Р Е Ш Е Н И Е
№ 581
гр. Пловдив, 05 март 2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд- Пловдив, V-ти
състав, в открито заседание на пети февруари,
две хиляди и двадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ
БОТЕВ,
при секретаря В.К., като разгледа
административно дело №2852 по описа на съда за 2018г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Жалбоподателят
- К.А.Я. *** , чрез адв. И. обжалва Решение № 1 от
10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за право на
преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със Заповед №
86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки, област Пловдивска. Жалбоподателя
жали определената цена за право на преминаване през служещи поземлени имоти за
неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за преминаване през част от
неговите два имота: през имот с кад № 47 /площ от 72
кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по
неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив, като
счита , че при определянето на цената не са взети предвид съществуващите на
място : външна тоалетна, която обслужва жилищния му имот, както и 2 бр.орехи, Ч.,
круша и други плодни дръвчета, които ще бъдат унищожени, при прокарване на път
за обслужването на имот № 45 – собственост на брат му Г.Я.. Освен това за обща
площ от 346 кв.м. от двата имота е определено обезщетение в размер на 6.60 лв./
кв.м. засегната площ, което не е достатъчно, като се има предвид, че правото на
преминаване е безсрочно и занапред ще се получат други проблеми. Моли да бъде
извършен оглед на терена от компетентни лица, които да се запознаят с
обстановката на място и да извършат нова оценка за имотите. В молба на л. 84 се
иска допускане на двама свидетели , както и допускане на СТЕ която да отговори
на 8 задачи и определи цената на правото на преминаване, през имотите на
жалбоподателя.
Ответникът - ОБЩИНА ЛЪКИ, представлявана от кмет инж.
Валентин Симеонов, не изразява становище по съществото на спора.
Заинтересовано лице – Г.А. Я. в свое становище на л.
189, оспорва изцяло заключението на
съдебно техническата и оценителна експертиза, която е некомпетентно изготвена и
противоречи на Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при
Община Лъки. Представя копие от решението и копие от касационната жалба до ВКС,
с която оспорва решението на комисията да заплати стойността на правото на
преминаване и заявява, че вина да няма достъп до процесният
имот има само Община Лъки, когато е оформила процесният
имот № 45 по неодобреният план на с.Лъкавица, не е осигурила правото на
преминаване. Моли да се спре настоящото
производство докато се изчака решението на ВКС във връзка с депозираната от него
касационна жалба срещу Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ
при Община Лъки за определяне цена на правото на преминаване.
Заинтересовано лице -
Ч. Ж.А. изразява / л.101/ писмено становище, че жалбата на Г.Я. е неоснователна, тъй като споровете по този въпрос продължават
вече повече от пет години. До този момент никой не е пречил на Г.Я. да
преминава пеша през чуждите имоти, за да стигне до неговия имот № 45 –
незастроено, неурегулирано дворно място с обща площ 825.00 кв.м., който в
момента е засят с орехи.
Заинтересовано лице - Е.П.Г. в писмено становище / л.118/ счита жалбата за неоснователна.
Заинтересовано лице - Е.П.Б. в писмено становище / л.121/
счита жалбата за основателна.
Заинтересованите лица - Л.П. , Р.Д.Р. , Д.Д.Р.
, С.М.Р. и Р.Д.Б., редовно уведомени не изразяват
становище по основателността на жалбата.
По допустимостта на жалбата съдът констатира
че жалбата е подадена в рамките на законоустановения
срок за оспорване на актове от вида на разглеждания по делото и при наличието
на правен интерес, поради което се явява допустима.
Ответната община е изпратила цялата
административна преписка и спор по нейната пълнота между страните няма.
Въз основа на приетите по делото
доказателства, съдът приема за
установено от фактическа страна на следното:
К.А.Я. е собственик на имоти с
кадастрален №46 и 47 по неодобрения КП на с.Лъкавица, който му е поставен в дял
с Решение №187/11.06.2013г. по гр. Дело
№ 416/2012г. на Районен съд Асеновград
С Решение № 315 от 24.10.2016г.
постановено по гр.д.№ 75/2016г. на Районен съд - Асеновград е отменен мълчалив
отказ на Кмета на Община Лъки по молба/писмо с вх.№ 2183/07.12.2015г. за
разрешаване по реда на чл.36 ал.1 ЗОСИ право на преминаване до собствения
на Г.А. *** – имот с кад.№
45 по неодобрения план на село Лъкавица, община Лъки, представляващ назастроено, неурегулирано дворно място /ПИ/ с площ 825
кв.м., през съседни имоти и преписката е върната на административния орган за
ново произнасяне . С определение от 29,11,2016г. , по к.адм.д. №
2755/2016г. на ПАС горното решение на
Ас.РС е оставено в сила , като окончателно.
Г.Я. е собственик на имот с кадастрален №45 по
неодобрения КП на с.Лъкавица, който му е поставен в дял с Решение
№187/11.06.2013г. по гр. Дело №
416/2012г. на Районен съд Асеновград. След като Я. е станал собственик на имота
вследствие на съдебна делба , същият е поискал с молба да му се осигури достъп до имот № 45, въз
основа на влезлите в сила съдебни
решения , а към молбата си е приложил и скица-предложение изготвена от в.л.
инж. Л. , както и решението по гр. Дело
75/2016г. на РС Асеновград.
Въз основа на горната молба от
11,05,2018г. е издадена заповед № 86 на кмета на общината , с която е назначена
комисия която следва да извърши оглед на место и да се произнесе за цената на обезщетението за учредяване право на преминаване през чужд поземлен имот, на основание чл. 192 и 210 от ЗУТ.
С протокол №1 от 10,08,2018г.
комисията е определила цена на правото
на преминаване, като на същата дата е издадено и процесното
решение № 1 с което е определена цена на правото на преминаване през служещите
имоти за неопределен срок в размер на 2864 лв. , от които - през имот с кад.№ 47 - площ. 72кв.м., собственост на К.А.Я. - 475 лв.;
- през имот с кад.№ 46 - площ 274 кв.м., собственост
на К.А.Я. - 1808 лв. и през имот с кад.№ 44 - площ 88
кв.м., собственост на наследници на Ж.Т.Р. - 581 лв., по неодобрения КП на с.
Лъкавица, община Лъки.
В случая съдът приема , а и няма спор
за това , че жалбоподателят е брат на Я. и двамата са станали собственици на имотите си вследствие на съдебна делба.
Няма спор в случая и че Я. сам с молбата си за достъп от 11,05,2018г. е
представил и проект на скица, ведно със съдебното решение на Ас.РС .
По искане на жалбоподателя съдът е
изискал от РС Асеновград гр. Дело № 75/2016г.
По искане на жалбоподателя съдът е допуснал СИЕ със задачи в 8 точки, а именно:
1. Имал ли е транспортен достъп до
имот № 45 и от къде, и от къде е достъпът до него изобщо, както и възможен ли е
такъв достъп.
2. Довела ли е делбата по гр.дело №
416/2012 г. на Районен съд гр.Асеновград до ограничаване на транспортния достъп
до имот № 45 до обществен път, както и да се отговори какъв е статутът на имот
№ 45, 46, 47
3. Да се извърши оглед в имот № 46 и
47 и да се отговори на въпроса какви са дейностите, които следва да се
извършат, за да се осигури предложения достъп, включително рязане на какви по
вид, брой размер и приблизителна възраст дървета, бутане на постройки, колко и
какви, преместване на ограда, бетонни колове и изобщо други строително монтажни
дейности.
4. Къде е разположена тоалетната на
имот № 47, има ли друга освен нея и следва ли същата да се отстрани при
предложения вариант.
5. Каква е стойността на вредите,
които собственикът на имот № 47 и 46 ще претърпи, включително вложен труд и
материали за извършване на дейностите по т.3.
6. Преминава ли по източната граница
на имот № 47 и 46 отводнителен канал и следва ли същият да се пресече и
премахне при предложения достъп и стръмен ли е въпросният терен и дали е с
наклон по-голям от 12 градуса.
7. Да се даде друг подходящ вариант
за достъп до имот № 45 при спазване на разпоредбите на чл.36 от ЗОСЗ, а именно
през съседни нему земеделски имоти при възможно най-малка вреда на служещата
земя, както и оценка на вредата, включително и вариант за преминаване през имот
№ 39 собственост на ищеца по делото и имот № 42.
8. Да се даде оценка на правото на
преминаване през имот № 46 и 46, съобразена с оценка на вредите, които същите
ще претърпят.
Съдът е приел / л. 172/ СТЕ на в.л. В.З. , която е оспорена само от Г.Я. /
л. 189/ . Вещото лице при оглед на място е констатирало, че до имат № 45 няма обществен
път и не е имало такъв и за да се осигури искания достъп, следва да се унищожат
редица трайни насаждения- Ч., слива , джанка, два броя ябълка, два броя круши,
два броя орехи - последните защитени от закона.
Посочено е че , следва да бъде
унищожена и премахната сграда-единствената в имота на жалбоподателя дворна
тоалетна и септична яма. Следва да бъде преместена ограда от поцинкована мрежа
и бетонни колове. Нещо повече¬вещото лице заявява, че премахването на дворната
тоалетна освен материални вреди и битови неудобства, ще превърни жалбоподателя
в нарушител на редица хигиенни и екологични норми.
При оглед на място, вещото лице е
установило наличието на описания отводнителен канал и същият при предложения
достъп няма да изпълнява функциите си . Заявява, че теренът е стръмен с наклон
над 12 градуса.
Към момента няма одобрен кадастрален
план на с.Лъкавица. Няма как да бъде осигурен транспортен достъп до имотите в
него. В същото време вещото лице посочва вариант, максимално удачен - достъп
през имот № 39, собственост на Я., при който се засяга много по- малка площ и
не се предвижда събаряне на сгради или унищожаване на трайни насаждения.
В оз. При
приемането на заключението вл.е конкретизирало че
общата цена на право на преминаване през имотите на жалбоподателя е
12327,31лева.
Заключението на вл.
не е задължително за съдията докладчик и
той ще го кредитира съобразно с другите събрани по делото доказателства.
В последното о.з. заинт.
Лице Г.А. Я. в свое становище на л. 189 е оспорил изцяло заключението на съдебно
техническата и оценителна експертиза, като некомпетентно изготвена и в противоречи на Решение № 1/10.08.2018 г. на
комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки, като е представил и копие от касационната жалба до ВКС, с която
оспорва решението на комисията да заплати стойността на правото на преминаване
и заявява, че вина да няма достъп до процесният имот
има само Община Лъки, когато е оформила процесният
имот № 45 по неодобреният план на с.Лъкавица, не е осигурила правото на
преминаване. Моли да се спре настоящото
производство докато се изчака решението на ВКС във връзка с депозираната от
него касационна жалба срещу Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки за определяне цена на правото на преминаване.
От правна страна съдът следва да се изложи следното:
Разпоредбите за прокарване на път през чужди поземлени имоти за осигуряване
на достъп до съответни имоти и редът за администриране на процедурите за право
на преминаване и прокарване на отклонения от мрежи и съоръжения през чужди
недвижими имоти са самостоятелно регламентирани в ЗУТ. Нормите на чл. 190 и чл.
192 ЗУТ уреждат два самостоятелни законни сервитута -
за временен път и за преминаване през чужд имот. Те са с различно съдържание и
предпоставки. Константно в съдебната практика е възприето, че сервитутът за временен път е за достъп до господстващия
имот с транспортни средства и от неограничен брой лица и същият е с по-широко
съдържание от този за преминаване през чужд имот, който не осигурява
транспортен достъп и е в полза единствено на господстващите имоти. Изискване за
прокарване на временен път е господстващият имот да няма лице на открита улица
по влязъл в сила подробен устройствен план - чл. 190,
ал. 1 ЗУТ . Докато за установяването на право на преминаване е нужно да няма
какъвто и да било друг подходящ начин за достъп до него - чл. 192, ал. 1 ЗУТ.
Следователно, прокарване на временни пътища и учредяване на право на
преминаване през чужд поземлен имот, са отделни административни производства,
които се развиват при различни фактически и правни основания.
В случая е налице прилагане на чл. 192, ал. 2 ЗУТ, тъй
като регулацията не е приложена , няма съгласие на всички собственици, а и
следва да се приеме , че определения
маршрут на преминаване е уточнен благодарение на скицата-предложение , представена от Я. и изготвена по друго негово гражданско
дело.
Спора е в размера на цената на
правото на преминаване , определена в процесното
решение №1.
За пълнота на изложението съдът
следва да посочи че с Решение № 1287 от 13
юни 2019 год. по административно дело
№2775 по описа на съда за 2018г. е
отхвърлена жалбата на Г.А.Я. с
ЕГН ********** *** против процесното Решение №
1 от 10.08.2018г. на Комисията за определяне на обезщетение и цена за право на
преминаване през чужд поземлен имот, на Община Лъки, съгласно чл. 192 от ЗУТ, с
което на основание чл. 210 от ЗУТ и
Заповед № 86/26.07.2018г. на кмета на община Лъки и във връзка с молба с вх. №
К-839/11.05.2018г. от Г.А.Я. е определена цена на правото на преминаване през
служещите имоти за неопределен срок в размер на 2864 лв. - еднократно при обща
площ от 434 кв.м. от които: - през имот с кад.№ 47 -
площ. 72кв.м., собственост на К.А.Я. - 475 лв.; - през имот с кад.№ 46 - площ 274 кв.м., собственост на К.А.Я. - 1808 лв.
и през имот с кад.№44 - площ 88 кв.м., собственост на
наследници на Ж.Т.Р. - 581 лв., по неодобрения КП на с. Лъкавица, община Лъки.
Решението не е влязло в сила , като касац. Жалба е изпратена на ВАС през м. юли 2019г.
При така развилият се настоящ съдебен процес съдът счита има основание
да се измени цената на право на преминаване, определена в решение № 1 от
10,08,2018г. относно двата имота на К. А.Я..
От една страна съдът е наясно че с горното си решение по ад 2775/2018г. е отхвърлена жалбата на Г.А.Я. с ЕГН ********** *** против процесното Решение
№ 1 от 10.08.2018г. на Комисията за определяне на обезщетение и цена за право
на преминаване през чужд поземлен имот, на Община Лъки, съгласно чл. 192 от ЗУТ, като е прието , че жалбоподателя Я.
е следвало по реда на АПК и ГПК да докаже незаконосъобразността на оспорената
цена на преминаване и това не е било сторено.
От друга страна съдът е наясно , че предмета на оспорване в настоящото съдебно
производство е законосъобразността на определената цена на право на
преминаване през двата имота на жалбоподателя: през имот с кад № 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план
на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив.
Я. поиска и съдът е допуснал и приел
СТЕ с определена различна цена на право на преминаване.
При приемането на горната СТЕ з.л. Г.Я.
не е присъствал и в тая връзка съдът го е уведомил да се запознае с приетото
заключение и му е указал възможността да ангажира други доказателства. Призовка
с горното съдържание е получена лично от Я. на 19,12,2019г. / л. 188/ , но в последното оз. той не прави искане за повторна или тройна СТЕ относно
определената цена на право на преминаване , а представя други доказателства
, неотносими към предмета на доказване.
При това положение съдът счита , че следва да се отмени оспореното
Решение № 1 от 10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за
право на преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със
Заповед № 86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки, област в частта за определената
цена за право на преминаване през служещи поземлени имоти за неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за
преминаване през част от двата имота на К.А.Я., т.е. през имот с кад № 47
/площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от
274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област
Пловдив, като счита че цената на право на преминаване следва да се завиши на 12327,31лева.
След отмяната на оспореното решение № 1 , преписката следва да се изпрати
на Община Лъки за изготвяне на ново решение при съобразяване с
мотивите на настоящото решение и с приетата по делото и неоспорена СТЕ и
определената с нея цена на право на преминаване през имотите на К.Я..
Горното налага да се отмени
оспореното решение № 1 в частта касаеща цената на
преминаване през двата имота
на К.А.Я. и на жалбоподателя се присъдят и претендираните /л.181/
съдебни разноски в размер на 650 /шестстотин и петдесет / лева.
Предвид горното и на основание чл.
172 от АПК , във връзка с чл. 210 , ал. 3 от ЗУТ съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ по жалба на К.А. Я. с ЕГН **********,*** Решение № 1 от
10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за право на
преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със Заповед №
86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки,
в частта на определената цена за право на преминаване през служещи
поземлени имоти за неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за
преминаване през част от неговите два имота: през имот с кад
№ 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ
от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област
Пловдив.
След влизане в сила на настоящото съдебно
решение , преписката следва да се
изпрати на Община Лъки за изготвяне на ново решение при съобразяване с
мотивите на настоящото решение и с приетата по делото и неоспорена СТЕ и
определената с нея цена на право на преминаване през имотите на К.Я..*** да
заплати на К.А.Я. с ЕГН **********,***. Лъки
съдебни разноски в размер на 650 /шестстотин и петдесет / лева.
Решението може да бъде обжалвано пред
Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Административен съдия: