№ 260047
град Първомай, 20.08.2021
година
Районен съд - Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на двадесети април две хиляди двадесет и първа
година със
Съдия докладчик Спасимир Здравчев
при
секретаря Венета
Хубенова,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 28 по описа на Съда за 2021
година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 20-0325-000050
/ 24.01.2020 година на Началника на Районно управление
към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с
което на А.Д.М., ЕГН **********,***, на основание чл. 182, ал. 1, т. 6 от
Закона за движението по пътищата (ЗДП) за нарушение по чл.
21, ал. 1 от същия Закон са наложени административни наказания глоба
в размер на 700 (седемстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца, като на основание Наредба
№ Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 12
контролни точки.
А.Д.М. чрез процесуалния си представител
адвокат Д.Д.М. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление
по съображения, изложени в Жалбата и в съдебно заседание на въззивната
инстанция.
Въззиваемата страна, Районно управление на МВР - Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител; с Молба-становище рег. № 325000-532 / 02.02.2021 година от Началника се излагат доводи за правилност и законосъобразност на Наказателното постановление и се моли да се остави Жалбата без уважение, а при евентуалното й уважаване – да се намалят разноските за адвокатско възнаграждение до размера на минималното предвиденото по Наредба № 1 / 09.07.2004 година.
След преценка на събраните по делото
доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по
чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна
инстанция да провери изцяло правилността на обжалвания акт на наказващия орган,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа
страна:
На 09.01.2020 година младши
автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай Т.А.Х. (актосъставител) е дневна смяна
и в изпълнение на задълженията си по контрол на пътната безопасност една от
задачите му е работа с мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение TFR1-M
№ 581, като за целта полицаят позиционира патрулния автомобил, в който е техническо
средство, на улица „Княз Борис І“ до № 160 в град Първомай, област Пловдив.
След включване на уреда джипиес
координатите му са посочени в протокол (приложение към чл. 10, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 / 12.05.2015 година за условията и реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата) с отбелязване на началния час на работа,
въведено е ограничението на скоростта за отсечката, където се работи, допускът
на превишаване на скоростта, посока на задействане на системата и режима на
обхват, като камерата е с включен режим да засича автомобилите, движещи се
срещу радарния лъч от центъра на град Първомай към квартал Дебър.
При приключване на работа с техническо
средство в протокола е записан крайният час и в Районното управление са свалени
видеоклиповете с установените нарушения, като за целта са въведени в
автоматизирана система, по чиято програма за целта за съответното моторно
превозно средство отдясно на екрана излизат данни за превишената скорост и
посоката на движение, както и местоположението на заснемането и режимът, при
който работи камерата.
Така на 09.01.2020 година с мобилната
система за видеоконтрол TFR1-M
№ 581 е констатирано нарушение на ограничението на скоростта в населеното
място, извършено с лек автомобил „Ауди А3“ с ДК № *** –
моторното превозно средство е засечено в 15:16:06 часа при движение със 120
км/ч в посока изток-запад, като техническото средство е разположено неподвижно
(режим Н) с обсег на действие 100-120 метра (трафик М).
Установено е, че собственик на моторното
превозно средство е А.Д.М., който на 13.01.2020 година се явява в сградата на
РУ на МВР - Първомай, собственоръчно попълва Декларация по чл. 186, ал. 5 от ЗДП,
че в посочения час на инкриминираната
дата той е управлявал
автомобила си и в негово
присъствие и в присъствието на полицай А.А.П. от Т.А.Х. му е съставен и връчен Акт
за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 491034).
Въз основа на Акта е издадено
атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема
за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция като свидетел полицейски служител, които се кредитират
като обективни и логични, от приобщените по надлежния ред по НПК документи и
видеозапис със засечения автомобил и от приложената административнонаказателна
преписка.
От правна
страна:
На А.Д.М. е вменено в отговорност нарушение по чл.
21, ал. 1 от ЗДП, забраняващ превишаване на скорост от 50 км/ч при движение на
пътните превозни средства от категория В в населено място, като няма спор, че град
Първомай в област Пловдив е населено място и лек автомобил „Ауди А3“ с ДК № ***
е категория В по смисъла на 150а, ал. 2, т. 6 от ЗДП.
По т. 65 на § 6 от Допълнителните
разпоредби на ЗДП „Автоматизирани технически средства и системи“ (АТСС) са
уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и
проверени съгласно Закона за
измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в
присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат: стационарни –
прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган (б. А); мобилни
– прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя,
установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало
и край на работния процес (б. Б).
Деянието е установено техническо
средство, в съответствие с изискванията на Глава четвърта, Раздел ІІ от Закона
за измерванията – за мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на
правилата за движение TFR1-M
е издадено Удостоверение за одобрен тип средство за измерване № 10.02.4835 / 24.02.2010
със срок на валидност до 24.02.2020 година (№ 4835 в Регистър на одобрените
средства за измерване на Българския институт по метрология); по императивните
норми на Глава четвърта, Раздел ІІІ от Закона за измерванията мобилната система
TFR1-M
№ 581 е преминала последваща
проверка за съответствие – извършена е от оторизиран проверител – Лаборатория
за проверка на средствата за измерване в сектор „Полицейска техника“ към Главна
дирекция „Национална полиция“ на МВР на 07.02.2019 година, като съгласно т. 31
от Заповед № А-616 / 11.09.2018 година на председателя на Държавната агенция за
метрологичен и технически надзор по чл. 43, ал. 4 във връзка с чл. 10в, ал. 2, т. 1 от Закона за измерванията
(обн., ДВ, бр. 82 от 05.10.2018 година) периодичността на последващите проверки
на скоростомерите е една година.
Съгласно Наредба № 8121з-532 /
12.05.2015 година на министъра на вътрешните работи и стационарните, и
мобилните АТСС заснемат статични и / или динамични изображения с данни за
нарушенията на правилата за движение (чл. 2), като за осъществяването на
контрола с АТСС не се изисква намеса от страна на служителя – той само
позиционира служебното моторно превозно средство, насочва уреда в
контролираната посока, прави необходимите настройки и го включва за започване
на автоматизирания контрол, а след приключване на работния процес изключва АТСС,
като информацията със запаметените данни се съхранява в локална компютърна
конфигурация или локален сървър за издаване на административни документи във
връзка с установените нарушения (чл. 9).
От своя страна чл. 189, ал. 15 от ЗДП
визира, че изготвените с технически средства или системи, заснемащи или
записващи датата, точния час на нарушението и регистрационния номер на
моторното превозно средство, снимки, видеозаписи и разпечатки са веществени
доказателствени средства в административнонаказателния процес, а по смисъла на чл.
104, чл. 105 и чл. 109 от НПК във връзка с препращащата норма на чл. 84 от ЗАНН
доказателствените средства служат за
възпроизвеждане на доказателства – фактически данни, свързани с обстоятелствата
по делото и допринасящи за тяхното изясняване, и като веществени
доказателства се събират и проверяват всички предмети, които
могат да послужат за изясняване на фактите.
При анализ на посочените нормативни
разпоредби се налага извода, че нарушението на правилата за движение, извършено
в 15:16:06 часа на 09.01.2020 година в град Първомай, област Пловдив, с лек
автомобил „Ауди А3“ с ДК № ***, може да се установи чрез използване на временно
разположена на участък от пътя мобилна АТСС (в случая мобилна система за
видеоконтрол TFR1-M
№ 581) и запаметените данни да се използват за санкциониране на нарушителя – А.Д.М.
в случая, който на посочените дата и час в разрез с императива по чл. 21, ал. 1
от ЗДП управлява моторно превозно средство от категория В с превишена скорост
от 67 км/ч над допустимата (при приспаднат толеранс от 3 км/ч в негова полза).
За деянието е наложено наказание по чл.
182, ал. 1, т. 6 от ЗДП, съгласно чийто текст на водача, превишил разрешената максимална
скорост в населено място над 50 км/ч, се налага 700 лева глоба и три
месеца лишаване от право да се управлява моторно превозно средство, като,
макар и нарушението да е установено с АТСС, по аргумент от разпоредбата на чл.
189, ал. 4 от ЗДП то не се санкционира с издаване на електронен фиш, а с
наказателно постановление и това формално административно нарушение не се
отличава с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените
случаи от този вид, за да се приеме от Съда наличие на предпоставките по чл. 28
от ЗАНН.
Спазено е изискването на чл. 27, ал. 1
от ЗАНН – наказанията са в границите на посоченото в закона, като размерът им е
конкретно определен и административнонаказващият орган не може да го преценя.
Нарушението, описано в Акта за
установяване на административно нарушение и Наказателното постановление, е
конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други
изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са
издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година
на Министъра на вътрешните работи и са несъстоятелни възраженията за допуснати
процесуални нарушения.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл. 63 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Потвърждава
Наказателно постановление № 20-0325-000050 / 24.01.2020 година на Началника на
Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление -
Първомай, с което на А.Д.М., ЕГН **********,***, на основание чл. 182, ал. 1,
т. 6 от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 21, ал. 1 от
Закона за движението по пътищата са наложени административни наказания глоба
в размер на 700 (седемстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца, като на основание Наредба
№ Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 12
контролни точки.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Районен
съдия: (п)
СЗ