Определение по дело №337/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1885
Дата: 8 август 2023 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20237180700337
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№1885/8.8.2023г.

гр. Пловдив, 08, 08, 2023 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на 12, 07, 2023 година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ

 при секретаря Станка Журналова, като разгледа административно дело № 337 по описа на съда за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 197  от Административно процесуалния кодекс /АПК/, във вр. с чл. 32 от Постановление № 114 на МС от 8.06.2022 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на средства на крайни получатели от Механизма за възстановяване и устойчивост .

Жалбоподателят „В. ООД“, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление в гр. Асеновград, ул. „Моминска“ № 44, представлявано от управителя П.Д.В., чрез адв. К.А., оспорва Решение № РД-02-16-13/09.01.2023 г., издадено от И.И.– Главен директор на дирекция ЕФК и ръководител СНД в Министерството на иновациите и растежа – София, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по подадено предложение за изпълнение на инвестиция с рег. № BG-RRP-3.004-1442.

В жалбата се излагат  съображения за незаконосъобразност на оспореното решение, като се твърди че същото е постановено при съществени нарушения на административнопроизводствените правила и несъотвествие с целите на закона, както и се твърди,  че е взето въз основа на напълно погрешен извод, че се касае по дейност по КИД 10.5- недопустима за финансиране, вместо по дейност по КИД 10.89, както е заявено от жалбоподателя в НСИ с подаването на ГФО. Претендират се и съдебни разноски.

Ответникът – Главен директор на дирекция ЕФК и ръководител СНД в Министерството на иновациите и растежа – София, чрез процесуалния си представител юриск. Б. М., в становище на л. 155, счита подадената жалба за неоснователна,  претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение и прави възражение за прекомерност на адв. хонорар.

Съдът, като разгледа приложените доказателства по делото,  намира жалбата за подадена в законоустановения срок  / решението е получено на 09,01,23г и жалбата подадена на 23,01,23г./ и от лице с правен интерес , поради което е процесуално допустима.

Въз основа на приложените по делото доказателства и изразените по делото становища съдът приема за установено от фактическа страна на следното:

Жалбоподателят        "В." ООД в собствен цех в гр.А., ул. ***№ **  произвежда топени сирена, млечни кремове, крема сирена и млечни пастети и други продукти с аналогични рецепти, за които използва като основни суровини сметана, краве сирене, краве масло и извара.

Проектното му предложение / л. 35-49 /  е за изпълнение на инвестиция, изпълнявана при условията на режим „Минимална помощ“ (de minimis) съгласно Регламент (ЕС) № 1407/2013 на Комисията от 18 декември 2013 г. относно прилагането на членове 107 и 108 от Договора за функциониране на Европейския съюз към помощта ,,de minimis“.

Същото цели осъществяване на инвестиции с цел разширяване капацитета на съществуващия стопански обект в гр.Асеновград, чрез автоматизиране и цифровизиране на производствените процеси и дейността си, като  се предвижда закупуване на автоматична линия за производство на топени сирена и млечни кремове и на парен автоматичен електрически котел.

С внедряването на информационно-комуникационни технологии в производствените процеси посредством придобитите чрез инвестицията активи, ще се разшири производствения капацитет на съществуващия цех и ще се намали себестойността на продукцията,  ще се разшири производствения капацитет и ще се подобри качеството на продукцията.

В целите на предложението е посочено , че с предвидените активи ще се намалят сериозно производствените разходи, както и ще се минимизира евент. брак в готова продукция , ще се намали  себестойността на произвежданите продукти с намаление на необходимото време за производство, повишаване прецизността на произведените продукти, както и ще се занижат грешките в следствие от човешкия фактор посредством автоматизацията на процесите.

Посочено е и че , предвидените за закупуване активи ще отговорят на изискванията на принципа за „ненанасяне на значителни вреди“ върху околната среда и доколкото е възможно ще допринесат за екологичния преход на страната.

Към предложението са приложени / л. 49-119/ относимите декларации, техническо и финансово предложение, оферта от „Сторм инженеринг“ АД  и условия за кандидатстване  за „Технологична модернизация“ на МИР, финансирано от ЕС.

В процесното решение от 09,01,23г.  е  отказано предоставянето на средства от Механизма на кандидат В. ООД, ЕИК *********, с подадено предложение за изпълнение на инвестиция с регистрационен номер BG-RRP-3.004-1442 и с наименование:„Технологична модернизация в предприятието", по процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация", по Програма за икономическа трансформация, Компонент 3 „Интелигентна индустрия” от Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, като са изложени  следните мотиви:

- Предложението за изпълнение на инвестиция е допуснато на етап „Техническа и финансова оценка”, която е оценка по същество на предложенията по процедурата и е оценено от двама членове на оценителната комисия с право на глас, независимо един от друг, в съответствие с критериите от Раздел II. „Критерии за техническа и финансова оценка" от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции" (Приложение 6) към Условията за кандидатстване по процедура BG-RRP- 3.004 „Технологична модернизация".

- Във формуляра за кандидатстване, в полето „Код на проекта по КИД 2008", кандидатът е посочил код 10.89 „Производство на други хранителни продукти, некласифицирани другаде".

- Видно от информацията, представена във Формуляра за кандидатстване, заявеният за закупуване от кандидата актив по бюджетен ред 1.1. „АВТОМАТИЧНА ЛИНИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТОПЕНИ СИРЕНА И МЛЕЧНИ КРЕМОВЕ" ще обхване основния производствен процес при производството на топени сирена и крема сирена, което попада в обхвата на недопустимите сектори, изрично посочени в т. 11.2 от условията за кандидатстване.

- По отношение на актива  „ПАРЕН АВТОМАТИЧЕН ЕЛЕКТРИЧЕСКИ КОТЕЛ", в т. 3. „План за изпълнение/Дейности по проекта", както и в останалата част от Формуляра за кандидатстване, не се съдържа обоснована информация, която да дава увереност, че той  ще доведе до цифровизация на производствените процеси и на осн.  т. 18.2 от Условията за кандидатстване по процедурата, същият е премахнат от бюджета на предложението за изпълнение на инвестиция.

- В решението е прието , че заложените за изпълнение на инвестиция разходи за  „Автоматична линия за производство на топени сирена и млечни кремове" и „Парен автоматичен електрически котел" се считат за недопустими и са премахнати служебно от Оценителната комисия,  а  предложението за изпълнение на инвестиция е отхвърлено.

В съдебната фаза жалбоподателят  е поискал и съдът е допуснал съдебно-техническа експертиза, по която вещото лице технолог, след запознаване с материалите по делото и дейността на дружеството да отговори :  1 . Кой е приложимия код от Класификатора за икономическите дейности (КИД 2008) за основната икономическа дейност на дружеството и 2. Налице ли е в случая припокриване между Програмата за икономическа трансформация, финансиране по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и ПРСР 1014г.-2020г.

 Представеното заключение  / л. 145-153/  на инж. икон. П.Д.Т. е прието по делото , неоспорено от страните и няма пречка да бъде кредитирано в пълнота от наст. Докладчик.

Вещото лице е установило и посочило, че  предложението за изпълнение на инвестицията е допуснато на етап „Техническа и финансова оценка“, която е оценка по същество на предложенията по процедурата и е оценено от двама членове на оценителната комисия с право на глас, независимо един от друг, в съответствие с критериите от Раздел II. „Критерии за техническа и финансова оценка“ от „Критерии и методология за оценка на предложения за изпълнение на инвестиции“ (Приложение 6) към Условията за кандидатстване по процедура BG-RRP-3.004 „Технологична модернизация“. 

Предложението за изпълнение на инвестиция е получило 37,5 точки, от  максималния брой 60 точки, формирани като сбор от средноаритметичния брой точки, присъдени от двамата членове на оценителната комисия с право на глас.

Посочени са оценките по критерии, както и са обсъдени двете инвестиции поотделно .

От класификатор за икономическите дейности /КИД 2008/ в сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти“ и код 11 „Производство на напитки“ е установено, че  с код 10.5 са класифицирани производствата на мляко и млечни продукти, а с код 10.89 са квал. производство на други хранителни продукти, некласифицирани другаде.

В.Л. е посочило , че във основа на наличната информация за 2021 година към 18.01.2023 година Националният статистически институт е определил на „В.“ ООД, ЕИК ********* с  основна икономическа дейност „Производство на други хранителни продукти, некласифицирана другаде“ , и че  приложимия  код е  10.89 по КИД - 2008.

В.Л. е посочило и  че не е налице в случая припокриване между Програмата за икономическа трансформация, финансиране по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и ПРСР 2014г.-2020г.

От правна страна съдът следва да изложи следното:

Процесното решение е постановено от компетентен орган  съгласно Заповед № РД-14-155/21.07.2022г. и Заповед № РД-02-16-210/14.10.2022г. /л.16 и 27/, в законоустановената писмена форма с изложени мотиви , но  при неправилно приложение на процесното ПМС.

Съгласно Регламент (ЕС) 2021/241 на Европейския парламент и на Съвета от 12.02.2021 г. за създаване на Механизъм за възстановяване и устойчивост, държавите членки следва да гарантират, че мерките, включени в техните планове за възстановяване и устойчивост, съответстват на принципа „за ненанасяне на значителни вреди“ по смисъла на член 17 от Регламент (ЕС) 2020/852 на Европейския парламент и на Съвета от 18 юни 2020 година за създаване на рамка за улесняване на устойчивите инвестиции и за изменение на Регламент (ЕС) 2019/2088. Съгласно чл. 5, параграф 2 от Регламент (ЕС) 2021/241, МВУ подкрепя само мерки, които спазват посочения принцип.

В процесното решение в т. 11.2 на Условията за кандидатстване са посочени икономическите сектори и дейности, които са недопустими за финансиране по процедурата, като съгласно подт. 2), с оглед избягване на припокриването на интервенциите между Програмата за икономическа трансформация, финансирана по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и Програмата за развитие на селските райони 2014-2020, подкрепа по настоящата процедура чрез подбор на предложения за изпълнение на инвестиции от крайни получатели не могат да получават кандидати, кандидатстващи за финансиране на дейности, които съгласно КИД 2008 (Приложение 9) попадат в Сектор С - код на икономическа дейност 10 „Производство на хранителни продукти" и код 11 „Производство на напитки", както следва:  - 10.5. „Производство на мляко и млечни продукти".

Решението на Министерството на иновациите и растежа е достигнало до горния извод въз основа на извода, че икономическата дейност на „В.“ ООД, ЕИК ********* е по КПД 10.5, която се отнася /включва/ производство на прясно мляко, производство на сирене, кашкавал и извара и в конкретния случая е недопустима за финансиране. Изрично е прието , че „В.“ ООД, ЕИК ********* е с икономическа дейност по КПД 10.89, като последното е официално заявено в НСИ с подаването на ГФО.

В мотивите на оспореното решение е посочено , че  „АВТОМАТИЧНА ЛИНИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТОПЕНИ СИРЕНА И МЛЕЧНИ КРЕМОВЕ" ще обхване основния производствен процес при производството на топени сирена и крема сирена, което попада в обхвата на недопустимите сектори, изрично посочени в т. 11.2 от условията за кандидатстване.

Прието е , че дейностите в недопустимите сектори не могат да се ползват от безвъзмездно финансиране, предоставено по ПМС № 114 от 8.06.2022 г.

В настоящото производството съдът следва да установи кой е приложимия код от Класификатора за икономическите дейности (КИД 2008) за основната икономическа дейност на дружеството и  дали  в случая е налице  припокриване между Програмата за икономическа трансформация, финансиране по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и ПРСР 1014г.-2020г.

Съдът въз основа на отразеното от кандидата във формуляра за кандидатстване, както  и от официално заявеното в НСИ с подаването н ГФО,  както и от  приетата по делото и неоспорена от страните СТЕ се установява , че „В.“ ООД, ЕИК ********* е с  основна икономическа дейност „Производство на други хранителни продукти, некласифицирана другаде“ , с  приложим  код  10.89 по КИД – 2008, както и  че не е налице припокриване между Програмата за икономическа трансформация, финансиране по линия на Националния план за възстановяване и устойчивост и ПРСР 2014г.-2020г.

От приетото и неоспорено закл. На в.л. безспорно се доказа че кода по КИД е 10,89, поради което следва да се приеме , че незаконосъобразно е прието, че „АВТОМАТИЧНА ЛИНИЯ ЗА ПРОИЗВОДСТВО НА ТОПЕНИ СИРЕНА И МЛЕЧНИ КРЕМОВЕ" попада в обхвата на недопустимите сектори.

Горното налага да се отмени процесното решение и преписката да се изпрати на решаващия орган за постановяване на ново решение , с което се уважи подадено предложение за изпълнение на инвестиция с рег. № BG-RRP-3.004-1442 и се приеме,  че сочените дейности са допустими.

Предвид изхода на спора  на жалбоподателя следва да се присъдят  претендираните разноски , съобразно приложените доказателства, т.е. за дт - л.5 - 50лева, сте - л. 132 - 300лв, или общо  350лв.

Водим от горното, съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на „В. ООД“, ЕИК: *********, със седалище и адрес на управление в гр. Асеновград, ул. „Моминска“ № 44, представлявано от управителя П.Д.В. Решение № РД-02-16-13/09.01.2023 г., издадено от И.И.– Главен директор на дирекция ЕФК и ръководител СНД в Министерството на иновациите и растежа – София, с което е отказано предоставянето на средства от Механизма за възстановяване и устойчивост по подадено предложение за изпълнение на инвестиция с рег. № BG-RRP-3.004-1442.

ИЗПРАЩА административната преписка на Главен директор на Главна дирекция "Европейски фондове за конкурентноспособност" и ръководител на Структурата за наблюдение и докладване по Националния план за възстановяване и устойчивост за ново произнасяне по подаденото от „В. ООД“, ЕИК: *********  предложение за изпълнение на инвестиция с рег. № BG-RRP-3.004-1442", съобразно указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона.

ОСЪЖДА Министерството на иновациите и растежа да заплати на „В. ООД“, ЕИК: ********* , със седалище и адрес на управление в гр. Асеновград, ул. „Моминска“ № 44, представлявано от управителя П.Д.В. сумата от 350 (триста и петдесет) лева, разноски по делото.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба от страните участващи в административното производство, в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховен административен съд на Република България.

СЪДИЯ: