Определение по дело №157/2021 на Административен съд - Плевен

Номер на акта: 463
Дата: 31 март 2021 г. (в сила от 13 април 2021 г.)
Съдия: Николай Янков Господинов
Дело: 20217170700157
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 1 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 463

 

гр. Плевен, 31.03.2021 г.

 

Административен съд - гр. Плевен, втори състав, в закрито съдебно заседание тридесети март две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: Николай Господинов

 

като разгледа докладваното от съдия Господинов административно дело № 157/2021 г. по описа на Административен съд – Плевен, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава десета, раздел IV от АПК вр. чл.56, ал.4  от АПК.

Образувано по жалба, подадена от П.Х.Д. ***, против Заповед № РД09 – 77/15.02.2021 год. на кмета на Община Гулянци, с която е постановено прекратяване на административното производство по подадено от П.Х.Д. искане с вх. рег. № 9400-147/21.01.2021 г. и уточняваща молба с вх.рег.№ 9400-147-2/02.02.2021 г. по описа на Община Гулянци.

В подадената частна жалба се излагат оплаквания, че в мотивите на оспорената заповед е посочено, че се касае за особено производство, но не са посочени основания по смисъла на чл.99 от АПК. Твърди се, че частният жалбоподател е представил пред адм. орган доказателства по смисъла на чл.54 от ЗН, от които било видно, че имал запазен дял от разполагаемата част на наследодателя Х.Ц.Д. и се сочи, че предвид чл.30 от ЗН не може да се прилага института на давността за този вид правоотношения. Излагат се доводи, че оспореният административен акт е нищожен, тъй като не отговаря на изискванията на чл.99 от АПК Развиват се доводи за наличие на спор за подведомственост по отношение на Община Гулянци. Налице е позоваване на множество съдебни актове, както и на разпоредби от нормативни актове, във връзка с които се твърди наличие на права на жалбоподателя по отношение на наследствено имущество, във връзка с които според г-н Д. е налице спор между него и Община Гулянци.  В заключение е направено изрично искане : „АС- Плевен с определение да посочи страните, които укрива Община Гулянци по чл.30, ал.2 от АПК и да се произнесе по регистрацията в АВ- Никопол и АВ- Плевен за имуществото по СК от наследствените имоти по ЕГН ********** и ЕГН **********“.

След запознаване с оспорения адм. акт и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:

Частната жалба е подадена в законния срок, от процесуално легитимирано лице и пред местно компетентен да я разгледа съд, поради което е допустима за разглеждане.

Разгледана по същество е неоснователна.

Оспорената заповед е издадена от компетентен административен орган и в кръга на правомощията му, при спазване на законоустановената писмена форма за произнасяне, поради което не представлява нищожен административен акт, каквито доводи се развиват от жалбоподателя.

С оспорената заповед ответникът е прекратил административното производство по подаден от жалбоподателя „иск за одобрение на споразумение“ вх. рег. № 9400-147/21.01.2021 г. и уточняваща молба с вх.рег.№ 9400-147-2/02.02.2021 г. по описа на Община Гулянци. Обосновал се е с това, че след първоначално подаденият „иск за одобрение на споразумение“ на основание чл.30, ал.2 от АПК ответникът е поискал от   г-н Д. да уточни искането си, тъй като същото е неясно и неконкретизирано. В указания 3- дневен срок е постъпила уточняваща молба, но същата отново е била с неясен предмет, мотиви и искане. Направен е анализ на нормативната уредба, касаеща сключване на споразумение по реда на АПК и е посочено, че такова не би могло да се сключи със жалбоподателя поради неотносимост на искането, липсата на произнасяне по същество на същото и предвид представените от частния жалбоподател писмени доказателства, некореспондиращи с твърденията му от подадените две заявения, както и позоваване на текстове от Закона за наследството, които не са относими.

В диспозитива на оспорената заповед са изложени допълнителни доводи, свързани с основанията по чл.56, ал.2 от АПК, а именно неотстраняване на нередовностите в първоначално подаденото заявление на г-н Д., за което са му дадени указания по реда на чл.30, ал.2 от АПК.

Съдът намира, че изложените мотиви в оспорената заповед отговарят на фактите, които се установяват от приложените в преписката писмени доказателства.

Производството пред АО е образувано във връзка с постъпило в Община Гулянци искане с вх. рег. № 9400-147/21.01.2021 г. /л.37/, с което частният жалбоподател е поискал от ответника да „одобри споразумение с предмет, че е невалидно разполагаемият дял на наследодателя да прихваща и привнася моят запазен дял по Закона за наследството от наследството оставено от наследодателя“.

С писмо рег. № 9400-147 (1)/27.01.2021 г. на жалбоподателя е указано по реда на чл.30, ал.2 от АПК да конкретизира исканията си към Община Гулянци в тридневен срок от съобщението. АО е приел, че в първоначално подаденото заявление /наименувано иск за одобрение на споразумение/ не е налице конкретизирано искане. Посочена е нормативната уредба в АПК, касаеща сключване на споразумение и са изложени доводи, че необходима предпоставка за постигане на такова е наличието на приключило с издаден адм. акт производство, с който се уважава или отхвърля направено пред АО искане или пък е налице формиран мълчалив отказ, подлежащи на оспорване. Посочено е, че не са налице предпоставки за сключване на споразумение, ако адм. орган е отказал образуване на производство и/или не е налице произнасяне по съществото на направеното искане.

На следващо място АО е посочил, че представените със заявлението документи във връзка с наследствени права на заявителя не касаят Община Гулянци, поради което на основание чл.30, ал.2 от АПК са дадени указания да се опише точно и ясно какви са исканията на заявителя към общината, за което е указан 3- дневен срок от съобщението. Заявителят е уведомен за последиците при неизпълнение на дадените указания, изразяващи се в прекратяване на образуваното административно производство. От известието за доставяне /л.17/ е видно, че горното писмо е връчено на г-н Д. на 29.01.21 год. и същият е подал уточняваща молба, заведена при ответника с вх. рег. № 9400-147(2)02.02.2021 г.

В същата се излагат хаотични по своя характер съображения, свързани със страните в производството по чл.20, ал.1 от АПК и се навеждат доводи, че „тези страни се сменят по закона за наследството“, което било и причината заявителят да се обърне към АО. Излагат се доводи за неконкретизирани споразумения от 1920 год., твърди се, че АО изпраща заявителя за „зелен хайвер“ и се посочва, че ако е налице споразумение с наследодателя, то АО следва да го отмени, а ако няма такова просто следва АО да заяви, че няма действия и намерение към наследството на заявителя и така последният няма правен интерес от гаранцията, която представлява неговият запазен дял и да я изисква по реда на чл.20 от АПК.

В заключение е формулирано следното искане: „Одобрете споразумение по всички Ваши одобрения, по които имате акт на одобрение към общия и прекия наследодатели - че е невалидно разполагаемия дял на наследодателя по ЗН да прихваща и привнася запазеният ми дял от неговото наследодаване по ЗН- защото няма дадено от мен такова право на наследодател и защото наследодателят не е депозирал съдебно обезпечение или залог и ипотека досъдебно, за вреди и пропуснати ползи по чл.28 и чл.29 от ЗН и мое знание приживе на наследодателя след пълнолетието ми и след смъртта му по чл.54 от ЗН.“

От така изложеното дотук е видно, че с първоначално подаденото заявление от г-н Д. е отправено неконкретизирано и неясно искане до ответника, касаещо постигане на споразумение по реда на чл.20 от АПК, но при липса на конкретизирани параметри на същото и без посочване на административно производство, във връзка с което се прави искането. Законът действително дава възможност за сключване на споразумение между страните в едно административно производство или между административния орган и страните, но очевидно предпоставка за това е наличието на образувано и неприключило с окончателен акт административно производство, за което може да се направи извод от анализа на чл.20, ал.1-3 от АПК.

От писмените доказателства по преписката не може да се направи извод за наличие на висящо административно производство, в рамките на което ответникът е страна или адм. орган, респ. заявителят също да е страна, поради което очевидно изначално липсват предпоставки за сключване на споразумение по реда на чл.20 АПК с ответника.

Освен това съдът счита, че ответникът напълно основателно е приел, че подаденото от г-н Д. заявление е с неясен предмет, поради което на основание чл.30, ал.2 от АПК е указал отстраняване на недостатъците по него. В постъпилата уточняваща молба обаче отново не е изяснено естеството на искането, отправено до АО. От същата може да се направи извод, че частният жалбоподател не разбира правната същност на споразумението по чл.20 от АПК, както и че се претендират наследствени права, които обаче не са предмет на неприключило административно производство пред АО.

С оглед горното правилно ответникът е приел наличието на предпоставките за прекратяване на административното произодство, образувано по подадено от П.Х.Д. искане с вх. рег. № 9400-147/21.01.2021 г., визирани в разпоредбата на чл.56, ал.2 вр. чл.30, ал.2 от АПК.

Водим от горното и на основание чл. 88, ал.3 вр. чл.84, ал.1 от АПК, съдът:

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалба, подадена от П.Х.Д. ***, против Заповед № РД09 – 77/15.02.2021 год. на кмета на Община Гулянци, с която е постановено прекратяване на административното производство по подадено от П.Х.Д. искане с вх. рег. № 9400-147/21.01.2021 г. и уточняваща молба с вх.рег.№ 9400-147-2/02.02.2021 г. по описа на Община Гулянци

Определението подлежи на обжалване по реда на чл.200, ал.2 от АПК пред ВАС на РБ  в 7- дневен срок от съобщението до страните.

Препис от определението да се изпрати на страните.

 

 

СЪДИЯ:/п/