Решение по дело №31/2022 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: 46
Дата: 30 май 2022 г.
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20225540200031
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 46
гр. Чирпан, 30.05.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ЧИРПАН, СЪСТАВ I, в публично заседание на трети
май през две хиляди двадесет и втора година в следния състав:
Председател:Атанас Т. Динков
при участието на секретаря Донка Д. Василева
като разгледа докладваното от Атанас Т. Динков Административно
наказателно дело № 20225540200031 по описа за 2022 година
за да се произнесе съобрази:

Производство по чл. 59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания
(ЗАНН).
Съдът е сезиран с жалба от В. Д. Т., ЕГН **********, чрез адв. А.П. от САК против
Електронен фиш, Серия К, № 4300484 за налагане на глоба за нарушение, установено с
автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара Загора (ЕФ), с който на
основание чл. 189, ал. 4, във вр. чл. 182, ал. 2, т. 6 от Закона за движението по пътищата (ЗДвП), за
нарушение по чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, на жалбоподателя е било наложено административно
наказание "глоба" в размер на 700 лева.
Жалбоподателят моли електронния фиш да бъде отменен.
Въззиваемата страна ОДМВР – Стара Загора моли електронния фиш да бъде потвърден.
Съдът, като прецени събраните доказателства, намери за установено от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е допустима като подадена в законоустановения срок от надлежна страна –
санкционирано лице, което има правен интерес от оспорването и е срещу акт подлежащ на
съдебен контрол.
Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.
С обжалвания ЕФ, жалбоподателят В. Д. Т., ЕГН **********, е санкциониран на основание
чл. 189, ал. 4 от ЗДвП ("При нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо
средство или система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава електронен фиш в
отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на глоба в размер, определен за
1
съответното нарушение..."), във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 6 от ЗДвП ("Водач, който превиши
разрешената скорост извън населено място, се наказва, както следва: за превишаване над 50 km/h -
с глоба 600 лв., като за всеки следващи 5 km/h превишаване над 50 km/h глобата се увеличава с 50
лв."), за нарушение на чл. 21, ал. 1 от ЗДвП, въвеждащ ограничение 140 km/h за движение по
автомагистрала за пътни превозни средства категория В, изразяващо се в това, че на 29.06.2018 г. в
14.56 часа, в общ. Чирпан, по АМ Тракия, км. 190+000, е управлявал в посока към гр. Бургас лек
автомобил **, с регистрационен номер **, със скорост 200 км/ч при отчетен толеранс от - 3 %,
като нарушението (превишаване на разрешената скорост с 60 км/ч) е било установено и заснето с
мобилна радарна система (автоматизирано техническо средство) № ТFR1-М 657.
Съгласно чл. 188, ал. 1 от ЗДвП собственикът или този, на когото е предоставено моторно
превозно средство, отговаря за извършеното с него нарушение, като собственикът се наказва с
наказанието, предвидено за извършеното нарушение, ако не посочи на кого е предоставил
моторното превозно средство. В случая, видно от приложената на л. 14 от делото декларация,
автомобилът, при управлението на който е било извършеното нарушението е бил предоставен за
ползване на жалбоподателя, който не се е възползвал от предвидената в чл. 189, ал. 5 от ЗДвП
възможност в 14-дневен срок от получаването на ЕФ, считано от 18.01.2022 г. според справката на
л. 12 от делото да предостави в съответната териториална структура на Министерството на
вътрешните работи писмена декларация с данни за лицето, извършило нарушението, и копие на
свидетелството му за управление на моторно превозно средство.
ЕФ е бил издаден по образеца, утвърден от министъра на вътрешните работи със Заповед №
8121з-172 от 29.02.2016 г. (л. 23 от делото) съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4, изречение
трето от ЗДвП ("Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на вътрешните
работи"), и отговаря на императивните изисквания на чл. 189, ал. 4, изречение второ от ЗДвП
("Електронният фиш съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на
вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на
извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство,
собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката или мястото на доброволното й
заплащане").
Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 6 от ЗДвП при изпълнение на функциите си по този закон
определените от министъра на вътрешните работи служби имат право за установяване на
нарушенията на правилата за движение по пътищата да използват технически средства или
системи, заснемащи или записващи датата, точния час на нарушението и/или регистрационния
номер на моторното превозно средство, като според пар. 6, т. 65 от ДР на ЗДвП автоматизирани
технически средства и системи са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно
свързани, одобрени и проверени съгласно ЗИ (Закон за измерванията), които установяват и
автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да
бъдат, както стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган,
така и мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от
пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край
на работния процес. Именно с такава мобилна радарна система е било установено и заснето
конкретното нарушение, като нейното сертифициране и изправност към момента на извършване на
нарушението се установяват от представените удостоверение за одобрен тип средство за
измерване и протокол за извършена проверка на БИМ (л. 18 - 20 от делото).
2
Съгласно чл. 165, ал. 2, т. 7 от ЗДвП определените от министъра на вътрешните работи
служби имат право да извършват контрол по спазване на правилата за движението по пътищата с
автомобили, оборудвани със средства за аудиозапис и видеозаснемане, като контролът се
осъществява само в обхвата на средствата за видеозаснемане, а според ал. 3 на цитирания член
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение се определят с наредба на министъра на вътрешните работи, каквато е
Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и реда за използване на автоматизирани
технически средства и системи за контрол на правилата за движение по пътищата. В случая
спазването на тези изисквания при заснемане на конкретното нарушение се установява от
представените снимков материал и протокол за използване на процесното АТСС (л. 10 и л. 21 от
делото).
По съществото на извършеното нарушение: в случая мястото на извършване на
нарушението е на Автомагистрала Тракия, т.е. за него важи нормативно установеното ограничение
на скоростта за движение по автомагистрала - 140 km/h за пътни превозни средства категория В.
Нарушението на това ограничение е било установено по описания вече по-горе начин на
29.06.2018 г. в 14.56 часа, в общ. Чирпан, по АМ Тракия, на км. 190+000, в платното за движение в
посока към гр. Бургас, като от снимковия материал (извлечение от клипа на нарушението) е видно,
че скоростта, с която е бил управляван процесния лек автомобил, е била 66 km/h – л. 10 от делото,
и при отчетен толеранс от - 3 % (допустимата техническа грешка съобразно представения
протокол за извършената проверка за изправност на техническото средство – л. 20 от делото),
съответно – превишаването на ограниченото е било с 60 km/h.
Що се отнася до наложеното с ЕФ наказание – глоба от 700 лева, същото съответства по
вид и размер на предвиденото в закона за разглежданото нарушение.
По тези съображения съдът намира за доказани по несъмнен и безспорен начин описаното в
ЕФ нарушение и извършването му от жалбоподателя, като при установяване на нарушението и
издаването на ЕФ не са били допуснати съществени (ограничаващи правото на защита)
процесуални нарушения, опорочаващи ЕФ до степен, обуславяща отмяната му, предвид което
последният се явява законосъобразен и следва да бъде потвърден.
С оглед изхода на делото, както и изрично направеното искане от процесуалния
представител на санкциониращия орган (л. 26 от делото), и на основание чл. 63д, ал. 4 от ЗАНН,
следва в полза на ОДМВР - Стара Загора да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер
определен в чл. 37 от Закона за правната помощ (ЗПрП), съгласно препращащата разпоредба на чл.
63д, ал. 5 от ЗАНН.
Съгласно чл. 37, ал. 1 от ЗПрП, заплащането на правната помощ е съобразно вида и
количеството на извършената дейност и се определя в наредба на Министерския съвет по
предложение на НБПП. Съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ,
възнаграждението за защита в производства по ЗАНН е от 80 до 120 лв.
В случая, производството по делото е продължило в е три открити съдебни заседания, в
които процесуален представител на ОДМВР - Стара Загора не е участвал, поради което следва да
му се присъди минималното възнаграждение в размер на 80 лева.
С оглед изложеното, съдът

3
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Електронен фиш, Серия К, № 4300484 за налагане на глоба за
нарушение, установено с автоматизирано техническо средство или система на ОДМВР - Стара
Загора.
ОСЪЖДА В. Д. Т., ЕГН ********** да заплати на ОДМВР - Стара Загора, юрисконсултско
възнаграждение в размер на 80 (осемдесет) лева.
Решението подлежи на касационно обжалване по реда на АПК, пред Административен съд
- Стара Загора, в четиринадесетдневен срок, считано от деня на получаване на съобщението, че
решението е изготвено.

Съдия при Районен съд – Чирпан: _______________________
4