О П Р Е Д Е Л Е Н И Е №
Гр. Сливен, 23.12.2019 г.
В И М Е Т О Н
А Н А Р О Д А
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН в
закрито заседание на двадесет и трети декември две хиляди и
деветнадесета година в състав:
Административен съдия: Детелина
Бозукова
като
разгледа докладваното от съдията административно дело № 501 по описа за 2019
година, за да се произнесе съобрази следното:
Производството е образувано по жалба от Ю.К.И.
- С., и. н. „л. о.“ в Затвора – Сливен, в която се иска да бъдат задължени
органите по изпълнение на наказанията да й осигурят необходимите храни и
лечение. Моли съда за бърза намеса с разпореждане за образуване на бърза
процедура по случая, тъй като животът й е силно застрашен. Жалбата е била
подадена до Окръжен съд – Сливен и е изпратена до Административен съд Сливен с
писмо изх. № СД-01-02-2101/20.11.2019 г.
В жалбата и допълнението към нея се твърди, че от администрацията на Затвора Сливен
не осигуряват в магазина към з. пушени пилета, пушени меса и салами, както и сиропирани храни като реване, тригуни и толумбички.
Подателката на жалбата заявява, че не й се предоставя и. к., нужна за
придвижването й в з.. Изтъква, че в резултат на престъпни действия на
администрацията в з. Сливен здравословното й състояние е критично, нуждае се от
спешни и неотложни лечение и операции, за което имала точни и ясни препоръки от
специалисти. Моли да бъдат задължени органите по изпълнение на наказанията да
ѝ осигурят необходимите лечение и операции, за което да бъде пусната
незабавно на свобода по чл.447 т.3 от НПК, тъй като изпитва страх за живота си.
Моли да бъде потърсена отговорност за престъпното бездействие на Началника на
Затвора Сливен и за поведението на л. на Затвора Сливен.
При съобразяване със заявеното и
преценка на относимите правни норми настоящата
съдебна инстанция намира, че жалбата е недопустима, при следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл. 447 т. 3 от НПК,
изпълнението на н. л. о. или пробация може да бъде прекъснато при тежко
заболяване на о. - до оздравяването му. Компетентният орган да се произнесе по
прекъсване на н. обаче не е административният съд, а окръжния прокурор, чиито
законови правомощия в тази насока са регламентирани в нормата на чл. 448 от НПК. Съгласно цитираната разпоредба на чл. 448 от НПК, изпълнението на н. се
прекъсва от окръжния прокурор по местоизтърпяването
му. Следователно, настоящият съд не е компетентен да се произнесе по така
подаденото искане, с оглед очертаните и строго определени в НПК процесуални
правомощия.
На следващо място в жалбата и допълнението
към нея се твърди, че органите по изпълнение на наказанията не осигуряват
необходимите храна, лечение и операции, съобразно чл. 447 т. 3 от НПК, като не
се съобразяват с препоръките на медицинските специалисти. И в тази част жалбата
се преценява като лишена от предмет. Съгласно чл. 448 ал. 2 от НПК, предложение
за прекъсване може да прави и началникът на затвора. Такова предложение обаче
не съставлява индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно обжалване
пред настоящия съд. Както се отбеляза по – горе, компетентният да разпореди
прекъсване изпълнението орган съгласно чл. 448 ал. 1 от НПК е окръжният
прокурор. По аргумент от съдържанието на цитирания по – горе чл. 448
ал. 2 от НПК, началникът на затвора е само един от възможните инициатори за
започване на производство за преценка от прокурора дали да се прекъсне изпълнението
на н. на л. от с., при наличие на съответното основание за това.
Неосигуряването на храна, лечение и операции
от страна на началника на съответния затвор, за което С. твърди, че
представлява престъпление, даващо й основание да се страхува за живота си, не
съставлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и
съответно не подлежи на оспорване, поради което на основание чл. 159 т. 1 от АПК жалбата срещу него следва да се остави без разглеждане и производството по
делото следва да се прекрати. Регламентацията на прекъсване изпълнението на н.
л. на с. по здравословни причини в чл. 50 и следващите от Наредба №
2/22.03.2010 г. за условията и реда за медицинско обслужване в местата за л. о.
не променя характера на производството, което приключва с акт на окръжния
прокурор по местоизтърпяване на наказанието,
постановен на основание чл. 448 ал. 1 НПК.
Предвид изложеното, съдът намира, че жалбата
на Ю.С. с вх.№ 4188/22.11.2019 г., допълнена с жалба вх.№ 4407/09.12.2019г. е
от компетентността на Окръжна прокуратура Сливен, поради което следва да
ѝ се изпрати като надлежен орган на основание чл. 130 ал. 4 от АПК.
В този смисъл е Определение № 9328 от
3.09.2015 г. на ВАС по адм. д. № 9413/2015 г., I о.
Водим от горното и на основание чл. 159 т. 1
от и чл. 130 ал. 4 от АПК, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ю.К.С., и.
н. „л. о.“ в Затвора – Сливен, в която се твърди, че е налице престъпно
поведение на Началника на Затвора Сливен и се иска да бъдат задължени органите
по изпълнение на наказанията да й осигурят необходимите храни, лечение и
операции, като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно
дело № 501/2019 година по описа на Административен съд Сливен.
ИЗПРАЩА на Окръжна прокуратура Сливен жалбата
на Ю.К.С. по подведомственост.
Определението не подлежи на обжалване.
Административен
съдия: