Решение по дело №151/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 354
Дата: 5 март 2020 г.
Съдия: Галя Димитрова Русева
Дело: 20207040700151
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 354                       от 05.03.2020 г.                            град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд – Бургас, петнадесети състав, на двадесет и седми февруари две хиляди и двадесета година в публично заседание в следния състав:

                                                   Председател: Лилия Александрова

                                                          Членове: 1. Станимир Христов

            2. Галя Русева

 

 

при секретаря К. Л. и прокурор Дарин Христов, като разгледа докладваното от съдия Русева КАНД № 151 по описа за 2020 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.63, ал.1, изречение второ от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

Образувано е по касационна жалба на ЕТ „К.С.“, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Царево, ул. „Лиляна Димитрова“ №5, чрез адв.М.Б. – БАК против Решение № 174/27.11.2019 г., постановено по а.н.д.№ 462/2019 г. по описа на Районен съд – Царево, с което е потвърдено наказателно постановление (НП) № 423605-F401779/08.02.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.118, ал.1 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), във вр. с чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ, на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС на касатора е наложена  имуществена санкция в размер на 500 лв.

В касационната жалба се сочи противоречие на решението с материалния и процесуалния закон. Иска се отмяна на решението и на НП.

В съдебно заседание касаторът, редовно призован, се представлява от адв. Б., която поддържа жалбата и моли същата да се уважи. Представя доказателства.

Ответникът по касация – Дирекция „Фискален контрол“, сектор „Оперативни дейности“ Бургас, не изпраща представител в с.з. и не изразява становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Бургас дава становище за неоснователност на касационната жалба.

Административен съд - Бургас, ХV-ти състав след като прецени допустимостта на жалбата и обсъди направените в нея оплаквания, становището на прокурора в съдебно заседание, събраните по делото доказателства и извърши проверка на обжалваното решение съобразно разпоредбите на чл. 218 и чл. 220 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима като подадена в срока по чл. 211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването по смисъла на чл. 210, ал.1 от АПК.

Разгледана по същество и в пределите на касационната проверка по чл.218 от АПК, настоящият съдебен състав намира жалбата за основателна, по следните съображения:

         С процесното постановление отговорността на касатора е ангажирана за това, че при извършена на 11.08.2018 г. проверка в обект къща за гости „Панорама“, находящ се в с.Резово, ул. „Крайморска“ №10, стопанисван от ЕТ „К.С.“ е установено, че не е издадена фискална касова бележка за получено плащане в брой на сумата от 50 лв. за наета стая за една нощувка от 20.07.2018 г. до 21.07.2018 г. от клиент А. С. М. – регистриран в Регистър за настаняване на туристи, от работещия в обекта монтиран и въведен в експлоатация, свързан дистанционно с НАП, ЕКАФП модел „А300 – 02DV“, с индивидуален № ED203640 и фискална памет № 44203640.

         За да постанови оспореното съдебно решение въззивният съд е приел, че административнонаказващият орган правилно е определил приложимата материална разпоредба. Според съда безспорно се установява, че в процесния обект за сумата от 50 лева е била наета стая за една нощувка от 20.07.2018 г. до 21.07.2018 г. от клиент Асен М., но не е била издадена фискална касова бележка за полученото плащане в брой за наетата стая, от наличното и работещо ЕКАФП. Районният съд посочва, че неиздаването на фискална касова бележка се установява от разпечатката на справка КЛЕН, от която е видно, че за периода от 01.03.2018 г. до 29.07.2018 г. не е регистрирана нито една продажба в проверявания обект. Районният съд е направил извод за плащане на сумата в брой от това, че няма доказателства и твърдения заплащането на процесната нощувка да е било извършено по банков път или чрез пощенски паричен превод. Съдът е приел за неоснователно и направеното в АУАН възражение, представляващо според него защитна версия с цел да се избегне административнонаказателна отговорност за извършеното нарушение. Според въззивния съд в случая е неприложима разпоредбата на чл.28 от ЗАНН.

         Решението на първоинстанционният съд е неправилно, по следните съображения:

         Фискалните касови бележки, редът и начинът за тяхното издаване са регламентирани в чл.118 от ЗДДС и в Наредба № Н-18 от 13.12.2006 година за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез фискални устройства /обн. ДВ, бр. 106 от 2006 г./. Съгласно разпоредбата на чл.3, ал.1 от посочената наредба, всяко лице е длъжно да регистрира и отчита извършваните от него продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство /ФУ/, освен когато плащането се извършва по банков път, като за целите на тази наредба „фискално устройство” и „фискална касова бележка /фискален бон/” са тези по §1, т.40 от ДР и чл.118, ал.3 от ЗДДС. Текстът на чл.118, ал.1 от ЗДДС е възпроизведен и доразвит в чл.25 от Наредбата, ал.1 на който гласи, че лицата, задължени да използват ФУ, издават фискална касова бележка за всяка продажба, независимо от документирането и с първичен счетоводен документ, с изключение на случаите, когато плащането е по банков път, а ал.3 на същия член сочи, че фискалната касова бележка се издава при извършване на плащането.

         От анализа на цитираните разпоредби на ЗДДС и Наредбата се налага изводът, че за да възникне задължение за издаване на фискална касова бележка, следва да е налице извършена продажба на стоки или доставка на услуги, за която е извършено плащане, което в настоящия случай не е безспорно доказано.

         Изводите на административнонаказващия орган, че е извършено административно нарушение, почиват изцяло на предположения. Касаторът е санкциониран за това, че не е издал касов бон за прието плащане в брой на сумата от 50 лв. от клиент Асен М., нощувал в търговския обект от 20.07.2018 г. до 21.07.2018 г. Представеният по делото регистър за настанените в обекта туристи, на който наказващият орган се позовава, удостоверява, че услугата нощувка действително е предоставена на А. М.- факт, който не се оспорва и от касатора. Видно обаче от данните в регистъра, на дата 20.07.2018 г. в стая номер 6 на втори етаж на къща за гости „Панорама“, туристът А. М.е бил заедно настанен в една стая с друг турист – С. Д., като А. М.е напуснал обекта на 21.07.2018 г., а С. Д. – на 22.07.2018 г. Дължимата цена от 50 лв. /за която няма данни как е установена от проверяващите лица/ е на стая, а не на турист, от което следва, че за да е налице извършеното нарушение, следва да се установи безспорно, че М. е заплатил нощувката, че плащането е в брой за посочената нощувка – от 20.07.2018 г. до 21.07.2018 г., и че за същото няма издаден касов бон. Регистърът на настанените в обекта туристи не удостоверява извършено плащане. Липсва каквато и да е информация дали, на коя дата, по какъв начин и от кой точно от тези двама клиенти /М. или Д./ е платена цената на нощувката, а това са обстоятелства, които са предпоставка за възникване на нормативно установеното задължение за издаване на касов бон. Самият актосъставител заявява при разпита си в съдебно заседание, че няма данни нощувката да е платена.

         В хода на административнонаказателното производство е неизяснен и размерът на самото плащане. От една страна в протокола за извършената проверка от 11.08.2018 г. и от показанията на актосъставителя се установява, че цената на стая за една нощувка в проверения обект за м.юли 2018 г. е била 50 лева, а от друга страна от административнонаказващият орган е прието, че и двамата клиенти – М. и Димитров, са платили в брой, всеки от тях поотделно по 50 лева на нощувка, за което не им е бил издаден фискален бон от касатора, а деянието е квалифицирано от органа като две отделни нарушения, за които на касатора са наложени две имуществени санкции с две наказателни постановления – с процесното с № 423605-F401779/08.02.2019 г. и с представеното пред настоящата инстанция с № 423597-F401772/11.02.2019 г.

        Действително при липса на преки доказателства, нарушението може да бъде доказано и само с косвени такива, но наличието им, взаимовръзката помежду им и последователността на настъпването им трябва да водят до еднозначен извод за фактите от предмета на доказване. В настоящия случай не може да се направи еднозначен извод, че описаното административно нарушение е действително извършено, а констатациите на проверяващите и на наказващия орган почиват изцяло на предположения, което е недопустимо.

         С оглед на изложеното, след като по делото липсват доказателства за извършено плащане на нощувката, отразена в регистъра за настанени туристи, за което да не е издаден фискален касов бон, неправилно е ангажирана административнонаказателната отговорност на касатора на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС и издаденото наказателно постановление се явява незаконосъобразно.

         Като е стигнал до изводи, различни от изложените, първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се отмени обжалваното наказателно постановление.

        Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХV-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

        ОТМЕНЯ Решение № 174 от 27.11.2019 г., постановено по н.а.х.д. № 462 по описа за 2019 г. на Районен съд Царево, и вместо него постановява:

        ОТМЕНЯ наказателно постановление (НП) № 423605-F401779/08.02.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности“ Бургас в ЦУ на НАП, с което за нарушение на чл.118, ал.1 от Закона за данъка върху добавената стойност (ЗДДС), във вр. с чл.25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ, на основание чл.185, ал.1 от ЗДДС на ЕТ „К.С.“ с ЕИК ********* е наложена  имуществена санкция в размер на 500 лв.

 

        Решението е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

        ПРЕДСЕДАТЕЛ:                             ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                             2.