Решение по дело №47/2022 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 181
Дата: 17 май 2022 г.
Съдия: Севдалина Василева
Дело: 20227080700047
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 януари 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

№ 181

гр. Враца, 17.05.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА  трети състав, в публично заседание на 28.04.2022г., двадесет и осми април  две хиляди двадесет и втора  година в състав:

 

АДМ. СЪДИЯ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при секретаря ДАНИЕЛА ВАНЧИКОВА  като разгледа докладваното от съдия Василева   адм. дело № 47 по описа на АдмС – Враца за 2022г., и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по чл.145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс във вр.чл.21 ал.10  от Закона за подземните богатства /ЗПБ/.     

            По жалба на  „Й.С.“ ЕАД ***  против мълчалив отказ на Министъра на енергетиката  да се произнесе  по депозираното от жалбодателя заявление с вх.№Е-26-Й-13/03.09.2021г.  за регистрация на търговско откритие и издаване  на титуляря удостоверение за направено търговско откритие, съобразно правомощията му по чл.21 ал.7 т.2 от  Закона за подземните богатства /ЗПБ/, е образувано адм.д. №10565/2021г. на ВАС, което е прекратено с определение №11967/24.11.2021г. и е изпратено по компетентност на Административен съд София град. Пред този съд е образувано адм.д. №11836/2021г., което е прекратено с определение №9770/08.12.2021г.  и е повдигнат спор за подсъдност  между АССГ и ВАС. Образувано е адм.д. №12363/2021г. на петчленен състав на ВАС, който с определение №1565/18.02.2022г. е определил като компетентен да разгледа спора АдмС Враца. Образувано е адм.д. №104/2022г. на АдмС Враца, което е присъединено с определение №108/08.03.2022г. към адм.д. №47/2022г. на АдмС Враца за съвместно разглеждане.

            По жалба на „Й.С.“ ЕАД *** против Заповед №Е-РД-16-750/24.11.2021г. на Министъра на енергетиката, с която е прекратено производството за регистриране на търговско откритие на подземни богатства и е отказана регистрацията на търговско откритие за подземни богатства, по искане вх.№Е-26-Й-13/03.09.2021г. , е образувано адм.д.12406/2021г. на ВАС. С определение №478/20.01.2022г. производството по делото е прекратено и делото е изпратено по компетентност на АдмС Враца, във връзка с което е образувано и настоящето производство.

              В двете жалби се сочи, че мълчаливият отказ и издадената след това заповед  за изричен отказ, са незаконосъобразни, тъй като   са допуснати нарушения на материалния закон. Заявява се, че след като административният орган обосновано е приел, че са изпълнени всички формални изисквания за  регистриране на търговското откритие, е отказал да стори това, като незаконосъобразно е приел, че  разрешението за проучване, договорът за извършване на проучването и искането за регистриране на търговското откритие са извършени от различни правни субекти, което е въздигнато като пречка в ЗПБ. Твърди се, че в случая не е налице  правоприемство  чрез прехвърляне на активите и пасивите на първоначално регистрираното дружество на новорегистрирано такова, а е налице промяна в  правната форма на едно и също дружество чрез преобразуването на първото. Прави се искане за отмяна на мълчаливия отказ и последвалия изричен такъв. Претендира се заплащане на разноски и за двете производства.

             Ответникът  чрез процесуалния си представител Ц. М.  в писмени становища  оспорва жалбите, като заявява, че нито при мълчаливия отказ, нито при издаване на последващата заповед за изричен отказ, е допуснато нарушение на материалния закон от страна на административния орган. Независимо от обстоятелството, че  са  осъществени изискуемите от закона процесуални действия от страна на настоящия жалбодател  и са представени  необходимите документи, правилно е отказана регистрацията на търговско откритие, тъй като  лицето, получило  разрешение за проучване и извършило самото проучване и лицето, което иска регистрация на търговско откритие въз основа на това проучване, са различни търговскоправни субекти, което  изрично е посочено в закона като пречка. Прави се искане за заплащане на юрисконсултско възнаграждение и се възразява за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбодателя за ангажираната от него адвокатска защита.

           Административният съд,като се запозна с доводите на страните и доказателствата в административната преписка и след служебна проверка на акта съгласно разпоредбата на чл.168 ал.1 от АПК, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

            Жалбодателят „Й.С.“ ЕАД *** е търговско дружество, преобразувано чрез промяна на правната форма от  „Й.С.“ ЕООД ***, вписано в търговския регистър като правоприемник  на преобразуващото дружество на  28.11.2019г. /справка от Търговския регистър/.

            „Й. С.“ ЕООД *** е притежател  на Разрешение №482/15.06.2018г., издадено от Министъра на енергетиката, за извършване на проучване на скалнооблицовъчни материали – подземни богатства в площ „Г. в.“, разположената в землищата на *** и ***. На 13.02.2019г.   между Министъра на енергетиката и  „Й. С.“ ЕООД *** е сключен договор за проучване на скалнооблицовъчни материали – подземни богатства по чл.2 ал.1 т.6 от ЗПБ, в площ „Г. в.“, разположена в землищата на *** и ***, *** ***, индивидуализирана в схема, със срок на предоставяне на правото две години. С писмо вх.№Е-26-Й-24/14.11.2019г. ответното министерство е уведомено, че  „Й. С.“ ЕООД *** е в процедура за промяна на правната форма в ЕАД, без промяна на структурата на собственост, като с писмо вх.№Е-26-Й-31/03.12.2019г. е  заявено, че  считано от 29.11.2019г. промяната е извършена и дружеството има нов ЕИК. С писмо вх.№Е-26-Й-29/21.11.2019г. „Й. С.“ ЕООД е направило искане договорът да бъде прекратен по взаимно съгласие съгласно чл.22 ал.1 т.5 от същия, което искане е прието и  дружеството е уведомено за това с писмо изх.№Е-26-Й-29/26.11.2019г. Представени са  съответните документи, включващи окончателен геоложки доклад за резултатите от проведеното детайлно проучване с изчисление на запасите в находище „Г. в.“, документ за платена такса и отчет за изпълнението на годишния работен проект за проучване на скалнооблицовъчните материали.   Сключено е Допълнително споразумение  към договора от 13.03.2020г., между Министъра на енергетиката и  преобразуваното дружество „Й.С.“  ЕАД, посочено като титуляр на разрешението за проучване, с което са уредени последиците от прекратяването на договора, който се счита прекратен от 26.11.2019г.  „Й. С.“ ЕООД е депозирал заявление за регистриране на търговско откритие с вх.№Е-26-Й-26/18.11.2019г. , с приложени към него писмени доказателства. Окончателният геоложки доклад за резултатите от проведеното детайлно проучване на скалнооблицовъчни материали в площ „Г. в.“  е разгледан от Специализирана експертна комисия /СЕК/ и е приет от нея, за което настоящият жалбодател е уведомен с писмо изх.№Е-26-Й-10/14.04.2020г., като в същото писмо е изискано да представи решение за ОВОС, за да бъде утвърден протокола и да бъде издадено удостоверение за търговско откритие. С писмо вх.№Е-26-Й-13/03.09.2021г.  жалбодателят е представил Решение на РИОСВ Враца №ВР-14-ПР/16.06.2021г., влязло в сила на 9.07.2021г., с което е постановено да не се извършва ОВОС на инвестиционното предложение „Добив и първична преработка на подземни богатства – скалнооблицовъчни материали – варовици от находище „Г. в.“ в землището на *** и *** *** ***.  Със същото писмо  жалбодателят е поискал да бъде утвърден протокола на СЕК  от 13.03.2020г., да се извърши регистрация на търговското откритие и да бъде издадено съответното удостоверение.

              Ответникът  не се е произнесъл в  посочения в чл.21 ал.7 от ЗПБ 15-дневен срок, изтичащ на 18.09.2021г., което настоящият жалбодател е възприел като мълчалив отказ да извърши исканите от него действия.  Предявил е жалба против мълчаливия отказ на 13.10.2021г. с рег.№Е-26-Й-16 от същата дата, с което е спазил срока по чл.149 ал.2  от АПК. Преди  произнасяне на съда по обжалването на мълчаливия отказ, Министърът на енергетиката  се е произнесъл с изричен  административен акт - оспорената пред съда Заповед №Е-РД-16-750/24.11.2021г., с която е прекратил производството за регистриране  на търговско откритие на подземни богатства в описаното по-горе находище и е отказал регистрацията на търговско откритие за подземни богатства по чл.2 ал.1 т.6 от ЗПБ- скалнооблицовъчни материали – варовици от находище „Г. в.“ в землището на *** и *** *** ***.  Основание за постановения отказ е обстоятелството, че  лицето, което е имало разрешение за проучване и с което е сключен договора за такава дейност, е различно от лицето, което прави искане за регистрация, а последното не е поискало в законовия едномесечен срок договора  за проучване да продължи действието си с него. В мотивите е посочено, че всички други изисквания, свързани с представяне на  документи и плащания, са изпълнени. Административният орган се е позовал на разпоредбата на чл.21 ал.8 т.4 вр.чл.20 ал.6 от ЗПБ, според които в регистъра на откритията не се вписва откритие, заявено от лице, което не е титуляр или няма разрешение за търсене и проучване или за проучване, а когато такова искане е направено, се постановява мотивиран отказ.

           Заповедта е получена на 03.12.2021г., видно от известието за доставяне, жалбата е предявена на 14.12.2021г. с рег.№Е-26-Й-13 от същата дата.

           При така установената фактическа обстановка  съдът намира от правна страна, че оспорванията са направени от надлежна страна, в законо-установените преклузивни срокове, против индивидуални  административни  актове  по смисъла на чл. 21 ал.1 от АПК, подлежащи на оспорване, поради което са допустими. Разгледани по същество, същите са  и основателни, по следните съображения:

            С оглед разпоредбата на чл.168 от АПК съдът е длъжен да  извърши проверка на оспорения административен акт на всички основания, визирани в чл.146 от АПК, вкл. да се произнесе относно нищожността му, дори да няма наведени доводи за това. Както мълчаливият отказ, така и последващата  заповед за изричен отказ, са   постановени  от компетентен орган, по смисъла на чл.21 ал.8 от ЗПБ, в кръга на неговите правомощия.  Заповедта  е издадена при спазване на изискуемата писмена форма и съдържа задължителните реквизити -  словесно описание на  причините за отказа да бъде регистрирано търговското откритие  и  неговата правна квалификация, посочени са и последващите дейсвтия, които следва да се извършат след волеизявлението на органа.Това налага извода, че обжалваният административен акт не е нищожен. Налице е и годен за обжалване мълчалив отказ, тъй като в чл.21 ал.1 и 2 от ЗПБ изрично са разписани задълженията на административния орган при предявяване на заявление за регистрация на търговско откритие, по което той е длъжен да се произнесе в определения от закона срок.

            Оспорените мълчалив и изричен отказ обаче се явяват незаконосъобразни. Волята на органа може да се изведе от мотивите на постановения  изричен отказ,  според които   дружеството заявител не е титуляр на разрешението за проучване, поради което съобразно чл.21 ал.8 т.4 следва да се откаже поисканата регистрация на търговско откритие. Действително, разрешението за проучване и договорът за проучване на скалнооблицовъчни материали – подземни богатства в площ „Г. в.“, разположена в землищата на *** и ***, са с титуляр  „Й. С.“ ЕООД. Не се спори, че договорът за проучване е прекратен, считано от 26.11.2019г., като споразумението за прекратяване е подписано на 13.03.2020г.  от „Й.С.“ ЕАД. В тази връзка, необоснован се явява изводът на административния орган, че новоучреденото дружество не  може да се ползва от  правата на преобразуващото дружество, тъй като не е подало документи в нормативно определения 30-дневен срок за продължаване на договора за  проучване на подземни богатства, тъй като  към датата на прекратяване на договора 26.11.2019г. настоящият жалбодател не е бил регистриран като търговско дружество, което е сторено на 28.11.2019г.  Всички последващи  действия, свързани с прекратения договор за проучване,  вкл.приемателно-предавателни протоколи и кореспонденция във връзка с изготвяне на необходимите документи за приключване на процедурата, са осъществявани от административния орган и настоящият жалбодател, като  изрично в мотивите на оспорената заповед е посочено, че са  приети за  редовни. Съдът намира, че изводите на  ответника, че дружеството, което е извършвало  проучването и е притежавало разрешението за това, като прекратено и заличено от търговския регистър, не  може да получи  регистрация за търговско откритие, а  кандидатстващото за  регистрацията дружество, като неучаствало в процедурата, също не може да я получи,  са незаконосъобразни.  Дружеството-жалбодател  „Й.С.“ ЕАД  е възникнало  чрез преобразуване  чрез промяна на  правната форма на съществуващо преди него  дружество  „Й. С.“ ЕООД, което се е превърнало в търговско дружество от друг вид,  допустимо съгласно  чл. 264 ТЗ. Новоучреденото дружество става правоприемник на преобразуващото се дружество, което се прекратява без ликвидация. В случая не става въпрос за нововъзникнал субект в буквалния смисъл на думата, а за универсален правоприемник на преобразуващото се дружество, върху който преминават изцяло правата и задълженията на това дружество, поради което изводите на административния орган, че става въпрос за новорегистриран субект, не съответстват на материалния закон.

           Промяната в правната форма, при запазване на всичко друго като права, задължения и отношения, не води до промяна на обстоятелствата, важни за идентичността на заявителя и на критериите за оценка, прилагани по време на  процедурата, започнала с издаване на разрешението за проучване. Освен промяна на правноорганизационната форма на дружеството, няма  промяна  на едноличния собственик на капитала, а също така и на неговия размер. При постановен отказ единствено на основание, свързано с промяната на правната форма на дружеството - заявител, при изпълнение на  всички останали критерии за редовност и основателност на заявлението,  отказът  на  органа  да извърши  действията по чл. 21 ал.7 т.2 от ЗПБ  е незаконосъобразен, поради неправилно прилагане на материалния закон.           

           По всички тези съображения съдът намира, че мълчаливият отказ и последващият изричен отказ, обективиран в Заповед №Е-РД-16-750/24.11.2021г. на Министъра на енергетиката, следва да бъдат отменени. Преписката следва да бъде върната на ответника с указание да  извърши действията по чл.21 ал.7 т.2 от ЗПБ, като утвърди протокола на СЕК  от 13.03.2020г., да извърши регистрация на търговското откритие и да издаде  съответното удостоверение на  „Й.С.“ ЕАД ***.

         При този изход на спора и при своевременно направено искане на жалбодателя следва да се присъдят направените от него разноски  по  двете  обжалвания – на мълчаливия и на изричния отказ, общо от  3100 / три хиляди и сто/ лв., от които   650 /шестстотин и петдесет/ лв.  по адм.д.  104/2022г. на  АдмС Враца и 2450 /две хиляди четиристотин и петдесет/ лв. по адм.д. 47/2022г. на АдмС Враца, които да се заплатят от Министерство на енергетиката като ЮЛ, в чиято структура се намира административният орган, издал отменения АА . Възражението на ответната страна за прекомерност на адвокатското възнаграждение съдът счита за неоснователно, тъй като  с оглед фактическата и правна сложност на делото  същото не се явява прекомерно. На ответната страна не се дължат разноски.

           Водим от горното и на основание чл.172 ал.2  вр.чл.146 т.4 от АПК   съдът

 

Р    Е Ш   И :

 

          ОТМЕНЯ  МЪЛЧАЛИВ ОТКАЗ  и  ИЗРИЧЕН ОТКАЗ,  обективиран в ЗАПОВЕД № Е-РД-16-750/24.11.2021г., на Министъра на енергетиката, за прекратяване на производството за регистриране на търговско откритие на подземни богатства по чл.2 ал.1 т.6 от ЗПБ – скалнооблицовъчни материали – варовици   в находище „Г. в.“ в землището на *** и *** *** ***, по заявление №Е-26-Й-26/18.11.2019г.  от „Й. С.“ ЕООД ***  и е отказана регистрацията на търговско откритие  за подземни богатства по чл.2  ал.1 т.6 от ЗПБ - скалнооблицовъчни материали – варовици   в находище „Г. в.“ в землището на *** и *** *** ***, по искане вх.№Е-26-Й-13/03.09.2021г. на „Й.С.“ ЕАД ***.

        ИЗПРАЩА преписката на Министъра на енергетиката, за изпълнение на задълженията  по чл.21 ал.7 т.2 от Закона за подземните богатства  във връзка с подадените заявления вх.№Е-26-Й-26/18.11.2019г. и вх.№Е-26-Й-13/03.09.2021г. съобразно указанията в мотивите.

        ОПРЕДЕЛЯ  15-дневен срок за произнасяне.  

        ОСЪЖДА Министерство на енергетиката гр.София ДА ЗАПЛАТИ на „Й.С.“  ЕАД ***  сумата 3100/три хиляди и сто / лв. разноски по делото.

        Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховен административен съд чрез Врачански административен съд  в 14-дневен срок от съобщението до страните,че е изготвено.

 

 

 

                                                                   АДМ.СЪДИЯ: