Решение по дело №312/2019 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 172
Дата: 21 септември 2020 г. (в сила от 18 май 2021 г.)
Съдия: Димитрина Василева Павлова
Дело: 20197130700312
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юли 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ №

гр. Ловеч, 21.09.2020 година

                                        

                                             В ИМЕТО НА НАРОДА

 

        ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав в публично заседание на двадесет и седми август две хиляди и двадесета година в следния състав:

 

                             ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ДИМИТРИНА ПАВЛОВА

 

при участието на секретар: ТАТЯНА ТОТЕВА, като разгледа  докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ адм. дело № 312 по описа за 2019 год. на Ловешкия административен съд и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе съобрази:

             Производството е по реда на чл.210 ал.3 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ във връзка с чл.215 ал.2 от същия закон.             

            Административното дело е образувано по жалба на Д.А.М. *** срещу  Решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ назначена със Заповед 3-370/18.03.2019г. и Заповед 3-387/19.03.2019г. на Кмета на Община Ловеч, обективирано в Протокол №6/11.04.2019г. в частта му по точка 4 от същия, касаещо имоти посочени в Регистър на засегнатите имоти в землището на с.****. общ.Ловеч от сервитут на газопровод, под № № 13, 26, 30, 38, 45, 52, 53, 82, 102, 106, 121, 122, 123, 124, 126.

             С оспореното решение, Комисията е приела пазарна стойност на сервитута по смисъла на чл.64 ал.2 и ал.3 от Закона за енергетиката и е определила обезщетение по чл.210 ал.1 и ал.2 от ЗУТ във връзка с възникнал сервитут на трасето на обект „Разширение на газопреносната мрежа инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, етап „Линейна част“, по отношение на следните недвижими имоти, собственост на жалбоподателя: имот №14.46 с площ на сервитута от 2.221 дка с размер на обезщетението 1128 лв., имот №14,100 с площ на сервитута от 1.479 дка с размер на обезщетението 751лв., имот № 14.106 с площ на сервитута от 0.536 дка с размер на обезщетението 272 лв., имот № 20.68 с площ на сервитута от 0.127дка с размер на обезщетението 65лв., имот № 21.29 с площ на сервитута от 2.574 дка с размер на обезщетението 1307 лв., имот № 21.48 с площ на сервитута от 0.406дка с размер на обезщетението 206 лв., имот № 21.49 с площ на сервитута от 2.707 дка с размер на обезщетението 1374 лв., имот №26.53 с площ на сервитута от 0.806 дка с размер на обезщетението 409 лв., имот № 40.43 с площ на сервитута от 1.194 дка с размер на обезщетението 606 лв., имот № 40.50 с площ на сервитута от 1.605 дка с размер на обезщетението 815лв., имот № 41.59 с площ на сервитута от 0.428 дка. с размер на обезщетението 217 лв., имот № 41.60 с площ на сервитута от 0.428дка. с размер на обезщетението 217лв., имот №41.61 с площ на сервитута от 0.428дка. с размер на обезщетението 217 лв., имот № 41.62 с площ на сервитута от 0.428 дка с размер на обезщетението 217лв., имот № 42.4 с площ на сервитута от 3.251 дка с размер на обезщетението 1651 лв., всичките находящи се в землището на с.****, общ.Ловеч.

               Жалбоподателят излага, че съгласно подробен устройствен план - парцеларен план на трасето на обект „Разширение на газопреносната мрежа инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, одобрен със Заповед №РД-02-15- 28/13.03.2014 год. на Министъра на регионалното развитие, влязла в сила на 27.04.2014 година, газопроводът преминава през имоти негова собственост както следва: имот №14.46 с площ 30.200дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №14.100 с площ 10.200дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №14.106 с площ 19.500дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч. имот № 20.68 с площ 3.742дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ******г. акт № 9 том 5 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №21.29 с площ 19.400 дка. съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 21.48 с площ 12.000дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 21.49 с площ 11.500дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 26.53 с площ 3.000 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №40.43 с площ 8.000дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***г. акт №7 том 5 дело №***на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 40.50 с площ 8.600 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.59 с площ 3.180дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.60 с площ 3.180 дка, съгласно нотариален актс вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.61 с площ 3.180 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.62 с площ 3.180дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 42.4 с площ 33.700дка, съгласно нотариален акт с вх. рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, всички в землището на с.****, с ЕКАТТЕ ****.

                С доводи, че определеното за жалбоподателят собственик парично обезщетение за притежаваните недвижими имоти е несправедлив и занижен за землището, в което се намират и не съответства на пазарните цени, се иска изменение на решението в обжалваната част. Жалбоподателят твърди, че определената от оценителя и приета от Комисията цена на сервитута за всеки негов имот е занижена, като същият не е предвидил при определянето на цената на сервитута, респективно при определяне на размера на обезщетението, следните два основни критерия: видовете ограничения на ползването на имота и справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута, като не е вземал предвид и пазарните цени на земеделските земи в региона. Счита, че сервитутът, който възниква в полза на лицето, което ще изгражда и експлоатира енергийния обект, се свързва с множество ограничения на ползването на имотите негова собственост, като спрямо тези ограничения определената пазарна стойност на правото на прокарване се явява твърде занижена и явно несправедлива.

              В съдебно заседание, жалбоподателят чрез процесуалният си представител адв.Ц.-ЛАК поддържа жалбата по изложените в нея съображения. Изтъква, че оценъчният доклад е стъпил на само на един метод при определяне на обезщетението, което е нарушение на правилата на  за изготвяне на оценка на имоти, подлежащи на обезщетение по реда на чл.210 от ЗУТ. По същество моли съдът да измени постановеното Решение на Комисията по чл. 210 от ЗУТ, в частта му относно процесните 15 имоти и посочените в тях суми, като се съобрази с размера, установен с  приетата по делото тройна съдебна експертиза. Претендира присъждане на направените по делото съдебно-деловодни разноски по приложения Списък.

                 Ответникът - Община Ловеч, чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна с аргументи, че издаденото решение е правилно и законосъобразно. В писмени бележки по същество са развити подробни съображения за законосъобразност на решението, в оспорената част, като издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, в съответствие с приложимия закон, при спазване на процедурата за определяне дължимото обезщетение за учредяване на безсрочен сервитут по смисъла на чл.64 ал.2 и ал.3 от ЗЕ, в посочения от експертите размер. Посочва, че размерът на обезщетението е изготвен при спазване на законовите изисквания. Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение.     

              Заинтересованата страна - „*****” ЕАД гр.София в писмена молба и в съдебно заседание чрез процесуалния си представител оспорва жалбата като неоснователна и недоказана. Излагат се доводи, че с атакуваното решение е прието справедливо по стойност обезщетение за сервитутните права върху засегнатата част от собствените на жалбоподателя имоти и отговарящо на пазарните условия. Претендира присъждане на разноски.

               Ответника е приложил административната преписка по издаване на обжалвания акт и експертната оценка за обезщетение на отчуждените имоти, ведно със сертификат за оценителска правоспособност. По делото са събрани писмени доказателства, назначена е съдебно оценителна експертиза, повторна и тройна такава. 

               Съдът, след като прецени съдържащите се в административна преписка писмени доказателства, съобрази фактите и събраните по делото доказателства, прие за установено от фактическа страна следното:

               Предмет на оспорване е Решение на комисията по чл.210 от ЗУТ при община Ловеч, назначена със Заповед 3-370/18.03.2019г. и Заповед 3-387/19.03.2019г. на Кмета на Община Ловеч, обективирано в Протокол №6/11.04.2019г., в частта му по точка 4 относно имоти посочени в Регистър на засегнатите имоти в землището на с.*****с което е приета оценка / цена на сервитута в размер на 9452,00 лева за възникнал сервитут с площ от 18.618 дка върху част от поземлени имоти /ПИ/ № № ****.14.46; ****.14.100; ****.14.106; ****.20.68; ****.21.29; ****.21.49;****.21.49;****.26.53;****.40.43;****.40.50;****.41.59;****.41.60;****.41.61;****.41.62;****.42.4, находящи се в землището на с.****, община Ловеч.   

              Между страните няма спор, че според подробен устройствен план - парцеларен план на трасето на обект „Разширение на газопреносната мрежа инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, одобрен със Заповед №РД-02-15- 28/13.03.2014 год. на Министъра на регионалното развитие, влязла в сила на 27.04. 2014 година, газопроводът преминава през следните имоти собственост на оспорващият: имот №14.46 с площ 30.200дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №14.100 с площ 10.200дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №14.106 с площ 19.500дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч. имот № 20.68 с площ 3.742 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ******г. акт № 9 том 5 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №21.29 с площ 19.400 дка. съгласно нотариален акт с вх.рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 21.48 с площ 12.000дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 21.49 с площ 11.500дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 26.53 с площ 3.000 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот №40.43 с площ 8.000дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***г. акт №7 том 5 дело №***на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 40.50 с площ 8.600 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.59 с площ 3.180дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.60 с площ 3.180 дка, съгласно нотариален актс вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.61 с площ 3.180 дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 41.62 с площ 3.180дка, съгласно нотариален акт с вх.рег. № ***** акт № *** том 10 дело №*** на Служба по вписванията-Ловеч, имот № 42.4 с площ 33.700дка, съгласно нотариален акт с вх. рег. № *****г. акт № *** том 10 дело № *** на Служба по вписванията-Ловеч, всички в землището на с.****, с ЕКАТТЕ ****.

              Със заповед № 3-370/18.03.2019 г. на кмета на Община –Ловеч (лист 26 по делото), на основание чл.44, ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл.210 от Закона за устройство на територията, във връзка с чл.64 от Закона за енергетиката и уведомление с вх. № 24-00-2876-(1)/01.02.2019 г. (70-00- 200/04.02.2019 г.) от „*****“ ЕАД за предстоящо изграждане на „Разширение на газолреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, етап „Линейна част“, изменена със Заповед № 3-387/19.03.2019 г., на кмета на Община Ловеч /на л.28/, е определена комисия със задача: приемане на пазарни оценки и определяне на обезщетението за учредяване право на прокарване и сервитут на „Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българосръбската граница“, етап „Линейна част“ през държавни, общински и частни имоти на територията на община Ловеч, съгласно правомощията, дадени по ЗУТ.

             В изпълнение на поставената задача комисията се е събрала на 11.04.2019г и заседавала в пълен състав, като е приела оспореното решение, обективирано в протокол №6 от 11.04.2019г /л. 95 и сл/.

           С Решение на комисия по чл.210 ал.1 от ЗУТ, назначена със Заповеди 3-370/18.03.2019 г. и 3-387/19.03.2019 г. на Кмета на Община Ловеч, обективирано в протокол № 6 от 11.04.2019 г., е приета пазарната стойност на сервитута по смисъла на чл.64 ал.2 и ал.3 от Закона за енергетиката и е определен размера на обезщетенията за учредяване на безсрочен сервитут на обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния магистрален газопровод до българо-сръбската граница“, в който са включени имоти в землището на с.****, сред които процесните, собственост на оспорващият: имот №14.46 с площ на сервитута от 2.221дка с размер на обезщетението 1128 лв., имот №14.100 с площ на сервитута от 1.479 дка. с размер на обезщетението 751лв., имот № 14.106 с площ на сервитута от 0.536 дка. с размер на обезщетението 272 лв., имот № 20.68 с площ на сервитута от 0.127дка. с размер на обезщетението 65лв. имот № 21.29 с площ на сервитута от 2.574 дка. с размер на обезщетението 1307 лв., имот № 21.48 с площ на сервитута от 0.406дка. с размер на обезщетението 206 лв., имот № 21.49 с площ на сервитута от 2.707 дка. с размер на обезщетението 1374 лв. имот №26.53 с площ на сервитута от 0.806 дка. с размер на обезщетението 409 лв., имот № 40.43 с площ на сервитута от 1.194 дка. с размер на обезщетението 606 лв., имот № 40.50 с площ на сервитута от 1.605 дка. с размер на обезщетението 815лв., имот № 41.59 с площ на сервитута от 0.428 дка. с размер на обезщетението 217 лв., имот № 41.60 с площ на сервитута от 0.428дка. с размер на обезщетението 217лв., имот №41.61 с площ на сервитута от 0.428дка. с размер на обезщетението 217 лв., имот № 41.62 с площ на сервитута от 0.428 дка с размер на обезщетението 217лв., имот № 42.4 с площ на сервитута от 3.251 дка. с размер на обезщетението 1651 лв., всичките находящи се в землището на с.****, общ.Ловеч.

                Видно от протокола, решението на комисията е обосновано с документацията за определяне на засегнатите имота във връзка е частично прилагане на подробния устройствен план - парцедареи план на трасето на обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“ етап „Линейна част“. Планът е одобрен със Заповед № РД-02-15-28/13.03.2014 г. на Министъра на Регионалното развитие, влязла в сила на 27.04.2014 г. За всеки имот от трасето през землището на с. ****, община Ловеч съгласно приложения списък, е разгледала Оценителски доклад идентификационен № 19 04 07 03 за размера на пазарната стойност на обезщетенията за учредяване на безсрочен сервитут през имоти частна собственост. Установила е, че пазарните стойности на обезщетенията за учредяване на безсрочен сервитут са изготвени от лицензиран оценител на земеделски земи и трайни насаждения „****“ ЕООД Троян – член на Камарата на независимите оценители в България. Стойността на пазарните стойности на сервитута е определена по Метода на посредственото сравнение с корекционнн коефициенти 0,90 за време и 0,75 за ограничения на ползването. 

              За Решението на Комисията оспорващият е уведомен с адресирано до всички заинтересовани страни  писмо с изх. № 70-00-850/08.05.2019г. /на л.60 по делото/, съобщено с известие за доставяне /л.л.68-78/.          

               По делото е приложен оценителски доклад /лист 29-54 по делото/ за определяне на пазарната стойност на равностойното парично обезщетение за учредяване на сервитутни права за обект: Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница в поземлени имоти в землището на с. ****, община Ловеч.

              Оспорващият се легитимира за собственик на процесните имоти с нотариален акт за покупко-продажба на надвижими имоти №86 том №10 рег.№*** дело №524  от 2016г. /на лл.л.6-21/, нотариален акт за покупко-продажба на надвижими имоти № 40 том 4 рег.№*** дело №212  от 2013г. /на л.л.-22-23/ и нотариален акт за покупко-продажба на надвижими имоти № 36 том №4 рег.№***дело № 208  от 2013г. /на л.л.24-25/.

             Представените с административната преписка писмени доказателства и тези, събрани в съдебното производство не са оспорени от страните по реда на чл. *** от ГПК във вр. с чл.144 от АПК.

               Съдът изслуша съдебно –оценителна експертиза от вещо лице инж. Ж.Й.. По искане на заинтересованата страна съдът изслуша допълнителна експертиза от вещото лице инж.К., както и тройна такава с посочените вещи лица и инж.Д.Ц.П.-Н.. 

              При така установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:   

              Жалбата е подадена от лице, притежаващо активна процесуална легитимация, чийто интерес е засегнат от оспорения индивидуален административен акт, пред местно компетентния да я разгледа административен съд, в законоустановения срок по чл.215 ал.4 от ЗУТ и от външна страна отговаря на изискванията на чл.150 и чл.151 от АПК. Жалбоподателят се легитимира като собственик на поземлени имоти №№ ****.14.46;****.14.100;****.14.106;****.20.68;****.21.29;****.21.49;****.21.49;****.26.53;****.40.43;****.40.50;****.41.59;****.41.60;****.41.61; ****.41.62;****.42.4, находящи се в землището на с.****, община Ловеч, област Ловеч, които попадат в обхвата на отчуждените с обжалваното решение имоти на територията на област Ловеч.

              Съобразно чл.210 ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/, изготвянето на оценки и определянето на размера и изплащането на обезщетения в изрично предвидените в закона случаи се извършват по пазарни цени, определени от комисия, назначена от кмета на общината, а според ал.2 на същата разпоредба, решението на комисията се съобщава на заинтересованите страни по реда на АПК. Възможността за оспорване на тези актове е регламентирана в чл.210 ал.3 от ЗУТ, като реда е предвиден в чл.215 ал.1 от ЗУТ. Оспореното решение е индивидуален административен акт по смисъла на чл.214 т.1 от ЗУТ и подлежи на съдебен контрол за законосъобразност по критериите на чл.146 от АПК. Изложеното дотук обуславя процесуалната допустимост на жалбата за разглеждането й по същество.

               Разгледана по същество в съвкупност със събраните по делото доказателства и становищата на страните, съдът намира жалбата за основателна по следните съображения:

               В съответствие с изискванията на чл.168, ал.1 от АПК, при служебния и цялостен съдебен контрол за законосъобразност, съдът извърши пълна проверка по чл.146 от АПК на обжалвания административен акт относно валидността му, спазването на процесуалноправните и материалноправните разпоредби по издаването му и съобразен ли е с целта, която преследва законът.   

    В тази връзка, настоящият съдебен състав констатира, че оспореният акт е издаден от компетентен орган, назначен със заповед на кмета на общината по реда, предвиден в чл.210 ал.1 от ЗУТ, в обема на правомощията му.  

    Същият е в предвидената от закона форма - обективирано в надлежно изготвен и подписан протокол. Съдържа изискуемите по чл.59 ал.2 от АПК реквизити, като издателят му е посочил наличието на държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите.  

   Съдът намира, че в хода на осъщественото административно производство не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила, а и такива не се твърдят от жалбоподателят.   

   Същото е издадено в производството по чл.67 ал.2 от ЗУТ и доказва, че са изпълнени законовите изисквания на нормата.

   Оспореното решение е издадено от комисията в определения със заповедта състав и е обективирано в протокол от проведеното заседание. Индивидуализация на имотите се съдържат както в протокола, така и в приложението към доклад, изготвен от независим оценител ****“ ЕООД Троян – със сертификат за оценителска правоспособност рег. № ***** от 08.06.2016 година. Имотите, собственост на жалбоподателят, са отразени с посочване на техните номера в землището на с.****, данни за собствеността, засегнатата част и обезщетение за сервитута. Стойността на пазарните стойности на сервитута е определена по Метода на посредственото сравнение с корекционнн коефициенти 0,90 за време и 0,75 за ограничения на ползването. Комисията е възприела направената съгласно чл.49 от АПК оценка, изготвена от лицензиран оценител, при изпълнение на изискванията по чл.51 ал.4 и ал.5 АПК.  

    Обжалваното решение е постановено при наличие на нормативно регламентираните материалноправни предпоставки, като в случая е безспорно, че е налице влязъл в сила ПУП – парцеларен план за обект „Разширение на газопреносната мрежа инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, етап „Линейна част“ в землището на с.****, община Ловеч, обл.Ловеч, а съгласно Регистър на засегнатите имоти, в границите на сервитутните зони попадат и част от процесните имоти.

  Предпоставките за възникване на сервитута съгласно чл.64 ал.4 (в относимата редакция) ЗЕ са две: наличието на влязъл в сила подробен устройствен план, с който се определя местоположението на съответните имоти, засегнати от сервитута и титулярът на сервитута да изплати еднократно обезщетение на собственика и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот. В протокола от заседанието на комисията по чл.210 ЗУТ е отразено, че обезщетенията се определят за засегнатите имоти съгласно одобрен със заповед № РД-02-15-28/13.03.2014 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройство парцеларен план, влязъл в сила на 27.04.2014 г., което изпълва изискването на чл.64 ал.4 т.1 ЗЕ. Предвид доводите за силно занижена цена за всеки имот, която не отговаря на пазарната, с жалбата до съда е поискано назначаването на съдебно-оценителска експертиза за определяне на обезщетението за сервитута.

    Спорът в настоящото производството е досежно размера на обезщетението и начина на неговото определяне по отношение на сервитута, възникнал в поземлени имоти №№ ****.14.46; ****.14.100; ****.14.106;****.20.68;****.21.29;****.21.49;****.21.49;****.26.53;****.40.43;****.40.50;****.41.59;****.41.60;****.41.61;****.41.62;****.42.4, в землището на с.****, община Ловеч, собственост на жалбоподателя М..

   Неговото разрешаване изисква преценката за приложението на материалния закон при определянето на пазарната оценка на сервитута и съответно размера на дължимото еднократното обезщетение на собственика на имотите.  

    Административното производство е образувано по повод изграждане на енергиен обект по смисъла на §1 т.23 от ДР на Закона за енергетиката - обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“.   Според даденото в §1 т.23 от ДР на ЗЕ определение, „Енергиен обект“ е обект или съвкупност от обекти, с предназначение в него или посредством него да се извършва производство на електрическа и/или топлинна енергия с определена мощност, добив или съхранение на нефт или природен газ, пренос, както и преобразуване на параметрите или вида на електрическа и топлинна енергия и природен газ, нефт или нефтопродукти през мрежи, както и техните спомагателни мрежи и съоръжения, разпределение на електрическа, топлинна енергия или природен газ през мрежи, както и техните спомагателни мрежи и съоръжения, без инсталациите на клиентите.

   Безспорно е, че обекта „Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния /магистрален/ газопровод до българо-сръбската граница“ представлява енергиен обект по смисъла на § 1 т.23 от ДР на ЗЕ. Не е спорно също, че трасето на този обект преминава през посочените поземлени имоти, находящи се в землището на с. ****, община Ловеч, както и страните не спорят и относно сервитутната площ, определена за процесните имоти, попадаща в трасето на газопроводната   линия.

   Съгласно разпоредбата на чл.64 ал.1 от Закона за енергетиката /ЗЕ/, в приложимата редакция, при разширение на съществуващи и при изграждане на нови въздушни и подземни електропроводи, на надземни и подземни хидротехнически съоръжения за производство на електрическа енергия, топлопроводи, газопроводи, нефтопроводи и нефто продукто проводи, в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект, възникват сервитути. По аргумент от нормата на чл.64 ал.4 т.2 от ЗЕ, за възникването на законовите сервитути по чл.64 ал.2, вр. с ал.1 от ЗЕ, титулярът на сервитута дължи заплащане на еднократно обезщетение на собственика на имота, върху който е възникнал сервитутът и на носителите на други вещни права върху засегнатия имот. В чл.65 от ЗЕ нормативно са регламентирани приложимите критерии за определяне размера на обезщетението по чл.64 ал.4 т.2 от ЗЕ.

   Съгласно чл.64 ал.6 от Закона за енергетиката/ЗЕ/, определянето на обезщетенията се извършва по реда на чл.210 и чл.211 от ЗУТ или по взаимно съгласие на страните, с оценка от лицензиран оценител, като при определяне на размера на обезщетението се прилагат критериите по чл. 65, ал.1 от ЗЕ, а именно: 1. площта на чуждия поземлен имот. включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението и 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

   По своята правна същност сервитутните права, които възникват в полза на лицата, които ще изграждат и експлоатират енергийния обект по силата на Закона за енергетиката, върху имоти - частна собственост на физически и юридически лица, представляват принудително ограничаване правото на собственост на тези лица. Ето защо законът въвежда като условие за възникване на сервитута изплащането на еднократно обезщетение на собственика на земята, като изрично регламентира и критериите, по които следва да се определи размера на обезщетението.

             Съгласно специалната норма на чл.65 от ЗЕ, размерът на обезщетението по чл.64 ал.4 т.2 от ЗЕ се определя при прилагане на следните критерии: 1. площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута; 2. видовете ограничения на ползването; 3. срок на ограничението и 4. справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута. Аналогично е и изискването на чл.210 ал.1 от ЗУТ за определяне на обезщетението въз основа на оценка по пазарни цени. Следователно един от основните критерии и база за определяне размера на дължимото се обезщетение, е справедливата пазарна оценка на имота, респ. на частта от него, попадаща в границите на сервитута.

              В приложимите нормативни актове - ЗУТ и ЗЕ, не се съдържа легална дефиниция на понятието „справедлива пазарна оценка“. Изхождайки от правната и житейска логика съдът приема, че определянето на „справедливата пазарна оценка“ по смисъла на чл.65 ал.1 т.4 от ЗЕ, следва да се основава на пазарната цена на имота, като основа, от която се определя стойността на обезщетението за възникващи сервитутни права по реда и на основание Закона за енергетиката.

              Комисията, назначена от ответника, е приела оценка, изготвена на базата на извършения оглед на място, съобразно информацията от Регистъра на засегнатите имоти за територията на с. ****, общ. Ловеч и Документация за частично прилагане на ПУП за обект „Разширение на газопреносната инфраструктура на „*****” ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо- сръбската граница”, предвид Решение №312/10.05.2018г. на Министерски съвет на Р.България.

             Видно от оценителският доклад стойността на оценявания обект е изготвен само по един метод, а именно -метода на посредственото сравнение.  Крайната оценка на обекта представлява стойност получена по метода на посредственото сравнение. Така получената пазарна стойност е коригирана с коефициенти за срок 0.9 и вид ограничение на ползването 0.75.

            Според правилото на чл.210 ал.1 от ЗУТ, размерът на обезщетението, в това число и за предвидения сервитут, следва да бъде определен от компетентната комисия по пазарни цени. В съдебната практика е утвърдено разбирането, че пазарни цени са тези, съответстващи на действителната цена на имота, и са установени при сделки, извършени през процесния относим период, за имоти със сходно местоположение и характеристики. Приложими при определяне размера на обезщетението са и въведените с чл.65 ал.1 от ЗЕ критерии: площта на чуждия поземлен имот, включена в границите на сервитута, срока и видовете ограничения на ползването, както и справедливата пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

              В случая възприетата от административния орган експертна оценка се опровергава от приетото по делото заключение по назначената тройна съдебно-оценителна експертиза, по която вещите лица подробно обосновават заключението си, приложената методология, чрез отчитане на стойността на сходни имоти, със същите характеристики, които се предлагат действително на пазара, подкрепено с извадки от предлаганите цени. Съдът намира, че дадената със заключението по тройната съдебно-оценителна експертиза оценка е определена в съответствие с чл.210 ал.1 от ЗУТ и чл.65 ал.1 от ЗЕ – по пазарни цени, като са приложени сравнителен метод (пазарни аналози) и приходен метод (поземлена рента), и тази оценка следва да бъде възприета изцяло. Така приложените от вещите лица методи дават възможност да се определи справедливата пазарна оценка на частта от имотите, която попада в границите на сервитута. Следователно като е приела, че дължимото еднократно обезщетение, изчислимо по реда на чл.210 от ЗУТ в полза на собственика на имота в землището на с. ****, общ. Ловеч, е на посочената съответна стойност, комисията по чл.210 ал.1 от ЗУТ е постановила материално незаконосъобразен акт по причина, че определената стойност не съответства на действителната пазарна цена на сервитутното право. Това налага изменение на решението и увеличаване на определената цена в съответствие с посоченото от вещите лица в тройната съдебно-оценителната експертиза, а именно в общ размер на 13 018 лева.

   Съдът приема, че определянето на размерът на дължимото обезщетение във връзка с възникнало на основание чл. 64 от ЗЕ сервитутно право в поземлени имоти с идентификатор №№ ****.14.46; ****.14.100; ****.14.106;****.20.68;****.21.29;****.21.49;****.21.49;****.26.53;****.40.43;****.40.50;****.41.59;****.41.60;****.41.61;****.41.62;****.42.4, в землището на с.****, община Ловеч, вид територия Земеделска, категория 3, следва да се извърши въз основа на заключението на изпълнената по делото тройна съдебно- техническа /оценителна/ експертиза, което съдът кредитира като обективно и кореспондиращо с доказателствата по делото.

   Действително процесуалният представител на заинтересованата страна /ЗС/ изрази становище в с.з., че неприема заключението, като изготвено върху погрешни показатели, но в тази връзка възраженията не бяха обосновани с точни и ясни аргументи, респ. с доказателствени искания, за да бъдат проверени и останаха неоснователни и недоказани. Следва да се отбележи, че по възражение за неправилно определен размер на обещетението и по искане на ЗС бе допусната повторна оценителна експертиза, както и тройната такава. Като в тази връзка за сведение бе приложена извадка от сайта на Национален статистически институт за рентните плащания с позоваване цената по отношение единствено на община Ловеч /средна годишна цена 29/, без да отчете тези в община **** /цена 39 лева/, община Луковит /цена 33 лева/, които според доказателствата по делото и посоченото в експертното заключение са с по-близки характирестики до процесните земеделски земи.  

   Това заключение /по тройната/ експертиза се базира на събран, обработен и обстойно преценен сравнителен материал.

   При определянето на пазарната оценка на имотите вещите лица са използвали два метода-метод на сравнимите продажби /пазарни аналози/ и метод на приходната стойност /приходен метод/.

   При определянето на пазарната оценка на имотите по метода на пазарните аналози /сравнимите продажби/ вещите лица са изхождали от покупно-продажните цени на недвижими имоти, които в достатъчна степен съвпадат по отношение на влияещите върху стойността им характеристики с тези на подлежащите на оценка имоти (предназначение на имотите, категория на земята и местонахождение).  В тази връзка при определяне стойността на 1 дка земеделска земя е съобразено, че поради липса на оферти „продава“ за с.*****и съседните му села с.****, с.Дойренци и с.Дренов експертите са ползвали обяви от селата в общините Ловеч, **** и Луковит, които са с близки характеристики до земеделските земи в с.****. Метода на пазарните аналози има за цел определяне стойността на имота въз основа на цената на съпоставими обекти по обобщени показатели и отчитайки специфичните особености на конкретния обект.

  За определяне пазарната стойност на сервитутното право вещите лица са съобразили пазарната стойност на земята получена и по Сравнителния метод, корегирана  с коефициент отчитащ срока за който е учредено правото на ползване или срока на остатъчната експлоатационна годност на съоръжението. В случаят правото на ползване за земята е безсрочно, при което стандартно експертите са приели 100 години.

   Коефициентът за сервитутното право (Цс) е получен от вещите лица по формулата: Цс = Цз х Кс, където: Цз - пазарна стойност на земята; Кс = (1 - 1,05 -n ) -коефициент, отчитащ срока за който е учредено правото, с точност до три знака след десетичната запетая, където n е броят на годините за които е учредено правото или остатъчния срок на експлоатация на съоръжението /Кс = (1 - 1,05 -n) = 1 - 1,05 -100 = 0.99/. По отношение коефициент за ограничения: стандартно между 0.70 до 0.80, е приет от вещите лица коефициент 0.75 /същият е приет и оценителска фирма „****“ ЕООД,  изготвила оценката на сервитутното право с възложител Община Ловеч/. Коефициент за корекция на ограничения: К к = К безсрочен статут х К ограничение на ползването = 0.99 х 0.75 = 0.742. Приложени са коефициенти за площ на имотите, съответно: под 3 дка : -0.10; от 3 до 5 дка: 0.00; от 5 до 10 дка: +0.05; над 10 дка : +0.10.  Експертите определят  стойността за учредяване на безсрочно сервитутно право на части от процесните поземлени имоти в земеделска територия по сравнителния метод е 12 331 лева.

    За определяне стойността по метода на приходната стойност (метода на доходите) експертите са ползвали информация на Областна дирекция „Земеделие“ - Ловеч за провеждане на първа тръжна сесия за отдаване под наем на свободни земеделски земи от ДПФ, подробно описана в заключението. Средно годишно рентно плащане за ниви за стопанската 2018/2019 г. за землището на с.*****е 34 лв/дка (по справка в официалния сайт на Областна дирекция „Земеделие“ Ловеч). Вещите лица са приели за изчисленията средна наемна цена: (34 +66) :2 = 50 лв/дка, като са приложени: коефициент отчитащ срока за който е учредено правото на ползване: 0.99 и коефициент за ограничения: 0.75.

    Пазарният множител се определя по формула отчитаща нормата на капитализация (5.04 % на земеделските земи) и Срока (в случаят за земите вечна рента: 100 години). При това стойността за учредяване на безспорно сервитутно право на части от поземлени имоти в земеделска територия по приходния метод е 13 705 лева.

    Направени са подробни изчисления в таблица „Изчисление на пазарна стойност на сервитутното право на земеделските земи по пазарен аналог (колона 18), приходен метод (колона 19) и становище за окончателната пазарна стойност ( колона 20, при дадени равни тежести и коефициенти 50 % за сравнителен метод и 50 % за приходен метод),от заключението.

    Вещите лица след като са определили пазарната стойност на земята са направили оценка на сервитута като са взели предвид пазарната стойност на земята, срока за който е учредено ограниченото вещно право и вида на сервитута. Ето защо определената от вещите лица пазарна стойност на сервитута в размер на 13 018 лева, съдът приема като справедлива пазарна оценка по см. на чл.65 ал.1 т.4 от ЗЕ.

    По изложените съображения съдът приема, че са налице основанията оспореното решение да бъде изменено в частта относно размера на обезщетението, което следва да се увеличи съобразно заключението на приетата тройна съдебно - техническа /оценителна/ експертиза до размера от 13 018  лева.

    При този изход на спора съдът намира за основателно искането на процесуалния представител на жалбоподателят за присъждане на направените по делото разноски, като за него те възлизат в общ размер на 1110 /хиляда сто и десет/ лева, представляващи заплатена държавна такса в размер на 10 лева, заплатен адвокатски хонорар за процесуално представителство в размер на 600 лева по Договор за правна защита и съдействие /на л.155/ и заплатено възнаграждение за вещи лица в размер на 500 лева. 

              Съдът с оглед изхода на делото и заявената позиция от пълномощник на заинтересованата страна, че жалбата е неоснователна, намира че не следва да му бъдат присъдени разноски.

              Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 и чл.143, ал.1 от Административно процесуалния кодекс, Административен съд-Ловеч, четвърти състав 

              РЕШИ:

    ИЗМЕНЯ по жалба на Д.А.М. *** решение на Комисия по чл.210 от ЗУТ назначена със Заповед 3-370/18.03.2019г. и Заповед 3-387 от 19.03.2019г. на Кмета на Община Ловеч, обективирано в Протокол №6 от 11.04.2019 година по точка 4 в частта му относно приетата пазарна стойност и определеното обезщетение за сервитутно право на прокарване на трасето за обект „Разширение на газопреносната мрежа инфраструктура на „*****“ ЕАД паралелно на северния (магистрален) газопровод до българо-сръбската граница“, етап „Линейна част“ за следните недвижими имоти: № №14.46; 14.100; 14.106; 20.68; 21.29; 21.48; 21.49; 26.53; 40.43; 40.50; 41.59; 41.60; 41.61; 41.62; 42.4, всички в землището на с.****, община Ловеч, трета категория, с обща площ 172.571 дка, която площ за отчуждаване общо 18.618 дка е определена пазарна стойност от 9 452 лева, като УВЕЛИЧАВА размера на пазарната стойност на сервитутното право на горепосочените поземлени имоти, негова собственост, както следва:

1. за имот с идентификатор № ****.14.46 с начин на трайно ползване нива с обща площ 30,197 дка и площ на сервитута от 2,221 дка, като увеличава размера на обезщетението от 1 128 лева на 1 568 лева;

2. за имот с идентификатор №****.14.100 с начин на трайно ползване нива с обща площ 10,201 дка и площ на сервитута от 1,479 дка, като увеличава размера на обезщетението от 751 лева на 1 044 лева;

3. за имот с идентификатор №****.14.106 с начин на трайно ползване нива с обща площ 19,499 дка и площ на сервитута от 0,536 дка, като увеличава размера на обезщетението от 272 лева на 378 лева;

4. за имот с идентификатор № ****.20.68 с начин на тройно ползване нива с обща площ 3,742 дка и площ на сервитута от 0,127 дка, като увеличава размера на обезщетението от 65 лева на 86 лева;

 5. за имот с идентификатор №****.21.29 с начин на трайно ползване нива с обща площ 19,402 дка и площ на сервитута от 2,574 дка, като увеличава размера на обезщетението от 1 307 лева на 1 817 лева;

 6. за имот с идентификатор №****.21.48 с начин на трайно ползване нива с обща площ 12,000 дка и площ на сервитута от 0,406 дка, като увеличава размера на обезщетението от 206 лева на 287 лева;

7. за имот с идентификатор №****.21.49 с начин на трайно ползване нива с обща площ 11,499 дка и площ на сервитута от 2,707 дка, като увеличава размера на обезщетението от 1 374 лева на 1 911 лева;

8. за имот с идентификатор №****.26.53 с начин на трайно ползване нива с обща площ 3,001 дка и площ на сервитута от 0,806 дка, като увеличава размера на обезщетението от 409 лева на 544 лева;

9. за имот с идентификатор №****.40.43 с начин на трайно ползване нива с обща площ 7,999 дка и площ на сервитута от 1,194 дка, като увеличава размера на обезщетението от 606 лева на 824 лева;

10. за имот с идентификатор №****.40.50 с начин на трайно ползване нива с обща площ 8,598 дка и площ на сервитута от 1,605 дка, като увеличава размера на обезщетението от 815 лева на 1 108 лева;

11. за имот с идентификатор №****.41.59 с начин на трайно ползване нива с обща площ 3,183 дка и площ на сервитута от 0,428 дка, като увеличава размера на обезщетението от 217 лева на 289 лева;

12. за имот с идентификатор №****.41.60 с начин на трайно ползване нива с обща площ 3,183 дка и площ на сервитута от 0,428 дка, като увеличава размера на обезщетението от 217 лева на 289 лева;

13. за имот с идентификатор №****.41.61 с начин на трайно ползване нива с обща площ 3,183 дка и площ на сервитута от 0,428 дка, като увеличава размера на обезщетението от 217 лева на 289 лева;

14. за имот с идентификатор №****.41.62 с начин на трайно ползване нива с обща площ 3,183 дка и площ на сервитута от 0,428 дка, като увеличава размера на обезщетението от 217 лева на 289 лева;

15. за имот с идентификатор №****.42.4 с начин на трайно ползване нива с обща площ 33,701 дка и площ на сервитута от 3,251 дка, като увеличава размера на обезщетението от 1 651 лева на 2 295 лева, всички, находящи се в землището на с.****, община Ловеч, трета категория, в общ размер на 13 018 лева.

            ОСЪЖДА Община Ловеч с БУЛСТАТ ********* с адрес: гр.Ловеч, област Ловеч ул. Търговска № 22, представлявана от Кмета на Община Ловеч да заплати на Д.А.М. с ЕГН: ********** и адрес: *** направените по делото разноски в размер на 1110 /хиляда сто и десет/ лева.

            ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на заинтересованата страна ***** ЕАД, гр. София, бул. „***** за присъждане на разноски.

  Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба чрез АдмСЛ пред Върховния административен съд на Република България в четиринадесетдневен срок от съобщаването му на страните.   

  Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

 

 

                              АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: