Р Е Ш Е Н И Е
№
8
гр. Добрич, 26.02.2010г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Районен
съд – гр. Добрич, Наказателна колегия, Петнадесети състав, в публичното съдебно
заседание на двадесет и шести януари две хиляди и десета година в състав:
Председател: Мариана Момчева
при участието на
секретаря М.А.
разгледа докладваното от
съдия Момчева н.а.х.д. № 2346 по описа на Добричкия районен съд за 2009г. и за
да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано
е по жалба от И.П.С. ЕГН ********** срещу НП № 6465/08 от 08.01.2009г.,
издадено от Началника на Първо РУ към ОДП Добрич, с което на жалбоподателя за
нарушение по чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. 1 от ЗДвП и чл. 100 ал. 1 т. 1 предл. 2 от ЗДвП на основание чл. 174 ал. 2 от ЗДвП е наложено административно наказание
глоба в размер на 2 000лв. и лишаване от право да управлява МПС за срок от тридесет
и шест месеца и на основание Наредба № Iз
– 1959 на МВР са отнети 13 контролни точки.
С
жалбата се прави искане наказателното постановление да бъде отменено,
алтернативно се поддържа искане за изменение на наказателното постановление,
като се намали размера на определените административни наказания.
В
съдебно заседание жалбата се поддържа изцяло.
Въззиваемата
страна редовно уведомена не изпраща представител и не изразява становище по
жалбата.
Добричкият
районен съд, като прецени събраните доказателства, становищата на страните,
намира за установено следното:
Жалбата
е допустима като депозирана в законоустановения срок. Независимо от
основанията, посочени в жалбата, съдът подложи на цялостна проверка обжалваното
наказателно постановление, какъвто е обхватът на въззивната проверка, при което
констатира следното:
В
административнонаказателното производство не са допуснати съществени
процесуални нарушения. АУАН е съставен от компетентно длъжностно лице. В тази
насока материалноправната компетентност на наказващия орган и на длъжностното
лице, възбудило административнонаказателното производство произтичат от Заповед
№ Iз-189/08.02.2007г.
на Министъра на вътрешните работи, служебно известна на съда. АУАН е съставен в
присъствие на двама свидетели и на нарушителя и му е надлежно връчен, като
съдържа необходимите реквизити по чл. 42 от ЗАНН. Наказателното постановление е
издадено в рамките на преклузивния срок по чл. 34 ал. 3 от ЗАНН от компетентния
за това орган и съдържа необходимите реквизити по чл. 57 от ЗАНН.
По
същество на визираното нарушение, съдът съобрази следното:
Като
нарушение на жалбоподателя е вменено това, че на 08.12.2008г. около 15.30 часа
в гр. Д.КПП А. управлява л.а. С 49 89 КВ след употреба на алкохол тестван с техническо
средство Дрегер 7410, като цифровата индикация отчела 0.85%. Водачът отказал кръвна
проба. Водачът не носел контролен талон.
С посоченото
е нарушил разпоредбата на чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. 1 от ЗДвП, предвид която водачът на пътно превозно средство е длъжен да не
управлява пътно превозно средство под въздействие на алкохол, наркотици или
други упойващи вещества.
Съвсем обосновано и законосъобразно наказващият орган е ангажирал
административнонаказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 174 ал. 2 от ЗДвП. Съобразно посочената разпоредба когато
нарушението по ал. 1 е извършено повторно, наказанието е лишаване от право да
управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина за срок от
една до три години и глоба от 1000 до 2000 лв.
От
обстоятелствената част на акта за нарушение, който като съставен по надлежния
ред, представлява годно доказателствено средство, съобразно чл. 189, ал. 2 от ЗДвП за констатациите в него, се установява гореописаната фактическа
обстановка, като се установява по безспорен начин, че жалбоподателят е извършил
вмененото му нарушение, с оглед на което следва да бъде ангажирана неговата административнонаказателна
отговорност.
Показанията
на актосъставителя Н.Р.Д. и свидетелите по акта К.А.Ж. и Й.С.К. са еднопосочни
и безпротиворечиви, поради което се кредитират изцяло от съда. Представените по
делото доказателства установяват по безспорен начин, че жалбоподателят е
извършил вмененото му нарушение, с оглед на което следва да бъде ангажирана
неговата административнонаказателна отговорност.
Що
се касае до отнетите тринадесет контролни точки на основание НАРЕДБА №
Iз-1959 от 27.12.2007 г. за определяне на първоначалния максимален размер на
контролните точки на водач на моторно превозно средство, условията и реда за
отнемането им и списъка на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за
които се отнемат, издадена от министъра на вътрешните работи,
обн., ДВ, бр. 4 от 15.01.2008г., в сила от 15.02.2008г.,
съгласно чл.
4
ал. 1 т. 1 и т. 2 от Наредбата, за нарушения на ЗДвП от
водач на МПС се отнемат контролни точки, както следва: т. 1 - за управление на
МПС, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на
хиляда до 1.2 на хиляда включително /174 ал. 1 от ЗДвП – 10 к.т./; т. 2 –
когато нарушението по т. 1 е извършено повторно /чл. 174 ал. 2 от ЗДвП – 13 к.т./
При
определяне на административните наказания следва да се имат предвид целите на
административното наказание, определени в чл. 12 от ЗАНН, както и изискванията
на чл. 27 от ЗАНН – да се отчетат тежестта на конкретното нарушение, подбудите
за неговото извършване и другите смекчаващи и отегчаващи обстоятелства и
имотното състояние на нарушителя, а също така и обществената опасност на
съответния вид административни нарушения.
В
настоящият случай, съдът намира, че така наложените предвидени от законодателя
в нормата на чл. 174 ал. 2 от ЗДвП административни наказания: „глоба”, чийто
размер е индивидуализиран в размер на максималния, предвиден от законодателя и
„лишаване от право да управлява МПС” в размер на максималния се явяват завишени,
предвид следното:
Точната
концентрация на алкохол в кръвта на водача е от съществено значение за
определяне тежестта на нарушението, което рефлектира върху размера на
наказанието, в настоящия случай същата е 0.85%. От извършеното от жалбоподателя
административно нарушение не са налице вредни последици. Жалбоподателят не
оспорва фактическата обстановка, признава вината си и изразява съжаление за
извършеното.
Ето
защо, настоящият състав намира, че административното наказание следва да бъде
определено в размер на минималния, предвиден в закона, а именно: глоба в размер
на 1 000 лв. Що се касае до „лишаването от право да се управлява МПС”, то съдът
намира, че административно наказание от посочения вид в минималния размер,
предвиден от законодателя би ответствало на тежестта на нарушението и би
изпълнило целите на административно наказателната превенция, визирани в чл. 12
от ЗАНН.
Предвид
горното, обжалваното наказателно постановление следва да бъде изменено.
По
изложените съображения и на основание чл. 63 ал. 1 от ЗАНН, съдът
Р Е
Ш И :
ИЗМЕНЯ НП
№ 6465/08 от 08.01.2009г., издадено от Началника на Първо РУ към ОДП Добрич, с
което на И.П.С. ЕГН ********** за нарушение по чл. 5 ал. 2 т. 3 предл. 1 от ЗДвП и чл. 100 ал. 1 т. 1 предл. 2 от ЗДвП на основание чл. 174 ал. 2 от ЗДвП е
наложено административно наказание глоба в размер на 2 000лв. и лишаване от
право да управлява МПС за срок от тридесет и шест месеца и на основание Наредба
№ Iз
– 1959 на МВР са отнети 13 контролни точки, като:
Намалява
размера на наложеното административно наказание глоба на 1 000 лв.
Намалява
размера на административното наказание „лишаване от право да управлява МПС” за
срок от една година.
ПОТВЪРЖДАВА
наказателното постановление в останалата му част.
Решението подлежи на обжалване с
касационна жалба по реда на АПК пред Административен съд – гр. Д.в 14 – дневен
срок от уведомяването на страните.
Районен съдия:
/М. Момчева/