Решение по дело №104/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 214
Дата: 22 юни 2021 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Галина Васкова Герасимова
Дело: 20217080700104
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

214

 

гр. Враца 22.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, АДМИНИСТРАТИВНОНАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично заседание на 25.05.2021 г. /двадесет и пети май две хиляди двадесет и първа  година/ в състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МИГЛЕНА РАДЕНКОВА

ЧЛЕНОВЕ: ТАТЯНА КОЦЕВА

                                 ГАЛИНА ГЕРАСИМОВА

 

при секретаря МАРГАРИТКА АЛИПИЕВА и с участието на прокурора  ВЕСЕЛИН ВЪТОВ, като разгледа докладваното от съдия ГЕРАСИМОВА КАН дело № 104 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1 от  ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба на Комисията за регулиране на съобщенията, депозирана чрез ** Й.С., против Решение № 260052/26.10.2020 г. на Районен съд - Враца, постановено по АНД № 580/2020 г., с което е отменено НП № 34/16.04.2020 г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията.

В касационната жалба са изложени аргументи за незаконосъобразност на оспореното решение поради постановяването му в нарушение на материалния и процесуалния закон, в противоречие с доказателствата по делото и действителната фактическа и правна обстановка. Иска се отмяна на решението и потвърждаване на наказателното постановление.

В с.з. касаторът, редовно призован, се представлява от ** Е.М., който изцяло поддържа и доразвива изложените в касационната жалба съображения. Претендира разноски за юрисконсултско възнаграждение.

Ответникът – „С.п. “ ООД, редовно призован, не се представлява в с.з. и не взема становище по касационната жалба.             

Представителят на ОП - Враца дава заключение за основателност на касационната жалба. Счита, че нарушението е безспорно доказано, а изводите на съда, довели до отмяна на НП, намира за неправилни, като отправя искане към съда да уважи жалбата.

В настоящото производство са представени и приложени към делото писмени доказателства – 2 бр. НП от 16.04.2020 г. и 2 бр. съдебни решения към тях.

Настоящият съдебен състав, като взе предвид наведените в жалбата доводи и съображения и след извършване на служебна проверка, съгласно чл. 218, ал. 2  от АПК , приема  за установено следното:

Касационната жалба е подадена от надлежна страна срещу подлежащ на касационно обжалване съдебен акт, в законоустановения срок и е процесуално допустима. Разгледана по същество същата  се  явява и ОСНОВАТЕЛНА.

Предмет на касационна проверка е Решение № 260052/26.10.2020 г., постановено по АНД № 580 по описа на Районен съд – Враца за 2020 г., с което е отменено НП № 34/16.04.2020 г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията. С последното за извършено нарушение по чл. 21, ал. 8 от Закона за пощенските услуги (ЗПУ) и на основание чл. 105в, ал. 2, вр. с ал. 1 от ЗПУ, на ответника по касация „С.п.“ ООД е наложена имуществена санкция в размер на 700,00 (седемстотин) лева.

От фактическа страна административнонаказателното обвинение се основава на това, че на 15.11.2019 г. при извършена проверка от служители на касатора в пощенска станция на „С.п.“ ООД, ***, е установено, че дружеството не е поставило на видно и достъпно място в пощенската станция приетите от него Общи условия на договора с потребителите. Прието е, че деянието представлява нарушение на чл. 21, ал. 8 от ЗПУ.

При извършената проверка за законосъобразност на оспорения пред него санкционен акт, районният съд е посочил в мотивите си, че АУАН е съставен и НП издадено от компетентни органи, в рамките на предоставените им правомощия, в съответствие с императивните изисквания на чл. 42 и чл. 57 ЗАНН, като описанието на нарушението както в АУАН, така и в НП, е конкретизирано в достатъчна степен, за да се приеме, че не е нарушено правото на защита на дружеството.

За да отмени НП, въззивният съд е приел в оспореното решение, че неправилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на дружеството-ответник по чл. 21, ал. 8 ЗПУ, тъй като от доказателствата по делото, позовавайки се на свидетелските показания на служители на ответното дружество, се установява, че Общите условия /около 30 листа/ са поставени в прозрачна папка на бюрото на офис-мениджъра, което се намира непосредствено срещу входа на офиса, като папката е поставена с лице към влизащите клиенти, т.е. изпълнено е изискването за видно и достъпно за посетителите място така, както повелява посочената от АНО за нарушена разпоредба.

Като допълнителен мотив за отмяна на НП, съдът е посочил обстоятелството, че наказващият орган не е обсъдил възможността за прилагане на чл. 28 от ЗАНН за маловажност на случая.

Настоящата инстанция намира, че решението е валидно и допустимо, но неправилно и незаконосъобразно, тъй като е постановено в нарушение на материалния закон. Касационният състав не споделя мотивите на районния съд, довели до отмяна на санкционния акт. При правилно и вярно установена фактическа обстановка, кореспондираща изцяло с приетите писмени и гласни доказателства, съдът е извел неправилни изводи за незаконосъобразност на издаденото НП и го е отменил.

Не може да се приеме, че бюрото на офис-мениджъра, което е и неговото работно място, е видно и общодостъпно за посетителите място за запознаване с Общите условия, независимо кое по ред е то в офиса, как е разположено спрямо входа и по какъв начин върху него е позиционирана папката, съдържаща Общите условия. Подобно твърдение може да се приеме като защитна теза, изградена в процеса по обжалване на НП, но е правно необосновано основание за отмяна на НП с мотив, че така именно в пълнота е изпълнена повелята на закона. Върху бюрото на мениджъра по презумпция е възможно да има неизброимо разнообразие от служебни документи, в това число и такива, съдържащи лични данни на служители от офиса или клиенти и като обособено индивидуално работно място не може да се приеме, че е общодостъпно за външни лица. Действително обемът на Общите условия от около 30 листа не позволява те да бъдат поставени като „плакат“ на стената в офиса, както е посочил в мотивите си районният съд, но и законодателят не вменява такова задължение в сочената за нарушена норма на чл. 21, ал. 8 от ЗПУ. Основателни са доводите на касатора, че в зависимост от интериора на съответната станция, ответното дружество разполага с различни възможности за гарантиране на информиран избор и лесен достъп до общите условия от всички потребители – стелажи, масички и пр., като дали ще се запознаят с тях или не, законът предоставя на свободната воля на потребителите. Именно от показанията на поискания от ответното дружество свидетел И. Д., кредитирани от въззивния съд, се установява, че в офиса има оформен кът с материали, съдържащи информация за посетителите в офиса, но общите условия се намират на бюрото на мениджъра. Императивната норма на чл. 21, ал. 8 от ЗПУ не предоставя алтернативни възможности, поради което с изготвянето и публикуването на общите условия на интернет страницата на дружеството не може да се приеме, че е изпълнено заложеното от законодателя изискване в цитираната разпоредба. Това е така, защото нормата повелява в условията на кумулативност поставяне на същите на видни и достъпни места във всички стационарни пощенски станции и публикуването им на страницата в интернет. Неизпълнението на едно от двете условия, представлява нарушение на материалния закон.

Настоящият касационен състав не споделя изводите на Районен съд - Враца, че наказващият орган не е направил преценка за „маловажност“ на случая. В санкционната част на НП АНО изрично е посочил, че нарушението не е маловажно, т.е. не са налице предпоставките за прилагане на чл. 28 от ЗАНН. За доказване на това обстоятелство в настоящото производство касаторът е представил два броя НП, от които се установява, че няколко дни преди съставянето на АУАН за процесното нарушение дружеството - ответник в други два негови офиса е извършило същото административно нарушение, за което на същото основание му е наложено същото по вид и размер наказание. Наличието на предходни идентични нарушения обуславя неприложимост на института на „маловажен“ случай на административно нарушение. Наложената имуществена санкция е в минималния размер, предвиден в разпоредбата на чл. 105в, ал. 2 от ЗПУ.

Предвид изложеното, касационната инстанция приема, че в случая е налице неизпълнение на административно задължение по приложения от наказващия орган административнонаказателен състав, като в хода на проведеното административнонаказателно производство са установени всички релевантни за отговорността на дружеството факти. Доводите в оспореното решение в обратния смисъл не се подкрепят от представените по делото доказателства и са в несъответствие с относимите материалноправни норми, поради което и постановеното решение е неправилно и следва да бъде отменено.

Касационният съд следва да се произнесе по съществото на спора, тъй като при постановяване на решението на районния съд не са допуснати съществени процесуални нарушения и не се налага установяване на факти, за които писмените доказателства не са достатъчни. По изложените по-горе съображения оспореното пред съда НП следва да бъде потвърдено, като  издадено  при  спазена административнонаказателна процедура, при правилно  дадена правна  квалификация и приложена съответна санкционна норма. С оглед на обстоятелството, че наложената имуществена санкция е в минимален размер, тя се явява и справедлива.

В полза на касатора следва да бъдат присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 100,00 /сто/ лева, съобразно фактическата и правна сложност на делото, по реда на чл. 37 от Закона за правната помощ.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 222, ал. 2 от АПК, Административен съд – Враца

 

Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ Решение № 260052/26.10.2020 г., постановено по АНД № 580 по описа на Районен съд – Враца за 2020 г., с което е отменено НП № 34/16.04.2020 г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията и ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

 

ПОТВЪРЖДАВА   НП № 34/16.04.2020 г. на Председателя на Комисията за регулиране на съобщенията, с което на „С.п.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Д.Д.В., е наложена имуществена санкция в размер на 700,00 /седемстотин/ лева за извършено нарушение по чл. 21, ал. 8 от ЗПУ.

 

ОСЪЖДА „С.п.“ ООД с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление ***, представлявано от Д.Д.В., да заплати на Комисията за регулиране на съобщенията сумата от 100,00 /сто/ лева - разноски за юрисконсултско възнаграждение.

 

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест.

 

 

           

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                  2.