и издадена при допуснати процесуални нарушения,
включително и такива, водещи до нейната нищожност, се иска отмяната й като
незаконосъобразна. Твърди се, че нарушението не е категорично и безспорно
установено и доказано, както и че Н-к
група при РУ Ябланица не е компетентен да издава Заповед за ПАМ.
В съдебно заседание, жалбоподателят, редовно призован, не
се явява, не се представлява.
Ответникът по делото Началник
група към ОДМВР Ловеч, РУ Ябланица,
редовно призован, явява се лично Ц.Г.Ц., оспорва жалбата. Счита процесната
заповед за законосъобразно издадена, тъй като са спазени всички процесуални и
материалноправни правила.
Настоящият съдебен състав, след преценка
на събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, във
връзка с доводите на страните и приложимото право,
приема за установено от фактическа страна следното:
С акт за установяване на административно
нарушение /АУАН/ с бланков № GA370663 от 06.05.2021 г. е констатирано, че оспорващият С.И.Н. на
06.05.2021г. около 21.25 часа в гр.Ябланица, община Ловеч, ул. *****, с посока
на движение към ул. *****,
управлява лек автомобил *****с регистрационен
номер *****,
собственост на Р.С.И., под
въздействието на алкохол установено с техническо средство Алкотест Дрегер 7410
с фабричен номер ARCN-0286, проба номер 864, дисплеят на който отчел 1.09
промила алкохол в кръвта по метода на издишания въздух. Издаден е талон
за медицинско изследване номер 00040077. Посочено е, че като водач управлява МПС с концентрация
на алкохол в кръвта си над 0.8, с което е нарушил чл.5 ал.3 т.1 пр.1 от ЗДвП.
С оглед на това, че управлява описаният автомобил под
въздействието на алкохол и има съставен АУАН с бланков № GA370663 от 06.05.2021 г., Началника на група към ОДМВР Ловеч, РУ Ябланица, е издал
оспорената в настоящото производство Заповед за прилагане на принудителна
административна мярка № 21-0451-000051 от 06.05.2021 година. С нея на оспорващият, е
приложена ПАМ с правно основание чл.171т.1 б. “б“от ЗДвП - временно отнемане на свидетелството за управление на
моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но
неповече от 18 месеца.
Според отбелязаното в нея, Заповедта е съобщена на жалбоподателят на 13.05.2021 г., а жалбата е депозирана в ОДМВР на
27.05.221 г., видно от поставения входящ номер.
С административната преписка са приложени: акта за установяване на административно
нарушение /АУАН/ с бланков № GA370663 от 06.05.2021 г., талон за изследване № 00040077, докладна записка-3 бр., Справка за нарушител/водач на Н., удостоверение за
компетентност на издателя на оспорената заповед и Заповед № 295з-805/25.04.2017г. на директора на ОДМВР –Ловеч /л.8-9 /.
По делото е приложено от ответника и наказателно
постановление, издадено въз основа на АУАН с бл. № GA370663 от 06.05.2021 г., с
което на Н. е наложено административно наказание глоба от 1000 лева за
нарушение на чл.5, ал.1 т.1 от ЗДВП. Няма данни НП да е обжалвано.
Представените
с административната преписка писмени доказателства и тези, събрани в съдебното производство не са
оспорени от страните по реда на чл. 193 от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.
С оглед така установената фактическа обстановка, съдът
прави следните изводи:
Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална
легитимация, чийто интерес е засегнат
от оспорения индивидуален административен акт в законовоустановения срок, пред
местно компетентния да я разгледа административен съд и от външна страна
отговаря на
изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Предвид данните, че оспорената заповед е съобщена на 13.05.2021 г., а жалбата е депозирана в ОДМВР на
27.05.2021 г., съдът приема, че е
подадена в законоустановения срок по чл. 149 от АПК във
връзка с чл.172 ал.5
от ЗДвП. Принудителната
административна мярка се налага със заповед, която има характер на индивидуален
административен акт.
Оспорен е индивидуален административен акт по смисъла на чл.21 ал.1 от АПК, подлежащ
на съдебен контрол за законосъобразност, по критериите на чл.146 от АПК. Изложеното дотук обуславя
процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.
Разгледана по същество в
съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните,
съдът намира жалбата за неоснователна по следните съображения:
В съответствие с изискванията на чл.168 ал.1 от АПК,
при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши
пълна проверка по
чл.146 от АПК на обжалвания
административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и
материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която
преследва законът.
Съобразно разпоредбата на чл.23 от ЗАНН, органите, които налагат принудителните административни мерки се
уреждат в съответния закон.
С
представената Заповед №
295з-805/25.04.2017г., Директорът на ОДМВР –Ловеч, на основание чл.172 ал.1 от ЗДвП, е оправомощил началниците на групи „Охранителна полиция“ в РУ към Областна дирекция на
Министерство на вътрешните работи /ОДМВР/ Ловеч да издават заповеди за прилагане на
принудителни административни мерки по чл.171 т.т. 1, 2, 2а, 4, т.5, б. „а”, т.6
и т.7. Обжалваната заповед е издадена от началника на група“Охранителна полиция“ в РУ
Ябланица при ОД на МВР Ловеч в
това му качество и е налице необходимата компетентност, видно от приложеното
Удостоверение на л.10 от делото. В тази връзка
твърденията в жалбата, че оспорената заповед е издадена от некомпетентен орган са неоснователни.
Поради изложеното съдът намира, че
оспореният административен акт е издаден от компетентен орган, в границите на
неговата териториална и материалноправна компетентност, чиито режим за издаване
е регламентиран със Закона за движението по пътищата. Като издателят й е
посочил фактическите и правните основания, с което е изпълнил изискването за
мотивиране, визирано в чл. 172 ал.1 от ЗДвП, респ. чл.59 ал.2 от АПК.
В
обжалваната заповед е посочено, че се основава на обстоятелства, изложени в
съдържанието на акта за установяване на административното нарушение, като
същите са възпроизведени в заповедта и с оглед наличието на всички реквизити, предвидени
в разпоредбата на чл.59 ал.2 от АПК, следва да се приеме, че е издадена в
предвидената в закона форма.
Съдът не констатира при издаване на обжалваната
заповед да е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените
правила, които самостоятелно да съставляват основание за отмяна на акта. Следва
да се отбележи, че не всяко нарушение на административно производствените правила води до унищожаемост на административните актове,
а само същественото такова съгласно чл. 146 т. 3 от АПК, поради което и като установи, че
липсват съществени нарушения на административно производствените правила съдът констатира липса на същото отменително основание. Съгласно трайната съдебна практика процесуалното нарушение е
съществено ако би могло да обоснове друг фактически и правен извод при
издаването на акта, което в случая не е налице.
Процесната заповед е издадена в
съответствие с материално правните разпоредби на закона. Съгласно чл.171 т.1
б.“б“ от ЗДвП, в приложимата към случая редакция / изменението в държавен
вестник, бр. 77 от
При тази законова регламентация, към момента на издаване на
ЗППАМ по чл.171 т.1
б.“б“ от ЗДвП, е достатъчно
установяване със съответния АУАН на нарушение по чл.5 ал.3 т.1 от ЗДвП, т.е. управление
на МПС под въздействието на алкохол. Такъв акт е съставен на Н. и същият му е връчен. Надлежно е издаден на водача талон за изследване № 00040077 /л.7/ с указание да
се яви в ФСМО-Ябланица, което няма данни да е изпълнено. В този
смисъл, съдът счита, че материалният закон е приложен в точния му смисъл, както
и с неговата цел. Мярката е с превантивен характер и цели осуетяване
възможността на дееца да извърши други подобни нарушения, като следва да се има
предвид, че същата не съставлява вид административно наказание. Прилагането й
цели ограничаване противоправното поведение на нарушителя и се прилага с
ограничение във времето.
Следва да се отбележи, че доколкото управлението
на МПС след употреба на алкохол е източник на изключително висока степен на
опасност с оглед целите на ЗДвП, законодателят в чл.172 ал.4 от същия закон,
изрично е допуснал свидетелството за регистрация на моторното превозно средство
и табелите с регистрационен номер, да бъдат иззети със съставянето на АУАН по
смисъла на чл.171 т.2а от ЗДвП, т.е. дори преди да се издаде актът за прилагане
на принудителната мярка.
При действащата законова регламентация необходимата материалноправна предпоставка
за налагане на мярката, към момента на издаването на заповедта за това, е установено по надлежен ред
управление на МПС под въздействието на алкохол. Нарушението на водача следва да
е констатирано със съставен АУАН от компетентните длъжностни лица, който
съгласно чл.189 ал.2 от ЗДвП към цитирания релевантен момент има
обвързваща доказателствена сила, а според разпоредбата на чл.171
ал.1, изречение
първо от АПК доказателствата,
събрани редовно в производството пред административния орган имат сила и пред
съда. В този смисъл е решение №
13739 от 14.11.2017г. на ВАС по адм.д.№ 348/2017г., VII о..
Принудителната
административна мярка /ПАМ/ е с превантивен характер и има за цел да осуети
възможността за извършване на други подобни нарушения. ПАМ не е наказание.
Оспорената заповед има самостоятелни правни последици, различни от съдебния или
прокурорския акт, с който се установява престъплението и се налага наказание,
респективно се отрича неговото извършване. Поначало административният акт, с
който се прилага превантивна ПАМ, предхожда налагането на наказание с
правораздавателен акт от съда, респективно оправдаването на дееца или
прекратяване на наказателното производство от прокурора. Всеки от тях обаче има
различно предназначение и самостоятелни правни последици, Принудителните
административни мерки са форма на изпълнително-разпоредителна дейност, чрез
която в предвидените от закона случаи се упражнява държавна принуда, докато
наказателното преследване е израз на държавната наказателна репресия и се
налагат по повод извършено престъпление. С налагането на подобни мерки се
прилага диспозицията на съответната правна норма и затова тя не е средство за
реализиране на правна отговорност, а още по-малко за наказателна такава.
Целта на приложената принудителната
административна мярка с превантивен характер е да осуети възможността на дееца
да извърши други подобни нарушения, като тази мярка не съставлява вид административно
наказание/ по аргумент на чл.12
и чл.13 ЗАНН/.
Именно с оглед непосредствената цел за ограничаване на евентуално противоправно
поведение и обезпечаване положителните действия на субекта на правоотношението,
мярката се прилага под прекратително условие – „до решаване на въпроса за
отговорността, но за не повече
от 18 месеца”. При произнасянето на компетентния орган относно осъществяването
на административната или наказателна отговорност на водача или след изтичане на
нормативноопределения срок, принудителната административна мярка следва да се
счита за отпаднала с оглед настъпилото прекратително условие, с което е
обвързано действието й.
При наличието на предвидените в закона
материалноправни предпоставки, административният орган няма право на избор или
на свободна преценка дали да наложи ПАМ или не, а е длъжен да издаде
административен акт с указаното от закона съдържание, тоест той действа при
условията на обвързана компетентност.
Видно от оспорената
заповедта, същата е наложена до решаване на въпроса за отговорността на водача,
но не повече от 18 месеца, точно както е предвидено в закона, като за
административния орган не е налице възможност да постанови друг срок на
мярката. Срокът на действие, е под прекратително условие - до
решаване на въпроса за отговорността. Издателят на заповедта не е определил
срок за прилагането ѝ, а съгласно закона е посочен максимално допустимият
срок за нейното приложение. Прекратяването на действието й
не е обусловено от преценката на органа, издал ЗПАМ, а се определя съобразно
това кога е решен въпроса за отговорността на водача.
По изложените
съображения, следва да се приеме, че правилно административният орган е наложил
на жалбоподателя принудителна административна мярка, след като е установил наличието
на материалноправните предпоставки, предвидени в нормата на чл. 171 т.1 б.“б „ от ЗДвП, поради което оспорването по подадената жалба, като
неоснователно следва да бъде
отхвърлено.
При този изход на процеса
разноски не следва да се присъждат, тъй като не са претендирани от ответника.
Мотивиран така и на основание чл.172 ал.1 и ал.2,
предложение последно от Административно процесуалния кодекс, във връзка с чл. 172, ал. 4 от Закона за движение по пътищата /ЗДвП/, Административен
съд-Ловеч, четвърти състав
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалба на С.И.Н.,
с адрес: *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
21-0451-000051 от 06.05.2021 г., издадена от Началник група към ОДМВР Ловеч, РУ Ябланица, с която на същият е
наложена ПАМ по чл.171 т.1, б.“б“ от ЗДвП – временно отнемане на свидетелството
за управление на моторно превозно средство на водач до решаване на въпроса за отговорността, но
не повече от 18 месеца.
Решението е окончателно и не
подлежи на обжалване, съгласно чл.172 ал.5 от  ЗДвП.
Препис от решението да се изпрати
на страните по делото.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: