Решение по дело №111/2020 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 юли 2020 г. (в сила от 19 август 2020 г.)
Съдия: Марин Димитров Маринов
Дело: 20207190700111
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Решение № 88                                           27.07.2020 г.                                   гр. Разград

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Разградският административен съд, в публичното заседание на двадесет и първи юли две хиляди и двадесета  година, в  състав:

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ТАНЯ ДАМЯНОВА

ЧЛЕНОВЕ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

                      МАРИН МАРИНОВ 

 

при секретаря  Ралица Вълчева, с участието на прокурора  Веселин Якимов, като разгледа докладваното от съдията Марин Маринов  административно дело № 111 по описа за 2020, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 185 – 196 от АПК.

Образувано е  по протест на прокурор от Районна прокуратура – Разград срещу чл. 11, ал. 1 и ал. 2; чл. 12а, ал. 1; чл. 41, ал. 2; чл. 45, ал. 4; чл. 46, ал. 1 и ал. 3 и чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение 1 от Наредба № 12 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Лозница, приета от Общински съвет Лозница. В протеста се твърди, че оспорените разпоредби противоречат на разпоредба от нормативен акт от по-висок ранг -   съответно на чл. 28, чл. 14, чл. 55, ал. 2, чл. 59, ал. 5, чл. 60, ал. 1 и ал. 6 и чл. 61м, т. 4 от ЗМДТ. От съда се иска да отмени оспорените разпоредби и да присъди направените по делото разноски.

Оспорването е съобщено по реда  на чл. 181 ал. 1 и 2 във вр. с чл. 188 от АПК. В срока по чл. 189, ал. 2 от АПК няма постъпили искания за присъединяване към оспорването или встъпване като страна наред с административния орган.

Ответникът по жалбата - Общински съвет Лозница, не изпраща представител и не заявява становище по протеста.

Прокурорът от Окръжна прокуратура Разград заявява, че протестът е основателен и следва да бъде уважен

Съдът, като обсъди становищата на страните, доказателствата по делото поотделно и в тяхната съвкупност, и като направи проверка по реда на чл.168  във вр. с чл. 196 от АПК, приема за установено следното:

С докладна записка вх. № 111 от 15.02.2008  год. /л. 110/ кметът на Община Лозница е предложил за приемане от общинския съвет проект на Наредба № 12 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Лозница. С Решение № 26 по протокол № 6 от 29.02.2008 год.  /л.63/ Общински съвет Лозница след поименно гласуване , с 13 гласа „ЗА” , 0 гласа „ПРОТИВ” и 2 гласа „въздържал се”, е приел Наредба № 12 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Лозница. Наредбата е приета по предложение на кмета на общината, направено с докладна записка.

С докладна записка вх. № 641 от 24.01.2011 год. /л.104-106/ кметът на община Лозница е предложил на общинския съвет да вземе решение, с което да допълни и измени Наредба № 12, като наред с другите изменения е предложил:

 чл. 11, ал. 1 да се измени така „Данъкът върху недвижимите имоти се плаща на две равни вноски  в следните срокове: от 01 март до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която се дължи”

ал. 2 да се изменя така: ”На предплатилите от  1 март до 30 април за цялата година се прави отстъпка 5 на сто”.

Създава се нов чл. 12а, чиято ал. 1 гласи: „За новопостроените  или придобити по друг начин имоти собственикът, съответно носителят на ограниченото вещно право , уведомява  за това писмено в 2-месечен срок общината по местонахождението на имота, като подава  данъчна декларация за облагане с годишен данък върху недвижимите имоти”.

чл. 46  да се измени и допълни така:

ал. 1. Данъкът върху превозните средства се изплаща на  две равни вноски  както следва: от 01 март до 30 юни и до 30 октомври на годината, за която се дължи. На предплатилите от  1 март до 30 април за цялата година се прави отстъпка 5 на сто”

създава се  ал. 3 „ Заплащането на данъка е условие  за редовност при годишния технически преглед  на превозното средство. Заплащането на данъка се удостоверява с представяне на издаден и заверен от общината документ.

С Решение № 373 по протокол № 40 от 31.01.2011 год.  год.  /л.100-103/ Общински съвет Лозница след поименно гласуване с 15  гласа „ЗА”,  нула гласа „въздържал се” и нула гласа „против” е приел изменението на Наредба № 12 в това число и изменението и допълнението на  чл.11, ал. 1 и ал. 2; чл. 12а, ал. 1 и чл. 46, ал. 1 и ал. 3.

С докладна записка вх. № 647 от 17.01.2014 год.  /л.44-45/ кметът на Община Лозница е предложил на общинския съвет да вземе решение, с което да допълни и измени Наредба № 12, като наред с другите изменения е предложил в чл. 45 да се създаде нова ал. 4 която да гласи: „Екологичните категории „Евро 3”, „Евро 4”, „Евро 5”, „Евро 6”и „ЕЕV” се удостоверяват чрез предоставяне на документ, от който е валидно съответствието на превозното средство с определената от производителя екологична категория.”

С решение № 227 по протокол № 38 от 24.01.2014 год. /л. 42-43/   Общински съвет Лозница след поименно гласуване с 16 гласа „ЗА, 0 гласа „ПРОТИВ” и  0 гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” е приел изменението на Наредба № 12 в това число и новата разпоредба на   чл. 45, ал. 4.

С докладна записка вх. №1197 от 14.01.2019 год.  /л.77-86/кметът на Община Лозница е предложил на общинския съвет да вземе решение, с което да допълни и измени Наредба № 12, като наред с другите изменения е предложил в чл. 42, ал. 2 да се измени така: ал. 2 Данъкът на ремаркета на леки автомобили е в следните размери: 1.товарно ремарке - 5.5 лв.; 2.къмпинг ремарке - 11 лв.

С решение № 371 по протокол № 56  от 30.01.2019  год.  Общински съвет Лозница след поименно гласуване с 16 гласа „ЗА, 0 гласа „ПРОТИВ” и № гласа „ВЪЗДЪРЖАЛ СЕ” е приел изменението на Наредба № 12 в това число и новата разпоредба на   чл. 42, ал. 2. От протокола е видно, че докладната записка на кмета и проектът за изменение на наредбата е разгледан, обсъден и приет от постоянните комисии към общинския съвет.

Разпоредбата на чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение първо от Наредба № 12  не е променяна от приемането ѝ и гласи: Данъчно задължените лица, които подлежат на облагане с патентен данък, могат да ползват данъчни облекчения в следната последователност: ….т. 4 лицата, които използват работното място за обучение на чираци по смисъла на Закона за занаятите и извършват патентна дейност от посочените в т. 10, 12 и 13 на Приложение № 4, към Глава втора, раздел V от Закона за местните данъци и такси, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответното работно място;

При така установеното от фактическа страна съдът прави следните правни изводи:

Оспорените разпоредби са част от нормативен административен акт по дефиницията чл.75 от АПК и са действащи.  Съобразно разпоредбата на чл. 185 ал. 1 от АПК той подлежи на оспорване пред съда, а според разпоредбата на чл. 187 ал. 1 от АПК  неговото оспорване е безсрочно. Съгласно чл.186 ал.2 от АПК прокурорът може да подаде протест срещу акта.  Ето защо протестът е процесуално допустим.

Наредбата е издадена от компетентен орган, съобразно разпоредбата на чл.8 от Закона за нормативните актове (ЗНА)   и  чл.22, ал. 2 от ЗМСМА  и чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ Тя е  в писмена форма и е приета при спазване на изискванията за кворум и начин на гласуване, регламентирани в разпоредбите от ЗМСМА в редакциите им към момента на приемане на оспорените разпоредби.

Съдът намира, че при приемането на оспорените разпоредби е допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Ответникът по оспорването не доказа, че при приемането на действащата в настоящия момент редакция на чл. 11, ал. 1 и ал. 2; чл. 12а, ал. 1; чл. 45, ал. 4; чл. 46, ал. 1 и ал. 3 и чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение 1 от Наредба № 12 е спазил разпоредбата на чл. 26, ал. 2 от Закона за нормативните актове в редакцията по ДВ бр. 46/2007 год. във вр. с чл. 80 от АПК,  преди внасянето на проект на нормативен акт за издаване или приемане от компетентния орган, да публикува проекта на интернет страницата на Община Лозница заедно с мотивите, съответно доклада, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по проекта. Ответникът също така не доказа, че при  приемането на действащата редакция на чл. 41, ал. 2 от Наредба № 12, е спазил разпоредбата на  чл. 26, ал. 2 и ал. 3 от ЗНА в редакцията по ДВ бр. 34/2016 год. да публикува проекта за изменение на наредбата на интернет страницата на Община Лозница заедно с мотивите, съответно доклада и предварителната оценка на въздействието по чл. 20 от ЗНА, като на заинтересованите лица се предоставя най-малко 30-дневен срок за предложения и становища по проекта. Оспорените норми са приети и при допуснато нарушение на чл. 28, ал. 2 от ЗНА, тъй като мотивите, изложени в докладните записки на кмета на общината, с които са предложени проектите за приемане и изменение на наредбата не съдържат елементите, посочени в тази норма.

По отношение на съответствието на оспорените разпоредби с нормативни актове от по-висока степен, съдът намира следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 8 от ЗНА всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение.  

 

 

 

Според чл. 15, ал. 1 от ЗНА, нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

С разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ е делегирано правомощието на общинските съвети да определя с наредба размера на данъците по ал. 1 при условията, по реда и в границите, определени с този закон.

В чл. 28, ал. 1 от ЗМД е посочено, че данъкът върху недвижимите имоти се плаща на две равни вноски в следните срокове: до 30 юни и до 31 октомври на годината, за която е дължим, а в ал. 2, че на предплатилите до 30 април за цялата година се прави отстъпка 5 на сто.

От така цитираната законова норма е видно, че оспорената  разпоредба на чл. 11, ал. 1 и ал. 2  от Наредба № 12 предвижда срокове за плащане на данъка върху недвижимите имоти и срок за предсрочно плащане на този данък за да се ползва привилегията, които са различни от сроковете, посочени  в  ЗМДТ

Съгласно разпоредбите на чл. 14, ал. 1,  ал. 2 и ал. 3 от ЗМДТ за  новопостроени сгради и постройки, които не подлежат на въвеждане в експлоатация по реда на Закона за устройство на територията, както и за имотите и ограничените вещни права, придобити по възмезден или безвъзмезден начин по раздел трети от тази глава не се подават данъчни декларации за облагане с годишен данък. Разпоредбата  на чл. 12а, ал. 1 от Наредба № 12 не е съобразена с тези норми от ЗМДТ, тъй като предвижда подаване на данъчна декларация за облагане с годишен данък за всички новопостроени  или придобити по друг начин имоти.

С разпоредбата на чл.55, ал. 1 от ЗМДТ  на общинския съвет е делегирано правото да определя с наредбата по чл. 1, ал. 2 от ЗМДТ данъка за ремаркета на леки и товарни автомобили с технически допустима максимална маса не повече от 3,5 т в  размери с  посочени от закона граници.  При приемане на оспорения чл. 41, ал. 2 от  Наредба № 12 общинският съвет не се е съобразил с ограничението  за допустимата максимална маса и от редакцията му следва, че  с нея се определя данък за всички видове ремаркета, независимо от максимално-допустимата им маса в т.ч. и тези над 3,5 тона

С оглед на разпоредбата на чл. 54, ал. 1 от ЗМД размерът на данъка върху превозните средства се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от Министерството на вътрешните работи. А съгласно чл.59, ал. 5 от ЗМДТ когато в регистъра по чл. 54, ал. 1 няма данни за екологичната категория на моторното превозно средство, се приема, че превозното средство е без екологична категория. С оспорената разпоредба на чл. 45, ал. 4 от Наредба № 12  общинският съвет  е приел определянето на екологичната категория на пътното превозно средство,  въз основа на която се определя размерът на дължимия за него данъка, да става само с удостоверителен  документ, а не по предвидения в закона ред – чрез данни от регистъра на МВР, т.е. не съответстват на  разпоредбите на ЗМДТ.

Съгласно чл. 60, ал. 1 от ЗМДТ данъкът върху превозните средства се плаща на две равни вноски в срок до 30 юни и до 31 октомври на годината, за която е дължим. На предплатилите до 30 април за цялата година се прави отстъпка 5 на сто. Според ал. 6 на същия член заплащането на данъка е условие за редовност при периодичния технически преглед на превозното средство. Заплащането на данъка се удостоверява със: т. 1. проверка чрез автоматизиран обмен на информация между информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на пътни превозни средства, поддържана от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, и: а) системата за обмен на информация, поддържана от Министерството на финансите в изпълнение на чл. 5а, или б) съответната система за администриране на местни данъци и такси на общината, или т. 2. представяне на издаден или заверен от общината документ.

Оспорените разпоредби на чл. 46, ал. 1 и ал. 3, изречение второ от Наредба № 12 не съответстват на цитираните по-горе разпоредби от ЗМДТ.   Срокът за подаване на декларациите, посочен в наредбата е различен от законово определения. Наредбата ограничава удостоверяването на платения данък да става само с издаден или заверен от общината документ, а законът позволява и други начини.

Съдът намира, че чл. 46, ал. 3, изречение първо  от Наредба № 12  съответства на разпоредбата на чл. 60, ал. 6, изречение първо от ЗМДТ, но както беше посочени по-горе същият е приет   в нарушение на чл. 26, ал. 2 и чл. 28, ал. 2 от ЗНА /редакция ДВ бр. 46/2007 год./.

Според разпоредбата на чл. 61м, т. 4, предложение първо от ЗМДТ Данъчно задължените лица, които подлежат на облагане с патентен данък, могат да ползват данъчни облекчения в следната поредност: лицата, които използват работно място за обучение на чираци по смисъла на Закона за занаятите и извършват патентна дейност от посочените в т. 10 на приложение № 4, заплащат 50 на сто от определения патентен данък за съответното работно място. Оспорената разпоредба на чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение първо от Наредба № 12  в частта  ѝ, която гласи „ , 12 и 13” противоречи на посочената норма от ЗМДТ, тъй като разширява кръга на патентните дейности, за които се прилага данъчното облекчение, като освен дейностите по т. 10 на приложение № 4 към глава втора, раздел VI от ЗМДТ включва и дейностите по т. 12 и 13 от приложението. В останалата част оспорената норма съответства на ЗМДТ, но както беше посочено по-горе тя е приета в нарушение на чл. 26, ал. 2  и чл. 28, ал. 2 от ЗНА.

По изложените съображения съдът намира, че в нарушение на чл. 15, ал. 1 от ЗНА оспорените разпоредби на чл. 11, ал. 1 и ал. 2; чл. 12а, ал. 1; чл. 41, ал. 2; чл. 45, ал. 4; чл. 46, ал. 1 и ал. 3, изречение второ и чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение 1 в частта ѝ относно израза „ , 12 и 13” от Наредба № 12 противоречат  на норми от по-висок ранг.

По изложените съображения съдът намира,  че протестът е основателен и следва да бъде уважен.

С оглед изхода на делото, на основание чл.143, ал.1 във вр. с чл. 196  от АПК, ответникът следва да заплати направените от прокуратурата деловодни разноски в размер на 20.00 лв.- платена такса за обнародване на оспорването в Държавен вестник, които са своевременно предявени и доказани по размер.

Мотивиран така и на основание чл. 193 ал. 1 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ  чл. 11, ал. 1 и ал. 2; чл. 12а, ал. 1; чл. 41, ал. 2; чл. 45, ал. 4; чл. 46, ал. 1 и ал. 3 и чл. 52, ал. 1, т. 4, предложение 1 от Наредба № 12 за определяне размера на местните данъци на територията на Община Лозница, приета от Общински съвет Лозница

ОСЪЖДА Общински съвет Лозница  да заплати на Районна прокуратура-Разград сумата от 20.00 (двадесет) лева дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14- дневен срок от съобщаването му.

След влизане в сила на решението същото да се обяви по реда, по който е обявена Наредба № 12 на Общински съвет Лозница.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  /п/                                            

        ЧЛЕНОВЕ:  1. /п/

         2./п/