Решение по дело №1295/2020 на Районен съд - Кърджали

Номер на акта: 260113
Дата: 16 декември 2020 г. (в сила от 19 януари 2021 г.)
Съдия: Валентин Костадинов Спасов
Дело: 20205140201295
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

 

     Година

15.12.2020

    Град

Кърджали

В ИМЕТО НА НАРОДА

Кърджалийският районен

Съд                     

 

състав

На

10 декември

                                      Година

2020

В публично заседание и следния състав:

                                                 Председател

Валентин Спасов

Секретар

Диана Георгиева

 

разгледа докладваното от

Съдията

 

АН

дело номер

1295

по описа за

2020

година

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.

Постъпила е жалба от Н.М.А. *** против Наказателно постановление № 43-0000158, издадено на 29.04.2020 г. от и.д. директора на РД "Автомобилна администрация" – гр. Стара Загора, с което на основание  чл. 93б, ал. 4, т. 3 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) му е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500, 00 (хиляда и петстотин) лева за нарушение по чл. 7, § 1 от Европейската спогодба за работа на екипажите на превозните средства, извършващи международни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1 от ЗАП и чл. 2, § 3 Регламент (ЕС) № 561.

Жалбоподателят оспорва посоченото в НП. Навежда доводи за нарушения по  чл. 57, ал. 1 от ЗАНН. Твърди, че не е извършил описаното в НП нарушение. Моли съда да отмени НП като неправилно и незаконосъобразно.

Жалбата е депозирана в преклузивния срок по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН чрез наказващия орган, съгласно чл. 60 от ЗАНН, от активно легитимирано за това лице и против акт, подлежащ на съдебен контрол.

В съдебно заседание жалбоподателят не се явява и не се представлява.

За РД"АА" гр. Стара Загора също не се явява представител.

Съдът, с оглед събраните доказателства в съдебно заседание, прие за установено следното от фактическа страна:

На 11.03.2020г. в гр. Кърджали, на автогара „21 век”, в около 07:40 часа, свидетелите М.М. и М.И.- и двамата инспектори в отдел „Контрол” при РД "АА" – Стара Загора, извършвали проверка на жалбоподателя, който управлявал автобус „ОТОКАР НАВИГО” с рег. № К 9696 ВК, от категория М3, извършващ международен превоз на пътници по автобусна линия гр. Кърджали- гр. Сарай, Р.Турция, използващ заверено копие от лиценз на Общността, при която констатирали, че е управлявал без прекъсване над 4,5 часа за периода от 05:27ч. до 13:07ч. на 10.03.2020г., видно от разпечатката, направена с контролна карта от дигитален тахограф "Continental 1381.107", като превишението било с повече от  3 часа и 30 минути.  За така констатираното нарушение бил съставен АУАН с бланков № 256274, в който актосъставителят отразил, че е извършено нарушение по чл. 7, § 1 от AETR във вр. с чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАП. Като доказателства към акта били иззети контролен талон, разпечатка от дигиталния тахограф и копие от списъка на пътниците за 11.03.2020г. Актът бил предявен на водача, който го подписал с изричната забележка, че няма възражения.

Въз основа на съставения АУАН било издадено и оспорваното НП № 43-0000158/ 29.04.2020 г. от и.д. директора на РД "Автомобилна администрация" – гр. Стара Загора, с което на жалбоподателя е наложено административно наказание на основание  чл. 93б, ал. 4, т. 3 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) глоба в размер на 1 500, 00 (хиляда и петстотин) лева за нарушение по чл. 7, § 1 от Европейската спогодба за работа на екипажите на превозните средства, извършващи международни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1 от ЗАП и чл. 2, § 3 Регламент (ЕС) № 561.

Горната фактическа обстановка се установява от приложените писмени доказателства и показанията на свидетелите М.М. и М.И., които са еднопосочни и непротиворечиви, кореспондиращи с фактологията, отразена в акта и НП.

От правна страна:

По процесуалната законосъобразност на издадените АУАН и НП:

Съдът не установи допуснати съществени нарушения на правилата по ЗАНН по административно наказателното производство. АУАН и атакуваното наказателно постановление са издадени при спазване на процедурата по ЗАНН, от компетентни органи /с оглед приложените заповеди/. Актът е издаден в срока, предвиден по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН.

В акта е посочена датата на извършване на нарушението, данните от самоличонстта на нарушителя, данните за актосъставителя. В момента на проверката водачът е извършвал международен превоз на пътници по автобусна линия гр. Кърджали- гр. Сарай, Р.Турция. Не е спорно, че Република България и Република Турция са договарящи страни по AETR.

В издаденото наказателно постановление въз основа на съставения акт за установяване на административно нарушение са посочени собственото, бащиното и фамилното име, длъжността на лицето, което го е издало, датата извършване на нарушението, кой е нарушителя, данните относно актосъставителя.

Текстът на чл. 2, § 3, б. "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 изрично предвижда, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство, вместо посочения регламент се прилага AETR за превозните средства, регистрирани в Общността или в страни, които са договарящи се страни по AETR, за цялото пътуване. Следователно в случая приложение намира именно Европейската спогодба (AETR), към изискванията на която препраща и посочената в наказателното постановление разпоредба на чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

Отговорът на въпроса дали нарушението е извършено на територията на Република България или на Република Турция се дава от разпоредбата на чл. 12, § 6, б. "а" от Европейската спогодба (AETR), която изрично предвижда, че договарящата страна упълномощава своите компетентни органи да налагат санкции на водачи за нарушение на тази спогодба, което е установено на нейната територия и за което вече не е наложена санкция, дори ако нарушението е извършено на територията на друга договаряща страна или недоговаряща страна. Европейската спогодба (AETR) е ратифицирана със закон, обнародван в ДВ, бр. 28 от 1995 г. и е в сила за Република България от 08.11.1995 г., поради което и съгласно чл. 5, ал. 4 от Конституцията на Република България нейните норми имат предимство пред противоречащите й такива от вътрешното законодателство. В конкретния случай нормата на чл. 12, § 6, б. "а" от Европейската спогодба (AETR) има предимство пред тази на чл. 4 от ЗАНН и обосновава санкционната компетентност на българските власти дори по отношение на нарушения по спогодбата, които не са били извършени, а само установени на територията на страната. Освен това жалбодателят не е представил никакви доказателства да е бил наказван за същото нарушение от властите на друга държава – страна по спогодбата, в който случай повторното му наказване и от българските власти действително би било недопустимо съгласно принципа ne bis in idem. Нарушението е описано чрез посочване на маршрута, по който е бил извършван международния обществен превоз на пътници, по време на който е следвало да бъде ползвана почивка, съгласно установения от закона период на почивка, както и по време на който е превишен максимално допустимия период на непрекъснато кормуване – от Република България до Република Турция. По делото липсват доказателства, че процесните периоди не попадат във времето, в което е осъществяван транспорта по описания маршрут.

Посочването на нормата на чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006 в НП  създава гаранции за реализиране правото на защита на жалбодателя като това е било необходимо именно с цел дефиниране на приложното поле на Европейската спогодба според регистрацията на превозното средство (в договаряща страна по AETR) и териториалния обхват на осъществявания международен превоз на пътници (частично извън територията на ЕС). По този начин е удовлетворено и императивното изискване по чл. 42, т. 5 и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН, които текстове изискват в АУАН и НП да бъдат посочени нарушените законни разпоредби, в конкретния случай в тяхната връзка с националното законодателство – чл. 78, ал. 1, т. 1 от ЗАвПр.

Обстоятелството, че в АУАН не е посочен чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561/2006, която е вписана в НП, не води до извод, че задължението за посочване на нарушените законни разпоредби не е изпълнено или че е изпълнено по начин наказаното лице да не може да разбере по кой законов текст е квалифицирано вмененото му нарушение. Очевидно органите на автомобилната администрация са приели, че превозът, извършен от санкционираното лице е бил регламентиран от АETR- ЕВРОПЕЙСКА СПОГОДБА за работата на екипажите на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR). Именно поради това в наказателното постановление е налице позоваване на чл. 2, § 3 от Регламент (ЕО) № 561 / 06, предвиждащ, че за международни транспортни операции, извършвани отчасти извън областите, посочени в параграф 2 (в Общността, между Общността, Швейцария и страните, които са договарящи се страни по Споразумението за Европейското икономическо пространство), вместо регламента се прилага AETR. В тази връзка следва да се подчертае, че разпоредбите на AETR и на Регламент (ЕО) № 561 / 06 са хармонизирани, т. е. максималният период за управление без почивка и по двата акта е идентично- четири часа и половина.

Предвид гореизложеното съдът намира, че липсват и нарушения от гледна точка на описание на нарушението. Всички обективни признаци от състава му са били посочени, като не е било накърнено правото на защита на наказаното лице да разбере за какво конкретно нарушение е ангажирана неговата отговорност.

Разпоредбата на  чл. 93б ал. 4, т. 3 от ЗАвПр, по който текст е наказан нарушителя, ангажира отговорността на водач, който не спазва изискванията относно дневното време за управление, определено в Регламент (ЕО) № 561/2006г., се наказва с глоба от 1500 лева за над 90 минути превишение.  Предвид това, че нарушението е извършено на 10.03.2020г., а обжалваното НП е издадено на 29.04.2020г., то към тази дата санкцията е законосъобразна и правилно определена от АНО. От 07.07.2020г. разпоредбата на чл. 93б ал. 4, т. 3 от ЗАвПр е изменена, като за гореописаното нарушение санкцията е намалена от 1500 на 500 лева. Съгласно разпоредбата на чл. 3 ал.2 от ЗАНН, ако до влизане в сила на НП последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя. Безспорно новата разпоредба на чл. 93б ал. 4, т. 3 от ЗАвПр, предвиждаща по ниска по размер санкция е по- благоприятна за нарушителя, поради което съдът следва да я приложи, като измени НП в тази му част.

С оглед всичко казано по-горе, настоящият състав намира, че в случая правилно е било установено извършването на административно нарушение, правилно е бил приложен материалният закон и санкционната норма, ангажираща административнонаказателната отговорност на жалбоподателя, поради което и атакувано наказателно постановление следва да се измени единствено в частта на наложеното наказание „глоба”.

Така мотивиран и на основание чл. 63 от ЗАНН Районен съд - Кърджали,

 

Р    Е    Ш    И    :

 

ИЗМЕНЯ Наказателно постановление № 43-0000158, издадено на 29.04.2020 г. от и.д. директор на РД "Автомобилна администрация" – гр. Стара Загора, с което на жалбоподателя Н.М.А. ***, ЕГН **********, на основание  чл. 93б, ал. 4, т. 3 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) е наложено административно наказание глоба в размер на 1 500, 00 (хиляда и петстотин) лева за нарушение по чл. 7, § 1 от Европейската спогодба за работа на екипажите на превозните средства, извършващи международни превози (AETR) във вр. с чл. 78, ал. 1 от ЗАП и чл. 2, § 3 Регламент (ЕС) № 561, като я НАМАЛЯ на 500 лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК пред Административен съд,гр.Кърджали  в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му на страните.

 

 

 

 

 

 

                                                        Районен съдия :