Решение по дело №115/2022 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 17 март 2023 г.
Съдия: Иглика Василева Жекова
Дело: 20227220700115
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 март 2022 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е  № 58

 

Гр. Сливен, 17.03.2023 г.

 

 

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД СЛИВЕН, в публично заседание на двадесет и първи февруари две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

 

Административен съдия: Иглика Жекова

 

 

при участието на прокурора.........................

и при секретаря Николинка Йорданова, като разгледа докладваното от съдия Иглика Жекова административно дело № 115 по описа на Административен съд гр. Сливен за 2022 година, за да се произнесе съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба от И.К.К., ЕГН **********, с адрес ***, с УРН 536339 срещу Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2022 г.), с която са одобрени окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на Министерство на земеделието и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието В ЧАСТТА, с която са изключени от подпомагане десет парцела/части от парцели, стопанисвани от жалбоподателя и заявени за финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания на площ за същата кампания.

В жалбата са наведени доводи за материална и процесуална незаконосъобразност на оспорената административна заповед, както и несъответствие на същата с целта на закона. Твърди, че липсвали както фактически, така и правни основания за изключване на парцели и/или части от такива. Според чл. 14 от Наредба № 105/22.08.2006 г. в специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“ се включвали площите в рамките на всеки физически блок, отговарящи на критериите за подпомагане, определени в наредбата, издадена на основание чл. 40 от ЗПЗП. Счита, че всички описани парцели (части от парцели), останали извън одобрения слой „ПДП“ за кампания 2021 г. изпълняват всички критерии за подпомагане, регламентирани в наредбата по чл. 40 от ЗПЗП. Моли съда за отмяна на оспорената заповед в атакуваната й част, с претенция за сторените по делото разноски.

В открито съдебно заседание оспорващата И.К.К., редовно и своевременно призована, не се явява. Представлява е от надлежно упълномощен адв. Ст. Р. ***, който поддържа жалбата и моли съда да я уважи. От назначената комплексна съдебно – техническа експертиза се установявало, че всички площи, за които вещите лица дават като допустими са обработвани с машина, чиито резултати са онагледени, поради което нямало как да се споделят констатациите на ответния орган за това, че са пустеещи земи и върху тях има недопустими елементи в повече от допустимото. Счита доказателствата за безспорни и жалбата следва да бъде уважена. Поддържа искането за присъждане на разноски по представен списък.  

В открито съдебно заседание административният орган – Министър на земеделието, редовно призован, не се явява и не се представлява. В писмено становище в хода на производството моли съда да отхвърли жалбата, с претенция за присъждане на разноски за експертиза и юрисконсултско възнаграждение, като прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение. 

Въз основа на всички събрани по делото доказателства, съдът прие за установено следното от фактическа страна:

Оспорващата страна И.К.К. била регистрирана като земеделски производител с УРН 536339, като за кампания 2021 г. подала заявление за подпомагане с УИН 20/170521/36301, със заявени за подпомагане 39 парцела.  

Със Заповед № РД09-761/27.07.2021 г. Министърът на земеделието, храните и горите разпоредил на директорите на ОДЗ да организират извършването на специализирани теренни проверки на физическите блокове, попадащи на територията на съответната дирекция по изготвени от Дирекция „ИЗП“ списъци и съобразно приложена методика, със срок за извършване на проверките и отразяване на резултатите 1.10.2021 г.

Със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието одобрил проект на специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от СИЗП, обновени за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗ, съгласно чл. 15 ал. 2 т. 1 и т. 2 от Наредба № 105/2006 г, като на основание чл. 16а ал. 5 от Наредба № 105/2006 г. специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г. се предоставят на РА за извършване на задължителните кръстосани проверки на подадените през кампания 2021 г. заявления за подпомагане, съобразно чл. 37 ал. 2 и чл. 43 ал. 2 от ЗПЗП. С акта било разпоредено създаване на организация за запознаване на земеделските стопани с обхвата на специализираните слоеве – чрез Система за електронни услуги – ДФЗ. Съгласно заповедта, в срок до 07.01.2022 г. земеделските стопани могат да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2021. Издателят на заповедта в т. VII от същата разпоредил въз основа на подадените възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2021 г. и правилното извършване на теренни проверки и нанасянето на резултатите от тях в СИЗП.

На 16.12.2021 г. настоящият оспорващ И.К. подала Възражение вх. № РД-12-05-374 за 10 земеделски парцела, които изцяло или отчасти попадат извън проекта на специализирания слой ПДП.   

Със Заповед № РД 09-150/25.02.2022 г. Министърът на земеделието (обн. ДВ, бр. 20/11.03.2021 г.) одобрил окончателни специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП) чрез дешифрация на нова цифрова ортофото карта на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г., отразяване на резултатите от теренни проверки от областните и общински структури на МЗ и проверки на място по чл. 37 ал. 3 и 4 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), както и чрез проверка на получени възражения срещу обхвата на проекта на специализирания слой „Площи, допустими за подпомагане“, одобрен със Заповед № РД 09-1194 от 15.12.2021 г. на министъра на земеделието. Заповедта била обнародвана в Държавен вестник в бр. 20/2022 г.

От доказателствата се установява, че за кампания 2021 г. дружеството е заявило за подпомагане 39 земеделски парцела със Заявление с УИН 20/170521/36301 в землищата на селата И. и Н. с обща площ 71.82 ха и с код култура - 316000 „Постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за паша или косене“ за подпомагане по СЕПП, ЗДП и Подмярка 13.1/НР1 – Планински райони, от които - площ 59 ха била заявена за подпомагане и по Мярка 12/Натура 2000. По отношение на площите не било извършено самолетно заснемане, т.е. за тези територии нямало актуална ЦОФК, а са извършени теренни проверки. В резултат на същите, според данните в административната преписка били приети следните стойности на допустими/недопустими площи: 1. Парцел № 32915-302-1-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 5.38 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 2.46 ха и допустима площ 2.92 ха; 2. Парцел № 32915-322-4-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 2.59 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 2.29 ха и допустима площ 0.30 ха; 3. Парцел № 32915-92-1-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 2.14 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 2.14 ха и допустима площ 0.00 ха, площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл – 1.65 ха; 4. Парцел № 32915-320-1-2 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 1.70 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 1.70 ха и допустима площ 0.00 ха; 5. Парцел № 51398-9-10-1 в землище на с. Н., със заявена за подпомагане площ 5.45 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 1.21 ха и допустима площ 4.24 ха;6. Парцел № 32915-233-1-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 7.03 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 0.40 ха и допустима площ 6.63 ха, с площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл 0.19 ха; 7. Парцел № 32915-48-1-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 6.67 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 0.27 ха и допустима площ 6.40 ха; 8. Парцел № 32915-323-1-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 2.80 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 0.24 ха и допустима площ 2.56 ха, с площ в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл – 0.21;9. Парцел № 32915-212-3-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 0.17 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 0.12 ха и допустима площ 0.05 ха, площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл – 0.06 ха; 10.  Парцел № 32915-219-3-1 в землище на с. И., със заявена за подпомагане площ 0.60 ха, площ на парцела извън окончателния обхват на слой ПДП за 2021 г. 0.10 ха и допустима площ 0.50 ха, с площ на парцела в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл – 0.10 ха.

При тези стойности общо от заявените за подпомагане площи от 34.53 ха, като допустими за подпомагане административният орган приел 23.60 ха, като площ 10.93 ха е определена извън обхвата на специализирания слой „Площи, допистими за подпомагане“ и площ от 2.21 ха са определени като находящи се в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл в окончателния слой „Физически блокове“ за кампания 2021 г.

Към доказателствата е приобщена и Методика за избор на референтни парцели (физически блокове) за теренна проверка във връзка с актуализация на данните в СИЗП за 2021 г.

По делото е извършена и приета единична съдебно – техническа експертиза, изготвена от вещо лице със с. „Г.“ – и. Ж. Ж., оспорена от жалбоподателя, предвид което е назначена и приета като неоспорена тройна комплексна съдебно – техническа експертиза, изготвена от и. Ж. Ж., и. К. К. – вещо лице к. с. и т. и и. М. К. – вещо лице о. на м. и с. в с. на с. с..  Съгласно заключението на тройната експертиза, която съдът кредитира като изготвена компетентно и безпристрастно, машината, с която е извършена обработката на процесните парцели е компактен верижен товарач марка „Катерпилър", модел "CAT 279 D" тип „горски мулчер", на който могат да бъдат прикачвани различни работни приспособления, като в случая е било прикачено  приспособление, наричано мулчер или шредер с правилно наименование „Надробител“, чиято функция е почистване на земеделски и горски площи от нежелана дървесна, храстовидна и тревна растителност. Тази машина с прикачено приспособление за надробяване е предназначена за надробяване на надземната част на растителността върху обработвания терен, с резултат от нейната работа - надробена дървесна, храстовидна и тревна растителност на малки частици /дробинки/ с различни размери, които остават разпръснати върху терена. След извършване на обработката дървесната, храстовидната и тревна растителност е във вид на малки частици, разпръснати върху обработената площ. Надробителят е с работна широчина от 2.25 м. Машината е с инсталирано устройство "FMB 110" на фирма Teltonika и с него се извършва GPS проследяване и предаване на информация за състоянието на машината в реално време пo GPRS връзка към сървър за запис на данните. Наличните на сървъра данни са за следните параметри: време на запалване; ниво на горивото; температура на охлаждащата течност; обороти на двигателя; моточасовник; натоварване на двигателя в %; тотално изразходвано гориво; дата и час на работа; скорост на движение и местоположение, като GPS координати. Тези данни се предават в реално време чрез цифрови съобщения за обмен на информация от монтираното техническо средство на машината за почистване и сървърите на „Ник електроникс" ООД. Съхраняват се като база данни и могат да се визуализират за избран интервал от време на сателитни изображения от GoogleEarth, както и да се добавят слоеве на визуализация, като парцели, следи на движение и допълнителна информация, като отчети за изминат път, натоварване на двигателя, обороти, разход на гориво, координати, време и други. Към настоящия момент записаните отчети на това техническо средство са налични в базата данни на фирма „Ник електроникс" ООД, чрез WEB страницата „farmtrack.bg", като е наличен преглед на движението на машината за избрания период в анимиран вид. Данните са предавани в реално време по дистанционна GPRS връзка до сървър на „Ник Електроникс". При загуба на обхват данните се буферират и се предават при възстановяване на връзката със сървъра. За посочения период данните са запазени и видни през платформата на адрес www.farmtrack.bg. Информацията се съхранява за срок от три години, като може да бъде експортирана и в последствие заредена в същата или подобна система. При предаване на данните от устройството, се ползва спътниково време и записите подреждат хронологично. Информацията е с голям обем и манипулацията и би отнела много време и ресурс. Опит за изтриване или нерегламентиран достъп се записват в лог файлове от системата. Информацията се дублира и на втори резервен (бекъп) сървър, с цел ако по някаква причина отпадне основния сървър да няма загуба на работоспособност и информация. Към експертизата са приложени екранни изображения за визуализация на наличната информация, която може да се извлече и ползва от платформата „farmtrack.bg", от които са видно движението и записаните данни от машината. Извършваната дейност може да се установи по записаните параметри - обороти на двигателя, натоварване на двигателя, разход на гориво и скорост на движение. При работа на място (на празен ход, т. е. без натоварване), оборотите на двигателя са номиналните, посочени от производителя. При натоварване на машината, оборотите на двигателя се повишават в зависимост от степента на натоварване и за да се преодолее съпротивлението, което оказват върху работните органи различните видове растителност подлежаща на надробяване. Повишава се и разходът на гориво. По данните за тези параметри - обороти на двигателя, разход на гориво, ши натоварване на двигателя, може да се установи дали машината е извършвала дейност/операция, а по параметъра скорост на движение се установява, дали машината е извършвала тази дейност или операция стационарно или в движение. чрез записаните GPS координати, които се извличат чрез посочване на искания интервал от време (ден, месец, година и час) в WEB системата на „Ник електроникс" ООД, има възможност за визуализация къде и кога точно машината е извършвала дейност, както и нейното точно местоположение. Платформата „farmtrack.bg“ има опция за анимирано представяне на движението на машината по тази линия, върху подложка от сателитно заснемане за зададен времеви интервал. В скици към експертизата са приложени екранни изображения, от които се установява как изглежда конкретния парцел с информацията със следата (пътя на движение на машината) от платформата на „farmtrack.bg“.

Върху процесните площи в периода 01.01.2021год. до 01.10.2021 год. е извършена обработка, визуализирана на скици към експертизата чрез облак от червени точки, представляващи координати на местоположението на машината, изпращани като съобщения в реално време през 30 секунди. Данните от тези съобщения се съхраняват на сървърите на „Ник електроникс" ООД и са достъпни през „farmtrack.bg". Тези точки, представляващи пътя на почистването са извлечени от платформата и насложени в GPS координатна система върху скиците като облак от точки,  което са визуализирани областите, в които са извършвани почиствания. Според заключението е извършено мащабно почистване през юли и август 2021 г., като точните периоди, извлечени от системата на „Ник Електроникс" са обобщени в  Таблицата 1, с изключение на парцел 32915-320-1-2, за който са почистени части от около 0.14 ха. Поред приложената таблица, времето на почистване по парцели и обработени площи са следните: парцел 32915-302-1-1, обработен от 27.07.2021 г. до 29.07.2021 г., теренна проверка – извършена на 24.09.2021 г., почистен в цялата му площ от 5.38 ха; парцел 32915-322-4-1, обработен от 30.07.2021 г. до 31.07.2021 г., теренна проверка – извършена на 04.10.2021 г., почистен в цялата му площ от 2.59 ха;  парцел 32915-320-1-2, обработен на 01.08.2021 г., теренна проверка – извършена на 01.10.2021 г., почистена площ от 0.14 ха;  парцел 51398-9-10-1, обработен от 20.08.2021 г. до 21.08.2021 г., теренна проверка – извършена на 06.10.2021 г., почистен в цялата му площ от 5.45 ха; парцел 32915-92-1-1, обработен на 11, 12, 14 и 16.05.2021 г., теренна проверка – извършена на 21.09.2021 г., почистена площ от 1.54 ха; парцел 32915-233-1-1, обработен от 01.02.2021 г. до 05.02.2021 г., теренна проверка – извършена на 25.09.2021 г., почистен в цялата му площ от 7.03 ха; парцел 32915-48-1-1, обработен на 04.05.2021 г., теренна проверка – извършена на 20.09.2021 г., почистена площ от 0.30 ха; парцел 32915-219-3-1, обработен на 03.02.2021 г. и на 07.02.2021 г., теренна проверка – извършена на 20.09.2021 г., почистен в цялата му площ от 0.06 ха. Извършен е анализ на извършените дейности върху площите от всеки един от парцелите, при съпоставяне на данните в предходната единична експертиза и тези, констатирани при извършената проверка на софтуерните такива от машинната обработка с „CA Т279D“. В заключение вещите лица в табличен вид обобщават резултатите от извършената проверка по парцели, както следва:

Парцел 32915-302-1-1 със заявена за подпомагане площ от 5.38 ха, с определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 2.46 ха и допустима площ от 2.92 ха, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 5.38 ха;

Парцел 32915-322-4-1 със заявена за подпомагане площ от 2.59 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 2.29 ха и допустима площ от 0.30 ха, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 2.59 ха;

Парцел 32915-92-1-1 със заявена за подпомагане площ от 2.14 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 2.14 ха и допустима площ от 0.00 ха, както и площ от 1.65 ха, попадаща в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 2.04 ха и недопустима от 0.10 ха;

Парцел 32915-320-1-2 със заявена за подпомагане площ от 1.70 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 1.70 ха и допустима площ от 0.00 ха, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 1.59 ха и недопустима от 0.11 ха;

Парцел 51398-9-10-1 със заявена за подпомагане площ от 5.45 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 1.21 ха и допустима площ от 4.24 ха, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 5.45 ха;

Парцел 32915-233-1-1 със заявена за подпомагане площ от 7.03 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 0.40 ха и допустима площ от 6.63 ха, както и площ от 0.19 ха площ, попадаща в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 6.83 ха и недопустима площ от 0.20 ха;

Парцел 32915-48-1-1 със заявена за подпомагане площ от 6.67 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 0.27 ха и допустима площ от 6.40 ха, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 6.40 ха и недопустима от 0.27 ха;

Парцел 32915-323-1-1 със заявена за подпомагане площ от 2.80 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 0.24 ха и допустима площ от 2.56 ха, както и площ от 0.21 ха, попадаща в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 2.56 ха и недопустима от 0.24 ха;

Парцел 32915-212-3-1 със заявена за подпомагане площ от 0.17 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 0.12 ха и допустима площ от 0.05 ха, както и площ от 0.06 ха, попадаща в неподходящ НТП на ФБл, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 0.05 ха и недопустима 0.12 ха;

Парцел 32915-219-3-1 със заявена за подпомагане площ от 0.60 ха, определени от административния орган площ извън одобрения окончателен слой „ПДП“ от 0.10 ха и допустима площ от 0.50 ха, както и площ от 0.10 ха в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл, допустима за подпомагане площ според експертното заключение от 0.5 ха и недопустима от 0.1 ха. Експертите заключават, че от общо заявената за подпомагане площ от 34.53 ха, допустима е площ от 33.39 ха и недопустима от 1.14 ха.   

Съдът кредитира експертното заключение като изготвено компетентно и безпристрастно и съответно на останалия, събран по делото доказателствен материал.

По доказателствата е приобщен договор от 01.10.2020 г., сключен между И.К. и „Автомаркет“ ЕООД с предмет почистване на постоянно затревени площи – пасища, мери и ливади от храстовидна, дървесна и друга нежелана растителност. За нуждите на договора посоченото дружество експлоатира машина „CAT279D“ от типа Горски мулчер, като видно от представеното по делото удостоверение, данните за работа на машината се събират чрез бордови компютър, същата е с монтирани специализиран хардуер, електронни комуникационни средства GPS предаватели и данните за работата се съхраняват  в сървър за период от три години.

Въз основа на така изградената фактическа обстановка, съдът формира следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима. Подадена е в предвидения в чл. 149, ал. 1 от АПК преклузивен срок, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество, жалбата се преценява от настоящата съдебна инстанция като частично основателна.

Оспореният акт е издаден от Министъра на земеделието, с правно основание чл. 25 ал. 4 от Закона за администрацията и чл. 33а ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители и чл. 16г ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на ИСАК. Административният акт е издаден от материално компетентен орган и в изискуемата писмена и предметна форма и съдържание, като при неговото издаване настоящият съдебен състав преценява, че не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и противоречие с материалния закон. Оторизирането на заявените за подпомагане площи се извършва след административна проверка чрез Интегрираната система за администриране и контрол (ИСАК). Тази проверка представлява пространствено съпоставяне на данните от заявленията за подпомагане с данните от Системата за идентификация на земеделските парцели (СИЗП). Съгласно чл. 33а ал. 1 от ЗПЗП, Министерството на земеделието, храните и горите създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане", който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредбата по чл. 40. Съгласно чл. 33а ал. 2 ЗПЗП, данните в Системата за идентификация на земеделските парцели, които се отнасят до физическите блокове и обхвата на специализирания слой "Площи, допустими за подпомагане", се одобряват със заповед на министъра на земеделието, храните и горите по ред, определен в наредбата по чл. 30 ал. 6, като заповедта се обнародва в "Държавен вестник". По законовата делегация на чл. 30 ал. 6 от ЗПЗП министърът на земеделието и храните определя с наредба условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на системите, в която връзка е приета Наредба № 105/2006 г. Съгласно чл. 15 ал. 2 от последната в приложимата й редакция, цифровите географски и атрибутивни данни за референтни парцели – физически блокове, слой "Площи, допустими за подпомагане" и екологично насочени площи, се обновяват ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез: 1. дешифриране на актуална ЦОФК, изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; 2. отразяване на резултати и констатации от специализирани теренни проверки на референтни парцели по чл. 33а, ал. 2 от ЗПЗП; 3. отразяване, след анализ и при съществуваща техническа възможност за това, на резултатите от проверките на място по чл. 37, ал. 3 от ЗПЗП, които предоставят допълнителна, различна и непротиворечива информация спрямо съществуващите към момента данни в СИЗП. В процесния случай по отношение на спорните парцели са извършени специализирани теренни проверки, доколкото ЦОФК не е изготвена за този регион.  

Видно от доказателствата по делото, със Заповед № РД 09-1194/15.12.2021 г. министърът на земеделието е одобрил проекти на специализиран слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампания 2021 г., като част от СИЗП, обновен за 2021 г. чрез дешифрация (разчитане) на нова цифрова ортофото карта (ЦОФК) на страната по самолетно и сателитно заснемане от 2021 г. и чрез отразяване на резултатите от теренни проверки, проведени през годината от страна на областните и общински структури на МЗ, с която заповед е указана възможност в срок до 07.01.2021 г. земеделските стопани да подават възражения относно граници и начин на трайно ползване на физическите блокове и непопадането на конкретни заявени за подпомагане земеделски парцели или части от тях в проекта на специализиран слой ПДП за кампания 2021. В т. VII от този акт изрично е разпоредено въз основа на подадените възражения дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ да извършат проверки на физически блокове с оглед коректното определяне на обхвата на специализираните слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“ за кампанията, като проверките следва да включват преглед на коректността на дешифрация (разчитането) на новата ЦОФК по заснемане 2021 г. и правилното нанасяне на резултатите от теренни проверки за актуализация на СИЗП. На 16.12.2021 г. настоящият оспорващ И.К. е подала Възражение вх. № РД-12-05-374 за 10 земеделски парцела, които или части от които са изключени от слоя ПДП. В разпоредителната част на горната заповед ясно е посочено посредством какви способи следва да се извърши проверката по постъпили възражения – преглед на коректността на извършената дешифрация и правилно нанасяне резултатите от теренни проверки. Постъпилото от К. възражение не е уважено, като конкретни писмени доказателства в тази насока липсват (такива не се и изискват от приложимите нормативни актове), но горните факти се установяват от съдържащата се информация в придружаващите документи към заповедта на министъра на земеделието, с която са одобрени окончателните специализирани слоеве „Физически блокове“ и „Площи, допустими за подпомагане“, чиято законосъобразност е предмет на разглеждане в настоящото съдебно производство. Ето защо съдът в настоящия му състав приема, че при издаване на оспорената заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Макар валидна и процесуално законосъобразна, атакуваната административна заповед се преценява от съда като издадена в противоречие  материалния закон и събраните доказателства,  досежно част от процесните парцели и материално законосъобразна по отношение на други от тях, при следните съображения:

Приетата по делото и неоспорена от страните съдебно – техническа експертиза е извършена компетентно, безпристрастно и въз основа на съобразените с нормативната уредба годни източници и доказателства - анализ на данните от извършените специализирани теренни проверки и софтуерни данни за извършената обработка на парцелите, поради което съдът я кредитира изцяло. Видно от експертното заключение на комплексната тройна съдебно - техническа експертиза, същата е извършена въз основа на подробен, подкрепен със съответни скици анализ на ползваната техника за обработка на земята, съставляваща машина - компактен верижен товарач тип „горски мулчер", работеща с прикачени приспособления мулчер или шредер, които извършват почистване на  земеделски и горски площи от нежелана дървесна, храстовидна и тревна растителност. Ползваната машина е с инсталирано устройство "FMB 110" на фирма Teltonika, посредством което се извършва GPS проследяване и предаване на информация за състоянието на машината в реално време пo GPRS връзка към сървър за запис на данните. При извършената от вещите лица проверка в съответния сървър, данните (съхраняващи се до 3 години) са за следните параметри: време на запалване, ниво на горивото, температура на охлаждащата течност, обороти на двигателя, моточасовник, натоварване на двигателя в %, тотално изразходвано гориво, дата и час на работа, скорост на движение и местоположение, като GPS координати. Видно от заключението, въз онова на тези данни в табличен вид е конкретизирано за всеки от заявените парцели дати на обработка с машината, размер на почистените площи и точно местоположение на извършената работа. Въз основа на изнесените от вещите лица данни като експертно становище се установява, че парцели № № 32915-302-1-1 и 32915-322-4-1 в землище на с. И. и 51398-9-10-1 в землище на с. Н. са допустими за подпомагане с целите си заявени площи. Първият от посочените парцели е със заявена площ от 5.38 ха, като по отношение на същия ответният орган е възприел допустима за подпомагане площ от 2.92 ха и недопустима от 2.46 ха, с посочена в Протокола от извършена теренна проверка причина за недопустимост чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл. 10 ал. 2 б. б) и в) – по – голяма височина на тревостоя от допустимия; чл. 8 ал. 2 т. 2 – по – голям от допустимия процент недопустими елементи. Визираният чл. 4 от Наредба № 2 от 26.03.2018 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ съдържа общите изисквания за допустимост на земеделските площи. Съгласно ал. 1 на чл. 4, допустимите за подпомагане земеделски площи съгласно чл. 32, параграф 2 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 г. за установяване на правила за директни плащания за земеделски стопани по схеми за подпомагане в рамките на общата селскостопанска политика и за отмяна на Регламент (ЕО) № 637/2008 на Съвета и Регламент (ЕО) № 73/2009 на Съвета (ОВ L 347, 20.12.2013 г.) (Регламент (ЕС) № 1307/2013), които: 1. се поддържат в състояние, годно за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 5, 6 и 9; 2. се използват за производство, трябва да отговарят на изискванията на чл. 7 – 9. Според другата посочена разпоредба на чл. 10 ал. 2 т. 1 от Наредбата, временно неподходящи за подпомагане са земеделските площи или части от тях, за които в календарната година се установи, че са изоставени – земеделски площи без наличие на земеделска дейност (производство на продукция или поддържане в състояние, годно за производство), които могат да бъдат приведени в състояние, годно за подпомагане чрез стандартни земеделски мероприятия или чрез премахване на камъни, дървесна, храстовидна и друга нежелана растителност, а съобразно т. 2 б. б) и в), височината на тревостоя е над 0,7 м за ливади по чл. 8, ал. 1, т. 2 и временно затревени площи и 0,35 м за постоянно затревени площи, поддържани в състояние, годно за производство съгласно чл. 5, т. 2. Нормата на чл. 8 ал. 2 т. 2 от Наредбата гласи, че допустими за подпомагане са постоянно затревените площи по ал. 1, когато на тях има мозаечно разположени сгради, съоръжения, скали, скални участъци, ерозирали или оголени терени, които заемат не повече от 10 % от общата площ, след изключване на неподходящите за подпомагане площи по чл. 10, ал. 1, т. 4. Съгласно експертното заключение, парцелът е почистен с гореописаната машина в периода 27.07.2021 г. до 29.07.2021 г. в цялата му площ от 5.38 ха, като обработката е в обхвата на целия парцел; площите не са изоставени, нещо повече - премахвана е нежелана растителност, предимно орлова папрат. И доколкото анализът на експертите е извършен въз основа на база подробни и изчерпателни данни, събрани чрез специализираната техника, извършваща обработката, изпращани в реално време и съхранявани в нарочен сървър настоящата съдебна инстанция приема, че следва да кредитира изцяло заключението на вещите лица за обема на допустимата за подпомагане площ от този парцел, възлизаща на 5.38 ха.

Следващият парцел № 32915-322-4-1 в землище на с. И. е заявен за подпомагане с площ от 2.59 ха, като по отношение на същия ответният орган е възприел допустима за подпомагане площ от 0.30 ха и недопустима от 2.29 ха, с посочена в Протокола от извършена теренна проверка причина за недопустимост чл. 4 и чл. 10 ал. 2 т. 1 – площта е неизползвана/пустееща земя; чл. 8 ал. 2 т. 2 – по – голям от допустимия процент недопустими елементи. Съгласно експертното заключение, парцелът е почистен с гореописаната машина в периода 30.07.2021 г. до 31.07.2021 г. в цялата му площ от 2.59 ха. Според вещите лица в тази част на заключението, при теренната проверка са заснети линии посредством GPS, определящи области на допустимост, но предвид данните от обработката с машината „CAТ279D", парцел 32915-322-4-1 е почистван в цялост и отговаря на критериите за допустимост с цялата си площ от 2.59 ха. Досежно допустимостта за подпомагане на този парцел съдът кредитира изцяло заключението на експертите поради посочените по – горе съображения.

Парцел № 51398-9-10-1 в землище на с. Н. е заявен за подпомагане с площ от 5.45 ха, като по отношение на същия ответният орган е възприел допустима за подпомагане площ от 4.24 ха и недопустима от 1.21 ха. Съгласно експертното заключение, базирани на данните за обработката от проверения софтуер, целият парцел е обработен в периода 20-21.08.2021 г.

Изложеното мотивира съда да приеме, че посочените по – горе три парцела са допустими за подпомагане за кампания 2021 г., площите им в цялост са поддържани в изикуемото земеделско състояние и изводите на административния орган при тези установявания на комплексната експертиза се явява несъответни на доказателствата, респ. материално незаконосъобразни. В тази част оспорената заповед следва да бъде отменена, а преписката – върната на административния орган за ново произнасяне.

На следващ място, досежно парцели № № 32915-92-1-1, 32915-320-1-2 и 32915-233-1-1 в землище на с. И. от доказателствата се установява следното:

Парцел № 32915-92-1-1 е със заявена за подпомагане площ от 2.14 ха, като в цялата си площ е приет за недопустим за подпомагане – извън окончателния лой „ПДП“, с посочена в протокола от извършена специализирана теренна проверка причина: по – голямата част от парцела попада в неземеделски по характер физически блокове – гори и захрастени територии, съответно е недопустима за подпомагане и по мярка Натура 2000 от ПРСР – не е постоянно затревена площ. Според експертното заключение този парцел е обработен с процесната техника на 11, 12, 14 и 16.05.2021 г. на площ от 1.54 ха, като границата на парцела навлиза във ФБл 32915-124 - гора. Становището на вещите лица е, че почти цялата площ на парцел 32915-92-1-1 е допустима за подпомагане и отговаряща на критериите за допустимост при паша, като изключение прави ясна ивица в западната част с площ 0.1 xa, навлизаща в гората. В резултат на извършената проверка вещите лица определят като допустима площ от парцела 2.04 ха и като недопустима 0.1 ха.

Парцел № 32915-320-1-2 е със заявена за подпомагане площ от 1.70 ха, приет в оспорената заповед в цялата му площ като недопустим. Извършената от експертите проверка по посочения по – горе метод сочи, че парцелът е обработван на 01.08.2021 г. с описаната техника на площ от 0.14 ха. Съгласно заключението, на база данните от обработката с машината „CAТ279D" и след анализ на снимките от теренната проверка се установява, че не е почиствано цялостно, защото теренът е чист с мозаечно разположение на дървета и храсти с гъстота отговаряща на критериите за допустимост (под 100 бр./ха). Вещите лица приемат, че почти целия парцел е допустим за подпомагане с изключение на 0.11 ха в северния му край с компактно разположени дървета, храсти и папрат. За този парцел експертите заключават, че допустимата за подпомагане площ е 1.59 ха, а недопустимата – 0.11 ха.

Парцел № 32915-233-1-1 е със заявена площ за подпомагане от 7.03 ха, приета от ответника допустима от 6.63 ха и площ извън окончателния специализиран слой, възлизаща на 0.40 ха, от които 0.19 ха попадащи в неподходящ за подпомагане НТП на ФБл. Досежно този парцел вещите лица застъпват становище, че площта от 0.2 ха в западния край на парцела е обработвана. Същата обаче попада в съседния ФБл 92915-234 с НТП „Храсти и залесена територия“, каквито площи не се подпомагат. Останалите 0.20 ха (до 0.40 ха) считат за допустими за подпомагане, след анализ на снимките от теренната проверка и на база обработката с машина „CAТ279D", доколкото има наличие на подраст от растителност на места и над допустимата височина, но са мозаечно разположени и с брой под критерия 100 бр./ха. При това заключение на неоспорената комплексна съдебно – техническа експертиза и с оглед установените от вещите лица данни за недопустимост, респ. допустимост на площи от парцели № № 32915-92-1-1, 32915-320-1-2 и 32915-233-1-1 в землище на с. И. съдът намира, че атакуваната заповед следва да се отмени и в тази й част и преписката се върне на административния орган за ново произнасяне.

По отношение на парцели № № 32915-48-1-1, 32915-323-1-1, 32915-212-3-1 и 32915-219-3-1 в землище на с. И. и съобразно резултатите от извършените теренни проверки ответният административен орган приема, че части от парцелите попадат в неземеделски по характер физически блок, като при първите два това е гора, а при парцели № № 32915-212-3-1 и 32915-219-3-1 е път и съответно са недопустими за подпомагане и по мярка Натура 2000 от ПРСР – не са постоянно затревени площи. Първият от тях с № 32915-48-1-1 е със заявена за подпомагане площ от 6.67 ха, като приетата за допустима площ в слой „ПДП“ е в размер на 6.40 ха, а недопустимата – 0.27 ха. Тази констатация на административния орган е споделена от експертизите по делото, като според извършената проверка на данните в платформата farmtrack.bg за работата на техническото средство обработката е върху малки площи в централната източна част на парцела и по северната граница с приблизителна площ 0.3 ха.

Вторият от описаните парцели № 32915-323-1-1 е с декларирана площ от 2.80 ха, приета от органа за допустима такава от 2.56 ха и недопустима от 0.24 ха. Съгласно експертизата, парцелът попада в два различни физически блока, като проверката в електронната система с данни показва, че за изследвания период от 01.01.2021 г. до 01.10.2021 г. няма извършена обработка с машината „CAТ279D“, поради което се споделят изводите на органа в оспорения акт.

Парцел № 32915-212-3-1 е със заявена площ 0.17 ха, като административният орган е приел за допустима площ в слой „ПДП“ 0.12 ха и недопустима 0.05 ха. Съгласно експертизата, констатациите на ответника са правилни, доколкото след теренната проверка има леко увеличение на допустимата площ спрямо 2020 г. Заради разположението на парцела, стъпващ от север на асфалтов път, две области в горната и долната част на парцела с дървета, както и полски път, пресичащ надлъжно целия парцел, голяма част от него е недопустим за подпомагане. Едновременно с това за изследвания период 01.01.2021г. до 01.10.2021г. няма извършена обработката с машината „CAТ279D".

Последният от посочените парцели с № 32915-219-3-1 е със заявена площ от 0.60 ха, приета от органа за допустима от 0.50 и недопустима от 0.10 ха. Съгласно експертното заключение, по – голямата част от парцела попада в слоя, допустим за подпомагане, като изключените площи представляват полски пътища, а оценката на административния орган е правилна.

При горните доводи настоящият съдебен състав намира, че по отношение на парцели № № 32915-48-1-1, 32915-323-1-1, 32915-212-3-1 и 32915-219-3-1 в землище на с. И. и при съобразяване с експертното заключение обжалваната заповед се явява издадена в съответствие с доказателствата и съответно – материално законосъобразна.

Гореизложеното мотивира съда да приеме, че оспорената Заповед № РД09-150/25.02.2022 г. на Министъра на земеделието, храните и горите е незаконосъобразна и следва да бъде отменена в частта й досежно парцели № № № 32915-302-1-1, 32915-322-4-1, 32915-92-1-1, 32915-320-1-2 и 32915-233-1-1 в землище на с. И. и 51398-9-10-1 в землище на с. Н., като преписката се върне на административния орган за ново произнасяне, при съобразяване с мотивите в настоящия съдебен акт. Актът е законосъобразен - съответен на доказателствата и материалния закон в частта му по отношение на парцели № № 32915-48-1-1, 32915-323-1-1, 32915-212-3-1 и 32915-219-3-1 в землище на с. И. и жалбата срещу тази част от заповедта следва да бъде отхвърлена.

 

При този изход на спора - частична основателност на жалбата, настоящият съдебен състав счита, че претенцията на страните за разноски се явява основателна. Същите следва да се определят съразмерно с уважената, съответно – отхвърлена част от жалбата. Реално извършените от жалбоподателя разноски по делото възлизат общо на 1 920,00 (хиляда деветстотин и двадесет) лева, от които 10,00 (десет) лева заплатена държавна такса, 600,00 (шестстотин) лева платено в брой адвокатско възнаграждение и 1 310,00 (хиляда триста и десет) лева внесен депозит за съдебни експертизи. Извършените от административния орган такива възлизат на 190,00 лева, от които 90,00 (деветдесет) лева заплатен депозит за експертиза и 100,00(сто) лева юрисконсултско възнаграждение, определено на основание чл. 37 от Закона за правната помощ, във вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Ответникът, чрез своя процесуален представител прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, по което съдът дължи произнасяне при съобразяване с  Тълкувателно решение № 1/15.03.2017 г. на ВАС, съгласно чиито мотиви, съдът следва да съобрази принципа на справедливостта и съразмерността. Минималните размери на адвокатските възнаграждения са определени в Наредба № 1 от 9.07.2004 г., съобразно чийто чл. 1, размерът на възнаграждението за оказваната от адвоката правна помощ се определя по свободно договаряне въз основа на писмен договор с клиента, но не може да бъде по-малък от определения в тази наредба минимален размер за съответния вид помощ. Към процесния случай приложима е нормата на чл. 8 ал. 1 т. 7 от наредбата, съгласно която норма в действащата към датата на сключване на договора редакция, за процесуално представителство, защита и съдействие по административни дела без определен материален интерес възнаграждението за дела по Закона за подпомагане на земеделските производители – 500 лв. Според чл. 36 ал. 2 от Закона за адвокатурата, размерът на възнаграждението се определя в договор между адвоката или адвоката от Европейския съюз и клиента, като този размер трябва да бъде справедлив и обоснован и не може да бъде по-нисък от предвидения в наредба на Висшия адвокатски съвет размер за съответния вид работа. За да се произнесе по направеното възражение за прекомерност, респ. искане за редуциране на заплатеното адвокатско възнаграждение, съдът следва да приложи цитираните принципи за справедливост, обоснованост и съразмерност, изхождайки от предмета и естеството на правния спор. Видно от проведеното съдебно производство, реалното процесуално участие на упълномощения адв. Р. и обема на осъществената защита се изразяват в изготвяне на жалбата, активно участие в няколко открити съдебни заседания и ангажиране на писмени и гласни доказателства. При тези съображения и съобразно реалното процесуално участие на ангажираност на адвоката, респ. обема на осъществената защита в процеса, настоящата съдебна инстанция намира, че договореното и заплатено на същия възнаграждение за процесуална защита и съдействие в размер на 600,00 лв. е справедливо, обосновано и съответно на извършената от защитника работа, поради което възражението за прекомерност се преценява като неоснователно.

С оглед изхода на делото и съразмерно с уважената част на жалбата, ответникът следва да бъде осъден да заплати на жалбоподателя сумата от 1 152,00 (хиляда сто петдесет и два) лв. Съобразно отхвърлената част от жалбата оспорващата страна следва да бъде осъдена да заплати на административния орган разноски в размер на 76,00 (седемдесет и шест) лева.

 

Водим от горното, съдът   

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.К.К., с адрес *** срещу Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта й, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. са останали парцели и части от парцели № № 32915-302-1-1, 32915-322-4-1, 32915-92-1-1, 32915-320-1-2 и 32915-233-1-1 в землище на с. И. и 51398-9-10-1 в землище на с. Н..

 

ВРЪЩА преписката на Министъра на земеделието в тази й част за ново произнасяне при спазване на указанията, дадени от съда по тълкуване и прилагане на закона.

 

ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на И.К.К., с адрес *** срещу Заповед № РД 09-150 от 25.02.2022 г. на Министъра на земеделието в частта й, в която извън одобрения окончателен специализиран слой "Площи, допустими за подпомагане" за кампания 2021 г. са останали парцели и части от парцели № № 32915-48-1-1, 32915-323-1-1, 32915-212-3-1 и 32915-219-3-1 в землище на с. И.

 

ОСЪЖДА Министерство на земеделието да заплати на И.К.К., ЕГН **********, с адрес *** разноски по делото в размер на 1 152,00 (хиляда сто петдесет и два) лева.

 

ОСЪЖДА И.К.К., ЕГН **********, с адрес *** да заплати на Министерство на земеделието разноски по делото в размер на 76,00 (седемдесет и шест) лева.

 

Решението може да се обжалва с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

       

 

Административен съдия: