РЕШЕНИЕ
№ 1910
Пловдив, 27.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Пловдив - XXIX Състав, в съдебно
заседание на
двадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Съдия: |
АДРИАН
ЯНЕВ |
При секретар НЕДЯЛКА ПЕТКОВА
като разгледа докладваното от съдия АДРИАН ЯНЕВ административно дело № 20237180702996 / 2023 г., за да
се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 – чл. 178 от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 10, ал. 6 от Закона
за семейните помощи за деца (ЗСПД).
Образувано
е по жалба на О. В. И. срещу Заповед № ЗСПД/Д-РВ/26439 от 05.10.2023 г на
началника на отдел „Социална закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.
Пловдив.
С
жалбата се развиват доводи, че родителите на двете деца са граждани на
Република България и пребивават постоянно в страната. В тази връзка се твърди
за нарушение на чл. 3, т. 2 ЗСПД. Допълнително се развиват доводи, че не е
съобразено предоставянето на временна закрила на жалбоподателката, а според чл.
39 ЗУБ същите лице има право на социално подпомагане.
Ответната
страна - началникът на отдел „Социална закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“
– гр. Пловдив не изразява становище по жалбата.
След
като обсъди релевираните с жалбата основания, прецени становищата на страните и
събраните по делото доказателства, съдът
намира за установено следното от фактическа страна:
Подадено
е заявление – декларация вх. № ЗСПД (Д-РВ)-26439/27.09.2023 г. от О. В. И.,
адресирано до директора на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Пловдив, с
което е поискано отпускане на еднократна помощ за ученици, записани в първи,
втори, трети и четвърти клас по чл. 10а ЗСПД, отнасящо се за децата А. И. (3 –
ти клас) и М.И.(1 - ви клас). В заявлението – декларация е декларирано, че
двете деца не са настанени за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26 ЗЗДет., както и че същите
живеят постоянно в Република България.
Към
заявлението е приложено удостоверение изх. № 7/26.09.2023 г., от което се
установява, че А. И. е записана като ученичка за учебната 2023/2024 г. в трети
клас на Начално училище „Христо Ботев“ гр. Пловдив.
Също
така към заявлението е приложено удостоверение изх. № 393/05.06.2023 г., от
което се установява, че М.И.е записан като ученик за учебната 2023/2024 г. в
първи клас на Начално училище „Христо Ботев“ гр. Пловдив.
Представени
са още удостоверения за раждане на двете деца, в които е отразено, че същите са
граждани на Украйна. Отразено е, че родители са децата са Д.В.И. (гражданин на
Украйна) и О. В. И. (гражданин на Украйна).
Представени
са две регистрационни карти, издадени от Държавна агенция по бежанците при
Министерски съвет, от които е видно, че на децата А. И. и М.И.е предоставен
статут на чужденци
с временна закрила.
Регистрационните карти са валидни до 04.03.2024 г.
По
преписката е налична лична карта № *********, издадена на 25.01.2019 г. от МВР
– София, отнасяща се за О. В. И., ЕГН **********. В същата е отразено, че
жалбоподателката е гражданин на Република България. В тази връзка съдът приема,
че жалбоподателката е български гражданин и това не се променя от изложеното в
свидетелствата за раждане на двете деца, доколкото са издадени в предходен
момента и се отнасят за други лица, а и настоящият извод се прави въз основа на
документ, издаден от български държавен орган, имащ удостоверителна функция –
арг. чл. 16, ал. 1, т. 5 ЗБЛД.
По
преписката е налична Заповед № 1604-РД-0735/24.07.2023 г. на директора на ДСП –
Пловдив, с която на началника на отдел „Социална закрила“ към Дирекция
„Социално подпомагане“ – гр. Пловдив са делегирани правомощия да издава
заповеди, касаещи отпускане, отказ, спиране, изменение, възобновяване и
прекратяване на смейни помощи по ЗСПД, сред които са еднократна помощ за
ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас по чл. 10а ЗСПД.
Последвало
е издаване на оспорваната Заповед № ЗСПД/Д-РВ/26439 от 05.10.2023 г на
началника на отдел „Социална закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“ – гр.
Пловдив, с която на основание чл. 10, ал. 4 и чл. 10а, ал. 5 и ал. 6 ЗСПД, вр.
чл. 4, ал. 1 ППЗСПД, е отказано на О. В. И. отпускане на еднократна помощ за
ученици, записани в първи, втори, трети и четвърти клас по чл. 10а ЗСПД,
отнасяща се за децата А. И. и М.И..
Органът
е приел, че съгласно чл. чл. 3, т. 2 ЗСПД право на семейни помощи за деца имат
семействата на български граждани – за деца, които се отглеждат в страната.
Прието е, че според § 1,
т. 1, б. „А“ от ДР на ЗСПД „семейство“ включва: а) съпрузите,
ненавършилите пълнолетие деца, както и навършилите пълнолетие, ако продължават
да учат, до завършване на средното им образование, но не по-късно от навършване
на 20-годишна възраст (родени, припознати, осиновени, доведени, заварени, с
изключение на сключилите брак).
Органът е приел, че децата А. И. и М.И.са само с украинско гражданство, поради
което не следва да се отпусне поисканата еднократна помощ за ученици, записани
в първи, втори, трети и четвърти клас по чл. 10а ЗСПД.
При така
установените факти,
съдът достига
до следните правни изводи:
Жалбата
е допустима. Същата е подадена от лице, имащо правен интерес, тъй като
жалбоподателката е адресат на заповедта. Подадена е в срока по чл. 149, ал. 1 АПК, вр. чл. 10, ал. 6 ЗСПД, тъй като актът е съобщен на 20.11.2023 г., а
жалбата е депозирана по пощата на 04.12.2023 г.
Разгледаната
по същество, жалбата е основателна.
Според
чл. 146, вр. чл. 168 АПК съдът следва да провери актът издаден ли е от компетентен
орган и в предписаната от закона форма, спазени ли са материалноправните и
процесуалноправните разпоредби и съобразен ли е актът с целта на закона.
Оспорената
заповед е издадена от компетентен орган
- началникът на отдел „Социална закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“ –
гр. Пловдив, на който по реда на чл. 10, ал. 4 ЗСПД и чл. 4, ал. 1 ППЗСПД са
делегирани правомощията за издаване на заповеди за отказ за отпускане на
исканата еднократна помощ, доколкото е издадена Заповед №
1604-РД-0735/24.07.2023 г. на директора на ДСП – Пловдив.
Спазена
е установената от закона форма. Оспорената
заповед е в писмена
форма и отговаря на изискуемото законово съдържание, включително с
отбелязване на правното и фактическо основание за издаването ѝ.
По делото
липсват данни за допуснати в хода на административното производство съществени
процесуални нарушения - такива, които съществено са ограничили правото на
защита на засегнатото лице или ако не бяха допуснати, органът би
постановил акт в противен смисъл
към момента на неговото издаване.
Нарушен
е материалният закон.
С нормата
на чл. 3
ЗСПД
законодателят е очертал кръга на лицата, които имат право на семейни помощи за
деца, а именно: 1. бременните жени - български граждани; 2. семействата на
българските граждани - за децата, които отглеждат в страната; 3. семействата, в
които единият от родителите е български гражданин - за децата с българско
гражданство, които отглеждат в страната; 4. семействата на роднини, близки или
приемни семейства - за децата, настанени по реда на чл. 26
от Закона за
закрила на детето; 5. бременните жени - чужди граждани, и семействата
на чужди граждани, които постоянно пребивават и отглеждат децата си в страната,
ако получаването на такива помощи е предвидено в друг закон или в международен
договор, по който Република България е страна.
Съгласно
чл. 10а, ал. 1 ЗСПД на семействата, чиито деца са записани в първи клас или
са записани или продължават обучението си, във втори, трети и четвърти клас на
училище, се отпуска еднократна помощ за покриване част от разходите в началото
на учебната година, когато децата живеят постоянно в страната и не са настанени
за отглеждане извън семейството по реда на чл. 26
от Закона за
закрила на детето.
Според
§ 1, т. 1, б.
„А“ от ДР на ЗСПД „семейство“ включва съпрузите, ненавършилите пълнолетие деца,
както и навършилите пълнолетие, ако продължават да учат, до завършване на
средното им образование, но не по-късно от навършване на 20-годишна възраст
(родени, припознати, осиновени, доведени, заварени, с изключение на сключилите
брак).
Според § 1, т. 4
ДР на ЗСПД,
„лице,
живеещо постоянно в страната“
е лице, което пребивава на територията на страната повече от 183 дни в рамките
на 12 месеца.
Между
страните не е спорно, че
Д.В.И. (гражданин на
Украйна) и О. В. И. (български гражданин) имат две деца (А. И. и М.И.–
украински граждани), с които формират
семейство по смисъла на ЗСПД. В случая едното дете е записано в
първи клас, а другото е записано в трети клас. Двете деца живея постоянно
в страната и не са
настанени
за отглеждане извън семейството на реда на
чл. 26 ЗЗДет., т. е. налице са кумулативните предпоставки на чл. 10а, ал.
1 ЗСПД.
В случая е спорно дали
е нормативно
регламентирано получаването на семейни помощи от семейството на
жалбоподателката (един съпруг с българско гражданство, а останалите съпруг и
две деца с украински гражданство, като на малолетните предоставен
статут на чужденци
с временна закрила). Последната
редакция на чл. 3 ЗСПД
е от 2004 г., а правото на социално подпомагане по чл. 39, ал.
1, т. 4 ЗУБ
на чужденците с предоставена временна закрила е въведено законодателно през
2007 г. Повече от ясно е, че в правния мир не могат да съществуват две правни
норми, които да уреждат едно и също обществено отношение по различен начин.
Правилото е Lex posterior derogat legi priori (по - новият
закон отменя по-стария). В
тази връзка жалбоподателката има право на социално
подпомагане,
осъществявано чрез социални помощи (в случая еднократна семейна помощ по чл.
10а, ал. 1 ЗСПД), доколкото се явява правоимащо лице по смисъла на чл. 3, т. 5
ЗСПД, вр. чл. 39, ал. 1, т. 4 ЗУБ.
Семейните
помощи за деца по ЗСПД
са особен вид социални помощи по смисъла на чл. 47, ал. 1
от Конституцията
на РБ, които се финансират от държавния бюджет съгласно чл. 5
от ЗСПД
(Решение № 2 от 2006 г. по к. д. № 9 от 2005 г. на Конституционния съд на РБ).
Те се предоставят с оглед на разходите по издръжката на децата и са израз на
социалната функция на държавата, която е задължена да подпомага отглеждането на
децата в семейна среда от родителите и от лицата, полагащи грижи за тях,
съгласно чл. 1, ал. 2
ЗСПД
и да осигурява най-добрия им интерес в съответствие с принципа по чл. 3, т. 3
от Закона за
закрила на детето. С
оглед изложеното, децата, ползващи се с временна закрила, не могат да се
третират по-неблагоприятно от останалите деца, граждани на Република България,
чужденци със статут на бежанец или хуманитарен статут, чужденци с разрешение за
дългосрочно или постоянно пребиваване, чужденци, на които е предоставено
убежище, лицата, за които това е предвидено в международен договор, по който
Република България е страна.
Обжалваният
акт е в противоречие и с норми на правото на Европейския съюз. Касае се за Директива 2001/55/ЕО
на Съвета от 20 юли 2001 г. относно минималните стандарти за предоставяне на
временна закрила в случай на масово навлизане на разселени лица, която предвижда
в чл. 13, т. 2, че държавите членки създават разпоредби за предоставяне на
помощи от „Социални
грижи“
на лицата, ползващи се с временна закрила. Такива разпоредби в българското
законодателство се съдържат именно в цитирания по-горе чл. 39, ал.
1, т. 4 ЗУБ
(според §1а
от ПЗР на ЗУБ,
този закон въвежда разпоредбите на Директива 2001/55/ЕО
на Съвета за минималните стандарти за предоставяне на временна закрила в случай
на масово навлизане на разселени лица и за мерките за поддържане на баланса
между държавите членки в полагането на усилия за прием на такива лица и
понасяне на последиците от този прием) и административният орган, издал
процесната заповед, е бил длъжен да ги съобрази при постановяване на обжалвания
акт, което очевидно не е сторил.
Тези
съображения обосновават крайния извод на съда за незаконосъобразност на
оспорения административен акт. Той следва да бъде отменен. На основание чл. 173, ал.
2 от АПК преписката следва да бъде
изпратена на административния орган за ново произнасяне по
заявление
-
декларация за отпускане
на еднократна помощ по чл. 10а, ал.
1 от ЗСПД, подадена от жалбоподателката,
отнасяща се за двете деца.
По разноските:
С
оглед изхода на делото и разпоредбата на чл. 143, ал. 1 АПК жалбоподателката
има право да ѝ се заплатят разноските за държавна такса, които са в размер на
10 лева.
По изложените
съображения , съдът
Р
Е Ш И:
ОТМЕНЯ
Заповед № ЗСПД/Д-РВ/26439 от 05.10.2023 г на началника на отдел „Социална
закрила“ към Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Пловдив.
ВРЪЩА
преписката на Дирекция „Социално подпомагане“ – гр. Пловдив
за ново произнасяне в
30 - дневен срок по заявление-декларация вх. № ЗСПД (Д-РВ)-26439/27.09.2023
г., за отпускане на еднократна помощ по чл. 10а, ал.
1 от ЗСПД,
подадено от О. В. И., при
съблюдаване на дадените с настоящото решение указания по тълкуването и
прилагането на закона.
ОСЪЖДА
Агенция социално подпомагане да заплати на О. В. И. сумата от 10 лева,
представляваща платена държавна такса.
Решението е
окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.
Съдия: |
|