Решение по дело №2677/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 295
Дата: 24 февруари 2020 г. (в сила от 18 януари 2021 г.)
Съдия: Марияна Пенчева Бахчеван
Дело: 20197050702677
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 септември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е


№ ……………………….

…………………………….., Варна

 


В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

ВАРНЕНСКИЯТ  АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪД, Деветнадесети състав в открито съдебно заседание на дванадесети февруари две хиляди и  двадесета година в състав:

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: МАРИЯНА БАХЧЕВАН

 

при секретар Румела Михайлова и с участието на прокурор Силвиян Иванов от Варненска окръжна прокуратура, изслуша докладваното от съдията административно дело № 2677/2019г.

 

 

 

Производството е по чл. 203 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.1   от Закона за отговорност на държавата и общините за вреди /ЗОДОВ/ и се разглежда по реда на чл.226 ал.2 от АПК, поради връщане за ново разглеждане въз основа на решение №12295/16.09.2019г. на Върховния административен съд по административно дело №10364/2018г.

Делото е образувано по исковата молба на С.З.Й. чрез адв.П.В., с която са предявени два иска срещу Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ за вреди, причинени от нейни служители в периода от 04.02.2017г. до 04.04.2017г. за: обезщетение в размер на 5 000 лева за неимуществена вреда, представляващи психически стрес, негативни преживявания, чувство за изолираност, социална дезинтеграция и лишаване от възможност за нормален социален живот, физически, психически и емоционален дискомфорт; обезщетение в размер на 4.20 лева за имуществена вреда, представляваща платена такса за издаване на служебна бележка №**********/23.02.2017г. за недължимост на данък връху превозните средства, необходим за преминаване на технически преглед. В уточняваща молба с вх.№15231/14.10.2019г., изявление в съдебното заседание на 18 декември 2019г. и уточняваща молба с вх.№234/08.01.2020г.  ищецът С.З.Й. чрез адв.П.В. заявява, че вредите са причинени от незаконосъобразно  бездействие на длъжностни лица от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, изразяващо се в неподдържане на актуални данни от регистрите на община Варна – дирекция „Местни данъци“ в информационната система за електронно регистриране на извършените прегледи, съгласно чл.11 ал.3 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, което е възпрепятствало да бъде извършен годишен технически преглед на 04.02.2017г. на автомобила на ищеца.

Ответната страна, посочена в исковата молба е Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, в писмен отговор с вх.№ 18886/19.12.2019г. оспорва исковете като неоснователни. Изтъква се, че поддържането на данни от регистрите на общините не е в задължение на ИА „Автомобилна администрация“. Сочи се, че от 18.07.2016г. е въведена Интегрирана платформа за проверка на данъчно задължение върху превозните средства при извършване на годишни прегледи, но въвеждането на данните е от компетентността на общинската администрация. Подчертава се, че неимуществените вреди не са доказани по основание. Иска се отхвърляне и на двата иска и присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Представителят на Варненска окръжна прокуратура смята, че двете искови претенции са неоснователни. Ищецът не е успял да докаже незаконосъобразно бездействие на ответника. При наличие на протокол за извършен технически преглед на автомобила на 23.02.2017г. сочи, че е имало връзка с актуалните база данни на община Варна за платените данъци върху превозните средства и неизвършването на  преглед на 04.02.2017г. би могло да се дължи на поведението на председателя на самата техническа комисия.

При проверката за редовност и допустимост, съдът установи, че исковата молба е  ПРОЦЕСУАЛНО ДОПУСТИМА.

От приложените от ищеца и ответника  доказателства и тези събрани по делото, както и предвид изявленията на страните и техните процесуални представители, ХІХ състав на Варненски административен съд,  намира за установено следното от фактическа  страна:

Няма спор по делото, че ищецът е освободен от заплащане на данък върху превозните средства, поради 100% трайна неработоспособност  с чужда помощ, установена с експертно решение №02955/107 от 14.08.2013г. на ТЕЛК при МБАЛ „Света Марина“ ЕАД гр.Варна. Ищецът е закупил лекия автомобил на 04.02.2016г. видно от представения договор за покупко-продажба на МПС с нотариална заверка на подписите от същата дата, деклариран с декларация по чл.54 ал.1 от ЗМДТ с №ДК54002951/12.02.2016г. до община Варна, дирекция „Местни данъци“. След представяне на  експертно решение на ТЕЛК и корекция на декларацията по чл.54 от ЗМДТ от 13.07.2016г., ищецът е бил освободен от заплащане на данък върху ППС считано от 13.07.2016г., съгласно приложените по делото  декларация и  справка на община Варна.

На 04.02.2017г. С.З.Й. е посетил пункт за извършване на годишни технически прегледи, находящ се в гр.Варна срещу Затвор Варна с разрешение № 505/1 за да бъде извършен редовния годишен технически преглед на автомобила му.  По делото е приложен протокол №12539621 от 04.02.2017г. от извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС с рег.№ В ****СХ, собственост на С.З.Й., в който има отбелязване в колона „да“ в графа „Платен данък върху ППС“, въпреки това  прегледът не е приключил с нито един от трита варианта за становище на комисията: „допуска се ППС да се движи по пътищата отворени за обществено ползване; допуска се ППС да се движи до място за отстраняване на неизправностите; не се допуска ППС да се движи по пътищата отворени за обществено ползване“.  От приложеното извлечение от уебстраницата на ИА „Автомобилна администрация“ става ясно, че техническия преглед на лек автомобил с рег. №В****СХ, извършван на 04.02.2017г. е бил прекъснат. От извадката  Информационната система на ИА „Автомобилна администрация“ е видно, че същия протокол е постъпил в нея на 04.02.2017г., което сочи за функционирането на дигитална компютърна връзка  между пункта за извършване на годишни технически прегледи и ИА „Автомобилна администрация“.   От писмо с вх.№2289/13.02.2020г. на ИА „Автомобилна администрация“ става ясно, че прегледът на 04.02.2017г. не е бил довършен, поради „прекъснато електрозахранване“.

Поради неосъществяване на годишния технически преглед на 04.02.2017г., се е наложило С.З.Й. да се снабди със служебна бележка от община Варна с изх.№ **********/23.02.2017г., в която е отразено, че данък върху превозното средство не се дължи за периода от 01.01.2017г. до 31.12.2017г. и няма непогасени задължения, за чието издаване е заплатил сумата от 4.20 лева с приходна квитанция №********** от 23.02.2017г. Ищецът е посетил на 23.02.2017г. друг пункт за извършване на годишни технически прегледи в гр.Варна с разрешение №130/2, във връзка с което е бил съставен  протокол с №12678079 от същата дата с отбелязване, че прегледът е приключил със становище на комисията: „Допуска се ППС да се движи по пътищата отворени за обществено ползване“ и е валиден до 23.02.2018г.

Съгласно писмо-декларация, подписана от община Варна на 21.03.2016г., от ИА „Автомобилна администрация“ ва 18.04.2016г. и от „Инфосистемс Интернешънъл“ на 25.03.2016г. относно изграждане на интегрирана платформа за автоматична проверка на данъчно задължение  за данък върху ППС е отбелязано, че: 1/ в случаите, при които системата отчита, че лицето има задължения върху ППС; 2/ в случаите, при които системата отчита, че не е намерено лицето; 3/ в случаите, при които е налице технически проблем – „ППС да се допуска до извършване на периодичен технически преглед след представяне на вносна бележка за платен годишен данък върху ППС, която се сканира и се прилага в системата. Няма да се изисква стикер.“.

Във връзка със съдебни указания, дирекция „Местни данъци“ при община Варна чрез гл.юрисконсулт  Е. Д. в писмо с вх.№ 7485/20.04.2018г. е дала следните обяснения  относно действията, предприети от община Варна по изпълнение на задълженията ѝ, вменени с договор с рег. №РД-30-51/11.02.2015г. за присъединяване към инфраструктура, осигуряване на достъп до платформа за автоматична проверка за данъчно задължение върху превозните средства при извършване на периодични прегледи на ППС и осигуряване на еднозначно идентифициране на хартиени документи за платен данък върху превозните средства със страни: Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и „Инфосистемс Интернешънъл“ ЕООД. На  фирмата-разработчик е предоставен достъп до масивите на дирекция „Местни данъци“ чрез програмен продукт „Матеус“,  чрез който се извършва  обмен на информация между община Варна и Министерството на финансите, съгласно реда, казан в комуникационен протокол с рег. №92-02-691/11.12.2004г. и по реда на Процедура за реда, начина и формата на данните по чл.5а ал.1 от Закона за местните данъци и такси, които общините предоставят всекидневно на Министерството на финансите. Община Варна няма достъп до самата структура на програмния продукт „Матеус“ и няма възможност, нито право да извършва промени в софтуера му. Изградената интегрирана информационна система позволява външен достъп за справки по всички видове данъчни задължения на физически и юридически лица, като условието е същите да разполагат с индивидуален ПИН код. В община Варна не е въведена употреба на стикери за еднозначно идентифициране на хартиени документи за платен данък върху ППС. Електронната база данни за собственост на физически и юридически лица върху недвижими имоти и ППС и платените данъци върху тях се обновява всекидневно и се поддържа в актуално състояние. Съгласно заповед №ЗМФ-681/15.07.2015г. на МФ и Процедура за реда, начина и формата на данните по чл.5а ал.1 от ЗМДТ, които общините предоставят всекидневно на Министерството на финансите, община Варна изпраща всекидневно следната информация: идентификационни данни за задължените лица по ЗМДТ; обектите на облагане с местни данъци и такси, данъчните им оценки и отчетните им стойности; правата на собственост и ползване върху обектите на облагане; данъчните облекчения и освобождавания по ЗМДТ; размера на задълженията по видове данъци и такси, плащанията и непогасените задължения; мерки за обезпечаване и събиране на вземанията по ЗМДТ; други данни от значение за определянето, обезпечаването и събирането на местните данъци и такси.  Уточнено е, че интегрираната информационна система се поддържа от специалистите на „Информационно обслужване“ АД. Данните в програмен продукт „Матеус“ се въвеждат всекидневно от оторизирани  служители на дирекция „Местни данъци“ при община Варна, на които е даден код за достъп до системата. В електронната система на дирекция „Местни данъци“ се въвеждат всекидневно в реално време данни както от практически всички подадени данъчни декларации, получени от МФ, така и информация за извършените плащания за видовете публични задължения – по касов или по банков път, като в края на деня цялата новопостъпила информация в програмен продукт „Матеус“ се изпраща до МФ, съгласно заповед №ЗМФ-681/15.07.2015г. и по реда на чл.5а ал.1 от ЗМДТ. Общият контрол върху действията на всички служители на дирекция „Местни данъци“ е в правата и задълженията на директора на дирекцията.

Представената извадка за постъпил на уебсайта на ИА „Автомобилна администрация“ протокол за извършен периодичен преглед за техническа изправност на ППС с рег. №В****СХ  от 08.02.2016г. със заключение на комисията: „Допуска се ППС да се движи по пътищата отворени за обществено ползване“ сочи, че още тогава в община Варна е имало действаща платформа за автоматична проверка за данъчно задължение върху превозните средства при извършване на периодични прегледи на ППС.

От обсъдените доказателства, съдът прави следните фактически установявания: 1/ На 04.02.2017г. С.Й. *** данък върху притежаваното от него моторно превозно средство, поради освобождаване от заплащане на такъв считано от 13.07.2016г.; 2/ На 04.02.2017г. е имало предоставен от община Варна на  ИА „Автомобилна администрация“ технически съвместим с информационната система достъп до базата с данни за платен данък  на  община Варна; 3/ На 04.02.2017г. между пункта за извършване на годишни технически прегледи на ППС с разрешение №505/1 и ИА „Автомобилна администрация“ е имало действаща компютризирана система за управление на работата на средствата за измерване и информационна система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на ППС; 4/ В протокола от 04.02.2017г. липсва отразяване, че данъкът за ППС не е бил платен, напротив, отбелязано е в колона „да“, че данъкът върху ППС е платен.

Поради изложеното,  не може да се приеме, че липсата на достъп до базата данни на дирекция „местни данъци“ при община Варна относно данък върху ППС, както и липсата на доказателство за платен или недължим данък върху ППС е било причината за прекъсване на преглед, от което следва, че неговото неизвършване на 04.02.2017г. не е предизвикало  снабдяването на ищеца на 23.02.2017г. със служебна бележка за недължимост на данък върху МПС.

По отношение основателността на двата иска и претендираните с тях обезщетения, съдът излага следните съображения:

На основание чл. 203, ал. 1 от Глава единадесета на АПК, исковете за обезщетения за вреди, причинени на граждани или юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица се разглеждат по реда на тази глава. Съгласно чл.203, ал. 2 от АПК, за неуредените въпроси за имуществената отговорност се прилагат разпоредбите на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди. Според чл. 1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, като исковете се разглеждат по реда установен в АПК. От цитираната разпоредба следва: за да възникне право на иск за обезщетение е необходимо да са налице няколко кумулативни предпоставки, от една страна – вреда, която може да бъде имуществена или неимуществена; незаконосъобразен акт, действие или бездействие на орган или длъжностно лице на държавата или общината, при или по повод изпълнението на административна дейност; пряка и непосредствена причинна връзка между незаконосъобразния акт, действието или бездействието и настъпилата вреда.

Следователно, за да се прецени дали е била причинена от длъжностни лица на ИА „Автомобилна администрация“  имуществена или неимуществена вреда на С.З.Й., първо трябва да се установи било ли е налице към 04.02.2017г. незаконосъобразно бездействие на ответника, изразяващо се в неподдържане на актуални данни от регистрите на община Варна – дирекция „Местни данъци“ в информационната система за електронно регистриране на извършените прегледи, съгласно чл.11 ал.3 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, което да е възпрепятствало  извършването на годишен технически преглед на 04.02.2017г. на автомобила на ищеца.

Съгласно чл.11 ал.3 т.17 б.“б“ от  Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства в редакцията от ДВ бр. 73 от 2014 г., в сила от 1.09.2014 г. и действала до 19.05.2018г., информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на ППС трябва да осигурява възможност за автоматична проверка за наличието на платен данък върху превозното средство – когато е предоставен технически съвместим с информационната система по тази алинея достъп до базата с данни за платен данък от съответната община. По делото беше установено, че на 04.02.2017г. в пункт в гр.Варна с разрешение №505/1 е имало действаща информационната система за електронно регистриране на извършените периодични прегледи на ППС и протокол с № 12539621 за периодичен преглед за техническа изправност на ППС с рег. №В****СХ е постъпил в ИА „Автомобилна администрация“. Било е възможно извършването на автоматична проверка за наличието на платен данък върху превозното средство, поради наличието на предоставен технически съвместим с информационната система достъп до базата с данни на община Варна за платен данък върху МПС. Във въпросния протокол с № 12539621 от 04.02.2017г. за периодичен преглед за техническа изправност на ППС с рег. №В****СХ в колона „да“ има отбелязване в графа „платен данък за ППС“, което обосновава извода, че прекъсването на прегледа не се е дължало на липса на информация относно данъка върху ППС, което от своя страна обосновава заключението за недоказано незаконосъобразно бездействие на ответника, изразяващо се в изразяващо се в неподдържане на актуални данни от регистрите на община Варна – дирекция „Местни данъци“ в информационната система за електронно регистриране на извършените прегледи по чл.11 ал.3 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства. Заплащането от страна на ищеца на административна услуга по издаване на служебна бележка от община Варна за липса на данъчни задължения не е предизвикано от твърдяното незаконосъобразно бездействие на органи на ИА „Автомобилна администрация“.

Недоказването на твърдяното от ищеца незаконосъобразно бездействие на ответника обосновава липсата на вреди – имуществена и неимуществена, което прави неоснователна претенцията за присъждане на обезщетения за тях.

Прекъсването на техническия преглед на 04.02.2017г. дори и да е било по вина на комисията от пункт 505/1, за нейните действия или бездействия не може да се търси деликтната отговорност на ответното ведомство, тъй като пунктовете за извършване на периодични прегледи за техническа изправност на МПС не са част от него – по аргумент на чл.16 от цитираната по-горе Наредба №Н-32/16.12.2011г.

Горните съображения водят до правния извод за неоснователност и недоказаност на двата иска, което налага тяхното отхвърляне. Във връзка с този изход на делото ответникът има право да му бъде присъдено юрисконсултско възнаграждение по реда на чл.24 от Наредбата за заплащането на правната помощ в размер на 100 лева.

Водим от изложеното и на основание чл.172 ал.2 от АПК във връзка с чл.203 ал.1 от  АПК  във връзка с чл.1 ал.1 от ЗОДОВ  и на основание чл.143 ал.4 от АПК, съдът     

 

Р Е Ш И:

 

 

ОТХВЪРЛЯ иска на С.З.Й. срещу Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с който се предявява обезщетение в размер на 4.20 лева за имуществена вреда, настъпила на 23.02.2017г. от незаконосъобразно  бездействие на длъжностни лица от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, изразяващо се в неподдържане на актуални данни от регистрите на община Варна – дирекция „Местни данъци“ в информационната система за електронно регистриране на извършените прегледи, съгласно чл.11 ал.3 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, което е възпрепятствало да бъде извършен годишен технически преглед на 04.02.2017г. на лек автомобил с рег.№В****СХ.

ОТХВЪРЛЯ иска на С.З.Й. срещу Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с който се предявява обезщетение в размер на 5000 лева за неимуществена вреда, настъпила в периода от 04.02.2017г. до 04.04.2017г. от незаконосъобразно  бездействие на длъжностни лица от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, изразяващо се в неподдържане на актуални данни от регистрите на община Варна – дирекция „Местни данъци“ в информационната система за електронно регистриране на извършените прегледи, съгласно чл.11 ал.3 от Наредба №Н-32/16.12.2011г. за периодичните прегледи за проверка на техническата изправност на пътните превозни средства, което е възпрепятствало да бъде извършен годишен технически преглед на 04.02.2017г. на лек автомобил  с рег.№В****СХ.

ОСЪЖДА С.З.Й. да заплати на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 /сто/ лева.

Решението може да се оспори пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от получаването му.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: