Решение по дело №2761/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1009
Дата: 21 юли 2022 г.
Съдия: Васил Руменов Пеловски
Дело: 20197050702761
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ ……………

 

Гр. Варна, ……….…….2022 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВАРНА, ХIV състав, в публично заседание на двадесет и втори юни две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: ВАСИЛ ПЕЛОВСКИ

 

при секретаря Наталия Зирковска, като разгледа докладваното от съдия Васил Пеловски адм. дело № 2761 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда чл. 118, ал. 1 и ал. 3 от Кодекса за социално осигуряване (КСО), вр. чл.145 и сл. От Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на В.Н.Д., ЕГН **********,***, против решение № 2153-03-46 от 02.08.2019 г. на и.д. директора на териториално поделение – Варна на Национален осигурителен институт, с което е отменено разпореждане № 710218/14.04.2019 г. на ръководител „Пенсионно осигуряване“ (ПО) при ТП – Варна на НОИ по заявление на В.Д. с вх. № 2112-03-1604/27.12.2018 г.

Оспорващата твърди, че не е разгледан платеният отпуск в „Захарен завод“ гр. Девня, в размер на 7 дни, както и че не е отчетен натрупания преди това стаж от 9 месеца на други две работни места. Излага твърдения, че не взет предвид и полагащият й се отпуск, в размер на 15 дни. Моли решението да бъде отменено.

Ответникът по жалбата – директорът на ТП – Варна на НОИ, чрез процесуалния си представител ю.к. Л., изразява становище за неоснователност на жалбата. Счита, че предмет на спора са били 7 работни дни неплатен отпуск в „Захарен завод“  гр. Девня, който спор е бил решен с влязло в сила решение, постановено по адм. дело №585/2005 г. по описа на Окръжен съд – Варна.

След като разгледа оплакванията, изложени в жалбата, доказателствата по делото, становищата на страните и в рамките на задължителната проверка по чл. 168, ал. 1 АПК, административният съд приема за установено от фактическа страна следното:

Със заявления вх. № 2112-03-1604/27.12.2018г. оспорващата е поискала отпускане на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване. Към заявлението е представено Експертно решение на ТЕЛК от 26.01.2018г., потвърдено с решение от 08.02.2018 г. на Медицинска комисия при НОИ – Варна, с което й е определена 80 % трайно намалена работоспособност и степен на увреждане с дата на инвалидизиране 16.02.2004 г. и срок на инвалидност до 01.01.2021 година. Към заявлението са приложени доказателства за положен осигурителен стаж до датата на инвалидизиране, които са били предмет на обсъждане в предходното съдебно производство, което е приключило с влязло в сила съдебно решение. Представени са също доказателства за допълнителен осигурителен стаж като земеделски производител за периода 14.12.2018 г. – 27.12.2018 година.

С разпореждане №710218/24.04.2019 г. Ръководител „ПО“ при ТП на НОИ – Варна е отказано правото на жалбоподателката да получи лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, предвид факта, че същата не отговаря на условията на чл. 74, ал. 1, т. 4 КСО – няма изискуемият осигурителен стаж от 5 години до датата на инвалидизиране. Пенсионният орган е изложил мотиви, че представените доказателства за осигурителен стаж като земеделски производител не следва да се вземат предвид, тъй като стажът е положен след датата на инвалидизиране.  

Разпореждането е обжалвано по административен ред пред Директора на ТП на НОИ – Варна, който с Решение № 2153-03-46 от 02.08.2019 г. го е отменил, тъй като е приел, че със заявление № 2112-03-1604/27.12.2018 г. жалбоподателката отново е поискала отпускане на лична пенсия за инвалидност, поради общо заболяване като е представила същите доказателства за положен осигурителен стаж до датата на инвалидизиране -16.02.2014 г., който вече са били предмет на обсъждане в предходно съдебно и административно производство, приключили с влезли в сила актове. Посочено е, че със заявлението е представила доказателства за допълнителен осигурителен стаж като земеделски производител за периода 14.12.2018 г. – 27.12.2018 г., които пенсионният орган не е зачел, тъй като е положен след датата на инвалидизиране. Позовавайки се на чл. 27, ал. 2, т. 1 от АПК административният орган е приел, че по искането на жалбоподателката вече има влязъл в сила административен акт и повторно произнасяне по това искане е недопустимо, поради което Разпореждане № 710218/24.04.2019 г. е недопустимо и го е отменил.

От разпореждане № **********/03.12.2004 г. на Ръководител „ПО“ при ТП – Варна на НОИ се установява, че на жалбоподателката е отказано право на лична пенсия за инвалидност поради общо заболяване, тъй като няма положен изискуемият осигурителен стаж, придобит до датата на инвалидизиране – 5 години за лица над 30 годишна възраст. Разпореждането е оспорено пред Директора на ТП на НОИ – Варна, който с Решение №23/27.03.2005 г. е отхвърлил жалбата. С решение №703/20.06.2006 г. Варненски окръжен съд е отхвърлена жалбата срещу Решение №23/27.05.2006 г. на Директора на ТП на НОИ – Варна, като съдът е приел, че жалбоподателката има придобит стаж до датата на инвалидизиране в размер на 4 години, 11 месеца и 25 дни.

С последващи разпореждания от 18.05.2006 г., 28.03.2007 г., 19.03.2009 г., 27.02.2012 г., 10.03.2015 г. и 09.02.2018 г. на Ръководител „ПО“ при ТП – Варна на НОИ е актуализирана, отпусната социална пенсия на В.Д..

В хода на съдебното производство по искане на жалбоподателката е назначена съдебно – икономическа експертиза, вещото лице, по която дава заключение, че В.Н.Д. към 116.04.2004 г. има 4 години, 4 месеца и 15 работни дни трудов стаж, зачетен както следва:

-                     „Елпром“ АД – 03.01.1990 г. – 06.03.1990 г. – 00 г. 01 м. 14 работни дни

-                     „Захарен завод Девня“ – 15.03.1990 г. – 29.09.1990 г. – 00 г. 06 м. 12 работни дни

-                     Военна болница – 15.07. 1991 г. – 30.07.1991 г. – 00г. 00 м. 13 работни дни

-                     Поделение 64610 – 15.02.1993 г. – 07.04.1996 г. – 3 г. 01 м. 18 работни дни

-                     Бюро по труда – 07.04.1996 г. – 07.10.1996 г. – 00 г. 06 м 00 работни дни

Вещото лице е установило, че положеният трудов стаж е 03 г. 14 м 57 работни дни, като при преобразуване по чл. 355 Кодекс на труда КТ) трудовият стаж е с продължителност 04 г. 04 м. 15 работни дни.

Съдът приема заключението по назначената съдебно – икономическа експертиза като обективно, обосновано, в съответствие с останалия доказателствен материал по делото и неоспорено от страните.

По делото са представени Решение № 703/20.06.2006 г., постановено по адм. дело № 585/2005 г. по описа на ВОС, заключение по назначена съдебно – счетоводна експертиза и Протокол от о.с.з., проведено на 20.12.2007 г. на ВАС, с който жалбата на Д. против Решение № 703/20.06.2006 г. е оставена без разглеждане и производството е прекратено.

Настоящото производство е спряно до приключване с влязло в сила решение по гр. дело № 5265/2020 г. по описа на Районен съд – Варна.

По делото е представено Определение № 260862/21.01.2021 г., постановено по гр. дело № 5265/2020 г. на Районен съд – Варна, с което исковата молба е върната на В.Д. и производството е прекратено. Определението е обжалвано пред Окръжен съд – Варна, който с Определение № 966/17.03.2021 г. е оставил жалбата без разглеждане. С определение № 91/10.03.2022 г. ВКС не е допуснал касационно обжалване на Определение № 966/17.03.2021 г. на ВОС.

При така изложената фактическа обстановка съдът приема от правна страна следното:

С решение № 2153-03-46 от 02.08.2019 г. директорът на ТП – Варна на НОИ е отменил разпореждане № 710218/24.04.2019 г. на ръководител „ПО“ при ТП – Варна на НОИ, на основание чл. 27, ал. 2, т. 1 АПК.

Решението е връчено на В.Д. на 21.08.2019 г., видно от известие за доставяне, а жалбата до съда е подадена на 04.09.2019г., видно отбелязването върху нея.

С оглед горното, съдът намира, че жалбата е подадена в законоустановения срок, от легитимирано лице и при наличие на интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

Обжалваното решение е издадено от компетентен орган, съгласно чл.117, ал.3 вр. ал.1, т.2, буква „а“ КСО – директора на ТП – Варна на НОИ, в обема на предоставените му правомощия.

Съгласно  чл. 27, ал. 2, т. 1 АПК, административният орган е задължен, преди образуване на производството по издаване на административен акт, да установи липсата на влязъл в сила административен акт със същия предмет и страни.

Всяко лице, което твърди, че е придобило право на пенсия и на което не е отпусната пенсия с влязло в сила разпореждане, може да упражни правото си по реда на Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж, чрез депозиране на заявление за отпускане на пенсия. Длъжностното лице по пенсионния осигуряване има задължение да разгледа заявлението и да издаде разпореждане по него. Този извод произтича от разпоредбата на чл. 105, ал. 1 КСО, според която правото на пенсия не се погасява по давност.

С влязлото в сила Разпореждане №**********/03.12.2004 г. Ръководителя „ПО“ при ТП на НОИ - Варна е отказал на В.Д. отпускането на лична пенсия за инвалидност, т.е. не се признават права, а напротив отказват се, поради което административното правоотношението по упражняване и реализиране на правото на пенсия не е приключило, а правото на оспорващата да подаде ново заявление за отпускане на пенсия не е преклудирано. От това следва извода, че влязлото в сила разпореждане, с което не е признато право на пенсия за лична пенсия за инвалидност, не съставлява пречка по смисъла на  чл. 27, ал. 2, т. 1 АПК, за ново упражняване на правото на пенсия. В тази връзка правилно, заявлението за отпускане на пенсия от 27.12.2018 г., е разгледано по същество от ръководител „ПО“ в ТП на НОИ – Варна, с постановяване на Разпореждане № 710218/24.04.2019 г. за отказ за отпускане на пенсия.

Като е приел обратното, а именно, че е налице абсолютна процесуална пречка за ново упражняване на правото на пенсия, директора на ТП на НОИ – Варна неправилно, с оспореното решение, е отменил цитираното разпореждане.

Макар и формално административният орган да е посочил, че следва да се провери законосъобразността на обжалвания административен акт, липсват самостоятелно изложени мотиви. Директорът на ТП на НОИ – Варна се е задоволил единствено с преповтаряне на изложените от ръководителя на „ПО“, мотиви. Липсата на мотиви, по отношение на новопредставените доказателства, в решението на Директора на ТП на НОИ - Варна е възпрепятствала страната да се запознае със съображенията на административния орган и да организира по подходящ начин защитата си. Административният орган не е спазил изискванията на чл. 34чл. 36 АПК да изложи аргументите си кои доказателства приема и кои не и на какво основание, като даде възможност на заявителя да направи своите искания и възражения и едва след това да пристъпи към издаването на акта. Тези задължения не отпадат в производството по обжалване по административен ред по чл. 117 КСО. Като не е сторил това, задоволявайки се с простата констатация, че е налице хипотезата на чл. 27, ал. 2, т. АПК, без да изложи каквито и да е мотиви по отношение на нововъзникналите обстоятелства, а именно представените със заявлението доказателства за стаж като земеделски производител, административният орган е постановил незаконосъобразен акт, който следва да се отмени. С оглед изложеното следва, че неправилни се явяват и изводите в оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Варна, че заявлението от 27.12.2018 г. е недопустимо, предвид факта, че с процесното заявление оспорващата представя нови писмени доказателства, които следва да се обсъдят при постановяване на решението на административният орган.

Предвид изложеното, настоящият съдебен състав приема, че жалбата е основателна и следва да се уважи, като се отмени оспореното решение на директора на ТП на НОИ – Варна, а преписката се изпрати на същия административен орган за разглеждането по същество на жалбата на В.Д. срещу Разпореждане № 710218/24.04.2019 г. на ръководител "ПО" в ТП на НОИ - Варна.

Предвид изхода на спора, тъй като съдът е допуснал изготвянето на съдебно – икономическа експертиза по искане на жалбоподателката, а възнаграждението за вещото лице е платено от бюджета на съда и е в размер на общо 150,00 лв., то ответната страна следва да бъде осъдена да заплати посочената сума по сметка на Административен съд - Варна.

По изложените съображения и на основание чл.172, ал.2 АПК вр. чл.118, ал.3 КСО, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 2153-03-9 от 01.02.2021г. на директора на териториално поделение – Варна на Национален осигурителен институт.

ВРЪЩА преписката на директора на ТП на НОИ – Варна за разглеждането по същество на жалбата на В.Д. срещу Разпореждане № 710218/24.04.2019 г. на ръководител „ПО“ в ТП на НОИ - Варна.

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт – София да заплати сума в размер на 150,00 /сто и петдесет/ лева по сметка на Административен съд - Варна.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14-дневен срок от съобщението на страните.

 

 

                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: