Р Е Ш Е Н И Е
Номер 1324 Година 14.10.2020 Град Бургас
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-БУРГАС, ХVІ-ти състав, на
седемнадесети септември две хиляди и двадесета година, в публично заседание, в
състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: Даниела
ДРАГНЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1.Атанаска АТАНАСОВА
2.Димитър ГАЛЬОВ
Секретаря Й.Б.
Прокурор Андрей Червеняков
Като разгледа докладваното от съдия Драгнева
касационно наказателно административен характер дело номер 1635 по описа за
2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството по
делото е образувано по касационна жалба, подадена от Районно управление
Приморско при ОД на МВР гр.Бургас против решение № 104/14.07.2020г., постановено по н.а.х.д. № 614/2019г. по
описа на Районен съд Царево. Счита, че обжалваното решение е постановено при
нарушение на материалния закон и процесуалните правила. Не споделя изводите на
съда, обосновали отмяна на наказателното постановление, като излага доводи за
съставомерност на констатираното деяние и счита, че правомерно е ангажирана
отговорността на лицето, на соченото основание. С подадената касационна жалба
иска от съда да постанови решение, с което да се отмени обжалваното решение и
да се потвърди наказателното постановление.
Ответникът – Я.Т.И. *** редовно
уведомен, чрез пълномощник оспорва жалбата като неоснователна.
Прокурорът от Окръжна
прокуратура гр.Бургас дава мотивирано становище за основателност на
касационната жалба и отмяна на съдебния акт.
Административен съд Бургас
намира, че касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срока по
чл.211 от АПК, от надлежна страна, имаща право и интерес от обжалването. Разгледана по същество е основателна.
С обжалваното решение Районен
съд Царево е отменил наказателно постановление № 19-4635-000341 от 04.11.2019г.
на началника на РУ Приморско,
с което на основание чл.175,
ал.3, предл.1 от ЗДвП на Я.И. е наложено административно наказание
„глоба“ в размер на 200 лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от 6
месеца, за нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП. За да постанови решението си,
съдът е счел, че в проведеното административнонаказателно производство са
допуснати съществени процесуални нарушения, тъй като ППС което е управлявано от
наказаното лице не е индивидуализирано, а описанието на същото дадено в АУАН и
НП е крайно недостатъчно да се определи дали подлежи на регистрация по закон. На
следващо място съдът е преценил, че предвид липсата на техническа
характеристика на ППС, както и липсата на номер на рамата то е невъзможно
същото да бъде регистрирано, с оглед на което наказателното постановление е
отменено.
Съгласно чл.63 от ЗАНН решението
на районния съд подлежи на обжалване пред административния съд на основанията
предвидени в НПК по реда на глава ХІІ от АПК.
Съгласно чл.218 от АПК съдът
обсъжда само посочените в жалбата пороци, като за валидността, допустимостта и
съответствието на обжалваното решение с
материалния закон, съдът следи служебно.
Настоящият съдебен състав не
споделя изложените от първо инстанционния съд мотиви довели до отмяна на
наказателното постановление.
Отговорността на ответника по
касация е ангажирана в качеството му на водач на ППС, за това, че на
03.09.2019г. около 09:47 часа в гр.Приморско е управлявал електрически двуколесен скутер с посочен номер на
двигателя, които не е регистриран по надлежния ред. Нарушението е квалифицирано
по чл.140, ал.1 от ЗДвП и за извършването му лицето е санкционирано на
основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП, по
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места. По пътищата, включени в обхвата
на платената пътна мрежа, се допускат само пътни превозни средства, за които са
изпълнени задълженията по установяване на размера и заплащане на пътните такси
по чл. 10, ал. 1 от Закона за пътищата.
Санкцията за нарушаване на тези
изисквания е предвидена в нормата на чл.175, ал.3 от ЗДвП, съгласно която се
наказва с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6
до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява МПС, което не е
регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер.
Съгласно легалното определение
дадено в § 6, т.11 от ДР на ЗДвП „Моторно превозно средство“ е пътно превозно
средство, снабдено с двигател за придвижване, с изключение на релсовите
превозни средства, а съгласно т.14 „Мотопед“ е дву- или триколесно пътно
превозно средство, което има двигател с работен обем до 50 cm³ и чиято
конструктивна максимална скорост не надвишава 45 km/h. т.е дали дадено превозно
средство подлежи на регистрация зависи от техническите му характеристики.
За нуждите на типовото
одобряване пътните превозни средства се делят на различни категории: чл.149,
ал.1, т.1 от ЗДвП: 1. категория L – моторни превозни средства, определени в чл.4 от Регламент (ЕС) № 168/2013; Съгласно чл.4, т.1 Категории превозни
средства от Регламента, към превозните средства от категория L спадат дву-,
три- и четириколесните моторни превозни средства, чиито категории са описани в
настоящия член и в приложение I, включително велосипедите с двигател, дву- и
триколесните мотопеди, дву- и триколесните мотоциклети, мотоциклетите с
кош, леките и тежките четириколесни превозни средства за движение по пътищата,
леките и тежките четириколесни превозни средства с повишена маневреност.
Съгласно т.2 от същия регламент за целите на настоящия регламент се прилагат
следните категории и подкатегории, описани в приложение I:а)
превозно средство от категория L1е (леко двуколесно моторно превозно средство),
която се разделя на следните подкатегории:i) L1e-А превозно средство (велосипед
с двигател); ii) L1е-В превозно средство (двуколесен мотопед);.
В случая възприятията на контролните длъжностни лица сочат на МПС категория
L - двуколесен скутер с електрически
двигател, които е с обем 30 куб.см и мощност 2 конски сили, по данни на санкционираното
лице. Това превозно средство, съгласно Приложение 1 - Класификация на превозните
средства от Регламента, представлява леко двуколесно моторно превозно средство две колела и
задвижване с двигател, посочено в член 4, параграф 3, и обем на двигателя ≤ 50 cm3,
ако конфигурацията за задвижване на превозното средство включва двигател с
вътрешно горене с принудително запалване, и максимална конструктивна скорост
на превозното средство ≤ 45 km/h. В този
смисъл електрическия скутер е
следвало да се движи по пътищата само след надлежна регистрация. Действително
марката и моделът на процесното ППС не са посочени от наказващият орган, но
параметрите на същото са описани и то е индивидуализирано
с номер на двигател, които данни настоящият касационен състав преценява като
достатъчни за да извърши преценка дали подлежи на регистрация, съответно
извършило ли е лицето вмененото му административно нарушение.
В чл.1, ал.4 от Наредба № І-45
от 24.03.2000г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в
движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на
моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне
на данни за регистрираните пътни превозни средства, са изброени изчерпателно
МПС, които не подлежат на регистрация. Това са: тролейбусите; верижните,
строителните, селскостопанските и другите самоходни машини; моторните превозни
средства, предназначени за състезания по затворен маршрут; велосипедите с
допълнително монтиран двигател (какъвто процесното превозно средство не е);
инвалидните колички с двигател; трактори; бавнодвижещи се превозни средства,
предназначени за теглене на каравани и вагони, използвани за развлекателна
дейност и каравани и вагони, използвани за развлекателна дейност, които са
теглени от бавнодвижещи се превозни средства. По делото не са ангажирани
доказателства, даващи основание да се приеме, че процесното МПС е сред
визираните превозни средства, които не подлежат на регистрация. Ето защо и след
като от събраните в хода на административнонаказателното и първоинстанционно
съдебно производство доказателства няма данни управляваното от ответника по
касация И. ПС да е било регистрирано, респ. данните сочат, че то е било без
регистрационни табели, въпреки задължението за това, правилно е прието от
наказващият орган, че лицето е извършило вмененото му административно нарушение.
С оглед на изложеното, правилно
с обжалваното наказателното постановление е ангажирана отговорността на Я.И. за
нарушение на чл.140, ал.1 от ЗДвП и са и́ наложени наказанията в
минималния предвиден размер в нормата на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
Като е стигнал до изводи
различни от изложените първоинстанционният съд е постановил неправилно решение,
което следва да бъде отменено и вместо него да се постанови друго, с което да
се потвърди обжалваното наказателно постановление.
Мотивиран от горното,
Административен съд гр.Бургас, ХVІ-ти състав
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ решение № 104/14.07.2020г.,
постановено по н.а.х.д. № 614/2019г. по описа на Районен съд Царево и вместо него
постановява:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно
постановление № 19-4635-000341 от 04.11.2019г. издадено от Началника на РУ –
Приморско.
РЕШЕНИЕТО е окончателно и не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1.
2.