О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……/08.02.2022 г., град Добрич
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ДОБРИЧ в закрито заседание на осми февруари, две
хиляди двадесет и втора година, ІІІ
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: НЕЛИ
КАМЕНСКА
разгледа докладваното административно дело № 80 по описа за 2022 г. на Административен съд - Добрич и за да се произнесе,
взе предвид следното:
Производството е по чл. 166, ал.4 от Административно-процесуалния
кодекс (АПК) във вр. с чл.459, ал.4 от Изборния кодекс (ИК) и
чл.459, ал.1 от ИК.
Образувано е по искане за спиране на предварително
изпълнение, направено с жалба на К.А.К. ***, в качеството му на общински
съветник в Общински съвет - Каварна, подадена чрез адв.Д.-ДАК, срещу Решение №
152/01.02.2022г. на Общинска избирателна комисия (ОИК) - Каварна, с което на
основание чл.30, ал.4, т.5 от ЗМСМА са прекратени предсрочно пълномощията на
жалбоподателя, анулирано е издаденото му удостоверение и е обявен за избран
общински съветник следващия в листата от квотата на ПП „Национален фронт за
спасение на България“.
Искането за спиране на предварителното изпълнение на
решението е обосновано със засягане правата на жалбоподателя, на новоизбрания
общински съветник и на ПП“НФСБ“, поради това, че партията имала само един
мандат и няма да има представител в общинския съвет до влизане в сила на
съдебното решение по оспорване на решението на ОИК.
Ответникът, ОИК –Каварна, представлявана от Даниела
Николова-председател, представя преписката по издаване на оспореното решение
като не изразява становище по искането за спиране.
Съдът съобрази съображенията на жалбоподателя,
направени в искането за спиране на решението за предсрочно прекратяване на пълномощията
му във връзка с представените доказателства и приема следното:
Искането е допустимо, направено е от надлежна страна,
в 7 дневния срок за обжалване на решението по чл.459, ал.1 от Изборния кодекс,
срещу годен за спиране административен акт.
Разгледано по същество, искането за спиране на
решението на ОИК-Каварна е неоснователно.
Със специалната норма на чл. 459, ал. 4 от ИК е
предвидено, че жалбата не спира изпълнението на решението на ОИК, освен ако
съдът постанови друго, т. е. специалният закон е възложил на съда да прецени и
да спре при наличие на законовите предпоставки допуснатото със закон
предварително изпълнение на административния акт.
Изборният кодекс не регламентира основанията, при
които съдът може да спре изпълнението на административния акт, поради което е
приложима нормата на чл. 166, ал. 4 от АПК, във вр. с чл. 166, ал. 2 от АПК. В
случаите, в които законодателят разпорежда предварително изпълнение на
определена категория административни актове, каквато е и разпоредбата на чл.
459, ал. 4 ИК, приложима в настоящия случай, той презумира наличието на особено
важни държавни или обществени интереси, чиято защита изисква незабавна намеса
на административния орган.
Предвид това, в тежест на молителя е да посочи и
установи пред съда обстоятелствата по чл. 166, ал. 2 АПК, при които спирането
на изпълнението на акта е основателно - такива, които по значимост могат да
бъдат противопоставени на онзи обществен интерес, заради който законодателят е
допуснал предварителното изпълнение на административния акт по силата на
закона. Следователно, за да спре допуснатото по силата на закона изпълнение,
съдът следва да установи, че то би могло да причини на оспорващия значителна
или трудно поправима вреда, която да е противопоставима по степен на значимост
на обществените отношения, в защита на които законодателят е допуснал
предварително изпълнение на административния акт. В тежест на молител я е да
посочи и вредите и да представи доказателства за вида им и за вероятността те
да настъпят, ако обжалваният административен акт бъде изпълнен преди съдът да
се произнесе по неговата законосъобразност.
В настоящия случай липсват каквито и да е твърдения за
за настъпване на реални вреди, които да са значителни или трудно поправими за
молителя. В жалбата не се излагат доводи и конкретни фактически обстоятелства,
нито се представят доказателства, които да обосноват извода, че предварителното
изпълнение на решението на ОИК би довело до причиняване на особено съществени
неблагоприятни последици за оспорващия.
Доводите, касаещи засегнатия интерес на новоизбрания
общински съветник и на ПП “НФСБ“ не са предмет на производството по чл.166,
ал.4 във вр. с ал.2 от АПК и чл.459, ал.4 от ИК. Единственият правнорелевантен
факт в случая е наличието на предпоставките по чл. 166, ал. 2 от АПК по
отношение на молителя, а не по отношение на трети лица. Освен това
законодателят е гарантирал попълване на квотата на съответната партия в случай
на предсрочно прекратяване на мандат на нейн представител с изискването по
чл.458, ал.1 във вр. с чл.87, ал.1, т.24 от ИК, ОИК да обяви за избран
следващия в съответната листа кандидат. По тази начин, до решаването на въпроса
за законосъобразността на оспореното Решение № 152/01.02.2022г. на ОИК- Каварна,
ПП“НФСБ“ ще има свой представител в органа за местно самоуправление.
С оглед на изложеното съдът намира направеното искане
за спиране на изпълнението на акта за неоснователно, поради което следва да го
остави без уважение.
Жалбата е редовна и с оглед чл.459, ал.5 от ИК, във
връзка с чл.30, ал.8 от ЗМСМА, делото следва да бъде насрочено за разглеждане в
открито заседание в 7 дневен срок.
Водим от горното и на основание чл. 459, ал. 4 от ИК,
във вр. чл. 166, ал. 2 и, ал. 4 от АПК, Добричкият административен съд
О П Р Е Д Е Л
И :
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на К.А.К. за спиране на
предварителното изпълнение на Решение № 152/01.02.2022г. на Общинска
избирателна комисия - Каварна, с което на основание чл.30, ал.4, т.5 от ЗМСМА
са прекратени предсрочно пълномощията на жалбоподателя, анулирано е издаденото
му удостоверение и е обявен за избран общински съветник следващия в листата от
квотата на ПП „Национален фронт за спасение на България“.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в тази част може да бъде обжалвано с
частна жалба пред Върховния административен съд на Република България в
7-дневен срок от съобщаването му на страните.
НАСРОЧВА адм.дело № 80/2022г. по описа на
Административен съд-Добрич за разглеждане в публично съдебно заседание на 14.02.2022г.
от 11,00 часа, за която дата да се призоват страните:
-
жалбоподателят, К.А.К., чрез адв.Д.;
-
ответникът, Общинска избирателна комисия – Каварна –
чрез председателя й, Д.Николова и
-
заинтересованата страна, Маруся Петрова Георгиева;
ДА СЕ ИЗПРАТИ ПРЕПИС от жалбата на ответника, Общинска
избирателна комисия – Каварна и на
ЗАИНТЕРЕСОВАНАТА СТРАНА, Маруся Петрова Георгиева, с указание
за правото им на писмен отговор най-късно до деня часа на съдебното заседание.
УКАЗВА на ответника, че на основание чл.170, ал.1 от АПК, е в негова тежест да установи съществуването на фактическите основания,
посочени в оспореното решение и изпълнението на законовите изисквания при
издаването му.
УКАЗВА на жалбоподателя, че следва да представи
доказателства за твърденията си, че е присъствал на съответните заседания на
Общински съвет Каварна или че е уведомявал писмено председателя на общинския
съвет за евентуални неучастия в заседанието на съвета по уважителни причини -
служебна ангажираност, отсъствие от страната, заболяване и други.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО в частта му за насрочване на делото и
дадените указания не подлежи на обжалване.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО заедно с призовките да се съобщи на
страните незабавно, вкл. и по телефон и на електронен адрес.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :