Р Е Ш Е Н И Е №42
гр.Силистра, 29.06.2020 година
В И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административният
съд гр.Силистра, в публично заседание на десети юни през две хиляди и двадесета
година, в състав: ПРЕДСЕДАТЕЛ: Маргарита Славова
ЧЛЕНОВЕ: Валери Раданов
Елена Чернева
при
секретаря Анета Тодорова, с участието на прокурор при ОП гр.Силистра Галина
Вълчева, като разгледа докладваното от съдия М.Славова адм.дело №329 по
описа на съда за 2019 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по делото е образувано по протест
на прокурор от Окръжна
прокуратура гр.Силистра срещу Наредба
за стопанисване, управление и разпореждане с общински поземлен фонд на Община
Тутракан, приета с Решение № 553 по Протокол №45/25.03.10г. от заседание на
Общинския съвет гр.Тутракан, двукратно изменяна и допълвана, публикувана на официалния сайт на Община Тутракан Нормативният
акт е оспорен в цялост, с доводи за допуснати особено
съществени нарушения на административнопроизводствените правила, изразили се в
пълно пренебрегване на законовия регламент от чл. 26 и чл. 28 от Закона за нормативните актове /ЗНА/ в
приложимата му редакция към ДВ, бр.46/07г., тъй като липсват доказателства за публикуване на
проекта на интернет страницата на Общината, респ. изпращане
на проекта за процесната Наредба, заедно с мотивите, на заинтересованите
обществени организации и ведомства,които да организират неговото обсъждане и да
дадат мотивирано становище, при гарантиран най-малко 14-дневен срок за това. Отделно
от горното, протестиращият прокурор счита, че от изложените мотиви в Докладната
записка /без посочен вх.№ и дата на Общ.С-Тутракан/, внесена от Кмета на
общината, не стават ясни нито конкретните цели, които се преследват с
нормативния акт,нито причините, довели до неговото приемане, а още по-малко
очакваните резултати от прилагането му. Поради това настоява, че същите не
отговарят на изискванията за съблюдаване принципите на обоснованост, стабилност,
откритост и съгласуваност на административните актове,вкл. нормативните от
процесната категория.Така въведените доводи,вносителят на протеста намира за
достатъчни за отмяна на атакуваната Наредба,съгласно чл.146 т.3 АПК,в какъвто
смисъл е и заявеното искане с оспорването. Претендира съдебни разноски.
Ответникът по протеста - Общински съвет гр.Тутракан,чрез неговия
председател Н.К., в съпроводително писмо вх.№10/08.01.20г. не изразява
становище по оспорването, а в изпълнение на Разпореждане №911/13.12.19г.
на съда, представя изрично описани в него документи. Заявява, че липсват
документи, удостоверяващи предварителното оповестяване на проекта
за наредбата и начина за това.
Заинтересованата страна - Община гр.Тутракан, не депозира
становище.
Участващият в производството прокурор от ОП гр.Силистра, съгласно чл.192 АПК, е подателят на протеста, който
поддържа неговата основателност изцяло.
Производството
е по реда на чл.185 и следващите от АПК.
Настоящият състав на Административен съд гр.Силистра,
съобразявайки аргументите от протеста и доводите, развити
в хода на процеса,извърши преценка на събраните доказателства и прие следното: Оспорването
от прокурора на нормативни административни актове е изрично нормирано с чл. 186 ал. 2
АПК,независимо от общи-те му правомощия от чл.16 АПК, а с чл.187 ал.1 АПК
правото на обжалване на тази категория актове, е обявено за безсрочно, което в
съвкупност сочи на процесуална допустимост на сезирането.
Предмет
на съдебния контрол е Наредба за
стопанисване, управление и разпореждане с общински поземлен фонд на Община
Тутракан,приета с Решение №553 по Протокол №45/25.03.2010г. от заседание на
Общинския съвет гр. Тутракан, публикувана на
официалния сайт на Община Тутракан.В Преходните и заключителни разпоредби на същата е посочено, че е издадена на основание чл.21 ал. 2 ЗМСМА. Атакуваният нормативен акт е оспорен в
цялост, с доводи за допуснати особено съществени нарушения на нормотворческия
процес; както и за пренебрегване изцяло на регулацията от чл.26 и чл.28 от
Закона за нормативните актове /ЗНА/ в приложимата му редакция към ДВ, бр.46/07г., според протеста.Не се спори,че не е бил публикуван
проектът за процесната наредба по нормативно предвидения ред /а и по никакъв
друг/, за което не само не са представени доказателства,но и изрично е заявено,
че такива не съществуват. Отделно от това, се твърди, че изложеното в
Докладната записка на л.18 /без посочен вх.№ и дата/,внесена от Кмета на
общината, не попълва изискването на чл.28 ал.2 ЗНА,тъй като само е маркирано:“Във връзка с ефективното стопанисване и
ползване на земеделските земи от ОПФ предлагам…“По време на обсъждане на
проекта в заседание на Общинския съвет не са станали разисквания /Вж.Протокол
№45 на л.25-л.51/,а само е предложена промяна на срока в чл. 12, която е приета и е отпаднал §1 от ПЗР. В шест от
постоянните комисии на Общ.С-Тутракан, в периода 22-23.03.2010г., са проведени
заседания и е разглеждан проекта за процесната наредба като точка от дневния
ред, но без каквито и да е разисквания /л.60-л.79/. Единствено в Комисията по социални дейности,
образование, здравеопазване, култура, спорт, туризъм, вероизповедание и
именувания /л.63-л.66/ е обсъждан §5 от ДР, като е предложено “земята на
закритите училища на се дава на приемното училище“,а не както е в проекта - да
се придобива от общината.Очевидно предложението и разискванията,станали по
отношение на една допълнителна разпоредба от оспорения нормативен акт,не могат
да бъдат приети за мотивиране на последния, а още по-малко в обема и със
съдържанието на законовото изискване от чл. 28 ал. 2 ЗНА, както основателно поддържа и прокурорът.
При
откриване на заседанието на Общинския съвет гр.Тутракан в 09.10 часа на
25.03.2010г. са присъствали 16 общински съветници от общо избрани 17 за мандат
2007г.-2011г. Приемащото наредбата Решение №553 е взето по т.6 от Дневния ред, като
към момента на неговото гласуване, в залата са присъствали 16 общински
съветници от общо 17 избрани за мандат 2007г.-2011г. и всички те са гласували
„за“ приемане на наредбата, което сочи на спазване на нормативното изискване от
чл.27 ал.4 ЗМСМА/към ДВ,бр.46/07г./,защото решението по чл.21 ал.2 ЗМСМА е
взето с мнозинство повече от половината от общия брой на съветниците, а
заседанието се е провело при нужния кворум /арг.чл.27 ал.2 ЗМСМА/. Следователно,нормативният
акт е издаден от компетентен орган, при валидно формирана воля.
Доколкото
вносителят на настоящия протест се е позовал и на приключило съдебно
производство с предмет - законосъобразността на чл. 4 ал. 3 т. 3 от същата местна наредба, а на настоящия състав му е
служебно известно развитието на съдопроизводството и постановеният краен акт -
Решение №63/05.06.2019г. по адм.д.№86/19г., следва да бъде отбелязано,че в хода и на
приключилото дело са установени горните факти с правно значение - липсата на
доказателства, а следователно и на самия факт, за публикуване на проекта за
Наредба, ведно с мотиви и,съответно за проведено обсъждане
и/или постъпили предложения,възражения,становища от заинтересованите лица. Единствените
мотиви, свързани с предложението за приемане на значимата местна Наредба за
стопанисване, управление и разпореждане с общинския поземлен фонд на Община
Тутракан, са тези от Докладната записка на общинския кмет, които
не покриват минималното задължително съдържание от чл. 28 ал. 2 ЗНА. В хода на настоящото дело
отново са изискани доказателства за горните обстоятелства и, такива не са
представени, което стабилизира извода за пълно игнориране на регулацията от чл. 26 и чл.28 ЗНА, в приложимата му редакция.
В обобщение настоящият състав приема: Въпреки, че приемащото
наредбата Решение №
553/25.03.2010г. по т. 6 от Дневния ред на заседание на Общ.С-Тутракан по
Протокол №45, е законосъобразно взето, с оглед регламента на ЗМСМА,същото е в
нарушение на чл. 26 ал. 2 и чл. 28 ЗНА /ДВ,бр.46/07г./ Последните
изискват проектът за нормативен акт да бъде изготвен при зачитане на принципите
за обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност,като преди внасянето му
за приемане от компетентния орган, същият да бъде публикуван на интернет
страницата на Общината заедно с мотивите, като заинтересованите лица разполагат
с най-малко 14-дневен срок за предложения и становища.Проектът трябва да е
съпътстван от мотиви, с нормативно определеното задължително съдържание,
съгласно чл.28 ал.2 ЗНА. Нещо повече,разпоредбата на чл.28 ал.3 ЗНА,в
приложимата редакция към ДВ, бр.46/07г., повелява,че проект за
нормативен акт,към който не са приложени мотиви, съответно доклад,не се обсъжда
от компетентния орган,както основателно възразява вносителят на протеста.Със
същото съдържание разпоредбата битува и в настоящата редакция на чл. 28 ал. 4 ЗНА. Или, регламентираният ред с чл. 26 - чл. 28 ЗНА изисква изготве ният проект за местната наредба
да бъде публикуван на интернет страницата на Общинския съвет, респ. на Община Тутракан, заедно с мотивите,като на заинтересованите лица се
предоставя най-малко 14-дневен срок за предложения и становища по него. В този
контекст, поради липса на каквито и да е доказателства, вкл. дори на твърдения,
следва да се приеме,че не е била спазена приложимата разпоредба на чл. 26 ал.2
ЗНА, в редакцията й към ДВ, бр.46/07г.Нарушенията
на разпоредби от действащото позитивно право,особено на регламентиращите
нормотворческия процес, се свързва с нарушение от категорията на съществените
по разума на чл. 146 т. 3 АПК Нормата на чл. 26 ал. 2 ЗНА следва да бъде тълкувана в
съответствие с чл.
77 АПК, задължаващ компетентния орган да
издаде нормативен акт,след като обсъди проекта с направените предложения,възражения
и становища, което не е изпълнено и представлява нарушение на императивни
правни норми,съдържащи се в нормативни актове от по-висок ранг. /Вж.Решение №1399/04.02.19г., адм.д. №11436/17г.; Решение № 3001/28.02.19г., адм.д. №141/18г. и др. на ВАС, III О/.
Освен това, Законът за нормативните актове придава
изключително значение на мотивирането на предложението за приемане на
нормативен акт и възможността за предварителното му разгласяване и обсъждане от
всички заинтересовани, преди внасянето му за обсъждане и приемане от
компетентния орган,
за да бъдат гарантирани принципите на
обоснованост, стабилност, откритост и съгласуваност, които формулират целите на
разпоредбата. В същия правен контекст е и разпоредбата /чл. 28 ал. 3 ЗНА/, че проект за нормативен акт, към който не са
приложени мотиви, съответно доклад, отговарящи на изчерпателно изброените в
закона изисквания,не се обсъжда от компетентния да го приеме орган.
Според
чл. 2 ал. 1 от Закона за нормативните
актове,приложим в настоящото производство от препращането на чл. 80 АПК и в редакцията му към ДВ, бр.46/2007г. подзаконови нормативни актове могат да
издават само органите,предвидени от Конституцията,закон или указ. Тези правила са възпроизведени и в АПК,като чл. 76 предвижда те да бъдат издавани само от изрично
овластени от КРБ или закон органи. С оглед на текста на чл. 21 ал. 2 ЗМСМА /ДВ, бр.69/03г./, в случая е
налице законово овластяване на Общинския съвет да приема наредби в изпълнение
на правомощията си /най-общо/ Отделно от това, правото на общинските съвети да издават наредби, с които да уреждат съобразно нормативните актове от
по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, е
регламентирано и в чл. 8 ЗНА. От процесната Наредба се
установява още, че тя е издадена на основание 24а ал. 5 и ал. 6 от Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи,корелиращо с основанието от чл. 8 ал. 2 от Закона за общинската
собственост. Следователно,налице е законова делегация от последно
посочените разпоредби на ЗСПЗЗ и ЗОбС за приемане на наредба от Общинския съвет
гр.Тутракан от процесния вид.
Обобщавайки
изложеното АС-Силистра приема,че ответният Общински съвет гр.Тутракан, като
издател на протестирания нормативен административен акт, макар и компетентен да
го приеме, е игнорирал изцяло регламентирания със Закона за
нормативните актове, лаконично възпроизведен в чл.77 АПК, ред за неговото издаване. В конкретния случай не става
въпрос за нарушаване на някое от правилата на процедурата за издаване на
подзаконов нормативен акт,а за пълното й неспазване, което не може да обоснове друг правен резултат при
контрола за законосъобразност, освен неговата отмяна. Изцяло в такъв смисъл е и трайната съдебна практика
/Вж. Решение № 14663/30.11.17г., адм.д. № 14254/16г., VIIО; Решение № 8392/29.06.17г.,
адм.д. № 3628/17г., 5-чл.състав; Решение № 145/05.01.18г., адм.д. № 5515/17г., 5-чл.с-в и др. на
ВАС/. Ето защо,атакуваната в цялост Наредба за стопанисване, управление и
разпореждане с общинския поземлен фонд на Община Тутракан, следва да бъде отменена, както
основателно счита и вносителят на протеста. Своевременно поисканите разноски от
ОП гр. Силистра следва да бъдат възложени в тежест на Община Тутракан, която за разлика от ответния по делото общински съвет, разполага със самостоятелен щат, бюджет и е ЮЛ /арг. чл. 138 - чл. 141 КРБ; чл. 15 и чл. 29а ЗМСМА/. При осъществяване на дейността по чл.168, във вр.с чл.196
и чл.146 АПК, настоящият съдебен състав установи, че са налице отменителните основания по смисъла на чл. 146 т. 2 /липса на мотиви/ и т. 3 /допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила/ от АПК, воден от което и на основание чл. 193 ал. 1 пр. 2 АПК, Административният съд Силистра
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
Наредба
за стопанисване, управление и разпореждане с общинския поземлен фонд,
приета с Решение №553 по Протокол №45 от 25.03.2010г. от заседание на Общинския
съвет гр.Тутракан, изм. с Решение №565/29.04.10г.; изм.и доп. с Решение
№372/01.08.2013г. и изменена с Решение №63/05.06.19г. на АС-Силистра.
ОСЪЖДА Община гр.Тутракан,
с административен адрес: гр.Тутракан, ул. “Трансмариска“ №31, да заплати
на Окръжна прокуратура гр.Силистра,направените по делото разноски в размер
на 20.00 /Двадесет/ лева, представляващи такса за публикуване в Държавен
вестник на оспорването.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на
страните.
В случай на неподаване на касационна
жалба или протест или ако те бъдат отхвърлени от ВАС,съдебното решение следва
да бъде обнародвано
/оповестено/ по реда на чл. 194 АПК, т.е. по начина,
по който е била обнародвана Наредбата за стопанисване, управление и разпореждане с общинския поземлен фонд на
Община Тутракан, за датата на което следва да бъде уведомен Административен съд
гр.Силистра.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ:1. 2.