Решение по дело №325/2019 на Районен съд - Берковица

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 10 декември 2019 г. (в сила от 4 март 2020 г.)
Съдия: Юлита Николова Георгиева Трифонова
Дело: 20191610200325
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 октомври 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

ГР.БЕРКОВИЦА, 10.12.2019г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД гр.Берковица……………………… в публично заседание на 27 ноември..…..………………………………………… през две хиляди и деветнадесета година………….....………………………в състав:

 

                                                              ПРЕДСЕДАТЕЛ: Юлита Г.

 

при секретаря Нина Андреева………………………………и в присъствието на прокурора………………..като разгледа докладваното от съдията Г.……….…………………………….АНД№325 по описа за 2019г………………..……………..и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

         Делото е образувано по жалба на Община Берковица., чрез Кмета М.Д.., адрес: ***, пл. Йордан Радичков № 4, против НП № 14/ 25.09.2019г. на Директора на РИОСВ Монтана. Със същото е ангажирана административно- наказателната  отговорност на жалбоподателя за извършено  от него нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закон за управление на отпадъците  (ЗУО).

         Релевирани в жалбата са възражения за незаконосъобразност и неправилност на НП. Поддържаното в жалбата искане е съдът да отмени изцяло обжалваното НП. В жалбата си въззивникът счита, че НП следва да бъде отменено, сочи нарушения на материалния и процесуален закон при издаване на НП , сочи несъставомерност на нарушението по цитираната законова разпоредба.

В с. з. въззивникът- редовно призован, не се явява лично,  изпраща представител-адв.Ж.С.,която в с.з.  поддържа жалбата на релевираните основания и моли за отмяна на НП.Представя допълнотелно становище.

Въззиваемата страна, редовно призована,  изпраща представител-юрк. Николова.

След преценка на доказателствата по делото, съдът прие за установена следната фактическа обстановка:

На 17.09.2019г. е била извършена проверка от служители на РИОСВ-Монтана на общинско депо за неопасни отпадъци в местността „Блеов чифлик” землището на гр.Берковица,което е с преустановена експлоатацаия със Заповед на Директора на РИОСВ-Монтана,считано от 16.07.2009год., където  е било установено изхвърлянето  на отпадъци ( биоразградими –клони,строителни –тухли,керемиди,вар и др.,смесени битови отпадъци ,пластмасови опаковки,фотьойли,кашони ,гуми ).

Констатациите били описани в Констативен протокол №П-38/17.09.2019г. на РИОСВ-Монтана. Тъй като с гореизложеното, Кмета на Община-Берковица се явявал отговорно длъжностно лице, което е допуснало изхвърляне на отпадъци на неразрешени за това места .

АУАН е бил съставен на 17.09.2019г. с №П-1/17.09.2019г. за нарушение на разпоредбите на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците. Същият е бил съставен в присъствието на  нарушителя, връчен лично и подписан от него и един свидетел.

Възражения срещу АУАН постъпили в срока по чл.44, ал.1 от ЗАНН, които наказващият орган счел за неоснователни.

Въз основа на АУАН било издадено и атакуваното наказателно постановление № 14/ 25.09.2019г.

Горната фактическа обстановка се установява от събраните по делото гласни и писмени доказателства.

При така очертаната фактическа обстановка се налагат следните правни изводи:

 Жалбата е неоснователна.

Съдът приема, че актът за установяване на административното нарушение и НП са съставени съгласно изискванията на ЗАНН. Фактическите констатации отразени в АУАН и НП, не се опровергават от събраните доказателства и не са налице нарушения по чл.42 или чл.57 от ЗАНН.

Съдът достига до извода, че от обективна и субективна страна, чрез виновно бездействие, на 17.09.2019г. /датата на установяване на нарушението от АНО/, М.Д.., адрес: ***, пл. Йордан Радичков № 4 в качеството му на Кмет на Община – Берковица е извършил нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закон за управление на отпадъците /ЗУО/. Неизпълнението на тези задължения се извежда от правното тълкуване на правнорелевантните  нормативните актове, а именно :

Съгласно чл.19, ал.3, т.15 от ЗУО : „Кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.“, като в нарушение на тази разпоредба се прилага спрямо него санкционната администартивно-наказателна разпореба на чл.151, ал.2, т.6 от ЗУО, според която: „Наказва се с глоба от 3000 до 10 000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и/или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и/или създаването на незаконни сметища и/или организиране на почистването им“. 

От субективна страна нарушението е извършено от кмета на Община Берковица виновно, като нарушителят е съзнавал характера на извършеното нарушение, предвиждал е неговите последици и е искал или допускал настъпването им, съгласно чл.11 от ЗАНН, вр. чл.11, ал.2 от НК, което се потвърди от всички събрани доказателства по делото.

По делото в с.з. бе разпитан актосъставителят, чийто показания съдът изцяло кредитира.Разпитани бяха и свид.в.,който е присъствал по време на проверката и констатиране на нарушението и свид.Т.Л.-*** и Биляна Стаменова.

За изчерпателност на изложеното и тъй като съставлява част от дължимия съдебен контрол за законосъобразност на обжалваното НП, необходимо е правно обсъждане, относно приложението на чл. 28 ЗАНН. По убеждение на решаващия съдебен състав, процесното административно нарушение няма характеристиките на маловажен случай, по смисъла на чл.28 ЗАНН и не представлява такъв, доколкото не се установиха каквито и да било фактически обстоятелства с ефект на смекчаващи, които да характеризират конкретно деяние като отличаващо се със значително по-ниска степен на обществена опасност, от типичната за този род административни нарушения.

Чл.93,т.9 НК по силата на препращането от чл.84 ЗАНН, за отпадане на наказуемостта, като незаконосъобразно санкционираща маловажен случай на нарушение, от тук и предпоставка за незаконосъобразност на НП.  Иначе казано, мълчаливата преценка на АНО, обективирана с издаването на санкционен акт, с който е ангажирана административно-наказателната отговорност на жалбоподателя,  съдът споделя за правилна.

С оглед доказаността на нарушението и правилното му квалифициране, административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е наложил санкцията на нарушителя по чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО, при очевидно съобразяване с нормата на чл.27 ЗАНН. Това е и причината АНО да наложи адм. наказание „Глоба“ в минималния предписан от нормата на чл. 151, ал. 2, т. 6 от ЗУО размер - 3000 лева. Съдът намира така наложеното наказание за достатъчно за постигане на предвидените в чл.12 от ЗАНН цели на административното наказание – да предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани.   

По тези съображения съдът прецени атакуваното НП за правилно  и законосъобразно и в санкционната му част, поради което и счита, че същото следва да бъде потвърдено.

 По гореизложените мотиви и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, Съдът

 

 

Р      Е     Ш     И   :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 14/ 25.09.2019г. на Директора на РИОСВ Монтана , с което на М.Д.., адрес: ***, пл. Йордан Радичков № 4, в качеството му на кмет на Община Берковица, за нарушение на чл.19, ал.3, т.15 от Закона за управление на отпадъците на основание чл.151, ал.2, т.6 от Закона за управление на отпадъците е наложена глоба в размер на 3 000 лева, като законосъобразно.

 

 

 

              Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Монтана в 14-дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                                                                  ПРЕДСЕДАТЕЛ: