ОПРЕДЕЛЕНИЕ №
гр. Ловеч, 13.01.2021 година
ЛОВЕШКИ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, четвърти административен състав на тринадесети януари две хиляди
двадесет и първа година в закрито заседание, с
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДИМИТРИНА ПАВЛОВА
като
съобрази представените по адм. д. № 487
по описа за 2020 год. на Ловешкия административен съд доказателства, на
основание данните по делото и закона, установи следното:
Административното дело е образувано по жалба
на Административното дело е образувано по
жалба на М.М.К., понастоящем в *** срещу Заповед № 130/26.10.2020 г., издадена
от Началник сектор ЗОЗТ Атлант гр.Троян, с която на същия е наложено дисциплинарно
наказание „писмено предупреждение“, с искане да бъде обявена за нищожна.
Жалбата е постъпила чрез административния
орган. Изразено е становище, че жалбата е недопустима, т.к. с обжалваната е
наложено наказание, за което е предвиден само административен контрол, не е
предвидено обжалване пред съд, и молят съда да я остави без разглеждане и да
прекрати производството по делото. Алтернативно, считат че е неоснователна.
С определение от 09.12.2020 година, съдът
се е произнесъл по искането на жалбоподателя за освобождаване от ДТ, като е оставил
без уважение искането му и указал на същия да внесе 10 лева държавна такса. В изпълнение на горепосоченото определение от
з.с.з. по делото е постъпила молба с вх. № 87/13.01.2020 г. на АдмСЛ с вносна
бележка за платена
държавна такса.
Съдът, като взе предвид доводите на жалбоподателя,
представените писмени доказателства и приложимото право намира жалбата за
недопустима, поради липса на годен за обжалване
административен акт, представляващо основание за прекратяване на производството
по чл.159 т.1 от АПК.
С оспорената заповед № 130/26.10.2020 г., издадена от Началник сектор
ЗОЗТ Атлант гр. Троян, с която на основание чл.104 ал.1 във вр.
чл.101 т.1 от ЗИНЗС му е наложено дисциплинарно наказание „писмено
предупреждение“ за извършено нарушение по чл.96 т.3 и т.4 от ЗИНЗС, което представлява дисциплинарно
нарушение по смисъла на чл.100 ал.1, ал.2, т.1, 2 и
5 от ЗИНЗС.
Оспорването е неподведомствено
на административните съдилища.
Съгласно чл. 110 ал.1 от ЗИНЗС заповедите за
дисциплинарно наказание, издадени от началниците на затворнически общежития и
на поправителни домове, подлежат на обжалване пред началника на затвора. Според чл.110 ал.4-ал.5 от ЗИНЗС, министърът на правосъдието, главният
директор на Главна дирекция „Изпълнение на наказанията” и началникът на затвора се произнасят по жалбата в
срок един месец от постъпването й. Компетентният да разгледа жалбата орган се
произнася с мотивирано решение, с което: отменя заповедта; отхвърля жалбата и
потвърждава оспорената заповед или отменя заповедта и връща преписката на
органа, издал заповедта, с допълнителни указания. Съответно заповедите за налагане
на дисциплинарни наказания по чл.101, т.1-6 от ЗИНЗС подлежат на обжалване
единствено по административен ред пред горестоящия административен орган, т.е.
за тях законодателят е изключил общия ред за съдебен контрол за
законосъобразност на административните актове по чл.145 и следващите от АПК. В
случая тази процедура е изпълнена, като по жалба на К. против заповедта,
Главният директор на ГДИН се е произнесъл със Заповед № Л-1192 от 04.11.2020г.,
с която е отхвърлил жалбата против заповедта на Началника на сектор ЗО
„Атлант“. По този начин регламентираният в чл.110, ал.4-5 от ЗИНЗС ред за
оспорване на заповедта е бил изчерпан и същата е влязла в сила. Следователно налагането на
дисциплинарно наказание от вида на процесното не подлежи на съдебен контрол за
законосъобразност, тъй като специалният закон предвижда оспорване единствено по
административен ред, който ред е изчерпан в случая.
Съгласно
чл.111 от ЗИНЗС, съдебният контрол по отношение на наложените дисциплинарни
наказания по чл.101 от ЗИНЗС е допустим единствено за наказанието „изолиране в
наказателна килия” пред административния съд по местонахождението на затвора
или поправителния дом. За останалите видове наказания, в това число и
наложеното с оспорената заповед наказание „писмено предупреждение”, което е
регламентирано в чл.101 т.1 от ЗИНЗС, се предвижда
оспорване единствено по административен ред, поради което законодателят е изключил
общия ред за съдебен контрол за законосъобразност на административните актове
по чл.145 и следващите от АПК. Наличието на годен за обжалване административен
акт е положителна абсолютна процесуална предпоставка за допустимостта на
образуваното съдебно административно производство и липсата му, какъвто е
конкретният случай, прави това производство недопустимо.
Заповедите по чл.101 от ЗИНЗС
не представляват административни актове и не могат да бъдат оспорвани по реда
на АПК, поради което и споровете относно законосъобразността на последните не
са подведомствени на административните съдилища, в който смисъл е и
константната практика на ВАС и административните съдилища, съгласно която тези
заповеди не са административни актове, а актове на администрацията на затвора,
постановени по силата на специален закон, с които се поддържа редът и
дисциплината в местата за лишаване от свобода и подлежат на обжалване само по
административен ред съгласно чл.110 от ЗИНЗС.
В този смисъл е и трайно
установената практика на различни състави на ВАС по аналогични казуси,
застъпена в Определение №
8098 от 30.05.2019г. на ВАС по адм. д. № 4213/2019г., III о., Определение №
13644 от 07.11.2018г. на ВАС по адм. д. № 13376/2018г., I о., Определение №
10933 от 18.09.2018г. на ВАС по адм. д. № 11015/2018г., I о.,Определение № 1096 от 25.01.2018 г. на ВАС по адм. д.
№ 300/2018 г., IV о.; Определение № 799 от 19.01.2018 г. на ВАС по адм. д. №
568/2018 г., IV о.; Определение № 7041 от 29.05.2018 г. на ВАС по адм. д. №
5158/2018 г., III о.; Определение № 9914 от 19.07.2018 г. на ВАС по адм. д. №
6401/2018 г., III о.; Определение № 13644 от 7.11.2018 г. на ВАС по адм. д. №
13376/2018 г., I о.; Определение № 10933 от 18.09.2018 г. на ВАС по адм. д. №
11015/2018 г., I о.; Определение № 17175/19.12.2013 г. по адм.д. № 16006/2013
г. на ВАС; Определение № 13107/04.11.2014 г. по адм.д. № 13355/2014 г. на ВАС;
Определение № 3276/22.03.2016 г. по адм.д. № 2338/2016 г. на ВАС и др.
Всичко изложено, съобразено с
фактите по делото, дава основание да се приеме, че жалбата е процесуално недопустима, поради което в
съответствие с материалния закон и с процесуалните правила следва да бъде
оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея съдебно производство
по делото - прекратено.
По изложените съображения и на
основание чл.159 т.1 от АПК, Ловешки
административен съд, четвърти състав
О П Р Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ без разглеждане
жалбата на М.М.К.
понастоящем в *** срещу Заповед № 130/26.10.2020 г., издадена от Началник
сектор ЗОЗТ Атлант гр. Троян.
ПРЕКРАТЯВА
производството по административно дело № 487 по описа за 2020 година на
Административен съд - гр.Ловеч.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред тричленен състав
на Административен съд Ловеч в 7 дневен срок
от съобщаването му.
Копие от определението да се
изпрати на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: