Решение по дело №10150/2022 на Административен съд - Велико Търново

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 19 септември 2022 г.
Съдия: Георги Колев Чемширов
Дело: 20227060710150
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 юли 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 139


гр. В. Търново, 19.09.2022г.

В ИМЕТО НА НАРОДА


Административен съд – Велико Търново, в съдебно заседание на девети септември две хиляди двадесет и втора година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 ГЕОРГИ  ЧЕМШИРОВ

ЧЛЕНОВЕ:

 КОНСТАНТИН  КАЛЧЕВ

 ДИАНКА  ДАБКОВА

 

 

при секретар

 М.Н.

и с участието

на прокурора

 ВЕСЕЛА  КЪРЧЕВА

изслуша докладваното

от съдия

ЧЕМШИРОВ

по касационно наказателно-административен характер дело №10150 по описа на Административен съд – Велико Търново за 2022г.

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от АПК, вр. с чл. 63в от ЗАНН.

Образувано е по касационна жалба, подадена от *** Г. Г., в качеството й на пълномощник на „Рей Би Ас 17“ ООД от гр. В. Търново, срещу Решение №214/27.05.2022г. по АНД №156/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което решение е потвърдено наказателно постановление №2021-1739-023-00177/12.01.2022г. на началник на РУ – В. Тръново при ОД на МВР – В. Търново, с който на касатора за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от Закона за защита от шума в околната среда/ЗЗШОС/ на основание чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС е наложена „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв. В касационната жалба се релевират оплаквания за неправилност на съдебното решение поради нарушение на закона и съществени процесуални нарушения – касационни основания по смисъла на чл. 348, ал. 1, т. 1 и т. 2 от НПК, приложими в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН. Претендира се отмяна на решението на районния съд и присъждане на разноски за производството.

Ответникът по жалбата – началник РУ – В. Търново при  ОД на МВР – В. Търново, не е взел становище по нея.

Представителят на Окръжна прокуратура – В. Търново заема становище за неоснователност на касационната жалба. 

 

Административният съд – В. Търново, като прецени допустимостта на жалбата и наведените в нея касационни основания, съгласно чл. 218 от АПК, приема за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК, от надлежна страна, съгласно чл. 210, ал. 1 от АПК, приложим в производството по силата на препращащата разпоредба на чл. 63в от ЗАНН и е процесуално допустима.

Разгледана по същество е  неоснователна.

 

С Решение №214/27.05.2022г. по АНД №156/2022г. състав на Великотърновския районен съд е потвърдил наказателно постановление №2021-1739-023-00177/12.01.2022г. на началник на РУ – В. Тръново при ОД на МВР – В. Търново, с който на „Рей Би Ас 17“ ООД от гр. В. Търново за нарушение по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС на основание чл. 34а, ал. 1 от същия закон е наложена „имуществена санкция“ в размер на 3 000 лв. За да постанови този резултат съдът е приел, че в хода на административнонаказателното производство не са допуснати съществени процесуални нарушения, а соченото нарушение е установено по безспорен начин.

Така постановеното съдебно решение е правилно.

 

При разглеждане на делото от въззивния съд е било прието за установено, че на 14.11.2021г. в 0,55 часа в гр. В. Търново служители на РУ – В. Търново извършили проверка по сигнал за нарушаване на обществения ред, посредством силно озвучаване в търговски обект – снек бар „Капо коктейл и бар“, находящ се в гр. В. Търново, ул. „Марно поле“ №2б, стопанисван от дружеството касатор. На място служителите констатирали силна музика от разположена в обекта озвучителна система, а работещи в обекта са препятствали извършването на проверка в самото заведение. Установено е било, че заведението се намира в градската част, в зона, определена като такава за „жилищно строителство“. Съставен е бил АУАН при отсъствие на представител на „Рей Би Ас 17“ ООД от гр. В. Търново, впоследствие връчен на служител на дружеството, от чието име впоследствие са били подадени писмени възражения.

При така установеното от фактическа страна административнонаказващият орган и въззивният съд са приели, че на дружеството касатор следва да се наложи имуществената санкция по чл. 34а, ал. 1 от ЗЗШОС за извършено нарушение по чл. 16а, ал. 2 от с.з.

С подробно описани в касационната жалба възражения се поддържа оплаквания за допуснати съществени процесуални нарушения при издаването и връчването на АУАН, които не са били възприети от районния съд като основателни. Поддържа се, че в нарушение на разпоредбата на чл. 40, ал. 1 и ал. 2 от ЗАНН АУАН е бил съставен в отсъствие на нарушителя и подписан от един свидетел; съставеният АУАН е дописван впоследствие; касаторът не е уведомен за правата му по чл. 79б от ЗАНН; извършеното нарушение не е установено по безспорен начин. Тези възражения не се споделят от настоящия състав.

Неоснователен е доводът в касационната жалба за нарушение на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН и чл. 42, т. 3 от ЗАНН. Актът за установяване на административното нарушение е предявен на представител на касатора съобразно императивната разпоредба на чл. 40, ал. 1 от ЗАНН. За да бъде редовен, съставеният акт трябва да бъде предявен за подпис на нарушителя или негов представител. Предявяването на акта има за цел да запознае нарушителя с вмененото му нарушение. Фактът на предявяване на акта се удостоверява с подписването му от нарушителя или отказ от подписване. В конкретния случай на Б.Р.в качеството му на представител на „Рей Би Ас 17“ ООД е предявен съставеният АУАН и последният е получил препис от него. Съставянето на АУАН в отсъствието на нарушителя в конкретния случай не е нарушило неговото право на защита. Разпоредбата на чл. 40 от ЗАНН не следва да се разглежда изолирано, а като част от регламента относно образуването на административнонаказателното производство /Глава трета, раздел ІІ от ЗАНН/ и в частност съставянето на АУАН и предявяването му, респ. връчването му на нарушителя чл., чл. 4043 от ЗАНН/. В съответствие с чл. 43, ал. 1 от ЗАНН, АУАН е бил предявен на представител на касатора да се запознае със съдържанието му и да го подпише, като същият е имал възможност да направи възражения по съдържанието му, каквито впоследствие са направени. Видно от процесния АУАН е, че връчването на същия, като способ за предявяване на акта, е удостоверено с нарочна разписка, неразделна част от него, която е подписана и при тези обстоятелства не може да се приеме, че правото на възражение по чл. 42, т. 8 и чл. 44 от ЗАНН е ограничено. Разпоредбата на чл. 43, ал. 1 от ЗАНН гарантира правото на нарушителя да се запознае със съдържанието на АУАН. Неизпълнението на горната законова разпоредба само по себе си или заедно с нарушение на друга норма, регламентираща процедурата по съставянето на АУАН може да се разглежда като съществено нарушение на процесуалните правила, доколкото води до нарушаване правото на защита на наказаното лице, тъй като ограничава правото му да се защити срещу издадения против него АУАН. Както вече бе посочено, в процесния случай АУАН, макар и съставен в отсъствие на нарушителя, е надлежно предявен на същия, от което следва, че не е накърнено правото на защита.

Цитираната от пълномощника на касатора съдебна практика в едната си част не касае идентични случаи/посочените решения на ВАС/, а влязлото в сила решение на ВТРС не създава „правен прецедент“ и не е нужно касационата инстанция да споделя изложените в него мотиви.

Не представлява процесуално нарушение и т.нар. „дописване“ на съставения АУАН, изразяващо се в поставяне на негов номер от вътрешен регистър. Законът не посочва като задължителен елемент от съдържанието на акта негова номерация по арг. от разпоредбите на чл. 42, ал. 1 от ЗАНН, като наличието или липсата на такъв запис в някой от екземплярите на акта е без правно значение, след като съдържанието на отделните екземпляри е идентично.

 По отношение на възражението за неспазване на изискването по чл. 57, ал. 3 от ЗАНН, правилно е било прието от въззивния състав, че то не е налице, предвид съдържанието на наказателното постановление. В този смисъл е и Решение №116/24.06.2022г. по КНАХД №10123/2022г. по писа на АСВТ, постановено по идентичен спор между същите страни. Начинът на формулиране/визуално като формат/ на съдържанието на текста на чл. 79б от ЗАНН, което да достигне до знанието на касатора, не е законово регламентиран, а видно и от изложеното в касационната жалба е могъл да бъде  възприет от касатора. 

За неоснователни настоящата инстанция намира и възраженията за недоказаност на нарушението. Правилно е преценено от районния съд, че са събрани достатъчно доказателства за неизпълнение на задължението по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС, допуснато точно в търговския обект, стопанисван от касатора, като по делото не са събрани други доказателства, които да опровергават този извод. Противно от застъпеното от касатора становище решаващият състав не обосновал правните си изводи въз основа на предположения. Не е изтъкнато в мотивите на съда, че касаторът е санкциониран повторно, а е обсъдено посоченото в свидетелските показания, че са подавани сигнали за подобни нарушения в същия обект.

  За да се констатира извършване на нарушение по посочената разпоредба не е нужно използването на специални технически средства/тъй като нивото на шум е без значение/, а няма данни по време на проверката да са работили други търговски обекти, или шумът да е предизвикан от други фактори. В тази връзка няма друго логично обяснение за произхода на шума освен това, прието от въззивния състав. 

Съдът при установяване на фактическата обстановка е съобразил всички доказателства по преписката и в съдебното производство и е извел еднозначен верен извод за нарушение съгласно нормите на ЗЗШОС, с които се забранява озвучаването от обекти на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение за времето от 14 - 16 часа и от 23 до 8 часа чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС. Съдът е тълкувал и приложил правилно нормата на § 1, т. 24 от ДР на ЗЗШОС.

Нормата не предвижда никакви изисквания относно нивото на шума, нито относно източника на шум. За съставомерността на нарушението по чл. 16а, ал. 2 от ЗЗШОС е ирелевантно какво е нивото на шума и неговият източник. Достатъчно е да е налице шум от жива музика или озвучителна техника в посочените в закона устройствени зони и времеви периоди на денонощието, които обективни елементи на състава на нарушението в случая са описани подробно и ясно в АУАН и в НП. При отсъствие на нарушения в административното производство, при съответствие с материалния закон и при липса на пороци във формата и съдържанието на административния акт съдът е извел верен правен извод за неоснователност на жалбата.

По изложените съображения настоящия състав на касационната инстанция намира обжалваното съдебно решение за правилно, поради което следва да бъде оставено в сила.

При този изход на делото няма правна възможност за присъждане на разноски на касатора.  

 

Водим от горното и на основание чл. 63в от ЗАНН, вр. с чл. 221, ал. 2, пр. І от АПК, Административния съд – В. Търново

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение №214/27.05.2022г. по АНД №156/2022г. по описа на Великотърновския районен съд, с което решение е потвърдено наказателно постановление №2021-1739-023-00177/12.01.2022г. на началник на РУ – В. Тръново при ОД на МВР – В. Търново.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.      

 

          

 

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ :

 

 

 

                                                                   ЧЛЕНОВЕ :  1.

 

 

 

                                                                                         2.