Решение по дело №936/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1007
Дата: 8 юли 2021 г. (в сила от 14 април 2022 г.)
Съдия: Златина Иванова Бъчварова Кънчева
Дело: 20217040700936
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 22 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№1007

 

   Бургас, 08/07/2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД БУРГАС, осми състав, в открито заседание на тридесети юни, две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                   Съдия  Златина Бъчварова

                                                                       

Секретар В. С.

като разгледа административно дело  номер 936  по описа за 2021 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.27, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове/ЗУСЕСИФ/, вр.  чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по жалба на ЕТ„Кристал - Северин - С.Д.“,  ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Равда, ж.к. „Зорница“, кв.25, №36, представлявано от С.Д.Д., против заповед № З-ЦУ-636/26.03.2021 г. на изпълнителния директор на Националната агенция по приходите /НАП/, с която, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./, е отказано да се предостави безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 -2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия /МСП/, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-5490.

Жалбоподателят, редовно уведомен, не се представлява. В жалбата твърди, че отказът на  изпълнителния директор на НАП е незаконосъобразен.  Счита, че отговаря на изискванията за предоставяне на безвъзмездната финансова помощ. Излага подробни съображения. Иска да се отмени заповедта. Ангажира доказателства. Претендира разноски.

Ответникът - изпълнителния директор на НАП, редовно уведомен, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата. Счита същата за неоснователна. Представя административната преписка по издаване на оспорения административен акт. Не ангажира допълнителни доказателства. Претендира юрисконсултско възнаграждение.

Административен съд Бургас, като взе предвид изложените доводи, съобрази доказателствата и закона, намира следното:

Жалбата е подадена в срока по чл.149, ал.1 АПК, от лице, което има правен интерес от оспорването, съдържа необходимите форма и реквизити, поради което е допустима.

Разгледана по същество е основателна, при следните съображения:

С решение №947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./ е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“/ОПИК/ в размер на 156 000 000.00 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициер - Национална агенция по приходите/НАП/, с цел да се осигурят средства по обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Националната агенция по приходите/НАП/; одобрени са критерии и ред, по които НАП да предоставя на микро, малки и средни предприятия, посочената помощ, приложение към решението/ л.83 и 84 от делото/ и е определена НАП като администратор на помощта/л.82 от делото/.

На 19.01.2021 г. във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFОР002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотенен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП и одобрен от ръководителя на управляващия орган/УО/ на ОПИК на 15.01.2021 г. оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и НАП, е сключен административен договор №7 за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020; процедура чрез директно предоставяне BG16RFОР002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП“. Според последния ръководителят на управляващия орган предоставя на НАП безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 156 000 000.00 лева, представляваща 100% от общите допустими разходи по проекта/л.98 -102 от делото/.

На 14.01.2021 г. жалбоподателят ЕТ „Кристал-Северин-С.Д.“, ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№  BG16RFOP002-2.095-5490 по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 - 2020, в Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване/л.19-28 от делото/.

Към последния са приложени и подадени чрез ИСУН 2020 и следните документи, посочени в т.24 от Условия за кандидатстване и изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по оперативната програма/Условията за кандидатстване, л.115, гръб от делото/,  а именно:  декларация, че кандидатът е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение/л.29-32 от делото/ и декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средните предприятия/ЗМСП/л.33 - 34 от делото/.

При извършена проверка за допустимост на подаденото от едноличния търговец заявление, рег. BG16RFOP002-2.095-5490 от 14.01.2021 г. за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа №BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки/Условията/ е установено несъответствие между декларираните данни в заявлението и данните налични в НСИ по отношение на основната и допълнителна дейност, посочена от жалбоподателя. Съгласно т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2-095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия /МСП/ засегнати от временните противоепидемични мерки“/Условията/ е необходимо кандидатите да развиват основна и допълнителна икономическа дейност, съгласно данни за 2019 г. в един от посочените в приложение №3 към Условията кодове/сектори, съобразно Класификация на икономическите дейности/КИД-2008/. Като кодът на икономическата дейност, извършвана в обектите, преустановили/ограничили дейност, също следва да попада в един от кодовете/сектори, съгласно КИД-2008. Посочено е, че кодът на основната или допълнителна икономическа дейност на предприятието следва да се посочи в т.1 „Данни на кандидата“ от формуляра за кандидатстване, в поле „Код на основна/допълнителна икономическа дейност на кандидата“ като същият подлежи на служебна проверка за правилното му определяне въз основа на данни за 2019 г. от НСИ. Проверката е констатирала, че съгласно данните от НСИ, кодът на осъществяваната от жалбоподателя основна или допълнителна икономическа дейност  през 2019 г. не е сред посочените в приложение 3 към условията и в изпълнение на подточка 2, т.11, 2 от „Критерии за недопустимост на кандидатите“ заявлението следва да се отхвърли. Предоставен е срок на жалбоподателя да удостовери, че осъществяваната от него основна или допълнителна икономическа дейност, по данни от 2019 г. е с код/сектор, съгласно КИД - 2008 от приложение 3 на Условията.

В тази връзка едноличният търговец е посочил, че извършва няколко дейности, една от които е заведение за бързо хранене в гр.Банско- Българска кухня „Баба Вуна“. При изготвяне на счетоводните документи за 2019 г. тази дейност не е била отделена от приходите на другите две дейност и вписана в НСИ като такава в отчета за 2019 г., а за 2020 г. този пропуск е отстранен/л.36 от делото/. Към отговора си е представил удостоверение за регистрация на обект за обществено хранене №6664 от 19.02.2016 г., ОДБХ Благоевград/л.46 от делото/; удостоверение №00008 от 27.02.2017 г. за категория на обекта/л.47 от делото/; свидетелство за регистрация на фискално устройство от 23.10.2020 г. в обекта/л.48 от делото/; удостоверение от НСИ за КИД/л.49 от делото/.

На 26.03.2021 г. изпълнителният директор на НАП е издал заповед №З-ЦУ-636, с която на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците, е отказал на ЕТ „Кристал-Северин-С.Д.“, ЕИК/Булстат ********* да предостави безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 -2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия /МСП/ засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление рег. № BG16RFOP002-2.095-5490/л.70 и 71 от делото/.

Като мотив за отказа се сочи, несъответствието между декларираните в заявлението за кандидатстване кодове на основна и допълнителна дейност, съгласно КИД-2008/приложение №3 към Условията/-55.1 „Хотели и подобни места за настаняване“-основна дейност и 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“-допълнителна дейност и кодовете на осъществяваната през 2019 г., според данни на НСИ, 47.29 „Търговия на дребно с други хранителни стоки“-основна дейност и 55.10 „Хотели и подобни места за настаняване“-допълнителна дейност, при положение, че лицето е кандидатствало по т.1, раздел 9 от Условията за помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена дейност, извършвана в рамките на дейност с код по КИД-2008, 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо хранене“. Прието е, че след като кодът на осъществяваните от ЕТ „Кристал-Северин-С.Д.“ през 2019 г. основна и допълнителна икономически дейности, според данните на НСИ, не са сред посочените в т.4, раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията, в изпълнение на подточка 2, раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ заявлението следва да се отхвърли.

Това решение е предмет на разглеждане в настоящото производство.

При тези факти се налагат следните правни изводи:

На първо място, заповедта е издадена от компетентен орган-изпълнителния директор на НАП.

На второ място, отказът е издаден в предвидената от закона писмена форма.

На трето място обаче, при издаването му са допуснати нарушения на административнопроизводствените правила и материалния закон, при следните съображения:

Няма спор, че с решение №947 от 18.12.2020 г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./ е дадено съгласие Министерство на икономиката със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер на 156 000 000.00 лева да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициер- Национална агенция по приходите/НАП/, с цел да се осигурят средства по обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, обявена и администрирана от Национална агенция по приходите/НАП/; одобрени са критерии и ред, по които НАП да предоставя на микро, малки и средни предприятия, посочената помощ, приложение към решението/ л.83 и 84 от делото/ и е определена НАП за администратор на помощта по мярката/л.82 от делото/.

Не се спори, че на 19.01.2021 г. във връзка с постъпило проектно предложение ИСУН № BG16RFОР002-2.094-0006 с наименование „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП и одобрен от ръководителя на управляващия орган/УО/ на ОПИК на 15.01.2021 г. оценителен доклад, между Министерство на икономиката, в чиято структура е Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“, определена за Управляващ орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 и НАП, е сключен административен договор №7 за директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020; процедура чрез директно предоставяне BG16RFОР002-2.094 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане от НАП. Според последния ръководителят на управляващият орган предоставя на НАП безвъзмездна финансова помощ в максимален размер до 156 000 000.00 лева, представляваща 100% от общите допустими разходи по проекта/л.98 -102 от делото/.

Не се спори, че на 14.01.2021 г. жалбоподателят ЕТ „Кристал-Северин-С.Д.“, ЕИК/Булстат *********, е подал проектно предложение, рег.№  BG16RFOP002-2.095-5490 по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“, по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, в Информационна система за управление и наблюдение на средствата от Европейския съюз/ЕС/ в България/ИСУН/ 2020, като е попълнил формуляр за кандидатстване и е приложил към него изискуемите, според Условията, документи/л.20-28 от делото/.

Не се спори, че при проверка за допустимост на подаденото от едноличния търговец заявление, рег. BG16RFOP002-2.095-5490 от 14.01.2021 г. за съответствие с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПИК 2014-2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа №BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки/Условията/ е установено противоречие между декларираните данни в заявлението и данните налични в НСИ по отношение на основната и допълнителна дейност, посочена от жалбоподателя.

Спорът се свежда до това, дали след като жалбоподателят е представил допълнителни документи, с които е установил, че през 2019 г. реално е извършвал допълнителна дейност с код 56.10 по КИД-2008 „Дейности на ресторанти и заведения за бързо обслужване“, за която е кандидатствал за помощ в размер на 20% от оборота за преустановена дейност, правилно административният орган му отказал финансиране по програмата.

Според правилото на чл. 26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020 г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019 г. до 29 февруари 2020 г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността. За предприятия, които след 1 януари 2020 г. са започнали/възобновили дейност, която е преустановена в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването, безвъзмездните средства са в размер на процент от оборота им без ДДС за предходния месец на месеца, през който е преустановена дейността. Средствата по предходното изречение се предоставят за всеки от месеците до отпадане на съответното основание за преустановяване на дейността, като за непълен месец безвъзмездните средства се предоставят пропорционално на дните от месеца.

Във формуляра за кандидатстване жалбоподателят е посочил като своя основна икономическа дейност 55.1 „Хотели и подобни места за настаняване“ и допълнителна икономическа дейност 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“. А НСИ е определил на ЕТ „Кристал - Северин-С.Д.“, ЕИК/Булстат *********, за отчетната 2019 г. основна икономическа дейност „Търговия на дребно с други хранителни стоки“ с код 47.29 по КИД-2008 с относителен дял 52.00% от общите нетни приходи от продажби и допълнителна икономическа дейност „Хотели и подобни места за настаняване“ с код 55.10 по КИД-2008 с относителен дял 48.00% от общите нетни приходи от продажби. За 2020 г. НСИ е определило на жалбоподателя като основна икономическа дейност „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ с код 56.10 по КИД-2008 с относителен дял 47.4% от общите нетни приходи от продажби и допълнителни икономически дейности- „Хотели и подобни места за настаняване“ с код 55.10 по КИД-2008 с относителен дял 37.7% от общите нетни приходи от продажби и „Търговия на дребно с други хранителни стоки“ с код 47.29 по КИД-2008 с относителен дял 14.9% от общите нетни приходи от продажби/виж. удостоверение от НСИ, л.49 от делото/. Затова и административният орган е приел, тъй като основната и допълнителната икономическа дейност на едноличния търговец не са сред посочените т.4 от раздел 11.1 „Критерии за допустимост на кандидатите“ от Условията, в изпълнение на подточка 2 от раздел 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ заявлението следва да се отхвърли.

В изпълнение указанията на административния орган ЕТ е представил доказателства и е дал обяснение за констатираното несъответствие, които очевидно не са взети предвид при издаване на оспорената заповед.

По правилата на разпределение на доказателствената тежест, жалбоподателят е ангажирал доказателства, които опровергават констатациите на административния орган.

От заключението на допуснатата съдебно-счетоводна експертиза, прието без възражение, се установява че, оборотът през 2019 г. в размер на 224 117.53 лева от дейност на ресторанти и заведения за бързо хранене е реализиран  през зимния период от заведения за бързо хранене в гр.Банско, а през летния сезон от заведение в с. Равда. Вещото лице сочи, че действително оборотът от дейността на заведението за бързо хранене не е отделен от оборота на магазина за хранителни стоки и предоставените услуги в хотела, но това не означава, че такъв не е реализиран.

След анализ на всички представени от ЕТ документи-оборотни ведомости за 2019 г.; касови бонове и удостоверения за категоризация и регистрация на обект за бързо хранене, експертът е установил, че кандидатът е реализирал оборот през 2019 г. по сметки от група 70/Приходи от продажби/ в общ размер на 775 191.68 лева от дейност хотелиерство, ресторантьорство и търговия с хранителни продукти, като по отделни видове дейности, реализираните приходи са в размер, както следва:приходи от продажба на стоки в магазин - 286 091.08 лева; приходи от продажба на ресторантска дейност - 224 117.53 лева и приходи от хотелски услуги - 264 983.07 лева. Вещото лице е посочило, че при така отчетените приходи, основната икономическа дейност на търговеца е „Търговия на дребно с други хранителни стоки“ с код 47.29 по КИД-2008 с относителен дял на приходите 37% и допълнителни икономически дейности- „Хотели и подобни места за настаняване“ с код 55.10 по КИД-2008 с относителен дял на приходите - 34% и „Дейности на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ с код 56.10 по КИД-2008 с относителен дял на приходите-29%.

Вярно е, че между посочените в заявлението данни за основна и допълнителна икономически дейности и тези, определени от НСИ е налице несъответствие, но данните по делото сочат, че жалбоподателят реално е осъществявал през 2019 г. допълнителна икономическа дейност с допустим, съобразно Условията код 56.10 по КИД-2008.

Административният орган е следвало да изиска от жалбоподателя индивидуален сметкоплан, каквато възможност е предвидена в т.11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, подточка 4, раздел „Важно“ от Условията, с включени в него обособени счетоводни сметки/подсметки/, от където да се види разграничението на разходите по допустимите и недопустими сектори. Ето защо, заповедта е издадена без да бъдат изяснени всички относими и необходими обстоятелства за отпускане на безвъзмездната финансова помощ на заявителя.

При това положение, съдът намира, че за жалбоподателя са налице предпоставките за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 -2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия /МСП/ засегнати от временните противоепидемични мерки“, по подаденото от него заявление, рег. № BG16RFOP002-2.095-5490.

По изложените съображения жалбата е основателна.

Заповедта е незаконосъобразна и следва да се отмени, тъй като е издадена при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и неговата цел, а преписката да се изпрати на административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда, дадени в мотивите на настоящото решение.

При този резултат и предвид направеното искане, в полза на  жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски общо в размер на 583.00/петстотин осемдесет и три/ лева, представляващи 183.00/сто осемдесет и три/ лева дължима и заплатена за производството държавна такса и 400.00/четиристотин/ лева възнаграждение за вещо лице.

Мотивиран така и на основание чл.172, ал.2 АПК Административен съд Бургас, осми състав,

 

                                    

Р  Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ заповед № З-ЦУ-636/26.03.2021 г. на изпълнителния директор на НАП, с която на ЕТ„Кристал - Северин - С.Д.“,  ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Равда, ж.к. „Зорница“, кв.25, №36, представлявано от С.Д.Д., на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13.03.2020 г., и за преодоляване на последиците/обн.ДВ, бр.28/2020 г./,  е отказано да се предостави безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 -2020, по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2-095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за малки и средни предприятия /МСП/ засегнати от временните противоепидемични мерки“, по заявление, рег. № BG16RFOP002-2.095-5490.

ИЗПРАЩА преписката на изпълнителния директор на НАП за ново произнасяне по заявление, рег. № BG16RFOP002-2.095-5490, подадено от ЕТ„Кристал - Северин - С.Д.“,  ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Равда, ж.к. „Зорница“, кв.25, №36, представлявано от С.Д.Д., в 7-дневен срок от влизане в сила на настоящото решение.

ОСЪЖДА Националната агенция по приходите/НАП/ да заплати на ЕТ„Кристал - Северин -С.Д.“,  ЕИК/Булстат *********, със седалище и адрес на управление: с.Равда, ж.к. „Зорница“, кв.25, №36, представлявано от С.Д.Д., разноски в размер на 583.00/петстотин осемдесет и три/ лева.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщението за изготвянето му, пред Върховен административен съд на Република България.                                                              

               

                                                        СЪДИЯ :