Р Е Ш Е Н И
Е
№ 135
гр. Велико Търново, 10.06.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен
съд – гр. Велико Търново, Първи касационен състав, в публично заседание на двадесет и осми май две
хиляди двадесет и първа година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЙОРДАНКА МАТЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯ
ДАНАИЛОВА
РОСЕН БУЮКЛИЕВ
При секретаря Св. Ф.и участието на прокурора от ВТОП Невена Орманджиева,
разгледа докладваното от председателя касационно НАХД № 10113/2021 г. и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 208 и сл. от
Административнопроцесуалния кодекс (АПК) вр. с чл. 63, ал. 1, изр. ІІ от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН)
Образувано е
по касационна жалба, подадена от Г.С.П. ***, против Решение № 94/26.02.2021 г. по АНД № 1613/2020 г. по описа на Районен съд – Велико
Търново, в частта, в която с последното е потвърдено като законосъобразно Наказателно
постановление № 20-1739-000109/03.09.2020 г. на Началник РУ – Велико Търново
при ОД на МВР – Велико Търново, с което на касатора за нарушение на чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП и на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП е наложено
административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и „Лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от шест месеца.
Касаторът
оспорва решението в тази му част като неправилно и незаконосъобразно. Твърди,
че към момента на проверката мотопедът е бил с поставени регистрационни номера,
като е разполагал с всички други необходими документи за него. Посочва, че не е
уведомяван за служебното прекратяване на регистрацията на въпросното МПС,
поради което липсва субективната страна от състава на нарушението. По тези
изложени в жалбата съображения се иска отмяната на решението на районния съд в
оспорената част и постановяване на ново, по същество, решение, с което да се
отмени наказателното постановление в тази част. Претендира присъждане на
разноски.
Ответникът
по жалбата – Районно управление „Полиция“ при ОД
на МВР – Велико Търново, редовно призован, не изпраща представител в съдебно
заседание и не ангажира становище по спора.
Представителят
на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на
подадената жалба и правилност на обжалваното съдебно решение. Посочва, че от събраните
по делото писмени и гласни доказателства се установява по безспорен начин, че
съставът на административното нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП е осъществен от
обективна страна. Намира, че съставът е изпълнен и от субективна страна, като в
тази насока приема мотивите, изложени в мотивите на обжалваното решение.
Предлага решението да бъде оставено в сила.
Настоящият
касационен състав на Административен съд – Велико Търново, като взе предвид
събраните по делото доказателства от ВТРС и наведените от касатора възражения
намира за установено следното:
Жалбата е
подадена от надлежна страна-участник във въззивното производство, в законния
срок, до компетентния съд, което я прави допустима.
Съгласно чл.
63, ал. 2 от ЗАНН, административният съд разглежда касационните жалби срещу
решенията на съответните РС по реда на глава ХІІ от АПК. Чл. 218 от АПК свежда
предмета на касационната проверка до посочените в жалбата пороци на решението,
но същевременно задължава касационната инстанция да следи и служебно за валидността,
допустимостта и съответствието на решението с материалния закон. Воден от така
определения предмет на настоящото касационно дело, съдът намира касационната
жалба за неоснователна, тъй като оспорваното решение е валидно, допустимо и
правилно. Аргументите на съда за този извод са следните:
С Решение № 94/26.02.2021 г. по АНД № 1613/2020 г.,
Великотърновския районен съд е потвърдил Наказателно постановление №
20-1739-000109/03.09.2020 г. на Началник РУ – Велико Търново при ОД на МВР –
Велико Търново, в частта, в която на Г.С.П. за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП е наложено административно
наказание „глоба“ в размер на 200 лева и „Лишаване от право да управлява МПС“
за срок от шест месеца, и е отменил наказателното постановление в частта, в
която на касатора за нарушение на чл.186, ал.7 от ЗДвП и на основание чл.185 от ЗДвП му е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 20 лева. Решението не е обжалвано в отменителната му част и е
влязло в сила.
От
фактическа страна Великотърновският районен съд е приел за установено, че на
11.08.2020г., около 17:45 часа, в гр. Велико Търново, ул. „Христо Ботев“, пред
„Аладин Фууд“, в посока кръстовище на Централна поща, Г.С.П. управлявал мотопед
„Априлия Спорт Сити“, рег.№ ***, собственост на Р.Х.С., ЕГН **********, което
МПС не е регистрирано по надлежния ред /МПС е дерегистрирано от 14.08.2018 г.
на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП/. За това и за
друго нарушение на водача бил съставен АУАН серия Д №636068/11.08.2020г./18.10.2019
г., връчен на лицето, което е вписало, че има възражения. Въз основа на АУАН,
от началник на РУ Велико Търново към ОД на МВР Велико Търново е издадено
обжалваното пред РС Наказателно постановление № 20-1739-000109/03.09.2020 г.
За да
потвърди НП в обжалваната част, въззивният съд е приел, че НП е издадено от
компетентен орган. Съдът е приел, че от обективна и субективна страна жалбоподателят
е извършил вмененото му нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, изразяващо се в
управление на нерегистрирано МПС по пътищата, отворени за обществено ползване,
за което при индивидуализацията на наказанията наказващият орган е определил
такива в минималния законоустановен размер. Съдът е счел за неоснователни
възраженията на жалбоподателя, че не е знаел и не е уведомяван за служебното
прекратяване на регистрацията на управляваното от него МПС, като се е позовал
на разпоредбата на чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, в която не е предвидено такова
задължение. На последно място е посочил, че не са налице основания за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, тъй като деянието не разкрива признаците на
по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с други подобни.
Настоящата
инстанция намира проверяваното решение за правилно.
С
разпоредбата на чл. 140, ал. 1, изр. 1 от ЗДвП (изм. ДВ, бр. 105 от 2018 г., в
сила от 01.01.2019 г.), законодателят е въвел изискване по пътищата, отворени
за обществено ползване, да се допускат само моторни превозни средства и
ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер,
поставени на определените за това места. Условията и редът за регистриране,
отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане,
прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркета, теглени от
тях и реда за предоставяне на данни за регистрираните ППС, се определят с Наредба
№ I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, издадена на основание чл.
140, ал. 2 и чл. 142 от ЗДвП. Съгласно разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от Наредбата
при промяна в регистрацията, собственикът представя документ за самоличност и
подава заявление, което се попълва служебно и се подписва от него, като към
заявлението собственикът представя изброени в нормата документи, а според чл.
14, ал. 1 от същата наредба, промяна в регистрацията се извършва при изменение
на данните за превозното средство и собственика, посочени в свидетелството за
регистрация, смяна на регистрационния номер, продължаване срока на валидност
при временна регистрация, регистриране на ПС като „историческо“. Цитираната
нормативна уредба указва, че при промяна в собствеността на МПС, лицето, което
го е закупило, т. е. новият собственик, е длъжен да регистрира превозното
средство на свое име и в съответното звено „Пътна полиция“ при ОДМВР, като това
следва и от разпоредбата на чл. 4, ал. 1 от Наредбата, според която,
собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи
в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или
прекратяване на регистрацията, а нормата на чл. 3, ал. 1 регламентира, че
моторните превозни средства и ремаркетата се регистрират в срок до един месец
от придобиване на собствеността или оформянето на вноса (постоянен или
временен) от съответния митнически орган. Съгласно чл. 143, ал. 15 от ЗДвП,
служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се прекратява
регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в
двумесечен срок от придобиването му не изпълни задължението си да регистрира
превозното средство. Санкционната норма на чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП от
своя страна, предвижда налагане на глоба, в размер от 200 до 500 лева и
лишаване от право на управление на МПС, за срок от 6 до 12 месеца, за водач,
който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния
ред.
В случая не
се спори, че касаторът е закупил горепосочения мотопед на 13.06.2018 г., като не
го е регистрирал в двумесечен срок, поради което на 14.08.2018 г. превозното
средство е било служебно дерегистрирано със съответното отбелязване в
автоматизираната информационна система, което е извършено от компетентната
контролна служба на МВР на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. От касатора не са
ангажирани каквито и да е доказателства, които да разкриват фактическа
обстановка, различна от описаната. Следователно същият е управлявал описаното
МПС на 11.08.2020 г., което в този момент е било с прекратена регистрация,
поради което правилно е санкциониран за нарушение на чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
Нарушението е формално, като от субективна страна е било необходимо деецът да е
съзнавал наличие на обективните признаци на нарушението – управление на МПС,
което не е регистрирано по надлежния ред. Такива представи са налице у касатора,
след като от негова страна са извършвани съзнателни действия по управление на
превозното средство, а така също касаторът е имал представа, че правото на
собственост над управляваното МПС е придобито от него още през 2018 г. - на 13.06.2018
г., но в същото време като приобретател на правото на собственост не е заявил
това обстоятелство пред контролните органи, като следва да се отбележи, че
срокът за това е едномесечен /чл. 145, ал. 2 от ЗДвП, в сила от 27.12.2017 г./,
а изрично законът е предвидил двумесечен срок, с изтичането на който настъпват
неблагоприятните последици, изразяващи се в прекратяване регистрацията на
придобитото превозно средство.
Неоснователно
е оплакването, че не е бил уведомен за служебно прекратената регистрация.
Такова уведомяване не се предвижда както в Закона за движение по пътищата, така
и в Наредба № I-45 от 24 март 2000 г., третираща реда за прекратяване и
възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства. В различните
хипотези, предвидени в чл. 143 от ЗДвП, както и в чл. 18б от Наредба № I-45 е
предвидено уведомяване на собственика на превозното средство, но тези хипотези
се отнасят до прекратяване на регистрация след уведомления по съответния ред,
направени от изрично посочени институции, но не и в случаите, когато
прекратяването на регистрацията е поради неизпълнение на задължения на
собственика за регистриране на МПС, както и при прилагане на принудителни
административни мерки, свързани с конкретни нарушения. Прекратяването в
процесния случай настъпва по силата на закона и в следствие на неизпълнение на
задължение на самия собственик. С оглед на принципа, че никой не може да черпи
права от свето собствено противоправно поведение и незнанието на закона не
извинява незнаещия, не може незнанието да бъде прието като липса на субективен
елемент от състава на нарушението. След като касаторът е правоспособен водач,
той по определение не може да има ниска правна култура в областта на движението
по пътищата, защото се предполага, че е издържал съответните изпити за
правоспособност, доказващи и знанието му на конкретния нормативен акт.
Предвид
горното и след като не намери да са налице заявените с жалбата касационни
основания за отмяна на решението в обжалвана му част, настоящият състав приема
то да бъде оставено в сила.
Водим от
горните мотиви и на основание чл. 221, ал. 2,
предл. първо от АПК, съдът
Р Е Ш И:
ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 94/26.02.2021г. по АНД №1613/2020г. по описа на
Районен съд – Велико Търново, в частта, в която с последното е потвърдено като
законосъобразно Наказателно постановление № 20-1739-000109/03.09.2020г. на
Началник РУ – Велико Търново при ОД на МВР – Велико Търново.
РЕШЕНИЕТО е
окончателно и не подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.