Решение по дело №100/2022 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 18 април 2022 г. (в сила от 18 април 2022 г.)
Съдия: Антоанета Вълчева Митрушева
Дело: 20227260700100
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№260

 

гр. Хасково, 18.04.2022 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Хасково

в открито съдебно заседание на двадесет и девети март две хиляди и двадесет и втора година, в състав:

 

 СЪДИЯ: АНТОАНЕТА МИТРУШЕВА

 

при участието на секретаря Ангелина Латунова

като разгледа докладваното от съдия А.Митрушева

адм.д. № 100 по описа на Административен съд - Хасково за 2022 г.

за да се произнесе, взе предвид следното:

 

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка чл. 40, ал. 1 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

 

Съдебното производство е образувано по жалба на П.Т.З. *** срещу Решение Рег. индекс: РешДостъп-3 от 26.01.2022 г. на Кмета на Община Хасково в частта, с която е начислен ДДС върху дължимите разходи за предоставяне на обществена информация от 1.92 лева и съответно е определена крайна сума за плащане в размер на 2.30 лв. с ДДС.

 

В жалбата се претендира незаконосъобразност на решението в оспорената му част, поради противоречие с материално правни разпоредби на закона. Твърди се, че съгласно чл. 3, ал. 5 от ЗДДС, местните органи на власт не са данъчно задължени лица, освен в лимитативно и изчерпателно изброените случаи от същата норма, сред които не било предвидено за услугата по предоставяне на достъп до обществена информация да се начислява ДДС. Предвид това, незаконосъобразно с решението в оспорената му част било определено жалбоподателят да заплати разходите за предоставяне на достъп, с включен в тях ДДС.

По изложените в жалбата съображения се моли за отмяна на административния акт в оспорената му част. Претендира се и присъждане на деловодни разноски по делото, съгласно представен списък в общ размер от 810.97 лева.

В подадено пояснение към жалба се уточнява, че се моли за отмяна на административния акт в частта, с която е начислен ДДС върху дължимите разходи за предоставяне на исканата информация от 1.92 лева и съответно е определена крайна сума за плащане в размер на 2.30 лв. с ДДС.

В съдебно заседание оспорването се поддържа лично от жалбоподателя и от негов процесуален представител – адв. Б..

 

Ответната страна не се явява и не се представлява в съдебно заседание, съответно не изразява становище по основателността на депозираната жалба.

 

Съдът, като взе предвид събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа страна следното:

 

Със Заявление рег. индекс № ЗДостъп-1 от 18.01.2022 г., депозирано в Община Хасково, П.Т.З. ***, на основание чл. 24, ал. 2 от ЗДОИ предоставяне на достъп до обществена информация под формата на писмена справка, касаеща дейностите по сметосъбиране - сметоизвозване и поддържане чистотата на териториите за обществено ползване (чл. 62, т. 1 и т. 3 от ЗМДТ) в Община Хасково – дали същите се извършват от общинско предприятие или от концесионер; ако се извършват от концесионер, дали в план-сметката за Такса битови отпадъци се калкулира печалба в полза на концесионера, съответно ако се извършват от концесионер, поискал да се запознае с ценовите предложения на концесионера, спечелил обществената поръчка за същите дейности. Поискано е информацията да бъде предоставена на хартиен носител на адреса на молителя в гр.Димитровград и на личен електронен адрес. 

Въз основа на искането е издадено процесното Решение Рег. индекс: РешДостъп-3 от 26.01.2022 г.,  с което на основание чл. 28, ал. 2 и чл. 34 от ЗДОИ, на заявителя е предоставена исканата информация както на хартиен носител, така и в електронен вариант. За предоставяне информацията на хартиен носител е посочено, че заявителят следва да заплати 1.92 лева без ДДС (16 бр. х 0.12 лв./без ДДС за разпечатване на една страница), крайна сума за плащане 2.30 лв. с ДДС.

Сума в посочения размер от 2.30 лева е била внесена от заявителя с платежно нареждане  (вносна бележка) от 02.02.2022 г.

Жалбата, във връзка с която е образувано настоящото производство, е депозирана в Административен съд - Хасково на 07.02.2022 г. и заведена с вх. № 711 от същата дата.

 

При така установената фактическа обстановка съдът прави следните изводи:    

 

Жалбата е депозирана в законоустановения срок, срещу индивидуален административен акт,  подлежащ на оспорване по съдебен ред. Настоящият съдебен състав намира, че видно от жалбата и изложеното в подаденото пояснение към същата, предмет на спора е процесното решение единствено в частта, с която е начислен ДДС върху дължимите разходи за предоставяне на исканата обществена информация от 1.92 лева, като съответно е определена крайна сума за плащане в размер на 2.30 лева с ДДС.

Съгласно чл. 34, ал. 1, т. 5 от ЗДОИ, определянето на разходите по предоставянето на достъп до исканата обществена информация е елемент от решението за предоставяне на достъп, а съгласно разпоредбата на чл. 35, ал. 1 от ЗДОИ, предоставянето на достъп до обществена информация се осъществява след заплащане на определените разходи и представяне на платежен документ. Съответно за жалбоподателя съществува личен, пряк и непосредствен правен интерес от оспорване на решението в тази му част, доколкото определянето на разходи за предоставяне на търсена обществена информация в размер, несъответстващ на закона, засяга неблагоприятно правната му сфера.  

Разгледана по същество, жалбата е основателна. Съображенията за това са следните:

Оспорваното решение е издадено от Кмета на Община Хасково - орган по смисъла на чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ. Следователно решението е издадено от компетентен орган. 

Административният акт е издаден при липса на допуснато нарушение на административнопроизводствените правила. Не се установяват нарушения във формата на акта – същият е издаден в писмена форма и  съдържа изискуемите реквизити по чл. 34, ал.1, т. 1 - т. 5 от ЗДОИ .

По материалната законосъобразност  на решението, в оспорената му част, съдът намира следното:

Достъпът до обществена информация е безплатен - чл. 20, ал. 1 от ЗДОИ, като съгласно ал. 2 на същата разпоредба, от страна на съответния молител следва да бъдат заплатени единствено разходите по предоставянето ѝ, които се определят по нормативи от министъра на финансите и които не могат да превишават материалните разходи по предоставянето на информацията.

Посочените нормативи по предоставяне на информацията се съдържат в Заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. на Министъра на финансите. Тази заповед е приета по делото като писмено доказателство, като същевременно същата е  публично достъпна на електронния адрес на Министерство на финансите https://www.minfin.bg/bg/519  и  съответно съдържанието ѝ е общоизвестно.

В т. I.4 от цитираната заповед е обективирано, че  разходите за разпечатване - 1 стр. (А4)  възлизат на  0.12 лв. В т. II от  заповедта изрично  е посочено, че определените с т. I стойности  на нормативи за разходи не включват ДДС.

Видно от съдържанието на Решение Рег. индекс: РешДостъп-3 от 26.01.2022 г. органът е посочил, че  нормативно определените разходи възлизат на 1.92 лв./без ДДС (16 бр. х 0.12 лв./без ДДС за разпечатване на една страница), но същевременно е посочена и „крайна сума за плащане 2.30 лв. с ДДС“.  В случая следователно, от една страна, е налице неяснота на волята на административния орган касателно определения размер на разхода за предоставянето на исканата обществена информация, а, от друга страна, определянето на разход в размер на 2.30 лева с ДДС за разпечатване на посочения брой страници е незаконосъобразно, тъй като е в противоречие с нормативно определените стойности на услугата по чл. 20, ал. 2 от ЗДОИ с оглед Заповед № ЗМФ-1472 от 29.11.2011 г. на Министъра на финансите, както и в противоречие с чл. 3, ал. 5 от ЗДДС, според която местните органи не са данъчно задължени по реда на ЗДДС и не следва да начисляват този вид данък (извън хипотезите, посочени в т. 1 от същата разпоредба, сред които не е дейността по предоставяне достъп до обществена информация). Ето защо и оспореното решение следва да бъде отменено в обжалваната му част, с която е начислен ДДС върху дължимите разходи за предоставяне на обществена информация по Заявление рег. индекс № ЗДостъп-1 от 18.01.2022 г. от 1.92 лева и съответно е определена крайна сума за плащане в размер на 2.30 лв. с ДДС.

 

При този изход на спора искането на жалбоподателя за присъждане на разноски е основателно, като в случая липсва наведено възражение за прекомерност на заплатеното адвокатско възнаграждение. Жалбоподателят е сторил следните разноски: внесена  ДТ в размер на 10.00 лева и 800.00 лева - действително заплатен адвокатски хонорар, съгласно Договор за правна защита и съдействие от 03.02.2022 г.

 

Мотивиран от горното, съдът

 

Р     Е     Ш   И     :

 

ОТМЕНЯ по жалба на П.Т.З., ЕГН : **********,*** Решение Рег. индекс: РешДостъп-3 от 26.01.2022 г. на Кмет на Община Хасково, в частта, с която е начислен ДДС върху дължимите разходи за предоставяне на обществена информация по Заявление рег. индекс № ЗДостъп-1 от 18.01.2022 г. от 1.92 лева и съответно е определена крайна сума за плащане в размер на 2.30 лв. с ДДС.

 

ОСЪЖДА ОБЩИНА ХАСКОВО да заплати на П.Т.З., ЕГН : **********,***, разноски по делото в размер на 810 (осемстотин и десет) лева.

 

Решението не подлежи на обжалване.

 

Препис от решението да се изпрати на страните.

 

 

                                                                                       СЪДИЯ: