Решение по дело №154/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 октомври 2021 г. (в сила от 4 ноември 2021 г.)
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20217220700154
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 март 2021 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е № 189

гр. Сливен, 11.10.2021  год.

В   И М Е Т О  НА  Н А Р О Д А.

 

СЛИВЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД,     в публичното заседание на двадесети септември

през две хиляди двадесет и първа година в състав:

Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря                Ваня Костова                                       и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от                съдията              административно  дело № 154   по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

Производството е административно и намира правното си основание в чл.33а ал.6 от ЗПЗП  във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на „Тера поинт Тенево” ЕООД гр. Сливен против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2020 г.

В жалбата се твърди, че оспорената заповед е незаконосъобразна, в частта, в която не са включени в допустимия слой с цялата си площ 2 броя БЗС, заявени за подпомагане от „Тера поинт Тенево” ЕООД за 2020 г. Твърди, че в тази част административният акт е незаконосъобразен, поради съществено нарушение на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправните разпоредби и несъответствие с целта на закона. Моли съда да постанови решение, с което отмени обжалваната заповед в оспорената част.

В съдебно заседание оспорващият, чрез пълномощника си адв.Х.К. поддържа жалбата.  Твърди, че липсата на ясни констатации в административната преписка относно фактическите основания за изключване на площите от съответния слой водили до необоснованост на административния акт, и оттам и до незаконосъобразност. Моли съда да отмени заповедта в съответната й част, и да присъди направените по делото разноски,

Ответникът – министърът на земеделието, храните и горите, редовно призован, се представлява от юриск. П. К., като оспорва жалбата. Твърди, че оспорваната заповед е правилна и законосъобразна, поради липса на противоречие с процесуалния и материалния закон. Претендира за юрисконсултско възнаграждение.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхната съвкупност и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

Тера поинт Тенево” ЕООД ЕООД гр. Сливен  е регистриран като земеделски стопанин с УРН 184669, като за 2020 г. е заявил за подпомагане 27 парцела, с обща площ 408,3 ха. (л.16-23)

Със заповед № РД 09-1023 от 15.12.2020 г. министърът на земеделието, храните и горите, на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.16б, ал.1 от Наредба №105 от 22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на интегрираната система за администриране и контрол (Наредба №105) е одобрил проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, като част от СИЗП, обновен за кампания 2020 г. В раздел IV от нея е дал възможност на земеделските стопани да се запознаят с този проект и в срок до 08.01.2021г. да направят възражения за включване или невключване на определени физически блокове или части от тях в специализирания слой. (л.51-52) Жалбоподателят е подал възражение с рег. № РД-12-05-47 от 06.01.2021г. срещу заповедта на министъра, с която е одобрен проектът на специализирания слой. Във възражението си е посочил процесните два броя парцели с идентификационните им номера. (л.15)

С обжалваната заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на основание чл.25, ал.4 от ЗА, чл.33а, ал.2 от ЗПЗП и чл.16г, ал.4 от Наредба №105, министърът на земеделието, храните и горите е одобрил окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г. Заповедта е обнародвана в ДВ, бр.20 от 09.03.2021г.

По повод образуваното съдебно производство административният орган е предоставил писмо с изх. №11-202 от 09.04.2021г. на директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ в Министерството на земеделието, храните и горите. С него в цифров вид са представени: Таблица с подробни данни за заявените от кандидата парцели за кампания 2020 г., съставена за нуждите на делото; Автоматично генерирани протоколи от теренна проверка на ОДЗ - Ямбол (оригинален електронно подписан файл ведно с електронните подписи на служителите) и работна карта към него; Данни от GNNS измервания и снимки, описани в протокола от теренна проверка - файлове в *.shp, *.cpg, *.dbf, *.prj, *.shx, *.jpg, които са генерирани от GNNS – устройство. Посочено е, че цифровите данни предоставени на CD не съществуват на хартия, съответно не е възможно и е безпредметно тяхното разпечатване на хартия или заверка в четим формат.

Посочено, е че „Тера поинт Тенево” ЕООД ЕООД гр. Сливен с УРН 184669 за кампания 2020 г. е заявил за подпомагане 27 парцела, като обект на възражението до МЗХГ и на жалбата до АС - Сливен са 2 от тях. Площите попадали извън извършеното актуално заснемане от 2020 г. За тези територии била извършена теренна проверка съгласно Заповед № РД 09-655 от 17.08.2020 г. на министъра на земеделието, храните и горите. Констатациите от теренните проверки за физическите блокове, в които кандидатът е заявил съответната част от проблемните парцели били описани в протоколи.

От тези представени доказателства се установява следното:

По отношение на ФБ 23557-431, в границите на който се намира парцел с идентификатор 23557-431-2-1 със заявена площ 3.360 ха, видно от протокол № PR_23557-431-1 от 24.09.2020 г. за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Драма, община Тунджа, област Ямбол, в графата „ФБл“ (Физически блок) е записано, ТН (Теренна проверка), Без промяна, в графа „ДПП/НДПП“ (Площи допустими за подпомагане/ Недопустими за подпомагане площи) е отбелязано: „Отпадане на цялата ДПП“ целият ФБ 23557-431 е НДПП-викоки треви и храсти, без следи от паша или косене. В графа „ЕНП“ (Екологично насочени площи) е посочено Без промяна. Относно данните от GNSS измервания в графа „Вид култура в точката на заснемане“, в трите точки са посочени „Изоставена земеделска площ“ с „Причини за недопустимост“ отбелязано: „Чл. 8, ал. 2, т. 1 - повече от допустимите дървета/храсти; Чл. 10, ал. 2, б. б) и в) - по-голяма височина на тревостоя от допустимия“. Относно последните две точки на заснемане, в графа „Забележка“ е посочено липсват следи от косене или паша.

По отношение на ФБ 66737-9, в границите на който се намира парцел с идентификатор 66737-9-6-1 със заявена площ 1.070 ха, видно от протокол № PR_66737-9-1 от 24.09.2020 г. за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Скалица, община Тунджа, област Ямбол, в графата „ФБл“ (Физически блок) е записано, ТН (Теренна проверка), Без промяна на границата, в графа „ДПП/НДПП“ (Площи допустими за подпомагане/ Недопустими за подпомагане площи) е отбелязано: Без промяна. В графа „ЕНП“ (Екологично насочени площи) е посочено Без промяна. Относно данните от GNSS измервания в графа „Вид култура в точката на заснемане“ е посочено: Площи с угари, в двете точки на заснемане са посочени „Неземеделска площ“ с „Причини за недопустимост“ отбелязано: „чл. 11, ал. 3 - линеен елемент над 2 м; чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи. Относно първата точка на заснемане, в графа „Забележка“ е посочено високи треви покрай канал, а относно втората ТЗ – полски път.

За изясняването на спора по същество съдът е допуснал първоначална съдебно-техническа експертиза (СТЕ) изготвена от в.л. и.Ж.Ж.. Според експерта цялостното състояние на площите от даден ФБл се оценявало от проверяващите, чрез оглед на място. Оценката била комплексна, съобразно кометентността и опита. Снимките били в подкрепа и обосновка на техните заключение и забележки, като се правели на характерни места или местата са посочени от дирекция ИЗП (на приложените към делото ЦОФК такива места били отбелязани със червени квадрати). При разглеждане на комбинирана скица 2 правило впечатление, че при посочени пет места (пет червени квадрата) за проверка на парцел 23557-431-2-1 било извършено едно заснемане приблизително в средата на парцела. Това характеризирало конкретното място, но не и парцела като цяло. От направените снимки, не можело да се прецени дали има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0.5м. (за видовете от чл. 10, .1, т.2- независимо от височината), нито да се определи видимите на снимката дървета/храсти за каква площ се отнасят. Наличните на снимката храсти били видимо мозаечно разположени (липсвало компактност/струпване). За височината на тревостоя също било трудно да се определи без характерен обект от снимката с известни размери.

За парцел 66737-9-6-1, можело да се установи (снимки 20150103_004152.jpg, 20150103_004205.jpg) от ТП за ФБл: 66737-9 с.Скалица, от следите гумите, че пътя не бил по-широк от 3 м. Правещият снимките се намирал приблизително в средата на полския път. Според вещото лице разстоянието от 1.51м от снимащия (средата на полския път) до линията на декларираната площ водило до извода, че полския път е извън парцел 66737-9-6-1. Некоректно била отделена, като недопустима ивица от парцел 66737-9-6-1 с ширина 4м. до 5м. (на комбинираните скици 1 и 1А тази ивица се оформяла между оранжевата и жълтата линии).

Според вещото лице за парцел 23557-431-2-1 оценката на проверяващите била, че цялата площ е недопустима и е направена въз основа на комплект от 4 снимки на едно единствено място, което не давало представа за целия парцел. Този метод на оценка бил изключително субективен и зависел от подготовката и опита на проверяващия. За парцел 66737-9-6-1 площта била допустима за схемите и мерките, за които била декларирана. Посоченият полски път, с площта на който била намалена декларираната площ била неоснователно голяма и извън границите на декларирания парцел.

По делото е назначена и повторна съдебно-техническа експертиза (СТЕ) изготвена от в.л. и.П.З.. От заключението на която се установява, че специализираните теренни проверки на място се извършвали с цел определяне границите на слоя „ПДП" на физическите блокове. Регламентиращ документ за извършването им бил МЗ № РД 09- 655/17.08.2020 г. и нейните приложения „Методика за избор на референти парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2020 г." и „Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2020 г".

Специализираните теренни проверки на място не се отнасяли до отделен парцел, а се извършвали с цел определяне границите на слоя „ПДП" за ФБ, т.е. не била извършвана проверка на процесиите парцели 66737-9-6- 1 и 23557-431-2-1, а са проверявани физическите блокове 66737-9 и 23557-431, в които се намирали парцелите.

В конкретния случай площта на целия ФБ 23557-431 била определена като недопустима за подпомагане, от което следвало, че всички парцели включени в площта на физическия блок също били недопустими за подпомагане.

Определянето на допустимата и недопустима площ за всеки един парцел се извършвало в ДФЗ-РА, след получаване и въвеждане на окончателните специализирани слоеве: „Физически блокове" и „Площи, допустими за подпомагане" за Кампания 2020 г., одобрени със Заповед № РД 09-155/23.02.2021 г. При сравняването се наслагвали заявените за подпомагане площи и слоя „ПДП", сечението на тези площи било допустимата за подпомагане площ на всеки един парцел. В този смисъл не било възможно ФБ да е изцяло недопустим, а в парцелите включени в площта му да има допустими за подпомагане площи. Всички екипи и отделни експерти, извършващи проверките били оборудвани еднотипно със съвременни GNSS устройства Hi Target (2 см точност) и цифрови апарати с GPS.

За конкретните специализирани теренни проверки на ФБ 66737- 9 и ФБ 23557-431, в които се намирали процесиите парцели вещото лице не констатирало допуснати грешки и нарушения, които да са повлияли при определяне границите на слоя „ПДП".

За ФБ 66737-9 били направени: 4 снимки от едно и също място в кръгова панорама, доказващи допустимостта за подпомагане на площите, 3 снимки (в 3 направления) от т. 1 и 2 снимки (в 2 направления) от т. 2 доказващи недопустими за подпомагане площи. В т. 1 снимките не били качествено заснети, тъй като при този избор на място на заснемане не се наблюдавала достатъчна дълбочина на снимката. Точка 2 и снимките направени в нея действително били извън границите на ФБ, но снимките били панорамни и давали възможност да се види черния път минаваш между парцелите.

Според експерта твърдението, че границата на пътя (границата на слоя „ПДП") е изчертана в канцеларски условия не било вярно. Изменението на границата на слоя „ПДП" следвало да се установи с извършено измерване с GPS и представен .shp файл от типа „линия". Изменението задължително се изчертавало с червен цвят. В конкретния случай, експерта приел, че няма изменение на границата на слоя „ПДП". Това се доказвало от синия цвят на изчертаната линия, т.е. това била границата на слоя „ПДП" от предходната година - Кампания 2019 г., без изменение за Кампания 2020 г.

За ФБ 23557-431 били направени общо 11 снимки от 3 точки. Парцелът в с. Драма бил заявен с код култура 315000 и култура - ливади за косене. От предоставените снимки се виждало, че парцела представлява „Временно неподходящи за подпомагане земеделски площи" (чл. 10, ал. 2, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ.

Експертът направил и приложил извадки от изображения от Google Earht Pro за площта на процесния парцел 23557-431- 2-1. От изображенията било видно, че за периода 2003-2019 г. не са полагани грижи за площта, не са почиствани храстите и в течение на годините на отделни места от храсти в мозаечно разположение са се образували площи от храсти в слята повърхност, по-голяма от 0,01 ха. Ако през 2003 г. в площта на парцела е можело да се намерят площи допустими за подпомагане, то за 2019 г. цялата площ на парцела била недопустима за подпомагане. Извадките били с различно оцветяване и качество на изображението, тъй като били правени в различни периоди на годината и при различна осветеност на земната повърхност.

Парцел 66737-9-6-1 е заявен за подпомагане като площи с угари с площ 1,07 ха, от които 0,97 ха допустима за подпомагане, а 0,1 ха недопустима за подпомагане. За кампания 2020 г. границите на слоя „ПДП" не са променяни. Извън слоя е оставен полски път, който минава между парцелите от 2 физически блока. На изображенията от 2003 г. и до настоящата година пътя се наблюдавал отлично, освен това полския път бил нанесен и върху карта на възстановена собственост и в последствие върху кадастралната карта на района. Същият върху КК бил обозначен като ПИ с идентификатор 66737.44.349, със следните семантични данни: област Ямбол, община Тунджа, с. Скалица, вид собственост: Общинска публична, вид територия Земеделска, НТП За селскостопански, горски, ведомствен път, площ 6587 кв. м, стар номер 00034. Вещото лице изготвило комбинирана скица и нанесло едновременно: Границите на ФБ - цвят маджеста; Границата на слоя „ПДП" - син цвят; Контролните точки и точките на заснемане от специализираната теренна проверка - червен цвят; Границите на заявения парцел - оранжев цвят; Кадастралните граници на ПИ в района - зелен цвят. Част от ПИ с идентификатор 66737.44.349 се намирала в заявения за подпомагане парцел 66737-9-6-1. Частта от парцела от 0,1 ха била неземеделска площ и поради това недопустима за подпомагане на основание чл. 3, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. В чл. 3, ал. 2 било определено, че тези площи се включват в СИЗП, а в чл. 3, ал. 3 било определено, че те са трайно неподходящи за подпомагане и не се включват в слоя „ПДП".

Горната фактическа обстановка е несъмнена. Същата се установява от събраните по делото писмени доказателства и изслушаните експертизи. При установяване на фактите по делото съдът дава вяра на изводите направени от вещото лице и.П.З., които са компетентно изложени, обосновани, подкрепени от допълнителни проучвания и аргументирани. Вещото лице З. е обосновало изводите си с представени допълнително доказателства, които опровергават изводите на в.л. Ж.. Съгласно Заповед на МЗХГ № РД 09- 655/17.08.2020 г. и нейните приложения „Методика за избор на референти парцели (физически блокове) за теренна проверка, във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2020 г." и „Указания за извършване на специализирани теренни проверки на физически блокове за 2020 г", предмет на тези проверки са ФБ, а не конкретните парцели заявени за подпомагане. При проверката извършена на ФБ 23557-431 били направени общо 11 снимки от 3 точки и достигнато до крайния извод, че целия блок е недопустим за подпомагане. В този смисъл аргументите на в.л. Ж., че относно процесния парцел е извършено заснемане само от една точка и то е недостатъчно за преценка на неговата допустимост, се явява необосновано. Относно парцел 66737-9-6-1 обосновано в.л. З. е изключило площта на общинския път нанесен по кадастралната карта, тъй като същият не представлява земеделска земя.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт, съгласно разпоредбата на чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата за процесуално допустима. Тя е подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК и е от заинтересовано лице, чието възражение срещу обхвата на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г., не е уважено.

Според чл.30 от ЗПЗП за изпълнение на функциите на Разплащателна агенция се създава Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК), която се състои от отделни системи, определени в ал.2, като една от тях е и Системата за идентификация на земеделските парцели - чл.30, ал.2, т.2 от ЗПЗП, която се създава и поддържа от Министерството на земеделието, храните и горите - чл.30, ал.4, т.2 от ЗПЗП. В изпълнение на законовата делегация по чл.30, ал.6 от ЗПЗП министърът на земеделието, храните и горите е издал и Наредба №105, според § 4 от заключителните й разпоредби СИЗП и данните, включени в нея, са посочени в чл.33 от ЗПЗП. Според ал.4 на същата норма данните в СИЗП се актуализират ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 от ЗПЗП. Специализираните теренни проверки на референтни парцели се извършват след уведомяване на бенефициентите при условия и по ред, определени с наредбата по чл.30, ал.6.

В чл.33а, ал.1 от ЗПЗП, в релевантната й редакция, е разписано правомощието на Министерството на земеделието, храните и горите да създава в СИЗП специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане във всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл.40 от ЗПЗП, а това е Наредба № 2. В чл.33а, ал.2 от ЗПЗП е посочено, че данните в СИЗП, които се отнасят до физическите блокове и специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, се обновяват ежегодно чрез дешифриране (компютърно разчитане) на актуална цифрова ортофото карта, чрез извършване на специализирани теренни проверки на референтни парцели и чрез отразяване на резултатите от проверките на място по чл.37 с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите. Обхватът на специализирания слой се одобрява със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл.30, ал.6 от ЗПЗП.

От този преглед на нормативната уредба следва, че заповед №  РД 09-155 от 23.02.2021 г. на министъра на земеделието, храните и горите е издадена от компетентен орган и при спазване на административнопроизводствените правила.

За процесните парцели с идентификатори 66737-9-6- 1 и 23557-431-2-1, недопустимата за подпомагане площ е определена след извършена специализирана теренна проверка, резултатите от която са обективирани в протоколи от специализирани теренни проверки на място. Към протоколите за теренната проверка са представени на електронен носител и снимки от извършено заснемане.

По отношение на ФБ 23557-431, в границите на който се намира парцел с идентификатор 23557-431-2-1 със заявена площ 3.360 ха, видно от протокол № PR_23557-431-1 от 24.09.2020 г. за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Драма, община Тунджа, област Ямбол, в точката на заснемане отнасяща се за процесния парцел е посочено „Изоставена земеделска площ“ с „Причини за недопустимост“ отбелязано: „Чл. 8, ал. 2, т. 1 - повече от допустимите дървета/храсти; Чл. 10, ал. 2, б. б) и в) - по-голяма височина на тревостоя от допустимия“, като липсват следи от косене или паша.

По отношение на ФБ 66737-9, в границите на който се намира парцел с идентификатор 66737-9-6-1 със заявена площ 1.070 ха, видно от протокол № PR_66737-9-1 от 24.09.2020 г. за специализирана теренна проверка на място на физически блокове в землището на с. Скалица, община Тунджа, област Ямбол, в точката на заснемане отнасяща се за процесния парцел е посочено „Неземеделска площ“ с „Причини за недопустимост“ отбелязано: „чл. 11, ал. 3 - линеен елемент над 2 м; чл. 3, ал. 1 - неземеделски площи – полски път.

При проверката са направени снимки, чрез GPS, намиращи се в представения като доказателство от ответника електронен носител (компакт диск). При отварянето му се установява, че площите във физическия блок 23557-431 са в неподдържано състояние, обрасли с висока трева, като липсват следи от паша и косене. Относно ФБ 66737-9 ясно се вижда полския път. Снимките съдържат посока на заснемане, дата и час на заснемане и отразени координати. От това следва, че специализираната теренна проверка е направена в изпълнение на изискванията на раздел VI от приложение № 2 към заповед № РД 09-655 от 17.08.2020 г. на министъра на земеделието и храните, издадена на посочените в нея норми от ЗПЗП. Протоколът от извършената специализирана теренна проверка, съставен от главен експерт на ОДЗ Ямбол, и е утвърден от директора на ОДЗ-Ямбол, като е съгласуван от главен експерти от същата ОДЗ.

При това фактическо установяване, настоящият състав намира, че физическия блок, в който се намира и заявеният за подпомагане парцел 23557-431-2-1, както и частта от парцел 66737-9-6-1 с площ 0.1 ха , правилно са изключени от специализирания слой, като състоянието им се установява констатациите на служителите извършили специализираните теренни проверки, подкрепени от приложените снимки.

Съгласно чл. 2 ал.1 от наредбата, като земеделски площи се класифицират тези части от територията на страната,  които притежават природни дадености, правещи ги пригодни за извършване на земеделска дейност. В чл.3 ал.1 са изброени териториите, които не са земеделски площи, като според т.1 това са необработваемите площи, непригодни за извършване на земеделска дейност – захрастени територии, дерета, оврази, полски пътища, прокари и просеки. Съгласно ал.2 и ал.3 от този текст от закона, тези площи се включват в СИЗП, но като трайно неподходящи за подпомагане не се включват в слой "Площи, допустими за подпомагане". Според чл.4 ал.1 т.1 от Наредба № 2 площите допустими за подпомагане се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9. Съгласно чл.8 ал.2 от наредбата допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях: 1. има не повече от 100 бр. дървета и/или храсти на хектар с височина над 0,5 м (за видовете от чл. 10, ал. 1, т. 2 – независимо от височината), които са с мозаечно разположение; 2. има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4; 3. следите от паша или косене са разпознаваеми през цялата календарна година.

Съгласно чл. 10 ал.1 от Наредба № 2, трайно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, заети от: 1. дървесна и храстовидна растителност; 2. нежелана растителност - орлова папрат (Pteridium aquilinum), чемерика (Veratrum spp.), айлант (Ailanthus altissima), къпина (Rubus spp.), клек (Pinus mugo), хвойна (Juniperus spp.), аморфа (Amorpha fruticosa); 3. бързорастящи дървесни видове с кратък цикъл на ротация извън изброените в приложение № 1 на Наредба № 3 от 2015 г. за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания (ДВ, бр. 16 от 2015 г.); 4. сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени. Според чл.10 ал.2 т.1 от Наредба № 2 временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че: са изоставени - земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност.

В приложения протокол е извършена проверка на процесния ФБ 23557-431, като в 3 точки е отразено състоянието на същия, с посочване на основанието за недопустимост в съответната част на огледа. Проверката обхваща цялата площ на блока, констатациите са подкрепени от снимков материал. Същото се отнася и до ФБ 66737-9, поради което следва да се приеме, че направените изводи за недопустимост са аргументирани. Тези изводи са потвърдени и от назначената по делото експертиза, изготвена от в.л.З..

Приложените протоколи за извършената специализирана теренна проверка са официален документ, съставен от лицето, което е извършило проверката и утвърдени от директора на ОДЗ-Ямбол. Тяхната доказателствена сила не е оборена, не са опровергани и констатациите в тях, въпреки дадената изрична възможност на жалбоподателя. При тези съображения съдът приема, че констатациите в протоколите от специализираните теренни проверки не са оборени, поради което следва да зачете тяхната доказателствена сила - истинност и авторство. От това следва, че при извършената теренна проверка на физическите блокове не са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и на материалния закон, които са относими и за обжалваната част от заповедта на министъра на земеделието и храните. (Решение № 6880 от 28.05.2018 г. на ВАС по адм. д. № 4570/2018 г., 5-членен с-в Решение № 3258 от 2.03.2020 г. на ВАС по адм. д. № 127/2020 г.)

Констатациите относно извършените теренни проверки не се опровергават от представените по делото от оспорващия дневници. Завереният от ОДБХ дневник касае проверка на други обстоятелства, а не такива по поддръжката на земеделското стопанство в съответствие с изискванията за допустимост за подпомагане по  Наредба № 2 от 26 март 2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ. Представените дневник на стопанството и дневник на добивите не е ясно, от кого са съставени, тъй като липсва подпис, но в случай, че са съставени от оспорващия, то могат да се разглеждат само като негово твърдение, но не и доказателство.

С оглед на изложеното жалбата относно процесните парцели е неоснователна и следва да се отхвърли. Изключването на посочените парцели или част от тях е обосновано с обстоятелството, че същите не представляват подходящи за подпомагане земеделските площи, съобразно критериите посочени в Наредба № 2. Тези изводи са подкрепени от събраните по делото доказателства, поради което административния орган правилно е приложил материалния закон.

При този изход на правния спор ответникът по оспорването има право на юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв., определено по реда на чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ.

 Водим от горното и на осн. чл. 172, ал.2 и чл. 173, ал.2 от АПК, съдът

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Тера поинт Тенево” ЕООД, гр. Сливен, ул. Банско шосе“ № 22, ЕИК ***, против Заповед № РД 09-155 от 23.02.2021 г. на Министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателния специализиран слой „Физически блокове” и „Площи, допустими за подпомагане” за кампания 2020 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели, актуализирани за 2020 г., в частта, в която извън одобрения окончателен специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2020 г. са останали следните имоти: 0.1 ха от парцел с идентификатор 66737-9-6-1 и парцел с идентификатор 23557-431-2-1 с площ 3.360 ха.

ОСЪЖДАТера поинт Тенево” ЕООД, гр. Сливен, ул. Банско шосе“ № 22, ЕИК *** да заплати на Министерството на земеделието, храните и горите направените по делото разноски, в размер на  100 лв. (сто лева)

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: