Решение по дело №456/2021 на Административен съд - Монтана

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 24 ноември 2021 г. (в сила от 24 ноември 2021 г.)
Съдия: Рени Цветанова Славкова
Дело: 20217140700456
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 22 октомври 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 496

 

гр. Монтана, 24 ноември 2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – МОНТАНА, в открито съдебно заседание на 12.11.2021 г. в състав:

                                                                  Председател: Огнян Евгениев

                                                                         Членове: Соня Камарашка

                                                                                        Рени Цветанова

 

при участието на секретаря: Антоанета Лазарова и Прокурор: Галя Александрова, като разгледа докладваното от СЪДИЯ РЕНИ ЦВЕТАНОВА, КАНД № 456 по описа за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

            Производството е по реда на чл. 63, ал. 1 от ЗАНН във връзка с чл. 208 от АПК.

С Решение № 260214 от 19 08 2021 г., по АНД № 301 на районен съд гр. Монтана, е потвърдено Наказателно постановление № 21-0996-000006/11.01.2021 г. на Началник сектор „Пътна полиция” при ОДМВР Монтана, с което на А.А.К.,*** е наложено административно наказание „глоба” и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца, затова че управлява МПС с временни табели на жълт фон, издадени от Република Германия, невалидни за територията на Република България.  

В законния срок против решението е подадена касационна жалба от административнонаказаното лице. Твърди, че не е съгласен с приетото от въззивния съд, а именно, че деянието му представлява административно нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, тъй като въпросните временни регистрационни табели са поставени в Германия и важат за определен срок, както е написано в тях и в този срок МПС на което са поставени следва да се регистрира в КАТ. Работата му е свързана с внос на автомобили и винаги е процедирал по този начин. В конкретния случай автомобилът е преминал безпроблемно през ГКПП Дунав мост със същите номера и ако е имало нарушение не би трябвало да го пуснат да премине в Р България. Моли за решение, с което да се отмени изцяло атакуваното решение или друго такова, с което да не му бъде отнето СУМПС.  

Ответната страна чрез процесуалния си представител юрк Димитрова оспорва жалбата като твърди, че въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът е стигнал до правилни изводи за извършено нарушение. Счита, че липсват доводи в касационната жалба, които да водят до незаконосъобразност на издаденото въззивно решение.   

            Представителят на Окръжна прокуратура Монтана дава заключение, че жалбата е неоснователна. Издаденото наказателно постановление отговаря изцяло на изискванията на закона. Не са допуснати съществени нарушения на административно производствените правила. Установена е фактическата обстановка, която правилно е описана в диспозитива на наказателното постановление. Извършеното нарушение е доказано по несъмнен и категоричен начин. Предлага Решението на РС Монтана да бъде потвърдено като обосновано и мотивирано. 

 

Жалбата е подадена от надлежна страна в законоустановения срок, поради което е допустима и следва да бъде разгледана по същество.

Настоящият касационен състав при административен съд Монтана след като обсъди наведените в жалбата основания и при извършената служебна проверка на обжалваното решение, съгласно чл. 218, ал. 2 от АПК намира следното:

За да потвърди Наказателното постановление районният съд е приел, че фактическата обстановка описана в НП не е спорна между страните. Позовава се на чл. 189 от ЗДвП, според която норма редовно съставените актове по този закон имат доказателствена сила до установяване на противното, както и на разпоредбата на чл. 6 от ЗАНН, според която административното нарушение е деяние, извършено посредством действие или бездействие, нарушаващо установения ред на управление в конкретна правна сфера, което е осъществено виновно и е обявено от закона за наказуемо с административна санкция. Събраните доказателства в хода на проведеното против жалбоподателя административнонаказателно производство и в хода на съдебното следствие, установяват по несъмнен и категоричен начин, че на 06.10.2019 около 17:15 часа на РП I Е-79, км 115+000, община Монтана, с посока на движение от гр. Монтана към гр. Враца управлява лек автомобил „Мерцедес Е 320" с поставени временни per. табели с № S 046950 на жълт фон, издадени от Република Германия, невалидни за Република България. Извършеното действие съставлява административно нарушение по чл. 175, ал. З, пр. 1 от ЗДвП, произтичащо от неспазване на задължението по чл. 140, ал. 1 от същия закон. Според същият текст по пътищата, отворени за обществено ползване какъвто е пътят, по който се е движил жалбоподателят се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани по надлежния ред. Редът за регистриране и отчет на МПС в Република България се определя от Министъра на вътрешните работи, съгласувано с Министъра на транспорта и съобщенията и министъра на отбраната. Този ред министърът на вътрешните работи е определил с Наредба № 1-45 от 24.03.2000г. за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторните превозни средства и на ремаркетата, теглени от тях. На посочената дата, управляваното от жалбоподателя МПС, не е регистрирано в Република България по реда на Наредба № 1-45/24.03.2000г., а причините обусловили неговото управление не изключват обществената опасност на деянието или вината на дееца. Самото неизпълнение на задължението по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП е юридически факт, пораждащ административнонаказателна отговорност. Позовава се и на становище на Интерпол Висбаден, че Германските краткосрочни временни номера винаги се издават на името на лице, а не на МПС и подлежат на многократно преиздаване, като същите са валидни само и единствено на територията на Германия за срок от максимум 5 дни. Наложените от административнонаказващия орган кумулативно предвидени наказания - глоба и лишаване от право да управлява МПС е съответно по вид и размер на предвиденото в закона.

Предмет на касационна проверка е въззивното решение и съответствието му с материалния закон.

Касационният състав при Административен съд Монтана приема, че при разглеждане на делото от първата инстанция не са допуснати съществени процесуални нарушения на съдопроизводствените правила. Фактическата обстановка е установена правилно по делото и правилно е приложен материалният закон.

В касационната жалба не се сочат конкретни пороци на постановеното решение, като възражението, че автомобилът е преминал безпроблемно през ГКПП Дунав мост със същите номера и ако е имало нарушение не би трябвало да го пуснат да премине в Р България е несъстоятелно и без правно значение. Наличието на надлежна регистрация не е условие за допускане на МПС на територията на РБългария, но липсата на такава, след надлежното й констатиране от компетентните за това органи, е основание за понасяне на съответната отговорност.

За да може да се движи едно технически годно МПС по пътищата на Република България следва да има съответна регистрация – постоянна, временна или транзитна, съгласно чл. 22 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства. В настоящия случай, управляваното МПС не е имало нито една от изброените в закона регистрации. В тази връзка единствено и само наличието на табели валидни в друга държава, не ги прави автоматично валидни и на територията на Р България, а липсата на валидни за тази /последната/ държава табели, е равнозначно на тяхната липса или налице е извършено нарушение. Обстоятелството, че МПС е имало поставени регистрационни табели, не е достатъчно, след като същите са валидни единствено на територията на Германия, не и на територията на РБългария, където е констатирано нарушението. Извън срокът на действие, когато има поставен такъв върху дадени регистрационни табели, табелите имат и териториален обхват и когато МПС се управлява извън този обхват, със същото се извършва нарушение.

При така действащото българско законодателство, настоящият състав счита, че доказателствената сила на редовно съставеният акт, в който смисъл е чл. 189, ал. 2 от ЗДП, не е опровергана с надлежните по закон доказателствени средства, т.е. в производството развило се пред двете инстанции, административнонаказаното лице не установява с допустимите по закон доказателства, че за управляваното от него МПС е извършена такава надлежна регистрация в държавата издала табелите, която да му дава съответно право на управление и на територията на РБългария.

В конкретния случай не може да намери приложение и разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, предвид цялостната съвкупност от обективни и субективни признаци, ведно с характера на защитаваните обществени отношения. В тази връзка следва да се отбележи обстоятелството, че наказанието е определено към установения в закона минимум. Само по себе си извършването на този вид нарушение, не предполага и не води до настъпването на вредни последици, но съществено значение има субективното отношение на извършителя към деянието, последното извеждано от ясното съзнание за ползване на невалидни табели, тъй като в абсолютната воля на управляващия съответното МПС, е поставянето на един или друг вид регистрационни табели, последните с различен обхват по време и територия, което е равнозначно на неизвършване на валидна регистрация за управляваното МПС.

С оглед на изложеното касационната инстанция намира, че искането за отмяна на въззивното решение е неоснователно.

От гледна точка валидността и допустимостта на съдебния акт, последният има качествата на такъв.

 

Мотивиран от горното и на основание чл. 222, ал. 1 от АПК съдът

 

Р Е Ш И :

                                              

ОСТАВЯ В СИЛА като правилно Решение № 260214 от 19 08 2021 г., по АНД № 301 на районен съд гр. Монтана.

 

 

            РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

      ЧЛЕНОВЕ :