Решение по дело №1635/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1324
Дата: 14 октомври 2020 г.
Съдия: Даниела Динева Драгнева
Дело: 20207040701635
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 12 август 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 1324             Година 14.10.2020           Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-БУРГАС, ХVІ-ти състав, на седемнадесети септември две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в състав:

 

                                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела ДРАГНЕВА

                                                                    ЧЛЕНОВЕ: 1.Атанаска АТАНАСОВА

                                                                                           2.Димитър ГАЛЬОВ

 

Секретаря Й.Б. 

Прокурор Андрей Червеняков

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева касационно наказателно административен характер дело номер 1635 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството по делото е образувано по касационна жалба, подадена от Районно управление Приморско при ОД на МВР гр.Бургас против решение № 104/14.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 614/2019г. по описа на Районен съд Царево. Счита, че обжалваното решение е постановено при нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Не споделя изводите на съда, обосновали отмяна на наказателното постановление, като излага доводи за съставомерност на констатираното деяние и счита, че правомерно е ангажирана отговорността на лицето, на соченото основание. С подадената касационна жалба иска от съда да постанови решение, с което да се отмени обжалваното решение и да се потвърди наказателното постановление.

Ответникът – Я.Т.И. *** редовно уведомен, чрез пълномощник оспорва жалбата като неоснователна.

Прокурорът от Окръжна прокуратура гр.Бургас дава мотивирано становище за основателност на касационната жалба и отмяна на съдебния акт.

Административен съд Бургас намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.

С обжалваното решение Районен съд Царево е отменил наказателно постановление № 19-4635-000341 от 04.11.2019г. на началника на РУ Приморско, с което на основание чл.175,  ал.3, предл.1 от ЗДвП на Я.И. е наложено административно наказание „глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6 месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. За да постанови решението си, съдът е счел, че в проведеното административнонаказателно производство са допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като ППС което е управлявано от наказаното лице не е индивидуализирано, а описанието на същото дадено в АУАН и НП е крайно недостатъчно да се определи дали подлежи на регистрация по закон. На следващо място съдът е преценил, че предвид липсата на техническа характеристика на ППС, както и липсата на номер на рамата то е невъзможно същото да бъде регистрирано, с оглед на което наказателното постановление е отменено.

Съгласно чл.63 от ЗАНН решението на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.

Съгласно чл.218 от АПК съдът обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и съответствието на  обжалваното решение с материалния закон, съдът следи служебно.

Настоящият съдебен състав не споделя изложените от първо инстанционния съд мотиви довели до отмяна на наказателното постановление.

Отговорността на ответника по касация е ангажирана в качеството му на водач на ППС, за това, че на 03.09.2019г. около 09:47 часа в гр.Приморско е управлявал електрически двуколесен скутер с посочен номер на двигателя, които не е регистриран по надлежния ред. Нарушението е квалифицирано по чл.140, ал.1 от ЗДвП и за извършването му лицето е санкционирано на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.

Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП, по пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.

Санкцията за нарушаване на тези изисквания е предвидена в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП, съгласно която се наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява МПС, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

Съгласно легалното определение дадено в § 6, т.11 от ДР на ЗДвП „Моторно превозно средство“ е пътно превозно средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите превозни средства, а съгласно т.14 „Мотопед“ е дву- или триколесно пътно превозно средство, което има двигател с работен обем до 50 cm³ и чиято конструктивна максимална скорост не надвишава 45 km/h. т.е дали дадено превозно средство подлежи на регистрация зависи от техническите му характеристики.

За нуждите на типовото одобряване пътните превозни средства се делят на различни категории: чл.149, ал.1, т.1 от ЗДвП: 1. категория L – моторни превозни средства, определени в чл.4 от Регламент (ЕС) № 168/2013; Съгласно чл.4, т.1 Категории превозни средства от Регламента, към превозните средства от категория L спадат дву-, три- и четириколесните моторни превозни средства, чиито категории са описани в настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с двигател, дву- и триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с кош, леките и тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата, леките и тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност. Съгласно т.2 от същия регламент за целите на настоящия регламент се прилагат следните категории и подкатегории, описани в приложение I:а) превозно средство от категория L1е (леко двуколесно моторно превозно средство), която се разделя на следните подкатегории:i) L1e-А превозно средство (велосипед с двигател); ii) L1е-В превозно средство (двуколесен мотопед);.

В случая възприятията на контролните длъжностни лица сочат на МПС категория L - двуколесен скутер с електрически двигател, които е с обем 30 куб.см и мощност 2 конски сили, по данни на санкционираното лице. Това превозно средство, съгласно Приложение 1 - Класификация на превозните средства от Регламента, представлява леко двуколесно моторно превозно средство две колела и задвижване с двигател, посочено в член 4, параграф 3, и обем на двигателя ≤ 50 cm3, ако конфигурацията за задвижване на превозното средство включва двигател с вътрешно горене с принудително запалване, и максимална конструктивна скорост на превозното средство ≤ 45 km/h. В този смисъл електрическия скутер е следвало да се движи по пътищата само след надлежна регистрация. Действително марката и моделът на процесното ППС не са посочени от наказващият орган, но параметрите на същото са описани и  то е индивидуализирано с номер на двигател, които данни настоящият касационен състав преценява като достатъчни за да извърши преценка дали подлежи на регистрация, съответно извършило ли е лицето вмененото му административно нарушение.

В чл.1, ал.4 от Наредба № І-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, са изброени изчерпателно МПС, които не подлежат на регистрация. Това са: тролейбусите; верижните, строителните, селскостопанските и другите самоходни машини; моторните превозни средства, предназначени за състезания по затворен маршрут; велосипедите с допълнително монтиран двигател (какъвто процесното превозно средство не е); инвалидните колички с двигател; трактори; бавнодвижещи се превозни средства, предназначени за теглене на каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност и каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност, които са теглени от бавнодвижещи се превозни средства. По делото не са ангажирани доказателства, даващи основание да се приеме, че процесното МПС е сред визираните превозни средства, които не подлежат на регистрация. Ето защо и след като от събраните в хода на административнонаказателното и първоинстанционно съдебно производство доказателства няма данни управляваното от ответника по касация И. ПС да е било регистрирано, респ. данните сочат, че то е било без регистрационни табели, въпреки задължението за това, правилно е прието от наказващият орган, че лицето е извършило вмененото му административно нарушение.

С оглед на изложеното, правилно с обжалваното наказателното постановление е ангажирана отговорността на Я.И. за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и са и́ наложени наказанията в минималния предвиден размер в нормата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.

Като е стигнал до изводи различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение, което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да се потвърди обжалваното наказателно постановление.

Мотивиран от горното, Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ решение № 104/14.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 614/2019г. по описа на Районен съд Царево и вместо него постановява:

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 19-4635-000341 от 04.11.2019г. издадено от Началника на РУ – Приморско.

РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на обжалване.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.                   

 

 

 

 2.