Решение по дело №598/2023 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 676
Дата: 10 август 2023 г. (в сила от 30 август 2023 г.)
Съдия: Биляна Стефанова Икономова
Дело: 20237260700598
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 май 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 676

 

от 10.08.2023 г., гр. Хасково

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Хасково, в открито съдебно заседание на единадесети юли, две хиляди двадесет и трета година, в състав:

 

СЪДИЯ: БИЛЯНА ИКОНОМОВА

 

при участието на секретар Дорета Атанасова и прокурор Цвета Пазаитова, като разгледа адм. дело № 598/2023 г. по описа на Административен съд – Хасково, докладвано от съдията, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 1 от Закона за отговорността на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ във връзка с чл. 203 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Образувано е по искова молба на С.И.Д. срещу Националния осигурителен институт /НОИ/ за присъждане на сумата в размер на 1 000 лева – обезщетение за причинени имуществени вреди, представляващи направените разноски по оспорване на Разпореждане № **********/2140-26-906/15.09.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение /ТП на НОИ/ - Хасково пред непосредствено по-горестоящия орган – Директора на ТП на НОИ – Хасково.

Твърди, че са налице предпоставките за реализиране отговорността на ответника поради незаконосъобразно издадения спрямо ищеца акт. Посочва се, че цитираното разпореждане и Решение № 1012-26-516-1/13.12.2022 г. на Директора на ТП на НОИ – Хасково, с което то е потвърдено, са отменени с влязъл в сила съдебен акт по адм. дело № 1227/2022 г. по описа на Административен съд – Хасково. За обжалване на разпореждането по административен ред ищецът бил ангажирал адвокат, на който е заплатил възнаграждение в размер на 1 000 лева, в минимален размер съгласно чл. 8, ал. 4 във връзка с ал. 3 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения /Наредба № 1 от 9 юли 2004 г./. Изложени са подробни съображения за правния интерес на ищеца, като е акцентирано върху обстоятелството, че направените във връзка с обжалване на разпореждането разноски са пряка и непосредствена вреда, претърпяна от ищеца. Позовава се на съдебна практика. Претендира разноски – държавна такса и адвокатско възнаграждение.

В съдебно заседание ищецът С.И.Д., редовно призован, не се явява и не се представлява. Депозирана е писмена молба, с която поддържа исковата молба и моли същата да бъде уважена. Претендира разноски. Прави възражение за прекомерност на разноските в случай, че са претендирани от ответната страна.

Ответникът НОИ, редовно призован, чрез процесуалния си представител, оспорва иска. Не били налице предпоставките за възникване на отговорността по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатския хонорар. Депозира писмена защита, в която прави анализ на разпоредбите на чл. 12, ал. 3, чл. 14, чл. 86 и чл. 143 АПК, за да обоснове извод за недължимост на разноските в контролното административно производство. Това се следвало и от невъзможността административният орган да се противопостави на размера на адвокатското възнаграждение. Излага подробно мотиви в подкрепа на твърдението, че липсват елементите от фактическия състав на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ, а отсъствието на който и да е било от тях води до нереализиране на отговорност. Акцентира се върху факта, че след отмяна на решението на Директора на ТП на НОИ – Хасково, с което е потвърдено разпореждането на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Хасково, преписката е върната на органа за ново произнасяне по подаденото от С.И.Д. заявление. Едва когато това производство е било приключило, са щели да са налице достатъчно основания за преценка налице ли е причинна връзка между отменения административен акт и твърдените вреди, и то при условие, че е било приключило в негативен аспект за лицето, какъвто не е процесният случай. Исковете за вреди, основание на отменени административни актове, във връзка с които преписката е върната на административния орган, са предявени при все още неразрешен окончателно административноправен спор относно основното засегнато материално право на лицето, което твърди, че е претърпяло вреди. Позовава се на решение по адм. дело № 11534/2022 г. на ВАС.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково, редовно призована, счита предявения иск за основателен и доказан. Бил изпълнен фактическият състав на чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ.

Въз основа на твърденията на страните и приложените по делото писмени доказателства Административен съд – Хасково установи следното от фактическа страна:

С Разпореждане № **********/2140-26-906/15.09.2022 г. ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Хасково е отказал да бъде отпусната на С.И.Д. лична пенсия за осигурителен стаж и възраст.

Разпореждането е оспорено по административен ред с жалба от С.И.Д., подадена на 01.12.2022 г. пред непосредствено по-горестоящия орган – Директора на ТП на НОИ – Хасково, който с Решение № 1012-26-516-1/13.12.2022 г. я е отхвърлил.

С.И.Д. като жалбоподател в производството по оспорване на разпореждането е представлявана от адвокат Антон Георгиев съгласно пълномощно и договор за правна защита и съдействие, приложени в кориците на делото, и двете – от 28.11.2022 г. Видно от договора, за оказване на правна защита и съдействие, изразяваща се в оспорване на разпореждането по административен ред и процесуално представителство пред Директора на ТП на НОИ – Хасково, е договорено и платено в брой възнаграждение в размер на 1000 лева.

Решението на Директора на ТП на НОИ – Хасково е оспорено от С.И.Д. по съдебен ред пред Административен съд – Хасково, който с влязло в сила на 19.04.2023 г. Решение № 203/20.03.2023 г. по адм. дело № 1227/2022 г. го отменя и изпраща преписката на длъжностното лице по пенсионното осигуряване при ТП на НОИ – Хасково за ново произнасяне по заявление № 2113-26-167/25.02.2022 г. на С.И.Д. *** за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по чл. 68, ал. 3 КСО, при съобразяване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите към решението.

В изпълнение на постановеното съдебно решение е издадено от ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Хасково разпореждане № **********№ 2/ прот. № N01163/02.05.2023 г., с което на С.И.Д. е отпусната лична пенсия за осигурителен стаж и възраст по подаденото от същата заявление.

При така установената фактическа обстановка Административен съд – Хасково формира следните правни изводи:

Искът е допустим като подаден от лице с активна процесуална легитимация, което твърди, че е претърпяло имуществени вреди, и е насочен срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто отменен като незаконосъобразен акт се твърди, че са причинени вредите /чл. 128, ал. 1, т. 6 във връзка с чл. 203, ал. 1, чл. 204, ал. 1 АПК във връзка с чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ и чл. 205, ал. 1 АПК във връзка с чл. 7, ал. 1 ЗОДОВ във връзка с чл. 33, ал. 2 КСО/.

На основание чл. 7, ал. 1 от ЗОДОВ искът за обезщетение се предявява срещу органите, от чиито незаконни актове, действия или бездействия са причинени вредите. Съгласно чл. 205, ал. 1 от АПК „искът за обезщетение се предявява срещу юридическото лице, представлявано от органа, от чийто незаконосъобразен акт, действие или бездействие са причинени вредите“, като в § 1, т. 1 от Допълнителните разпоредби /ДР/ на АПК е дадена легална дефиниция на административен орган – „органът, който принадлежи към системата на изпълнителната власт, както и всеки носител на административни правомощия, овластен въз основа на закон, включително лицата, осъществяващи публични функции, и организациите, предоставящи обществени услуги“. В конкретния случай ответник е НОИ, доколкото издателят на отмененото като незаконосъобразно разпореждане е ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Хасково.

Съгласно т. 4 от Тълкувателно решение № 3 от 22.04.2004 г. по тълк. дело № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС: „при незаконни актове на администрацията началният момент на забавата и съответно на дължимостта на законната лихва върху сумата на обезщетението, както и началният момент на погасителната давност за предявяване на иска за неговото заплащане е влизане в сила на решението, с което се отменят унищожаемите административни актове, при нищожните - това е моментът на тяхното издаване, а за незаконни действия или бездействия на административните органи - от момента на преустановяването им“. Съгласно чл. 204, ал. 1 и ал. 2 АПК искът може да се предяви след отмяната на административния акт по съответния ред или заедно с оспорването му до приключване на първото заседание по делото. Спазено е изискването по чл. 110 от ЗЗД, приложим на основание § 1 от ЗР на ЗОДОВ, регламентиращ общата петгодишна давност за иницииране на производство за присъждане на обезщетение. Последното е преюдициален въпрос, чийто отговор определя и една от предпоставките за основателност на предявения иск за вреди.

          Разгледан по същество, искът е ОСНОВАТЕЛЕН.

1. Съгласно разпоредбата на чл. 203 от АПК физическите лица могат да предявят искове за обезщетения за вреди, причинени им от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица, като въз основа на препращащата норма на чл. 203, ал. 2 от АПК за неуредените въпроси субсидиарно се прилагат правилата на ЗОДОВ. Производството за обезщетения е уредено от законодателя в глава единадесета от АПК, към които препраща и чл. 1, ал. 2 от ЗОДОВ.

На основание чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ „държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове“. Увреждането на физическите лица, в случая претърпяването на имуществени вреди, представлява сложен юридически състав, чиито предпоставки следва да са налице кумулативно при търсене на отговорност на съответния административен орган. Ангажирането на отговорността и присъждането на обезщетение е допустимо при наличието на следните елементи: незаконосъобразен административен акт, вреда, причинна връзка между акта и вредата, а в случаите на деяние /действие или бездействие/, противоправност на деянието и причинно-следствената му връзка с настъпилата вреда. 3а целите на закона е от значение не съществуването на някаква причинна връзка, а същата да е пряка и непосредствена. Под преки вреди следва да се разбират онези, които са типична, нормално настъпваща по време и място последица от незаконосъобразния акт, действие или бездействие. Непосредствени вреди са тези, които са настъпили по време и място, следващо противоправното действие или бездействие, установения за незаконосъобразен акт. Липсата на който и да е елементите от посочения фактически състав води до невъзможност да се реализира отговорността на държавата и общината по предвидения от закона ред. В тежест на ищеца е да докаже наличието на причинна връзка между отменения акт на административния орган /неговото незаконосъобразно действие или бездействие/ и твърдените претърпени имуществени и неимуществени вреди.

2. Елемент от фактическия състав по чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ е незаконосъобразният акт да е издаден и незаконосъобразното поведение да е проявено при или по повод административна дейност. „Законодателят не е дал легална дефиниция на понятието „административна дейност“ за целите на ЗОДОВ в самия закон. Дефиниция на това понятие няма и в други актове на позитивното право. Това налага установяването на съдържанието му по тълкувателен път. /…/ В чл. 1 подходът е друг. Посочени са два признака, които определят основанието. Първият е незаконосъобразността на актове, действия и бездействия. Тоест, индивидуализацията е направена не по функционалното съдържание на акта, действието или бездействието, а единствено с оглед на неговата законосъобразност. И вторият - при и по повод изпълнение на административна дейност. „Административна дейност“ е субективно, формално понятие, което изразява осъществяващия дейността субект. То не е функционално понятие, не съответства на различните функции, които органите и длъжностните лица по чл. 1 ЗОДОВ имат и които различни функции осъществяват чрез различни по своята правна същност актове и действия, съответно бездействия. Субектите по чл. 1 ЗОДОВ, както бе посочено по-горе, могат да изпълняват различни функции и задачи. Много пъти един и същ орган е натоварен с няколко различни по същността си функции - нормотворчески, контролни, правораздавателни, изпълнителни. Не вида на функцията и задачата, а качеството на правния субект на орган /длъжностно лице/ на държавата или на общината и относимостта на акта, действието или бездействието към това му качество /при и по повод/, е релевантно за отговорността по чл. 1 ЗОДОВ“ /Определение № 6 от 16.02.2015 г. по адм. д. № 30/2014 г., смесен 5 чл. с-в ВАС/.

3. Съгласно мотивите на Тълкувателно решение № 3/22.04.2004 г. по тълк. д. № 3/2004 г. на ОСГК на ВКС „държавата отговаря за всички вреди, пряка и непосредствена последица от увреждането, която отговорност е обективна и не е обвързана от наличието или липсата на вина у длъжностното лице, пряк причинител на вредите. Елемент от фактическия състав на отговорността на държавата е установяване незаконосъобразността на акта, действието или бездействието на държавния орган - т. е. ако изобщо не са регламентирани в закона, или ако противоречат на материално правни и процесуални норми“.

4. В конкретния случай с влязло в сила съдебно решение е отменено като незаконосъобразно решение, издадено от Директора на ТП на НОИ – Хасково, с което е отхвърлена жалбата на ищеца срещу разпореждането на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ – Хасково, а преписката – изпратена за ново произнасяне по подаденото заявление за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст на ищеца. В действителност по това заявление е налице произнасяне с благоприятен за заявителя акт, след издаването на който е подадена и исковата молба. Административното производство е приключило, като са налице достатъчно основания за преценка налице ли е причинна връзка между отменения административен акт и твърдените вреди. При оспорването на разпореждането по административен ред на ищеца е предоставена правна защита и съдействие, като несправедливо би било по мотиви, че административното производство по подаденото от него заявление не е приключило с негативен резултат, да се игнорира факта, че е заплатено адвокатско възнаграждение. Съдът не споделя твърдението на ответника, че искът за вреди е неоснователен, тъй като бил предявен при все още неразрешен окончателно административноправен спор относно основното засегнато материално право на лицето, което твърди, че е претърпяло вреди.

В конкретния случай искът по чл. 1, ал. 1 ЗОДОВ е за обезщетение за вреди, настъпили вследствие издадено незаконосъобразно разпореждане Законодателят не предвижда ред за присъждане на разноски в производствата по оспорване по административен ред, поради което исканията за обезщетяване на направени разноски в производството по обжалване на разпореждания по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „а“ КСО подлежат на разглеждане по ЗОДОВ. Противното би означавало разноските да останат в тежест на страната, за която резултатът от разрешения от съда правен спор е благоприятен. В действителност е издадено разпореждане за отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, но от издаването му не се следва заличаване на последиците от издаденото и отменено разпореждане, с което е отказано отпускането на пенсия на ищеца, и поради което той е ангажирал адвокат при контрола по административен ред. Ако ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Хасково не беше издал отказ за отпускане на пенсия и същият не беше потвърден от директора на ТП на НОИ – Хасково с решение, то не би се и провело съдебното производство по оспорването на последното. Отделно от това, съдът при осъществяване контрола по законосъобразност на решението на директора на ТП на НОИ – Хасково присъжда в полза на жалбоподателя единствено разноските, които той е направил в хода на съдебното производство, в случай че оспореният акт е отменен, не и тези, които са направени при оспорването по административен ред.

5. Съгласно чл. 4 от ЗОДОВ „държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице“. С оглед горното и разпоредбата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ следва да се установи наличие на причинно-следствена връзка между претърпените вреди и незаконосъобразния акт. Вредата представлява отрицателна последица от увреждането, което засяга неблагоприятно защитени от правото имуществени права на увредените, както и техните законни интереси.

В конкретния случай ако ръководителят на „Пенсионно осигуряване“ при ТП на НОИ - Хасково не беше издал незаконосъобразния акт, ищецът не би се лишил от собствените средства, представляващи адвокатско възнаграждение за осъществената правна защита и съдействие по неговото оспорване по административен ред, и не би била ограничена възможността да ги ползва в своя изгода, т. е. налице е и пряка причинно-следствена връзка между отмененото като незаконосъобразно разпореждане и имуществените вреди.

6. Приложение намира разпоредбата на чл. 8, ал. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г., съгласно която „за процесуално представителство, защита и съдействие пред административен орган възнаграждението се определя по реда на предходните алинеи“.

Договорните отношения между адвоката и клиента имат за предмет извършването на определена по обем и естество правна дейност - чл. 24, ал. 1 и чл. 36 Закона за адвокатурата. При тях адвокатът следва да получи възнаграждение за положения труд, а клиентът да го заплати в размер, който съответства на обема и сложността на извършената работа. В случая са осъществени дължимите се правна защита и съдействие от адвоката в административното производство, като договорът, с който е определен размерът на платеното адвокатско възнаграждение, е сключен на 28.11.2022 г., а жалбата пред директора на ТП на НОИ – Хасково против разпореждането от 15.09.2022 г. е подадена на 01.12.2022 г., т.е. след влизане в сила на цитираната по-горе норма на чл. 8, ал. 4 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г.

Съдът обаче определя размер на обезщетението – 1 000 лева, както е поискано от ищеца. Възражение за неговата прекомерност не е направено от процесуалния представител на ответника в проведеното открито съдебно заседание. Писмен отговор по исковата молба не е депозиран. В представената писмена защита е посочено изрично следното: „В представения договор за правна защита и съдействие в т. III Договорено възнаграждение е посочено 1000 лева, което е прекомерно високо, но административния орган не може да се противопостави относно размера“. При това съдът не изследва дали размерът на заплатеното адвокатско възнаграждение при оспорване на разпореждането по административен ред е „обоснован и справедлив“ по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Закона за адвокатурата.

7. Наличието на всички елементи за ангажиране отговорността на държавата по реда на ЗОДОВ е предпоставка искът на С.И.Д. да бъде уважен като основателен. В този смисъл е Решение № 7520 от 10.07.2023 г. по адм. д. № 3098/2023 Г., ІІІ отд. на ВАС.

Горните изводи се основават и на утвърденото в практиката на ВАС, че след влизане в сила на съдебните актове, с които е обявена незаконосъобразност на акт, държавата дължи пълно репариране на понесените вреди с оглед спазването на принципите на равностойност, ефективност, пропорционалност, както и на правото на собственост, прогласено от чл. 17 от Хартата на основните права на Европейския съюз - ако някой бъде лишен от своята собственост в защита на обществения интерес, дължи му се справедливо и своевременно обезщетение за понесената загуба.

8. С оглед изхода от спора и на основание чл. 10, ал. 3 ЗОДОВ в полза на ищеца следва да бъдат присъдени разноски съгласно списъка по чл. 80 ГПК в общ размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, представляващи държавна такса и уговорено и платено в брой адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие, своевременно поискани и за които по делото са представени доказателства. Тъй като делото не се отличава с фактическа и правна сложност, съдът намира направеното възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение за основателно, поради което определя размера на дължимото адвокатско възнаграждение в установения абсолютен такъв по чл. 8, ал. 1 във връзка с чл. 7, ал. 2, т. 1 от Наредба № 1 от 9 юли 2004 г. – 400 лева.

Така мотивиран и на основание чл. 1 от ЗОДОВ във връзка чл. 203 и сл. от АПК, чл. 10, ал. 3 ЗОДОВ Административен съд – Хасково

 

Р Е Ш И:

 

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт, със седалище – гр. София, да заплати на С.И.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата в размер на 1 000 /хиляда/ лева – обезщетение за причинени имуществени вреди, представляващи направените разноски по оспорване по административен ред на Разпореждане № **********/2140-26-906/15.09.2022 г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“ при Териториално поделение на Националния осигурителен институт - Хасково пред Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен институт - Хасково.

 

ОСЪЖДА Националния осигурителен институт, със седалище – гр. София, да заплати на С.И.Д., ЕГН **********, с адрес ***, сумата в размер на 410 /четиристотин и десет/ лева, представляваща направените по делото разноски.

 

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба, подадена в 14-дневен срок от съобщаването му на страните до Върховен административен съд на Република България, чрез Административен съд – Хасково.

 

ПРЕПИС от решението да се изпрати на страните на основание чл. 138, ал. 3 АПК.

 

                                                                     СЪДИЯ: