Р Е Ш Е Н И Е
Номер 24.04.2017 година град Царево
В ИМЕТО НА НАРОДА
Царевски районен съд граждански състав
на седми април две хиляди и седемнадесета година
в публичното заседание
в следния състав:
Председател: Диляна Йорданова
при секретаря А.Д.
като разгледа докладваното от съдията Йорданова
гражданско
дело № 119 по описа за 2014
г., за да се произнесе, взе предвид
следното:
Производството по делото е образувано по постъпила
искова молба от ДЗУ АД, ЕИК *********, представлявано от И.И. -
изпълнителен Директор 6000 Стара Загора, ул. Никола Петков № 10, чрез адв. Х.В.П.
***, срещу Българската Държава,
представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството, с
административен адрес: 1202 София, ул. Кирил и Методий № 17-19, с която се иска от съда да постанови решение, с което да приеме
за установено по отношение на ответника, че ищецът е собственик на седем броя бунгала, както следва: 4 броя бунгалата №№
1-4 тип Романтика - единични с площ, съответно: 31,86 кв.м.,
33,10 кв.м., 34,08кв.м. и 31,65 кв.м., 3 броя бунгалата №№ 5-7 тип Романтика -двойни - с по две
стаи с площ съответно 44,45 кв.м. 46,06 кв.м., 46,25 кв.м., като бунгала №№1,2,3,5,6 и 7 са с граници от четири
страни имот № 00878.107.637, бунгало № 4 с граници имот 00878.107.637 от три
страни - частично и имот № 00878.107.388 - от три страни частично, всички
бунгала, подробно индивидуализирани в уточнителна молба от 27.04.2016г. от ищеца по делото и в с.з. от 07.04.2017г. В
исковата молба ищецът основава правото си на собственост на извършено
преобразуване с ПМС№176/05.09.1991г., по силата на което е образувано ищцовото
дружество и е поело всички активи и пасиви по стопански операции по баланс към
31.09.1991г. на поделение „Социално битов комплекс” ПСБК Стара Загора, на което процесните бунгала са били
предоставени за стопанисване и управление от държавата. Позовава се на
наличието на придобния състав по чл. 17а
от ППЗДОП/отм./. Ангажира доказателства. Претендира разноски.
Ответникът
Българската
Държава, представлявана от министъра на регионалното развитие и
благоустройството
оспорва исковете като неоснователни, като излага подробни съображения. Ангажира
писмени доказателства.
Предявени са обективно кумулативно съединени
установителни искове за собственост с
правно основание чл. 124, ал.1 от ГПК вр. чл. 17а от
ППЗДОП/отм./.
Съдът след съвкупен анализ на събраните по
делото доказателства, като взе предвид становищата и доводите на страните и
съобрази закона, намира за установено
следното:
Със заповед
№54 от 23.07.1979г. на Министерството
на електрониката и електротехниката на
основание чл.26, ал.1 и 3 и чл.28 от Правилника за организация на стопанската
дейност е образувано от 01.07.1979г. поделение ДСО „Изот“–София със седалище
гр.Стара Загора към Института по изчислителна техника София. С решение на
ОС-Стара Загора от 08.03.1989 г. по т.д.№ 3 е регистрирана фирма с държавно
имущество с наименование „Дискови запаметяващи устройство“ с държавно имущество,
със седалище гр.Стара Загора, която е поела активите и пасивите по баланса към
31.12.1988г. на Обединените заводи за запаметяващи устройства. С решение № 4889
от 01.11.1991 г. по т.д. № 4740/1991г. на ОС-Стара Загора е регистрирано
еднолично акционерно дружество „Дискови запаметяващи устройства“ АД, със
седалище гр. Стара Загора, явяващо се правоприемник на всички активи и пасиви
на държавна фирма „Дискови запаметяващи устройства“ с поделение Социално –битов
комплекс ПСБК Стара Загора.
До приемането на Закона за образуване на
еднолични търговски дружества с държавно имущество /ДВ, бр.55 от 1991 г./ и
след това на ЗППДОбП отм. на държавните юридически лица е било предоставено
само стопанисването и управлението на вещите държавна собственост, включително
и недвижимите имоти. С приемането на УСД № 56 /ДВ, бр. 4 от 13.01.1989 г./,
който отделя фирмата като имуществено, организационно и социално обособен
участник и основна форма за осъществяване на стопанска дейност се запазва този
статут на държавната собственост като общонародна и в имуществената сфера на
предприятието се включва само оперативното управление върху предоставеният
имот. Образуваните държавни фирми запазват дейността си по действащите
разпоредби и при влизане в сила на ТЗ/ Д.в. бр.48 от 1991 г./. Преобразуването
им става с акт на Министерския съвет, който упражнява правата на държавна
собственост, т.е. Министерския съвет упражнява правата на принципала - на
държавата. С акта за преобразуване в собственост на търговското дружество се
предоставя и правото на собственост върху държавния имот, който е заприходен в
баланса му, т.е. извършва се трансформация на правото на оперативно управление
в право на частна държавна собственост, която е диференцирана от собствеността
на държавата. Този ред е преповторен в ЗППДОбП и с него се урежда реда на
приватизиране на държавните предприятия.
С постановление №
176/5.09.1991 год. МС преобразува от 31.08.1991 год. фирмите с държавно
имущество в еднолични търговски дружества с държавно имущество и утвърждава
уставите на едноличните акционерни дружества. ДФ”ДЗУ”Стара Загора е включена в
приложение № 1 към чл.1, ал.1 на постановлението под т.8
и се преобразува в ЕАД с наименование ДЗУ АД, на основание чл.1,ал.1 от
Закона за образуване на еднолични търговски дружества с държавно имущество,
като това дружество е поело всички активи и пасиви на ДФ „ДЗУ” Стара Загора с
поделение Социално–битов комплекс ПСБК Стара Загора.
По
делото е представено строително разрешение № 24 от 05.09.1982 г. от
председателя на ОбНС Ахтопол, с което на ОЗЗУ е позволено изграждане на кухня–столова.
По делото няма спор, че са изпълнени в предвидения срок 30.05.1984г. описаните
мероприятия за благоустрояване на обект „Почивна база“ на ОЗЗУ гр.Ахтопол, за
което са съставени съответни приемателни протоколи. е отразено че ремонта е за
обект „ремонт кухня-столова“.
Съгласно извлечението от инвентарната книга на Социално битов комплекс Стара Загора, сметка 203
процесните бунгала „Романтика” фигурират под№104-109.
Видно
от констативно-съобразителната част на основното и допълнителното заключение по
изпълнената съдебно-счетоводна експертиза на вещото лице З., които съдът
кредитира като обстойно обосновани, след извършена проверка в Държавен архив
Стара Загора, вещото лице е установило, че с ПМС№176 от 05.09.1991г. МС е
преобразувал, считаноо от 31.08.1991г. фирми с държавно имущество в еднолични
търговски дружества, като в приложение 1 към постановлението е включена фирма
ДЗУ Стара Загора. В приложение №80 към чл.2, ал.1 е описан капиталът на
преобразуваното дружество в размер на 238 727 лева На 12.06.1991г. е
съставен разделителен протокол за разпределяне на имуществото на фирма ДЗУ
Стара Загора във връзка с реорганизирането й съгласно ПМС№54/03.04.1991г. Видно
от същия социални обекти на обща стойност 102 000 лева са прехвърлени за
стопансване на Поделение Социално битов комплекс, който е част от ДЗУ. Съгласно
опис към 31.03.1991г. на основните средства със социално-битово предназначение,
стопансвани от Поделение Социално битов комплекс Стара Загора, чийто
правоприемник е ищцовото дружество. Съгласно опис към
31.03.1991г. на основните средства със социално-битово предназначение,
стопанисвани от ПСБК Стара Загора, спорните бунгала в гр. Ахтопол са надлежно
осчетоводени. Към 31.03.1991г. датата на преобразуване на ДЗУ АД процесните
бунгала са включени в актива на баланса на дружеството по сметка 203 „сгради”,
както и в инвентарната книга и инвентаризационния опис преди преобразуването
му. В допълнителното заключение вещото лице поддържа, че процесните
бунгала са включени в списъка за оценка
на основните фондове /сгради и съоръжения/ ва ДЗУ АД, площадка Ахтопол,
записани с инвентаризационни номера №№ 000874,000886, 000898, 000900, 000912,
000924 и 000936, като при проверка на място вещото лице е констатирало, че
понастоящем вътре в бунгалата са запазени същите инвентаризационни номера.
По делото е прието основоно и допълнително заключение на вещото
лице Бакалов по назначената съдебно-техническа експертиза, видно от което
процесните бунгала се идентифицират с изградените и заснети в оградната територия
на ДЗУ Стара Загора с площ от 2052,18кв.м. седем броя бунгала с различна площ,
тип Романтика по площ, местонахождение и начин на изграждане, като титуляр на
правото на управление и стопанисване е ОЗЗУ.
В
тълкувателно решение № 4/2014г. на ОСГК, обявено на 14.03.2016г., в т.2г се
приема, че за да се приложи нормата на чл.17а ЗППДОбП (отм.), а преди него ПМС
№ 201/1993г. не е необходимо предоставеният за стопанисване или управление имот
да е заприходен в баланса на държавното предприятие към момента на
преобразуването, нито в баланса на преобразуваното търговско дружество. При
възникнал гражданско-правен спор предоставянето на имуществото за стопанисване
и управление на определено държавно предприятие се доказва както с преки
доказателства /самият административен акт за предоставяне на това право/, така
и с непреки доказателства: актове за държавна собственост, в които
изрично е записано, че определен имот е предоставен за стопанисване и
управление на определено държавно предприятие,
разделителни протоколи, имотни ведомости, записвания
в инвентарните книги на държавното предприятие и други подобни.
Съгласно чл.17а от ЗППДОбП /отм./
имуществото, предоставено за стопанисване и управление на държавните
предприятия с акта за преобразуването им се предоставя в собственост на
новоучредените еднолични търговски дружества с държавно имущество, освен ако в
акта за учредяване не е предвидено друго.
Съдът
намира, че в случая всички предпоставки за такова придобиване са налице. Новоучреденото
акционерно дружество с държавно имущество „ДЗУ“ ЕАД е поело всички активи и
пасиви на държавна фирма „ДЗУ“. Нито с
акта за преобразуване, нито с друг акт са предвидени изключения относно
някоя част от активите или пасивите. Именно по силата на посочената законова
норма – чл.17а от ЗППДОбП /отм./ новоучреденото дружество придобива правото на
собственост върху имуществото, предоставено на държавното предприятие. Касае се
за деривативен способ за придобиване на право на собственост, като
предоставянето на процесните бунгала на првоприемника на ищеца за стопансване и
управление от държавата на Социално битов комплекс Стара Загора, представляващо
поделение на ДФ ДЗУ се доказва от представентие по делото извлечения от
инвентарни книги и от основното и допълнителното заключение по назначената
съдебно-счетоводна експертиза.
При
горните мотиви съдът приема, че предявените искове по чл. 124, ал.1 от ГПК са
основателни и следва да бъдат уважени.
С оглед
изхода от спора ответникът следва да заплати на ищеца понесените в настоящото
производство съдебно-деловодни разноски в размер на 4655,63 лева. Искането на
ответника за присъждане на направените разноски е неоснователно и следва да се
остави без уважение.
Мотивиран от горното, съдът
Р Е Ш
И :
ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Българската държава,
представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройство, чрез
областен управител на Област Бургас с
административен адрес: 1202 София, ул. Кирил и Методий № 17-19, че
ДЗУ
АД, ЕИК *********, представлявано от И.И. - изпълнителен Директор 6000 Стара
Загора, ул. Никола Петков № 10, чрез адв. Х.В.П. ***, е собственик на седем броя бунгала, както следва: 4 броя бунгалата №№
1-4 тип Романтика - единични с площ, съответно: 31,86 кв.м.,
33,10 кв.м., 34,08кв.м. и 31,65 кв.м. и 3 броя бунгалата
№№ 5-7 тип Романтика -двойни - с по две стаи, с площ съответно 44,45 кв.м.
46,06 кв.м., 46,25 кв.м., като бунгала №№1,2,3,5,6
и 7 са с граници от четири страни имот № 00878.107.637 по КККР на гр. Ахтопол,
бунгало № 4 с граници имот 00878.107.637 по КККР на гр. Ахтопол от три страни -
частично и имот № 00878.107.388 по КККР на гр. Ахтопол - от три страни
частично.
ОСЪЖДА Българската държава, представлявана
от министъра на регионалното развитие и благоустройство да заплати на ДЗУ
АД, ЕИК *********, представлявано от И.И. - изпълнителен Директор 6000 Стара
Загора, ул. Никола Петков № 10, сумата от 4655,63 лева, представляваща съдебно-деловодни разноски.
Решението подлежи на въззивно обжалване
пред Бургаския Окръжен съд в двуседмичен срок от връчването му на страните.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: