Определение по дело №583/2020 на Районен съд - Велинград

Номер на акта: 260388
Дата: 21 юли 2021 г. (в сила от 29 септември 2021 г.)
Съдия: Росица Илиева Василева
Дело: 20205210100583
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 август 2020 г.

Съдържание на акта

О   П  Р  Е  Д  Е  Л  Е  Н  И  Е

гр. Велинград, 21.07.2021 г.

 

РАЙОНЕН СЪД-ВЕЛИНГРАД, в закрито заседание на двадесет и  първи юли две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Росица Василева

 

като разгледа докладваното от съдията гр.д. № 583 по описа на Районен съд-Велинград за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на глава X, раздел I, от АПК във вр. с § 19, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на АПК (обн. ДВ, бр. 39 от 2011 г.).

Образувано е по жалба (наименувана искова молба) с вх. № 3610/17.08.2020 г., уточнена с молба с вх. № 260165/10.09.2020 г., подадена от М.А.К., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Ракитово да приеме помощен план по реда на чл. 13а от Правилника за прилагане на закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ППЗСПЗЗ) за имот с планоснимачен номер № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово.

Жалбоподателят М.К. сочи, че е наследник на Хавие Мустафова Крастева, на която с Решение № 1553/04.02.1993 г. на Поземлена Комисия – гр. Ракитово е признато възстановяването на правото на собственост върху поземлен имот – нива от 1 дка, седма категория, находяща се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, като процедурата по възстановяване за имота още не била приключила. Твърди, че по негова инициатива, на основание чл. 13а от ЗСПЗЗ, е изработен  помощен план за поземлен имот № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово, необходим за издаване на скица и удостоверение за имота по чл. 13, ал. 4 – ал. 6 от ППЗСПЗЗ. Сочи, че след входиране на помощния план Кмета на Община Ракитово назначил комисия, която незаконосъобразно отказала да приеме плана. С отправено до Кмета на Община Ракитово искане жалбоподателят настоял да бъде завършена процедурата по чл. 13а от ППЗСПЗЗ, но в срока за отговор Кмета на Община Ракитово не се произнесъл, с което е налице мълчалив на отказ Кмета на Община Ракитово за приемане на помощен план за поземлен имот № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово. Жалбоподателят твърди, че мълчаливият отказ на Кмета на Община Ракитово да приеме помощния план е незаконосъобразен, тъй като не са спазени реда и условията за приемане на помощния план.

Моли съда да постанови решение, с което да отмени мълчаливия отказ на Кмета на Община Ракитово да приеме помощен план за поземлен имот № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово и да върне преписката за произнасяне, съобразно указанията на съда.

Съдът, след запознаване с жалбата и уточнителната молба към нея, и извършване на проверка за нейната допустимост, намира жалбата за процесуално недопустима. Съображенията за това са следните:

Пред Районен съд – Велинград се обжалва мълчаливия отказ на Кмета на Община Ракитово за приемане на помощен план за поземлен имот № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово.

Съгласно чл. 145, ал. 2, т. 1 от АПК на оспорване подлежи първоначалният индивидуален административен акт, включително отказът да се издаде такъв. Според чл. 21, ал. 1 от АПК индивидуален административен акт е изричното волеизявление или изразеното с действие или бездействие волеизявление на административен орган или на друг овластен със закон за това орган или организация, лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги, с което се създават права или задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на отделни граждани или организации, както и отказът да се издаде такъв акт.

Съобразно разпоредбата на чл. 13а от ППЗСПЗЗ когато в одобрената кадастрална карта (кадастрален план) няма данни за границите на имотите, правото на собственост върху които се възстановява по чл. 11 от ППЗСПЗЗ, за установяването им се изработва помощен план, който съдържа: границите и номерата на бившите имоти; границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях от одобрената кадастрална карта (кадастрален план) - (ал. 1), а когато за урбанизираната територия няма одобрена кадастрална карта (кадастрален план), се изработва помощен план, който съдържа: границите и номерата на бившите имоти; границите и номерата на съществуващите имоти и застрояването в тях - (ал. 2). Относимата за случая ал. 5 на чл. 13а от ППЗСПЗЗ определя, че плановете по ал. 1 и 2 се изработват от лица, придобили правоспособност по реда на Закона за кадастъра и имотния регистър (ЗКИР), и се разглеждат и приемат от комисия, назначена от кмета на общината, в състав: представители на службата по кадастъра, на общинската служба по земеделие и на техническата служба на общината. Изработването на плановете се възлага служебно от кмета на общината или от заинтересуваните собственици. В случаите, когато изработването на плановете е възложено от заинтересуваните собственици, разходите са за тяхна сметка.

Анализът на посочените норми води до извод, че единственото задължение на кмета на общината е да назначи комисия. Тя е органът, компетентен да разгледа и приеме помощния план, както и да прецени основателността на евентуални възражения, постъпили в срока по ал. 7 на чл. 13а от ППЗСПЗЗ, по които да се произнесе с решение по ал. 8 на чл. 13а от ППЗСПЗЗ. Комисията е помощен орган и нейните актове не подлежат на самостоятелен съдебен контрол за законосъобразност. Действията на комисията, обективирани в протоколи, са част от производството по издаване на индивидуален административен акт, които по аргумент от нормата на чл. 21, ал. 5 от АПК не са индивидуални административни актове. Те са елемент от процедурата по издаване на решение по чл. 11, ал. 1 от ППЗСПЗЗ.

В случая жалбоподателят М.К., в качеството си на наследник на Хавие Мустафова Крастева, е инициирал възлагане на изработването на помощен план по реда на чл. 13а, ал. 5 от ППЗСПЗЗ, като единственото правомощие на кмета на общината е да назначи предвидената в тази разпоредба комисия. Последната, както бе посочено по-горе, не се произнася с административен акт, а с междинни актове, резултатът на които се имплицира в крайния административен акт – решението на Общинската служба по земеделие. В процедурата по възстановяване на земеделски земи, намиращи се в урбанизирана територия, правопораждащ акт е решението по чл. 11, ал. 1 от ППЗСПЗЗ и именно то подлежи на съдебно-административен контрол.

Както бе посочено по-горе, помощният план се приема единствено от назначената от кмета комисия, която не е административен орган. В процедурата по изработването и приемането му не са предвидени правомощия на кмета на общината. Такива възникват едва впоследствие - след издаване на удостоверение и скица по чл. 13, ал. 4 и 5 от правилника при необходимост от провеждане на производство по чл. 11, ал. 4 от ППЗСПЗЗ, като административен акт е и евентуалният отказ на кмета да издаде скица и удостоверение. Ето защо, съдът счита, че относимата за случая уредба сочи на извод за производство от технически характер, в което решението на комисията по чл. 13а, ал. 5 от ППЗСПЗЗ служи единствено за идентифициране на бившите имоти с действащия план за нуждите на реституционното производство, за определяне местоположение и застрояване, за да може Общинската служба по земеделие да се произнесе по възстановяване на собствеността.

За Кмета на Община Ракитово няма задължение да утвърди или приеме/съответно не приеме протокола на комисията. В производството по чл. 13а от ППЗСПЗЗ правомощията на кмета се свеждат само до назначаване на комисия с посочения в закона състав. Следователно неприемането на помощния план, респ. мълчаливия отказ на кмета да приеме помощния план, не притежава белезите на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал.1 - ал. 4 от АПК, подлежащ на контрол за законосъобразност.

Ето защо подадената жалба следва да бъде оставена без разглеждане като недопустима, а производство по делото - прекратено.

 Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът

О  П  Р  Е  Д  Е  Л  И :

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба (наименувана искова молба) с вх. № 3610/17.08.2020 г., уточнена с молба с вх. № 260165/10.09.2020 г. по описа на Районен съд - Велинград, подадена от М.А.К., ЕГН **********, с адрес: ***, срещу мълчалив отказ на Кмета на Община Ракитово да приеме помощен план по реда на чл. 13а от ППЗСПЗЗ за имот с планоснимачен номер № 38844.520.1, находящ се в местността „Студен въбел“, гр. Костандово, общ. Ракитово.

ПРЕКРАТЯВА производството по гр.д. № 583/2020 г. по описа на Районен съд - Велинград.  

Определението подлежи на обжалване пред Административен съд-Пазарджик с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му.

 

 

                                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: