Решение по дело №258/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 170
Дата: 7 октомври 2022 г.
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20227280700258
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 септември 2022 г.

Съдържание на акта

                                           Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 170/7.10.2022 г.                                                          гр. Ямбол  

                                                                               

                                                В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

Ямболският АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД   втори административен     състав

На  тридесети   септември                                                        2022  година

В открито съдебно заседание в следния състав:

 

                                                   ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

Секретар  Ст. Гюмлиева

Прокурор

като разгледа докладваното от съдия В. Драганов

Административно дело № 258 по описа на 2022 година.

         За да се произнесе, взе предвид следното:         

             Производството по делото е по реда на чл. 27а, ал. 5, вр. с ал. 1 от Закона за закрила на детето, във връзка с чл. 145 и следващите от АПК.

          Образувано е по жалба  на Д.И.И. ЕГН ********** с адрес *** против заповед № ЗД/Д-Я-061/16.08.2022г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол, с която е настанено временно детето Г.П.А., ЕГН **********  в семейството на С.Н.Г., ЕГН **********, и Г.П.А., ЕГН ********** - баба и дядо по бащина линия на детето в ***, ул. ***, до произнасяне на съда с решение по чл. 28 от Закона за закрила на детето.

          Жалбоподателката  с жалбата си, както и в съдебно заседание лично и чрез пълномощника адв. Х. заявява становище за незаконосъобразност на оспорваната заповед, като немотивирана и постановена при съществено нарушение на процесуалните правила визирани в Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето, в противоречие с материалния закон и в несъответствие с целта и основни принципи на Закона за закрила на детето. Прави се искане за отмяна на заповедта с присъждане на направените в производството разноски. Допълнителни доводи в подкрепа на искането си процесуалния представител прави в писмени бележки с вх. № 2368/03.10.2022г.

         Ответникът по делото Директор на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол  изпраща процесуален представител юрисконсулт В. А., който изразява становище за допустимост, но неоснователност на жалбата, като  моли същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

      Заинтересованата страна П.Г.А. – баща на  непълнолетния Г.П.А., своевременно и редовно призован, не се явява, не изпраща процесуален  представител и не взема становище по жалбата.

      Заинтересованите страни С.Н.Г. и Г.П.А., своевременно и редовно призовани, се явяват лично, като и двамата изразяват становище за неоснователност на жалбата.

      Детето Г.  П.  А., при проведеното изслушване по чл. 15, ал. 1 от Закона за закрила на детето /ЗЗД/ в присъствието на социалния работник Г.Н.  дава подробни разяснения за случаите, дали основание за издаване на обжалваната заповед, като изразява категорично желанието си, да остане в семейството на баба си и дядо си, където е настанен.

     След цялостна преценка на събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и на становищата на страните, ЯАС приема за установена следната  фактическа обстановка:

      Производството по издаване на обжалваната заповед е започнало след получен в Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол/ДСП/ сигнал  с вх.№ СГ/Д-Я/321/08.08.2022г.  от РУ- Ямбол за детето Г.П.А., което било обект на насилие в семейството от страна на Д.И.И./майка на детето/ и Д. С.С. /партньор на майката на детето/, като последния случай е от 01.07.2022г. В сигнала се сочи, че по разпореждане  с изх.№ 2635/2022г. на Районна прокуратура –Ямбол,  в РУ-Ямбол се извършва проверка по подадена жалба от Ж.Г.А. –леля на детето.

     Във връзка с така постъпилия сигнал на 10.08.2022г. е проведена среща на мултидисциплинарния екип на КМ, по време на която  са изслушани жалбоподателката Д.И.И., детето Г.П.А. и баба му С.Н.Г.. Видно от изготвения протокол от срещата с рег.№ СГ/Д-Я/321-003/10.08.2022г. детето е разказало за случаи на упражнено спрямо него физическо и психическо насилие от страна на майка му и партньора й, като заявява, че не желае да се връща при тях. Мултидисциплинарния екип е  взел решение детето Г.П.А., да бъде настанено в семейството на роднини и/или близки при С.Г. и Г.А./баба и дядо на детето по бащина линия/. Такова е и желанието на детето, видно от собственоръчно изготвеното от него заявление  с рег. № СГ/Д-Я/321-004/10.08.2022г.

    Изготвен  е и социален доклад с дата 12.09.2022 г. от социалния работник в отдел ”Закрила на детето”, съгласуван от  юрисконсулт. Правното основание за изготвяне на доклада е предприемане на мярка за закрила на основание чл. 33, ал. 1 и ал.2 от Правилника за прилагане на Закона за закрила на детето  и чл. 27, ал. 1, във вр. с чл. 25, ал. 1, т. 2, чл. 4, ал. 1, т. 2 и чл. 5, ал.1 от Закона за закрила на детето спрямо Г.П.А., роден на *** г. - „настаняване в семейство на близки”. В доклада е отразено, че родителите на Г. са живеели на семейни начала, но след неговото раждане през 2016г. са се разделили. С решение № 381/14.07.2016 г. по гр. дело №1221/2016 г. на Районен съд - гр. Ямбол, в сила от 12.07.2016 г. е утвърдено постигнатото споразумение по чл.127 от Семейния кодекс между страните Д.И.И. и П.Г.А. по смисъла на което упражняването на родителските права по отношение на малолетните деца Г.П.А. и И. П.А. се предоставя на майката Д.И.И., при която се определя местоживеенето на децата на адрес: ***. На бащата П.Г.А. се определя режим на лични контакти с децата. В последствие Д.  И. заживява на семейни начала с Д. С.С., като двамата продължават да се грижат за децата Г. и И.. От съвместното им съжителство имат дете С.Д.С., което също отглеждат в семейна среда. В доклада се сочи също, че при извършеното социално проучване е установено, че Д.И. не изпълнява отговорно родителските си права и задължения спрямо своето дете Г.. Тя отглежда детето по начин, по който за детето съществува опасност от увреждане на неговото нормално физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие. В търсене на алтернатива са открити роднини на детето живеещи на територията обслужвана от ДСП - Ямбол, които дават съгласие за настаняване на детето в тяхното семейство.

     На същата дата 12.09.2022 г. е  изготвен и социален доклад, в който е изразено положително становище,  относно възможностите на С.Н.Г. и Г.П.А.  да поемат отговорността за отглеждането и възпитанието на детето Г.П.А.. Посочено е, че те живеят  в ***, ул. ***,  в собствена двуетажна къща, с добри хигиенно-битови условия, като между тях и детето се наблюдава емоционална близост и привързаност. Социалният работник е направил извод, че предоставят сигурна и безопасна семейна среда, като имат ресурс и възможности да полагат добри и качествени грижи за детето.

    По делото са представени и декларации от С.Н.Г. и Г.П.А.  по чл. 24, ал.3 от ППЗЗД, с които те дават съгласие детето да бъде настанено в семейството им.

    На 16.08.2022г. директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол издал оспорената заповед № ЗД/Д-Я-061/16.08.2022г., с която на осн. 27, ал.1 във връзка с чл. 25, ал. 1, т. 3 и т.4, чл.5, ал. 1 и чл.4, ал. 1, т.2 от Закона за закрила на детето е настанил временно детето Г.П.А., ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес:*** и настоящо местонахождение: ***, ул. *** и родители: Д.И.И., ЕГН **********,*** и настоящ адрес:*** - майка и П.Г.А., ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес: *** - баща, в семейство на близки при С.Н.Г., ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес: *** и Г.П.А., ЕГН **********, с постоянен и настоящ адрес: ***.

         В заповедта е посочено, че настаняването е за срок до произнасяне на съда с решение по чл.28 от Закона за закрила на детето, като  на основание чл.20, ал.4, т.З от ППЗЗД е определена възможност за ползване на социална услуга - “3аместваща приемна грижа.

       Препис от заповедта е получен от оспорващата Д.И. с известие за доставяне  на 08.09.2022г., а жалбата  е подадена директно до ЯАС с рег.№ 2292 от 21.09.2022г.

        По делото е представена и приета  цялата  адм. преписка, като в писмо с вх. № 2311/26.09.2022г.  адм. орган сочи, че е налице процедура по чл. 28 от ЗЗДет. - по искане на ДСП - Ямбол е образувано гр. дело № 2475/2022г. по описа на Районен съд - Ямбол. По искане на оспорващата по делото в качеството на свидетел е разпитана майка й и съответно баба на детето М. И.И..

      С оглед така установената фактическа обстановка, съдът прави следните правни изводи:

      Жалбата е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна и против акт, подлежащ на съдебен контрол. Съгласно чл.27а, ал.1  от ЗЗДет. заповедта на директора на дирекция "Социално подпомагане" по чл. 27, ал. 1, включително в случаите на спешно настаняване извън семейството, подлежи на предварително изпълнение по силата на закона, но може да се обжалва от родителите на детето в 14-дневен срок от съобщаването. С оглед посоченото жалбата е допустима.                

      Разгледана по същество жалбата се преценя като неоснователна по следните съображения:

      В съответствие с разпоредбата на чл. 168 от АПК, вр. чл. 142 от АПК, съдът проверява законосъобразността на оспорения административен акт към момента на издаването му на всички основания по чл. 146 от АПК, без да се ограничава само с тези, посочени от оспорващия, като установяването на нови факти от значение за делото след издаването на акта се преценява към момента на приключване на устните състезания.             

       Съгласно чл. 26, ал.1 от ЗЗДет. настаняването на дете в семейство на роднини или близки, в приемно семейство или в социална или интегрирана здравно-социална услуга за резидентна грижа се извършва от съда. До произнасяне на съда дирекция "Социално подпомагане" по настоящия адрес на детето извършва временно настаняване по административен ред. Именно такава е оспорената в настоящото производство заповед № ЗД/Д-Я-061/16.08.2022г. Същата е издадена от директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол и предвид настоящия адрес на детето Г.А. се налага извода за материална и териториална компетентност на издателя на акта.

    Оспорената заповед е издадена в предписаната от закона форма и съдържа реквизитите предвидени в чл.15, ал.2 от АПК, включително и посочване на фактическите и правни основания за издаването й. Обратно на твърдяното в жалбата, заповедта е в достатъчно степен мотивирана, като в същата  относно установените обстоятелства за положението на детето Г.П.А. е налице и препращане към изготвения социален доклад. Този подход на адм. орган е допустим с оглед трайната съдебна практика, съгласно която мотивите на адм. акт могат да се съдържат и в друг акт, който е част от адм. преписка и към който органа препраща.

    Неоснователен е и другия довод за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила в хода на административното производство, изразяващо се в липса на оценка на риска за детето по смисъла на § 1, т. 11,б. "в" от ДР на ЗЗДет., за да бъде предприета спешна мярка за закрила.

     Приложената в случая мярка за закрила на дете ”спешно временно настаняване извън семейството” е регламентирана в чл. 33, ал. 1 от ППЗЗДет. и в изготвения социален доклад от 12.09.2022г. се съдържа препоръка именно за нейното прилагане. Разпоредба на чл. 33, ал. 1 предвижда предприемане на спешно настаняване извън семейството в случаите, когато има опасност за живота и здравето на детето. В този случай не се извършва предварително проучване на възможността за настаняването на детето в семейство на роднини или близки с подготвено становище за годността на близките или роднините да отглеждат детето /чл. 24 от ППЗЗДет/.  На основание чл. 33, ал. 2 от ППЗЗДет. настаняването се извършва незабавно след получаването на сигнала със заповед на директора на дирекция ”Социално подпомагане”, а на основание  ал.3 на същия текст  проучването започва незабавно и завършва в срок до 10 дни от издаването на заповедта. Обезпечителният характер на мярката по отношение на интересите на детето изисква провеждане на бързо административно производство, като административното решение следва да бъде взето незабавно. Спорът се отнася до съда в едномесечен срок от издаването на заповедта, но след приключване на проучването, както изисква чл. 27, ал. 2 от ЗЗДет. във вр. с чл. 33, ал. 5 от ППЗЗДет. Дори и да се приеме допуснато нарушение на процесуалните правила в хода на административното производство, то не е съществено такова и съответно не представлява самостоятелно основание за отмяна на атакуваната заповед, доколкото със същата е защитен  най-добрия  интерес на детето по смисъла на § 1, т.5 от ЗЗДет.

    Относно съответствието на оспорената заповед с материалния закон и неговата цел, съдът съобрази следното:

    По силата на чл. 1, ал. 2 от ЗЗДет. държавата защитава и гарантира основните права на детето във всички сфери на обществения живот за всички групи деца съобразно възрастта, социалния статус, физическото, здравословното и психическото състояние, като осигурява на всички подходяща икономическа, социална и културна среда, образование, свобода на възгледите и сигурност. В изпълнение именно на тези свои задължения и при осъществяване на своите функции и правомощия органите за закрила на детето следва да се ръководят от висшите интереси на детето във всички свои действия, отнасящи се до децата и техните семейства. Органите за закрила на детето са длъжни да осигуряват на детето закрила и грижи, каквито са необходими за неговото благосъстояние, като предприемат своевременно всички необходими административни мерки. В изпълнение на функции си компетентният орган е длъжен да съобразява всички обстоятелства, свързани с житейския опит, мотивацията на лицето да полага грижа, жилищните и материалните условия, необходими за отглеждане на едно дете, както и съществуването на обстоятелства, които биха навредили на психическото, физическото или социалното развитие на детето.

     Съгласно чл.25, ал.1 от ЗЗДет. може да бъде настанено извън семейството дете: 1. чиито родители са починали, неизвестни, лишени от родителски права или чиито родителски права са ограничени.  2. чиито родители, настойници или попечители без основателна причина трайно не полагат грижи за детето; 3. чиито родители, настойници или попечители се намират в трайна невъзможност да го отглеждат; 4. което е жертва на насилие в семейството и съществува сериозна опасност от увреждане на неговото физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие; 5. в случаите по чл. 11 от Конвенцията от 1996 г.; 6. чиито родители, настойници или попечители са се съгласили и отказват да прекратят участието му в предаване по смисъла на Закона за радиото и телевизията и с това се създава опасност за неговото физическо, психическо, нравствено и социално развитие. Съгласно ал. 2 на тази разпоредба, настаняването на детето извън семейството се налага като мярка за закрила след изчерпване на всички възможности за закрила в семейството освен в случаите, когато се налага спешното му извеждане.

     В оспорената заповед както бе посочено, като правно основание за издаването й е посочена разпоредбата на чл.25, ал.1, т.3 и т.4 от ЗЗДет. Сочи се, че е установено  упражнено физическо и психическо насилие над Г., а жалбоподателката Д.И. не изпълнява отговорно родителските си права и задължения спрямо своето дете и го отглежда  по начин, по който за детето съществува опасност от увреждане на неговото нормално физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие. В тази връзка изготвеният доклад от социален работник, представен в административната преписка, представляващ доказателство - официален документ по смисъла на чл. 179, ал. 1 от ГПК, като издаден от длъжностно лице в кръга на службата му и след извършена проверка по установения ред и форма, установява факти и обстоятелства с правно значение и е основание за издаване на обжалваната заповед. От изготвения социален доклад се установява, че на този етап най-добре за развитието на детето ще е да бъде настанено в семейството на баба си и дядо си по бащина линия.

     С оглед събраните по делото доказателства, включително и изявленията на детето Г.П.А.  при изслушването му в проведеното съдебно заседание, настоящия съдебен състав приема извода на адм. орган за правилен, с оглед наличието на материалноправните предпоставки за издаване на обжалваната заповед. По време на изслушването детето в емоциално разпокъсано и неподредено изложение разказва за причините поради които не иска да живее повече при майка си и мъжа, с когото тя съжителства на семейни начала. Г. сочи, че майка му ежедневно употребява алкохол при което между нея и партньора й възникват скандали на които свидетели са той и по малките му брат и сестра. Твърди, че спрямо него се упражнява физическо насилие както от майка му, чрез удари с ръка и коляно в областта на кръста, така и от страна на партньора й Д., чрез удари с пръчка по гърба. Г. сочи, че физическото насилие е единствено спрямо него, като най голям от трите деца и  майка му се обръща към него с обидни думи, като често е наказван, включително и с отнемане на вещи - най вече отнемане на телефона за определено време.

     По време на изслушването на Г., съдът констатира отрицателното отношение и настроение на детето към неговата майка, което обстоятелство както и оплакванията му от упражнено физическо и психическо насилие и страх от нея, са рискови фактори по отношение на

 неговото нормално физическо, психическо, нравствено, интелектуално и социално развитие. Г. е категоричен в желанието си да остане при  баба си и дядо си-родители на биологичния му баща, където временно е настанен с оспорената заповед.

 

 

            С оглед на изложеното, настоящият съдебен състав намира, че при постановяване на атакуваната заповед не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, същата е в съответствие с принципите и целите на ЗЗДет. и осигурява по най-добър начин интересите на детето към настоящия момент,  поради което жалбата срещу нея следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

          При този изход на делото своевременно направеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски  е основателно.  Оспорващата следва да бъде осъдена да заплати на  ответника направените в производството разноски в размер на 100/сто/ лева за  юрисконсултско възнаграждение, който  размер е определен на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, вр. чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ.

 

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2  от АПК,  ЯАС, втори административен състав

 

                                   Р   Е   Ш   И:

 

          ОТХВЪРЛЯ   жалбата на  Д.И.И.  ЕГН **********, с адрес *** против заповед № ЗД/Д-Я-061/16.08.2022г. на директора на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол.

 

         ОСЪЖДА Д.И.И. ЕГН ********** с адрес ***,да заплати на Дирекция "Социално подпомагане" гр. Ямбол направените по делото разноски в размер на 100 (сто) лева за  юрисконсултско възнаграждение.

          Решението подлежи на обжалване пред ВАС в 14 дневен срок от получаване на съобщението за неговото изготвяне.

 

          Решението да се съобщи на страните по реда на чл. 138, ал.1 от АПК.

 

 

 

                                     АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/ не се чете