Решение по дело №1935/2023 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2313
Дата: 6 март 2024 г.
Съдия:
Дело: 20237050701935
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 август 2023 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

2313

Варна, 06.03.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Варна - XIX състав, в съдебно заседание на двадесет и осми февруари две хиляди и двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: МАРИЯНА БАХЧЕВАН

При секретар РУМЕЛА МИХАЙЛОВА като разгледа докладваното от съдия МАРИЯНА БАХЧЕВАН административно дело № 20237050701935 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по чл. 126 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл.83 ал.6 от Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия /ЗОБВВПИ/.

Делото е образувано по жалба на Ж. М. А. срещу отказ с рег.№ Р-10713/28.07.2023г. на началника на РУ гр. Аксаково при ОД на МВР гр.Варна за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно огнестрелно оръжие за самоотбрана по заявление от 23.06.2023г. на Ж. М. А..

Жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв. И. В., твърди че отказът е издаден в нарушение на материалния закон и при допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което иска да бъде отменен като незаконосъобразен. Подчертава се, че със заявление вх. № 388800-130/23.06.2023г. жалбоподателят е поискал подновяване на вече издаденото му разрешение за носене и съхранение на огнестрелно оръжие, като към заявлението е отразено, че се прилагат законоустановените приложения по чл.76 ал.4 от ЗОБВВПИ. Подчертава се, че при наличието на еднакви и непроменени обстоятелства е издадено разрешение за носене и съхранение на оръжие и пет дни по-късно е издаден отказът, което го прави немотивиран. Иска се съдът да задължи компетентния орган да издаде поисканото от жалбоподателя разрешение и да му бъдат присъдени сторените по делото съдебни разноски.

В пледоарията по съществото на спора в съдебното заседание на 28 февруари 2024г., адв. В. от името на жалбоподателя сочи докладните записки на мл. Полицески инспектор по КОС Б. и инспектор П. – разузнавач при РУ Аксаково дават положително мнение за издаване на разрешение за носене и съхранение на оръжие в полза на Ж. А., поради което отказът е необоснован. Изтъква, че жалбоподателят е доказал наличието на предпоставки за издаване на поисканото от него разрешение.

В писмени бележки с.д. № 3194/05.03.2024г. жалбоподателят чрез адв. В. отново подчертава, че са спазени изискванията по чл.76 ал.4 от ЗОБВВПИ. В подкрепа на заявлението на жалбоподателя са мненията, изразени от полицейските служители в техни докладни записки рег. № 445р-9534/06.07.2023г. и рег.№ 445р-10271/20.07.2023г. Смята, че неправилно административния орган се е позовал на чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ. Подчертава отново, че при едни и същи обстоятелства в рамките на 5 дни на Ж. А. е разрешено и отказано носенето и съхранението на оръжие

Ответникът – началникът на РУ-Аксаково при ОД на МВР гр.Варна чрез гл.юрисконсулт Г. Г. оспорва жалбата като неоснователна и иска да бъде оставена без уважение. Намира административния акт за правилен и законосъобразен. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Обжалваният административен акт е връчен на адресата му на 07.08.2023г., видно от отбелязването в него. Срокът за оспорването му е 14-дневен и е започнал да тече на 08.08.2023г., като е изтекъл на 21.08.2023г. Пощенският плик е с клеймо от 22.08.2023г. и системния бон от „Български пощи“ ЕАД е от същата дата, поради което жалбата не е просрочена. Подадена е от страна с право на оспорване срещу индивидуален административен акт, подлежащ на самостоятелно обжалване и пред компетентния съд, поради което е процесуално допустима.

Съобразявайки се с аргументите на жалбоподателя и ответника и с представените и събрани по делото доказателства, настоящият състав на Варненски административен съд намира за установено следното от фактическа страна:

Производството пред административния орган е започнало въз основа на заявление вх.№ 388800-130/23.06.2023г. на Ж. М. А. за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно оръжие за самоотбрана. Към заявлението са били приложени: доказателство за платена държавна такса; заявление за съхраняване на оръжието на настоящия адрес на жалбоподателя ведно с удостоверение за същия от Национална база данни; електронна справка за съдимост, според която заявителят не е осъждан; удостоверение от Национална следствена служба за липсата на данни за обвинения по неприключили наказателно производства; психиатрично освидетелстване относно липсата на данни за психично заболяване към момента на провеждане на изследването ведно с карта за извършен медицински преглед от психиатър; удостоверение за техническа годност на закупеното оръжие; удостоверение за изстреляни патрони във връзка с проведен инструктаж за безопасно боравене с огнестрелно оръжие; декларация по чл.98 от ЗОБВВПИ; анкетен лист по чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ.

Жалбоподателят е подал молба рег. № 445000-2097/26.07.2023г. до началника на РУ – Аксаково, в която подчертава, че е инициирал подновяване на негово разрешение № 20180426223 за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси, валидно от 06.08.2023г. Смята, че е изпълнил всички изисквания по чл.69 от ЗОБВВПИ и е представил необходимите документи по чл.61-65 от ЗОБВВПИ. Сочи, че е едноличен собственик и управител на еднолично дружество с ограничена отговорност „Политранс“ и е трудово ангажиран в „Екологична компания“ ЕООД, като работата му и в двете дружества е свързана с всекидневен контакт с много хора във връзка със закупуването и продажбата на желязо и цветни метали, което е свързано с носенето на значителни суми пари за разплащане с клиенти. Отбелязва, че въз основа на досегашното разрешение за носене и съхранение на оръжие е спазвал законовите изисквания и не е допускал инциденти. Моли за подновяване на разрешението му.

В административната преписка е налична докладна записка с рег. № 445р-10271/2023г. от мл. Полицейски инспектор по КОС – П.Б., която изразява положително становище на Ж. А. да бъде издадено разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно оръжие за самоотбрана. Посочено е, че са спазени условията по чл.98 ал.1 и ал.2 от ЗОБВВПИ, чл.76 ал.1 от ЗОБВВПИ и чл.58 от същия закон.

Приложена е и докладна записка рег.№ 445р-9534/06.07.2023г. от полицейски инспектор – разузнавач П. П. от РУ – Аксаково, в която е посочено проучване на Ж. А. във връзка с подадено от него заявление за издаване на разрешително за носене, употреба и съхранение на късо нарезно оръжие за самоотбрана, като е установено, че не са налице данни, представляващи основание, които да доведат до отказ за издаване на поисканото от Ж. А. разрешително.

Във връзка с проверката относно условията за съхранение на огнестрелни оръжия е съставена докладна записка рег.№ 445р-10056/17.07.2023г. от мл. Полицейски инспектор З. С., в която сочи, че Ж. А. притежава каса за съхраняване на оръжие, която отговаря на необходимите условия за това. Отбелязано е, че срещу заявителят не са подавани сигнали през последните три години и същия няма съдебни или криминални регистрации.

В констативен протокол, съставен от полицейски служители е посочено, че Ж. А. има издадено разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси № 20180426223/07.08.2018г. от РУ – Аксаково. Същото е представено в хода на съдебното производство ведно с цялата административна преписка и е видно, че е валидно до 06.08.2023г. Заявлението за неговото подновяване е подадено преди изтичането на този срок, а именно на 23.06.2023г.

В полза на жалбоподателя е било издадено и разрешение № 20180425132/01.08.2018г. от началника на РУ-Аксаково за закупуване на късоцевно огнестрелно оръжие за самоотбрана, за което е приложена и докладна записка от мл. Полицейски инспектор по КОС с рег.№ 445р-7640/05.09.2018г. При издаване на предходното разрешение също е било установено, че спрямо Ж. А. не са получавани данни за злоупотреба с алкохол или наркотици, няма данни за негови криминални прояви и притежава каса за съхраняване на оръжието, която отговаря на законовите изисквания. Мл. инспектор П.Б. е съставил докладна записка със същото предложение за издаване на разрешително за носене и съхранение на оръжие във връзка със заявлението на Ж. А. от 2018г., т.е. същия полицейски служител е дал положително становище както по отношение на двете заявления на Ж. А. – това от 2018г. и следващото от 2023г.

Приложени са и документите във връзка с издаването му: докладна записка рег.№ 445р-7620/05.09.2018г., протокол за прострелване на късоцевно огнестрелно оръжие рег.№ 367р-33321/14.08.2023г., от които е видно, че огнестрелното оръжие на Ж. А. през 2018г. е същото като описаното в документите към заявлението му от 2023г. За закупуването му е приложена фактура от 03.08.2018г. Данните в заявлението от 2018г. (стр.77 от делото) и това от 2023г. на Ж. А. също съвпадат. Останалите документи от административната преписка, образувана във връзка с предходното разрешително от 2018г. за носене и съхранение на оръжие в полза на Ж. А. съдържат същите констатации като тези, отразени в документацията от настоящата административна преписка от 2023г. И двете заявление са били подадени от жалбоподателя във връзка със самоохрана и самоотбрана по повод извършваната от него дейност - експедитор на стоки и товари и търговия с вторични суровини и авточасти, посочено е в тях, че Ж. А. притежава фирма – „Политранс“ ЕООД.

Жалбоподателят е завършил курс по безопасно боравене с огнестрелно оръжие на 17.05.2007г., за което му е било издадено и удостоверение №2979/2007г. Адресът от личната му карта съвпада с този, на който са били извършени полицейски проверка във връзка със заявлението му за издаване на разрешително за носене и съхраняване на огнестрелно оръжие. Жалбоподателят е със завършено висше образование – магистър по психология и психологично консултиране.

В съдебното заседание на 28 февруари 2024г. бяха разпитани свидетелите Я. И. И. и В. И. В., които заявиха, че жалбоподателят всекидневно контактува във връзка с работата си с рисков контингент и понякога са възниквали конфликти. Свидетелстват, че жалбоподателят съхранява всекидневно големи суми пари, нужни му за разплащане във връзка с изкупуването на желязо, цветни метали и бракувани автомобили.

Следва да бъде обобщено, че в полза на Ж. А. има издадено разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси № 20180426223/07.08.2018г. от РУ – Аксаково, което е било валидно до 06.08.2023г. Заявлението за неговото подновяване е подадено преди изтичането на този срок, а именно на 23.06.2023г.

В обжалвания отказ са изложени доводи, че в заявлението си Ж. А. не е посочил основателни причини за подновяване на разрешението за носене, употреба и съхраняване на огнестрелно оръжие по чл.76 ал.3 т.3 от ЗОБВВПИ и е преценено, че не са били изложени аргументи за необходимостта от самоотбрана. Отказът е издаден на основание чл.76 ал.3 т.3 от ЗОБВВПИ и чл.58 ал.1 т.10 от същия закон.

След служебна проверка на оспорения акт по реда на чл.168 ал.1 от АПК на всички основания по чл.146 от АПК и въз основа на установената фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:

Оспореният отказ е издаден от административен орган с териториална и материална компетентност, съгласно чл. 83, ал. 5 от ЗОБВВПИ, който текст предвижда, че началникът на съответното РУ на МВР издава разрешение за съответната дейност или мотивирано отказва издаването му.

В Закона за оръжията, боеприпасите, взривните вещества и пиротехническите изделия в раздел ІІІ „Придобиване, съхранение, носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях“ на глава ІV „Придобиване, съхранение, носене и употреба на взривни вещества, на оръжия, на боеприпаси и на пиротехнически изделия“ има няколко производства по издаване на разрешения: за придобиване на огнестрелни оръжия и боеприпаси към тях /чл.76/; за придобиване на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях за спортни цели /чл.77/; за придобиване, съхранение и/или носене и употреба на късоцевно огнестрелно оръжие/късоцевни огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях от държавни служители от МВР, от ДАНС, ДАР, ДАТО, от Главна дирекция "Охрана" и Главна дирекция „Изпълнение на наказанията“ при Министерството на правосъдието, служителите от Бюрото по защита при главния прокурор и военнослужещите от въоръжените сили, офицерите и сержантите от НСО, както и държавните служители от ДКСИ, осъществяващи дейността по чл.9, т. 18 от Закона за защита на класифицираната информация /чл.78/; за получаване на разрешение за съхранение на огнестрелни оръжия и боеприпаси към тях от лицата, получили разрешително за придобиване на огнестрелно оръжие /чл.79/; за получаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси към тях от лицата, получили разрешение за придобиване /чл.81/; получаване на разрешение за употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси към тях на стрелбище /чл.81а/. Всяка една от процедурите има специфични изисквания към заявителите и към заявлението се представя различен комплект от документи.

Заявлението на Ж. М. А. е подадено на основание чл.81 от ЗОБВВПИ – по заявление подадено от български гражданин за получаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях, това е така защото Ж. А. има издадено разрешение за съхранение, носене и употреба на огнестрелно оръжие и боеприпаси № 20180426223/07.08.2018г. от РУ – Аксаково, което е било валидно до 06.08.2023г. Заявлението за неговото подновяване е подадено преди изтичането на този срок, а именно на 23.06.2023г. Освен това, жалбоподателят разполага и с разрешение за придобиване на късоцевно огнестрелно оръжие за самоотбрана № 20180425132/01.08.2018г. Фактът, че заявлението е било подадено за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно огнестрелно оръжие не се оспорва от административния орган и с това е започнало изложението на мотивите в процесния административен акт.

Тоест, неправилно административният орган се е позовал на разпоредбата на чл.76 от ЗОБВВПИ, която е неприложима в случая, тъй като се отнася за получаване на разрешение за придобиване на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях български граждани.

Съгласно относимата правна норма на чл.81 от ЗОБВВПИ, в заявлението се отразява информация за завършен курс и успешно положен изпит за безопасно боравене с огнестрелно оръжие – за служебни цели или самоотбрана, или прилагат билет за лов – за ловни цели, или документ за членство от съответната спортна организация по Закона за физическото възпитание и спорта – за спортни цели. Съгласно чл.81 ал.1 от ЗОБВВПИ, към заявлението се прилага удостоверение за годност за употреба, издадено по реда на чл. 87, ал. 2, когато огнестрелното оръжие не е ново и документ за платена такса в размер, определен с тарифата по чл. 12. В случая, Ж. А. е завършил курс за безопасно боравене с огнестрелно оръжие, за което е представено удостоверение №2979/2007г., приложил е удостоверение за техническа годност на оръжието от 22.06.2023г., както и удостоверение за изстреляни патрони във връзка с издадено разрешение за ползване на огнестрелно оръжие № 20230872506/26.01.2023г. и проведен инструктаж за безопасно боравене с огнестрелно оръжие. Представена е и квитанция за заплатена такса в размер на 40 лева. Следователно, заявлението е било окомплектовано с всички необходими документи по чл.81 от ЗОБВВПИ и е имало задължителното законово съдържание, поради което не са били налице основание за издаване на обжалвания отказ.

Не е било необходимо заявителят да представя билет за лов или членство в спортна организация във връзка с другите две изброени хипотези, които са неотносими.

Разпоредбата на ал.2 на чл.81 от ЗОБВВПИ касае подаване на заявление от физически и юридически лица, регистрирани като търговци, спортни и културни организации и ловни сдружения, регистрирани по националното законодателство на държава членка, и лица, създадени със закон или с акт на Министерския съвет за издаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях на своите служители или членове, поради което също е неприложима по отношение на жалбоподателя.

Следователно, изискването по чл.76 ал.3 т. 3 от ЗОБВВПИ – посочването в заявлението по чл.76 ал.1 от същия закон на основателна причина за издаване на разрешението в случаите на дарение, закупуване и замяна не важи при подаване на заявление по чл.81 ал.1 от ЗОБВВПИ, т.е. не е необходимо при подаване на заявление за издаване на разрешение за носене и употреба на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях на български граждани, същите да сочат основателна причина, защото това изискване се отнася за издаване на разрешение за придобиване на огнестрелни оръжия и боеприпаси за тях от български граждани. Още повече, в заявлението си от 23.06.2023г., Ж. А. е посочил основателна причина – късоцевно огнестрелно за самоотбрана, регламентирано в чл.6 ал.3 т.1 от ЗОБВВПИ. Запазени са основанията и обстоятелствата послужили за издаване на предходното разрешение за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие, чийто срок на валидност не е бил изтекъл към датата на подаване на новото заявление. В полза на жалбоподателя въз основа на същите предпоставки е било издадено разрешение за придобиване и за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие от началника на РУ – Аксаково и през 2018г. е било прието от същия административен орган, че изтъкнатите от заявителя причини са основателни по смисъла на чл.58 ал.1 т.10 от ЗОБВВПИ, поради което без да е настъпила промяна по отношение на тях, е недопустимо същите тези причини през 2023г. да се приемат за неоснователни. Още повече, че от свидетелските показания, получени в хода на делото беше установена необходимостта от самоотбрана у Ж. А. във връзка с упражняваната от него трудова дейност по изкупуване на бракувани автомобили и метали.

В изпълнение на чл. 83, ал. 1 от ЗОБВВПИ, при постъпване на документите по чл. 76, ал. 3 - 7, чл. 77, 78, 79, 80, 81 и 81а от същия закон, ГДНП на МВР, съответно РУ на МВР оценява пълнотата и съответствието на подадените документи с изискванията за издаване на разрешение и извършва при необходимост проверка на място на обектите за съхранение. На основание, чл.83 ал.2 от ЗОБВВПИ, при констатиране на непълноти и/или несъответствия с изискванията на този закон органът по ал. 1 уведомява писмено заявителя и дава указания и 30-дневен срок за отстраняването им, в който срокът по ал. 5 спира да тече. Въпреки, че в хода на административното производство пред органа са били представени докладни записки на негови служители с положително становище за издаване на разрешително по чл.81 от ЗОБВВПИ в полза на Ж. А. е последвал отказ, който се явява необоснован и в противоречие със събрания доказателствен материал.

Следователно, изводът на административния орган за липса на основание за издаване на поисканото от Ж. А. разрешение за носене, употреба и съхранение на огнестрелно оръжие е необоснован и немотивиран и се опровергава от доказателствата, събраните в хода на административното и в хода на съдебното производство.

Оспореният административен акт противоречи на принципа на съразмерност по чл.6 от АПК, тъй като при едни и същи данни и доказателства е било издадено разрешение през 2018г. и впоследствие е постановен отказ през 2023г., с което е нарушен и принципа на последователност и предвидимост по чл. 13 от АПК.

Нарушението на горепосочените основополагащи принципи в административното производство е довело до неправилно приложение на материалния закон, което е основание за отмяна на акта по чл.146 т.4 от АПК.

Преписката трябва да бъде върната на началника на РУ гр.Аксаково, който да бъде задължен да се произнесе отново по заявление на Ж. М. А. от 23.06.2023г. за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно огнестрелно оръжие по чл.81 от ЗОБВВПИ в 7-дневен срок от влизане на настоящото решение в сила, при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в настоящото съдебно решение.

Поради основателността на жалбата, нейният подател има право да му бъдат присъдени сторените по делото съдебни разноски, представляващи: 10 лева държавна такса за разглеждане на жалбата, 30 лева държавна такса за разглеждане на частната жалба и 600 лева адвокатско възнаграждение, платено по договора за правна защита и съдействие с адв. И. В., чийто не е оспорено от юрисконсулт Г..

Съдебните разноски следва да бъдат възстановени на жалбоподателя от бюджета на Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи гр.Варна, която има статут на юридическо лице.

Водим горното и на основание чл.173 ал.2 от АПК и на основание чл.174 от АПК съдът

Р Е Ш И :

ОТМЕНЯ отказ с рег.№ Р-10713/28.07.2023г. на началника на РУ гр. Аксаково при ОД на МВР гр.Варна за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно огнестрелно оръжие за самоотбрана по заявление от 23.06.2023г. на Ж. М. А..

ИЗПРАЩА преписката на началника на Районно управление гр. Аксаково при Областна дирекция на Министерството на вътрешните работи - гр.Варна за ново произнасяне по заявление на Ж. М. А. от 23.06.2023г. за издаване на разрешение за носене, употреба и съхранение на късо нарезно огнестрелно оръжие по чл.81 от ЗОБВВПИ в 7-дневен срок от влизане на настоящото решение в сила и при съобразяване със задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивите на това решение.

ОСЪЖДА Областна дирекция гр.Варна на Министерството на вътрешните работи да заплати на Ж. М. А. с [ЕГН] съдебни разноски в общ размер от 640 (шестстотин и четиридесет) лева.

Решението може да бъде обжалвано с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

Съдия: