Решение по дело №1286/2024 на Районен съд - Видин

Номер на акта: 403
Дата: 4 ноември 2024 г.
Съдия: Даниел Иванов Цветков
Дело: 20241320201286
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 26 август 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 403
гр. Видин, 04.11.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ВИДИН, V СЪСТАВ НО, в публично заседание на
петнадесети октомври през две хиляди двадесет и четвърта година в следния
състав:
Председател:Даниел Ив. Цветков
при участието на секретаря М.Г.Л.
като разгледа докладваното от Даниел Ив. Цветков Административно
наказателно дело № 20241320201286 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59 и сл. от ЗАНН по жалба, подадена от „С-К.“
ЕООД, ЕИК: ******, със седалище и адрес за управление: гр.К., обл.В., бул.
„Освобождение“ №21А, представлявано от управителя си С. В. С., против Ел.
фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от
електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал.1 от Закон за
пътищата №**********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, с
който на жалбоподателя е наложено административно наказание на основание
чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от Закон за движение по пътищата
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лв. за нарушение по чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП.
В съдебно заседание жалбоподателят редовно призован, не се явява и не
изпраща процесуален представител. В депозираната пред съда жалба се
изтъкват съображения за незаконосъобразност и необоснованост на
атакуваното НП, като се иска същото да бъде отменено. Изтъква се още, че
АНО не е изпълнил задълженията си, произтичащи от разпоредбата на
чл.189ж, ал. 1, изр. 2 от ЗДвП, като без да събере необходимите доказателства
и да установи дали е извършено нарушението, е издал процесния ел. фиш.
Представителят на ответната страна моли съда да потвърди издадения
ел. фиш като правилен и законосъобразен. Развити са съображения в тази
насока под формата на писмена защита. Претендира се присъждане на
юрисконсултско възнаграждение.
От събраните по делото доказателства, взети поотделно и в тяхната
съвкупност, съдът прие за установено следното:
На 15.06.2023г. в 12.34 часа било заснето ППС - влекач "Ивеко АС
1
440Т", рег. № ВР ****, с технически допустима максимална маса 20000, брой
оси 2, екологична категория ЕВРО 6 , в състав с ремарке с общ брой оси 5, с
обща технически допустима максимална маса на състава 44000, в община
Брегово, движещо се по път 12 км 13+388, с посока нарастващ километър,
включен в обхвата на платената пътна мрежа, като за посоченото ППС не била
заплатена дължимата пътна такса по чл. 10, ал. 1, т.2 от Закон за пътищата и
същото нямало валидна маршрутна карта или валидна тол декларация за
преминаването. Горното било установено с устройство № 10441,
представляващо елемент от електронна система за събиране на пътни такси по
чл. 10, ал. 1 от Закон за пътищата, намиращо се на път 12 км 13+388.
Собственикът, на когото било регистрирано процесното ППС, било
дружеството жалбоподател. С оглед направените констатации, бил съставен
Електронен фиш за налагане на имуществена санкция за нарушение,
установено от електронна система за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1
от Закон за пътищата срещу дружеството -жалбоподател за нарушение на чл.
102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от
ЗДвП му била наложена „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
При така установената и възприета фактическа обстановка Съдът
намери жалбата за процесуално допустима- подадена е от процесулно-
легитимирана страна с право на обжалване и в законоустановения за това
срок. Разгледана по същество, същата се явява и основателна, тъй като в
настоящия случай е нарушена процедурата, по която е ангажирана
административнонаказателната отговорност на дружеството-жалбоподател.
Съображенията на Съда за това са следните:
Съгласно чл.167а. ал.2. т.7 и т.8 от ЗДвП при изпълнение на функциите
си по този закон определените от председателя на управителния съвет на
Агенция „Пътна инфраструктура” длъжностни лица проверяват създадените
записи по ал.З и на тяхна основа съставят актове за установяване на
административни нарушения при спазване на разпоредбите на чл.189е и
чл.189ж, както съставят и връчват актове за установяване на административни
нарушения и връчват електронни фишове за нарушения по чл.179, ал.З-Зв.
Съгласно чл.167а, ал.4 от ЗДвП Агенция „Пътна инфраструктура”
създава и поддържа информационна система, в която се издават и съхраняват
докладите по ал.З и електронните фишове за нарушения по чл.179, ал.З-Зв.
Правилата за изграждане и функциониране на информационната система се
приемат с решение на управителния съвет на Агенция „Пътна
инфраструктура”. В информационната система могат да се съхраняват и
съставени, но невръчени покани за съставяне на актове за установяване на
административни нарушения, актове за установяване на административни
нарушения и наказателни постановления за нарушения по чл.179, ал.З-Зв, ако
същите отговарят на изискванията за електронен документ и са подписани с
квалифициран електронен подпис.
Съгласно чл.187а, ал.1, ал.4 и ал.5, изр. първо от ЗДвП, при установяване
на нарушения по чл.179, ал.З-Зб в отсъствие на нарушителя се счита, че
пътното превозното средство е управлявано от собственика му, а в случаите, в
2
които в свидетелството за регистрация на пътното превозно средство е вписан
ползвател - от ползвателя, освен ако бъде установено, че пътното превозно
средство е управлявано от трето лице. Вписаният собственик, съответно
ползвател, се освобождава от административнонаказателна
отговорност по ал.1, във връзка с административни нарушения по чл.179, ал.З-
Зб, ако в срок от 7 дни от връчването на акта за установяване на
административно нарушение или електронния фиш представи декларация, в
която посочи данни за лицето, което е извършило нарушението, и копие от
свидетелството му за управление на моторно превозно средство. В случаите
по ал.4 въз основа на първоначално издадения акт за установяване на
административно нарушение не се издава наказателно постановление и
административнонаказателното производство се прекратява, а първоначално
издаденият електронен фиш се анулира.
Съгласно чл.189е, ал.1-5, ал.12 и ал.13 от ЗДвП, актовете за установяване
на административни нарушения по чл.179, ал.З-Зв се съставят от
длъжностните лица на службите за контрол по чл.165, чл.167, ал.З-Зб и
чл.167а съобразно тяхната компетентност. При установяване на нарушение по
чл.179, ал.З-Зб преди съставяне на акт за установяване на административно
нарушение, контролните органи уведомяват нарушителя за възможността да
заплати таксата по чл.10, ал.2 от Закона за пътишата. Когато актът за
установяване на нарушението се съставя в отсъствие на нарушителя,
възможността за заплащане на тази такса се предоставя с връчването на акта.
Таксата по чл.10. ал.2 от Закона за пътишата може да бъде заплатена по
банков път или чрез картово плащане, а пред органите по чл.167, ал.З-Зб - и в
брой, като плащането може да бъде осъществено при извършване на
проверката или в срок от 14 дни от връчване на акта за установяване на
административно нарушение по чл.179, ал.З-Зб. В случаите, при които таксата
по чл.10. ал.2 от Закона за пътищата се заплаща след връчване на акта за
установяване на административно нарушение, нарушителят следва в
платежното нареждане да посочи номера на акта за установяване на
административното нарушение. При заплащане на таксата по чл.10. ал.2 от
Закона за пътищата в срока и при условията на ал.З и ал.4 и след постъпване
на сумата по сметката на Агенция „Пътна инфраструктура”, нарушителят се
освобождава от административнонаказателна отговорност за конкретното
нарушение по чл.179, ал.З-Зб, установено в акта за установяване на
административно нарушение. В тези случаи се освобождават от
административнонаказателна отговорност собственикът, вписаният ползвател
и водачът за извършеното административно нарушение по чл.179, ал.З-Зб във
връзка с конкретното пътно превозно средство за съответния случай на
движение по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа. Наказателните
постановления за административни нарушения по чл.179, ал.З-Зв се издават от
председателя на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура” или
оправомощени от него длъжностни лица. За съставените актове за
установяване на административни нарушения и издадените наказателни
постановления по този член се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.1-3 и
ал.13-16.
3
Съгласно чл.189ж. ал.1,__ изр. първо и ал.7 от ЗДвП, при нарушение по
чл.179, ал.З, установено и заснето от електронната система по чл.167а, ал.З,
може да се издава електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на
нарушител за налагане на глоба или имуществена санкция в размер, определен
за съответното нарушение. По отношение на електронния фиш за нарушение
по чд.179, ал.З-Зб се прилагат разпоредбите на чл.189, ал.10.
Следва да се има предвид обаче, че в ЗП /Закон за пътищата/ липсва правна
уредба за налагане на административни наказания чрез издаването на ЕФ.
Ангажирането на административнонаказателна отговорност се реализира с
издаването на наказателно постановление въз основа на акт за установяване на
административно нарушение.
От систематичното тълкуване на цитираните разпоредби се обуславя
извод, че неправилно на ответното дружество е ангажирана отговорност по
чл.179, ал.Зб от ЗДвП, като е издаден електронен фиш при условията на
чл.189ж от ЗДвП. Съгласно чл.189ж, ал.1 от ЗДвП електронен фиш може да се
издаде (правна възможност за наказващия орган), когато се установи
нарушение на чл.179, ал.З от ЗДвП - За нарушения като процесното - по
чл.179. ал.Зб от ЗДвП не е предвидена възможност за издаване на електронен
фиш. В тази връзка нормите на чл.179, ал.З и ал.Зб от ЗДвП имат различно
съдържание. С първата се предвижда наказание за водач, който управлява
ППС по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа, за което е дължима,
но не е заплатена такса по чл.10, ал.1. т,1 от ЗП, а с втората - наказание за
собственик на ППС от категорията по чл.10б. ал.З от ЗП, за което изцяло или
частично не е заплатена дължимата такса по чл.10. ал.1. т.2 от ЗП.
включително в резултат на невярно декларирани данни, посочени в чл.10б.
ал.1 от ЗП. Различни са субектите, на които може да бъдат наложени и
предвидените със закона различни по вид и размер наказания, различни са и
нарушенията, за осъществяването на които се налагат тези наказания:
незаплатена такса чл.10, ал.1. т.1 от ЗП (чл.179. ал.З от ЗДвП) и изцяло или
частично незаплатена дължима такса по чл.10, ал.1, т.2 от ЗП. включително в
резултат на невярно декларирани данни (по чл.179. ал.Зб от ЗДвП). Поради
изложеното се налага извод, че за извършеното от жалбоподателя деяние по
чл.179, ал.Зб от ЗДвП незаконосъобразно е издаден ЕФ. Приложение намират
разпоредбите, регламентиращи съставянето на акт при установено
административно нарушение и издаването на наказателно постановление при
наличието на предпоставките за това. Допуснатото процесуално нарушение е
съществено, тъй като се ограничават правата на лицето, уличено като
нарушител, в т.ч. да възрази по смисъла на чл.42. т.8 и чл.44. ал.1 от ЗАНН и
да представи доказателства в подкрепа на твърденията си.
В тази връзка следва да се има предвид и разпоредбата на чл.46 ал.З от
Закона за нормативните актове, която забранява обосноваването на
наказателна, административна или дисциплинарна отговорност чрез
разширително тълкуване при непълнота или неяснота на съществуващата
правна уредба.
С оглед горните съображения оплакванията в касационната жалба са
основателни. Електронния фиш е незаконосъобразен
4
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1, т.2 от ЗАНН
Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Електронен фиш № **********, издаден от Агенция
„Пътна инфраструктура“, с който на жалбоподателя „С-К.“ ЕООД, ЕИК:
******, със седалище и адрес за управление: гр.К., обл.В., бул.
„Освобождение“ №21А е наложено административно наказание на основание
чл. 187а, ал. 2, т. 3, вр. чл. 179, ал. 3б от Закон за движение по пътищата
„имуществена санкция“ в размер на 2500 лв. за нарушение по чл. 102, ал. 2 от
ЗДвП.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Видински
Административен съд по реда на АПК, в четиринадесет дневен срок от
съобщението му на страните.
Съдия при Районен съд – Видин: _______________________
5