Решение по дело №2852/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 581
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Стоил Делев Ботев
Дело: 20187180702852
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 581

гр. Пловдив, 05 март 2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд- Пловдив, V-ти състав, в открито заседание на пети февруари,  две хиляди и двадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТОИЛ БОТЕВ,

 при секретаря В.К., като разгледа административно дело №2852 по описа на съда за 2018г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Жалбоподателят - К.А.Я. *** , чрез адв. И. обжалва Решение № 1 от 10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за право на преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със Заповед № 86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки, област Пловдивска. Жалбоподателя жали определената цена за право на преминаване през служещи поземлени имоти за неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за преминаване през част от неговите два имота: през имот с кад № 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив, като счита , че при определянето на цената не са взети предвид съществуващите на място : външна тоалетна, която обслужва жилищния му имот, както и 2 бр.орехи, Ч., круша и други плодни дръвчета, които ще бъдат унищожени, при прокарване на път за обслужването на имот № 45 – собственост на брат му Г.Я.. Освен това за обща площ от 346 кв.м. от двата имота е определено обезщетение в размер на 6.60 лв./ кв.м. засегната площ, което не е достатъчно, като се има предвид, че правото на преминаване е безсрочно и занапред ще се получат други проблеми. Моли да бъде извършен оглед на терена от компетентни лица, които да се запознаят с обстановката на място и да извършат нова оценка за имотите. В молба на л. 84 се иска допускане на двама свидетели , както и допускане на СТЕ която да отговори на 8 задачи и определи цената на правото на преминаване, през имотите на жалбоподателя.

Ответникът  - ОБЩИНА ЛЪКИ, представлявана от кмет инж. Валентин  Симеонов, не изразява  становище  по съществото на спора.

Заинтересовано лице – Г.А.  Я. в свое становище на л. 189,  оспорва изцяло заключението на съдебно техническата и оценителна експертиза, която е некомпетентно изготвена и противоречи на Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки. Представя копие от решението и копие от касационната жалба до ВКС, с която оспорва решението на комисията да заплати стойността на правото на преминаване и заявява, че вина да няма достъп до процесният имот има само Община Лъки, когато е оформила процесният имот № 45 по неодобреният план на с.Лъкавица, не е осигурила правото на преминаване. Моли  да се спре настоящото производство докато се изчака решението на ВКС във връзка с депозираната от него касационна жалба срещу Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки за определяне цена на правото на преминаване.

Заинтересовано  лице -  Ч. Ж.А. изразява / л.101/ писмено становище, че жалбата на Г.Я.  е неоснователна,  тъй като споровете по този въпрос продължават вече повече от пет години. До този момент никой не е пречил на Г.Я. да преминава пеша през чуждите имоти, за да стигне до неговия имот № 45 – незастроено, неурегулирано дворно място с обща площ 825.00 кв.м., който в момента е засят с орехи.

Заинтересовано  лице - Е.П.Г. в писмено становище / л.118/ счита  жалбата за неоснователна.

Заинтересовано  лице - Е.П.Б. в писмено становище / л.121/ счита  жалбата за основателна.

Заинтересованите  лица - Л.П. ,   Р.Д.Р. , Д.Д.Р. ,  С.М.Р. и  Р.Д.Б., редовно уведомени не изразяват становище по основателността на жалбата.

 По допустимостта на жалбата съдът констатира че жалбата е подадена в рамките на законоустановения срок за оспорване на актове от вида на разглеждания по делото и при наличието на правен интерес, поради което  се явява допустима.

Ответната община е изпратила цялата административна преписка и спор по нейната пълнота между страните няма.

Въз основа на приетите по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна на следното:

К.А.Я. е собственик на имоти с кадастрален №46 и 47 по неодобрения КП на с.Лъкавица, който му е поставен в дял с Решение №187/11.06.2013г.  по гр. Дело № 416/2012г. на Районен съд Асеновград

С Решение № 315 от 24.10.2016г. постановено по гр.д.№ 75/2016г. на Районен съд - Асеновград е отменен мълчалив отказ на Кмета на Община Лъки по молба/писмо с вх.№ 2183/07.12.2015г. за разрешаване по реда на чл.36 ал.1 ЗОСИ право на преминаване до собствения на  Г.А. *** – имот с кад.№ 45 по неодобрения план на село Лъкавица, община Лъки, представляващ назастроено, неурегулирано дворно място /ПИ/ с площ 825 кв.м., през съседни имоти и преписката е върната на административния орган за ново произнасяне . С определение от 29,11,2016г. , по  к.адм.д. № 2755/2016г.  на ПАС горното решение на Ас.РС е оставено в сила , като окончателно.

 Г.Я. е собственик на имот с кадастрален №45 по неодобрения КП на с.Лъкавица, който му е поставен в дял с Решение №187/11.06.2013г.  по гр. Дело № 416/2012г. на Районен съд Асеновград. След като Я. е станал собственик на имота вследствие на съдебна делба , същият е поискал с молба  да му се осигури достъп до имот № 45, въз основа на влезлите в сила  съдебни решения , а към молбата си е приложил и скица-предложение изготвена от в.л. инж. Л. , както и  решението по гр. Дело 75/2016г. на РС Асеновград.

Въз основа на горната молба от 11,05,2018г. е издадена заповед № 86 на кмета на общината , с която е назначена комисия която следва да извърши оглед на место и да се произнесе  за цената на обезщетението  за учредяване право на преминаване  през чужд поземлен имот, на основание  чл. 192 и 210 от ЗУТ.

С протокол №1 от 10,08,2018г. комисията е определила  цена на правото на преминаване, като на същата дата е издадено и процесното решение № 1 с което е определена цена на правото на преминаване през служещите имоти за неопределен срок в размер на 2864 лв. , от които - през имот с кад.№ 47 - площ. 72кв.м., собственост на К.А.Я. - 475 лв.; - през имот с кад.№ 46 - площ 274 кв.м., собственост на К.А.Я. - 1808 лв. и през имот с кад.№ 44 - площ 88 кв.м., собственост на наследници на Ж.Т.Р. - 581 лв., по неодобрения КП на с. Лъкавица, община Лъки.

В случая съдът приема , а и няма спор за това , че жалбоподателят е брат на Я. и двамата са станали собственици  на имотите си вследствие на съдебна делба.

Няма спор в случая и че Я.  сам с молбата си за достъп от 11,05,2018г. е представил и проект на скица, ведно със съдебното решение на Ас.РС .

По искане на жалбоподателя съдът е изискал от РС Асеновград гр. Дело № 75/2016г.

 По искане на жалбоподателя съдът е допуснал СИЕ със  задачи в 8 точки, а именно:

1. Имал ли е транспортен достъп до имот № 45 и от къде, и от къде е достъпът до него изобщо, както и възможен ли е такъв достъп.

2. Довела ли е делбата по гр.дело № 416/2012 г. на Районен съд гр.Асеновград до ограничаване на транспортния достъп до имот № 45 до обществен път, както и да се отговори какъв е статутът на имот № 45, 46, 47

3. Да се извърши оглед в имот № 46 и 47 и да се отговори на въпроса какви са дейностите, които следва да се извършат, за да се осигури предложения достъп, включително рязане на какви по вид, брой размер и приблизителна възраст дървета, бутане на постройки, колко и какви, преместване на ограда, бетонни колове и изобщо други строително монтажни дейности.

4. Къде е разположена тоалетната на имот № 47, има ли друга освен нея и следва ли същата да се отстрани при предложения вариант.

5. Каква е стойността на вредите, които собственикът на имот № 47 и 46 ще претърпи, включително вложен труд и материали за извършване на дейностите по т.3.

6. Преминава ли по източната граница на имот № 47 и 46 отводнителен канал и следва ли същият да се пресече и премахне при предложения достъп и стръмен ли е въпросният терен и дали е с наклон по-голям от 12 градуса.

7. Да се даде друг подходящ вариант за достъп до имот № 45 при спазване на разпоредбите на чл.36 от ЗОСЗ, а именно през съседни нему земеделски имоти при възможно най-малка вреда на служещата земя, както и оценка на вредата, включително и вариант за преминаване през имот № 39 собственост на ищеца по делото и имот № 42.

8. Да се даде оценка на правото на преминаване през имот № 46 и 46, съобразена с оценка на вредите, които същите ще претърпят.

Съдът е приел  / л. 172/ СТЕ на в.л. В.З.  , която е оспорена само от  Г.Я.  / л. 189/ . Вещото лице при оглед на място е  констатирало, че до имат № 45 няма обществен път и не е имало такъв и за да се осигури искания достъп, следва да се унищожат редица трайни насаждения- Ч., слива , джанка, два броя ябълка, два броя круши, два броя орехи - последните защитени от закона.

Посочено е че , следва да бъде унищожена и премахната сграда-единствената в имота на жалбоподателя дворна тоалетна и септична яма. Следва да бъде преместена ограда от поцинкована мрежа и бетонни колове. Нещо повече¬вещото лице заявява, че премахването на дворната тоалетна освен материални вреди и битови неудобства, ще превърни жалбоподателя в нарушител на редица хигиенни и екологични норми.

При оглед на място, вещото лице е установило наличието на описания отводнителен канал и същият при предложения достъп няма да изпълнява функциите си . Заявява, че теренът е стръмен с наклон над 12 градуса.

Към момента няма одобрен кадастрален план на с.Лъкавица. Няма как да бъде осигурен транспортен достъп до имотите в него. В същото време вещото лице посочва вариант, максимално удачен - достъп през имот № 39, собственост на Я., при който се засяга много по- малка площ и не се предвижда събаряне на сгради или унищожаване на трайни насаждения.

В оз. При приемането на заключението вл.е конкретизирало че общата цена на право на преминаване през имотите на жалбоподателя е 12327,31лева.

Заключението на вл. не е задължително за съдията докладчик  и той ще го кредитира съобразно с другите събрани по делото доказателства.

В последното о.з. заинт. Лице  Г.А.  Я. в свое становище на л. 189 е  оспорил изцяло заключението на съдебно техническата и оценителна експертиза, като некомпетентно изготвена и в  противоречи на Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки, като е представил  и копие от касационната жалба до ВКС, с която оспорва решението на комисията да заплати стойността на правото на преминаване и заявява, че вина да няма достъп до процесният имот има само Община Лъки, когато е оформила процесният имот № 45 по неодобреният план на с.Лъкавица, не е осигурила правото на преминаване. Моли  да се спре настоящото производство докато се изчака решението на ВКС във връзка с депозираната от него касационна жалба срещу Решение № 1/10.08.2018 г. на комисията по чл.210 от ЗУТ при Община Лъки за определяне цена на правото на преминаване.

От правна страна съдът следва да се изложи следното:

Разпоредбите за прокарване на  път през чужди поземлени имоти за осигуряване на достъп до съответни имоти и редът за администриране на процедурите за право на преминаване и прокарване на отклонения от мрежи и съоръжения през чужди недвижими имоти са самостоятелно регламентирани в ЗУТ. Нормите на чл. 190 и чл. 192 ЗУТ уреждат два самостоятелни законни сервитута - за временен път и за преминаване през чужд имот. Те са с различно съдържание и предпоставки. Константно в съдебната практика е възприето, че сервитутът за временен път е за достъп до господстващия имот с транспортни средства и от неограничен брой лица и същият е с по-широко съдържание от този за преминаване през чужд имот, който не осигурява транспортен достъп и е в полза единствено на господстващите имоти. Изискване за прокарване на временен път е господстващият имот да няма лице на открита улица по влязъл в сила подробен устройствен план - чл. 190, ал. 1 ЗУТ . Докато за установяването на право на преминаване е нужно да няма какъвто и да било друг подходящ начин за достъп до него - чл. 192, ал. 1 ЗУТ. Следователно, прокарване на временни пътища и учредяване на право на преминаване през чужд поземлен имот, са отделни административни производства, които се развиват при различни фактически и правни основания.

В случая е налице  прилагане на чл. 192, ал. 2 ЗУТ, тъй като  регулацията не е приложена ,  няма съгласие на всички собственици, а и следва да се приеме , че  определения маршрут на преминаване е уточнен благодарение на  скицата-предложение , представена от  Я. и изготвена по друго негово гражданско дело.

Спора е в размера на цената на правото на преминаване , определена в процесното решение №1.

За  пълнота на изложението съдът следва да посочи че  с  Решение № 1287 от  13 юни 2019 год. по  административно дело №2775 по описа на съда за 2018г. е  отхвърлена жалбата на Г.А.Я. с  ЕГН ********** *** против   процесното Решение № 1 от 10.08.2018г. на Комисията за определяне на обезщетение и цена за право на преминаване през чужд поземлен имот, на Община Лъки, съгласно чл. 192 от ЗУТ, с което на основание чл. 210 от ЗУТ и  Заповед № 86/26.07.2018г. на кмета на община Лъки  и във връзка с молба с вх. № К-839/11.05.2018г. от Г.А.Я. е определена цена на правото на преминаване през служещите имоти за неопределен срок в размер на 2864 лв. - еднократно при обща площ от 434 кв.м. от които: - през имот с кад.№ 47 - площ. 72кв.м., собственост на К.А.Я. - 475 лв.; - през имот с кад.№ 46 - площ 274 кв.м., собственост на К.А.Я. - 1808 лв. и през имот с кад.№44 - площ 88 кв.м., собственост на наследници на Ж.Т.Р. - 581 лв., по неодобрения КП на с. Лъкавица, община Лъки.

 Решението не е влязло в сила , като касац. Жалба е изпратена на ВАС през м. юли 2019г.

При така развилият се  настоящ съдебен процес съдът счита има основание да се измени цената на право на преминаване, определена в решение № 1 от 10,08,2018г. относно двата имота на К.  А.Я..

От една страна съдът е наясно че с горното си решение по ад 2775/2018г. е  отхвърлена жалбата на Г.А.Я. с  ЕГН ********** *** против   процесното Решение № 1 от 10.08.2018г. на Комисията за определяне на обезщетение и цена за право на преминаване през чужд поземлен имот, на Община Лъки, съгласно чл. 192 от ЗУТ, като е прието , че  жалбоподателя Я. е следвало по реда на АПК и ГПК да докаже незаконосъобразността на оспорената цена на преминаване и това не е било сторено.

От друга страна съдът е наясно ,  че предмета на оспорване в настоящото съдебно производство е законосъобразността на определената цена на право на преминаване  през  двата  имота на жалбоподателя: през имот с кад № 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив.

Я. поиска и съдът е допуснал и приел СТЕ с определена различна цена на право на преминаване.

При приемането на горната СТЕ з.л. Г.Я. не е присъствал и в тая връзка съдът го е уведомил да се запознае с приетото заключение и му е указал възможността да ангажира други доказателства. Призовка с горното съдържание е получена лично от Я. на 19,12,2019г.  / л. 188/ ,   но в последното оз. той не прави искане за повторна или тройна СТЕ относно определената цена на право на преминаване , а представя други доказателства , неотносими към предмета на доказване.

При това положение  съдът счита , че следва да се отмени оспореното Решение № 1 от 10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за право на преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със Заповед № 86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки, област в частта за определената цена за право на преминаване през служещи поземлени имоти за неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за преминаване през част от  двата имота на  К.А.Я., т.е.  през имот с кад № 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив, като счита че цената на право на преминаване следва да се завиши на 12327,31лева. След отмяната на оспореното решение № 1 , преписката следва да се изпрати на  Община Лъки за  изготвяне на ново решение при съобразяване с мотивите на настоящото решение и с приетата по делото и неоспорена СТЕ и определената с нея цена на право на преминаване през имотите на К.Я..

Горното налага да се отмени оспореното решение № 1  в частта касаеща цената на  преминаване през  двата имота на  К.А.Я.  и на жалбоподателя се присъдят и претендираните  /л.181/ съдебни разноски в размер на 650 /шестстотин и петдесет / лева.

Предвид горното и на основание чл. 172 от АПК , във връзка с чл. 210 , ал. 3 от ЗУТ съдът

Р Е Ш И:

ОТМЕНЯ по жалба на К.А. Я. с ЕГН **********,*** Решение № 1 от 10.08.2018 г. на Комисия за определяне на обезщетение и цена за право на преминаване през чужди имоти, съгласно чл.192 от ЗУТ, назначена със Заповед № 86 от 26.07.2018 г. на кмета на община Лъки, в частта на определената цена за право на преминаване през служещи поземлени имоти за неопределен срок, която възлиза на 2 283.00 лв. за преминаване през част от неговите два имота: през имот с кад № 47 /площ от 72 кв.м. /и през имот с кад. № 46/ площ от 274 кв.м. /по неодобрен кадастрален план на с.Лъкавица, Община Лъки, област Пловдив.

 След влизане в сила на настоящото съдебно решение ,  преписката следва да се изпрати на  Община Лъки за  изготвяне на ново решение при съобразяване с мотивите на настоящото решение и с приетата по делото и неоспорена СТЕ и определената с нея цена на право на преминаване през имотите на К.Я..*** да заплати на  К.А.Я. с ЕГН **********,***. Лъки съдебни разноски в размер на 650 /шестстотин и петдесет / лева.

 Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

Административен  съдия: