Решение по дело №51/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 78
Дата: 16 април 2021 г. (в сила от 16 април 2021 г.)
Съдия: Николета Антонова Карамфилова
Дело: 20217110700051
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 февруари 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е   № 78

гр.Кюстендил, 16.04.2021г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

             Кюстендилският административен съд, в открито съдебно заседание на четиринадесети април  две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

                                         ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА - СТОИЛОВА

                                                              НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА

 

секретар Ирена Симеонова и с участието на прокурор Йордан Георгиев от ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова КАНД №51/2021г., за да се произнесе взе предвид:

 

             Производството е по реда на чл.63 от ЗАНН във вр.с чл.208 и сл. от АПК.

             „Б.2.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** обжалва решение №260123/17.12.2020г. на ДРС, постановено по АНД №848/2020г. Развиват се съображения за незаконосъобразност на съдебния акт, представляващи касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Иска се отмяна на решението и отмяна на НП. Не се претендират разноски.

            Ответникът не изразява становище по жалбата.

            Заключението на прокурора от ОП Кюстендил е за неоснователност на касационната жалба.

               Предмет на касационно оспорване е решение №260123/17.12.2020г. на ДРС, постановено по АНД №848/2020г. С него е изменено НП №КГ-2322/30.04.2020г. на председателя на ДАМТН. „Б.2.“ ЕООД *** е санкционирано, на основание чл.34, ал.2 и ал.7 от ЗЧАВ, с административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 30 000 лв. за нарушение на чл.8, ал.2 от ЗЧАВ във вр.с чл.6, т.2 и Приложение №2 от Наредба за изискванията за качество на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол и са възложени на дружеството разходите за вземане и изпитване на пробата в размер на 380 лв.

Прието е от фактическа страна, че дружеството в качеството на краен разпространител на течно гориво на 12.09.2019г., на бензиностанция в с.Джерман, Главен път Е79 разпространява гориво за дизелови двигатели, което не съответства на изискванията за качество по чл.6, т.2, Приложение №2 от Наредба за изискванията за качество на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол по показатели „съдържание на сяра“, пламна температура“ и „дестилационни характеристики“. За констатирано нарушение по чл.8, ал.2 от ЗЧАВ е съставен АУАН №А-018/04.11.2019г., а въз основа на него е издадено оспореното НП.

             Въззивният съд е формирал извод за доказаност на административното нарушение от обективна и субективна страна, но неправилно определяне размера на санкцията. Изменил е НП, като е намалил размера на имуществената санкция от 30 000 лв. на 10 000 лв.          

             Касационната жалба е допустима – подадена е от процесуално легитимен субект на касационно оспорване, срещу съдебен акт, подлежащ на обжалване по реда на чл.208 от АПК, в преклузивния срок по чл.211, ал.1 от АПК.

             В пределите на служебната проверка по чл.218, ал.2 от АПК не се установяват основания за нищожност и недопустимост на оспореното решение на ДРС.

                Нарушителят е привлечен към административнонаказателна отговорност по чл.34, ал.2 от ЗЧАВ – санкционна норма, предвиждаща административно наказание за  крайния разпространител на течни горива, които не съответстват на някое от изискванията за качество, определени в наредбата по чл.8, ал.1 от ЗЧАВ -  Наредба за изискванията за качество на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол. Размерът на имуществената санкция е определен при условията на чл.34, ал.7 от ЗЧАВ, която предвижда нарастване на размера на санкцията пропорционално спрямо минималния размер в зависимост от броя на установените несъответствия с изискванията за качество, определени в наредбата.

     При анализът на визираните разпоредби и съдържанието на НП,  КАС счита, че постановлението не е мотивирано относно размера на наложената имуществена санкция. С оглед даденото описание на фактическата обстановка, досежно извършеното административно нарушение и установени несъответствия на разпространяваното течно гориво по три показателя - „съдържание на сяра“, пламна температура“ и „дестилационни характеристики“, касационната инстанция приема, че АНО не следва да сочи единствено крайния размер на санкцията, а да изложи мотиви както за определения от него размер на санкцията по чл.34, ал.2 от ЗЧАВ, така и за начина на определяне на пропорцията и нейния размер по чл.34, ал.7 от ЗЧАВ. Невъзможността да се установи конкретно и безпротиворечиво волята на АНО относно начина на определяне на имуществената санкция при хипотезата на чл.34, ал.7 от ЗЧАВ представлява съществено нарушение, допуснато в административнонаказателното производство, което представлява самостоятелно и достатъчно основание за отмяна на издаденото наказателно постановление. Нарушава се правото на защита на субекта, тъй като същия не може да наведе основания за незаконосъобразност, свързани с определяне на наказанието за вмененото му нарушение.

     Във връзка с формирания извод за незаконосъобразност на НП от касационната инстанция, постановеното решение от въззивният съд се явява неправилно и ще бъде отменено. Вместо него ще се постанови ново, с което НП ще бъде отменено.

                Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 и чл.222, ал.1 от АПК, Административният съд

 

Р   Е   Ш   И:

         

              ОТМЕНЯ решение №260123/17.12.2020г. на Дупнишкия районен съд, постановено по АНД №848/2020г. и вместо него постановява:

ОТМЕНЯ  НП №КГ-2322/30.04.2020г. на председателя на ДАМТН, с което на „Б.2.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** е санкционирано, на основание чл.34, ал.2 и ал.7 от ЗЧАВ с административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 30 000 лв. за нарушение на чл.8, ал.2 от ЗЧАВ във вр.с чл.6, т.2 и Приложение №2 от Наредба за изискванията за качество на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол и са възложени на дружеството разходите за вземане и изпитване на пробата в размер на 380 лв.

              Решението е окончателно.

                                                 

                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:   

                                                 

                                                    ЧЛЕНОВЕ:

Особено мнение на съдия Демиревски:

         Разпоредбата на чл. 34 ал. 2 от Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/ предвижда, че който разпространява горива, включително като краен разпространител, които не съответстват на някое от изискванията за качество, определени в Наредбата за изискванията за качеството на течните горива, условията, реда и начина за техния контрол /НИКТГУРНТК/, ако деянието не съставлява престъпление, независимо от наличието или липсата на Декларация за съответствие, се наказва с наказание „имуществена санкция“ в размер от 10 000 до 100 000 лв., а разпоредбата на ал. 7 на посочения чл. 34 сочи, че размерът на наложената имуществена санкция нараства пропорционално спрямо минималния й размер в зависимост от броя на установените несъответствия с изискванията за качество.

         При индивидуализацията на наказанието АНО не е посочил основанията си, за да го наложи в точно този размер, предвиден от разпоредбата на чл. 34 ал. 2 от ЗЧАВ, а  именно 30 000 лева, като се е ограничил да посочи само разпоредбата на чл. 34 ал. 7 от ЗЧАВ. В Приложение № 2 от НИКТГУРНТК обаче е посочено, че горивата за дизелови двигатели трябва да отговарят на 20 изисквания за качество, поради което наложената санкция не може пропорционално да расте за всяко несъответствие с 10 000 лв., тъй като ако са констатирани например 15 несъответствия би трябвало да се наложи санкция в размер на 150 000 лева, което е невъзможно, тъй като максималният размер на имуществената санкция е 100 000 лева. В този смисъл, районният съд като е установил безспорно нарушение на състава по чл. 34 ал. 2 от ЗЧАВ – три несъответствия на изискванията за качество на течното гориво, а именно в показателите за „съдържание на сяра“, „пламна температура“ и „дестилационни характеристики“ е изменил НП, като е намалил размера на наложената санкция от 30 000 на 10 000 лева. Съдът е съобразил обществената опасност на деянието, което не е от тези по чл. 93 т. 9 от НК – „маловажен случай“ В случая от една страна нарушението е формално, на просто извършване, като е неотносимо преценката му налице ли са вреди. Конкретното деяние не съставлява по – ниска степен на обществената опасност, като се явява типично за този вид деяния. Въвеждането на толкова висок минимум на имуществената санкция, предвидена в чл. 34 ал. 2 от ЗЧАВ, сочи волята на законодателя да въведе засилена закрила на обществените отношения, свързани с контрола и опазването на чистотата на атмосферния въздух, тъй като неизпълнението на въведените задължения застрашава с по - голям интензитет здравето и живота на хората. В случая не е нарушено правото на защита на субекта, тъй като същия не може да наведе основания за незаконосъобразност, свързани с определяне на размера на наказанието за вмененото му нарушение, поради простата причина, че същото е доказано и е намалено от районния съд до възможния предвиден в закона минимум.

         С оглед на горното считам оспореното решение на РС - Дупница за правилно и законосъобразно.

       

                                                                       ПОДПИС /ом/: