Определение по адм. дело №256/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 септември 2020 г.
Съдия: Емилия Кирилова Кирова Тодорова
Дело: 20207090700256
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 2 септември 2020 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 867

гр. Габрово, 28.09.2020 година

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД– ГР. ГАБРОВО в закрито съдебно заседание двадесет и осми септември, две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЕМИЛИЯ КИРОВА-ТОДОРОВА

като разгледа материалите по адм. дело № 256 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

 

 

Производството по настоящото адм. дело е образувано въз основа на депозирана в деловодството на Административен съд Габрово /АСГ/ Молба с вх. № СДА-01-1606 от 2.09.2020 г., с приложена към същата Жалба, подадена от „Магнум“ ЕООД, Севлиево, ЕИК: *********, против т. II от Уведомително писмо /УП/ изх. № 01-2600/2985 от 13.07.2020 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ /ДФЗ/ - София. 

Жалбата е изпратена директно в съда, т. к. след депозирането й на 27.07.2020 г. при административния орган, същата не е била препратена в законово предвидения срок до АСГ.

Към жалбата е приложен незаверен препис от оспорения УП, както и от депозираната в ДФЗ жалба, която действително към момента не е получена в АСГ.

Въз основа на гореизложеното и на основание чл. 152, ал. 4, във вр. с ал. 1-3 от АПК съдът е изпратил копие от молбата и жалбата до изпълнителния директор на ДФЗ и е изискал в оригинал или под формата на надлежно заверени копия атакувания административен акт и цялата преписка по издаването му.

На 24.09.2020 г. по делото е постъпило Съпроводително писмо от изпълнителния директор на ДФЗ – София, с което до АСГ е изпратена подадената от „Магнум“ ЕООД, Севлиево, жалба в оригинал, в едно с оспореното УП и преписката по издаването на процесния ИАА.

С процесното УП жалбоподателят е известен, че подаденото от него проектно предложение по подмярка 6.4.1. – „Инвестиции в подкрепа на неземеделски дейности“ от Програма за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г.“, е получило 77 точки и е включено в списъка на проектните предложения, предложени за финансиране по процедурата, с одобрен размер на безвъзмездна финансова помощ 267 180. 49 лв., представляващ 50 % от одобрените инвестиционни разходи. Оценителната комисия е извършила корекция на проектобюджета, като на основание чл. 19, ал. 7, т. 1 и т. 4 от Постановление № 162 от 5.07.2016 г. за определяне на детайлни правила за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по програмите, финансирани от ЕСИФ за посочения период и във вр. с т. 2 към раздел 13.3 – „Недопустими дейности“ от Условията за кандидатстване, като е приела за недопустими за финансиране посочените заявени от жалбоподателя разходи: Разходи за „Линия за производство на пелети за собствени нужди“ в заявен за финансиране размер 241 250.00 лв., счетени за недопустими за финансиране изцяло. Разходите са редуцирани на основание чл. 19, ал. 7, т. 1 и т. 4 от Постановление № 162/5.07.2016 г. по следните съображения: Съгласно обяснителната записка към част „Технология“ за този обект и от спецификата на технологичното оборудване към нея става ясно, че предвидената за изграждане линия за производство на пелети е с капацитет от 60 кг/час. От представените обобщени данни от проектанта по част „Технология“ при работа на линията на едносменен режим на работа от 4 часа за 250 работни дни в годината, годишният капацитет на линията следва да бъде 60 000 кг пелети /60 х 4 х 250 =60 000/, което е близо два пъти повече от 36 000 кг пелети годишно. Този капацитет е заложен и в представената от кандидата технология. Заложеният в част „Технология“ капацитет от 36 000 кг годишно е изчислен на база 150 дни при 4 часа на смяна за една работна смяна работа на линията за производство на пелети. Не е налице технологично изискване, което да налага ограничено работно време на линията за производство до 150 дни годишно – само в отоплителния сезон, както и по 4 часа на ден. При 250 работни дни годишно и 8 часов работен ден линията за производство на пелети би произвела 120 000 кг за година. Това многократно бинадхвърлило нуждите на предприятието от пелети за собствено потребление за отопление на годишна база. По тази причина се явява неоснователно и икономически неизгодно да се прави инвестиция за закупуването на линия за производство на пелети с подобен реален капацитет, която няма да се ползва пълноценно по отношение на нейната производителност. Въпреки така направения извод финансиращият орган – ДФЗ, е отправил запитване към от 7.02.2020 г. до Управителния орган /УО/ относно допустимостта на инвестиционните разходи за тази производствена линия и в отговор е този УО е изразил становище, в което се сочи, че не следва да се финансират дейности в рамките на процедурата, които се финансират по подмярка 8.6 – „Инвестиции в технологии за лесовъдството ши в преработката, мобилизирането и търговията с горски продукти“ от мярка 8 – „ Инвестиции в развитие на горските територии и подобряване жизнеспособността на горите“, включително дейности по Приложение № 6. Също така процесната инвестиция не попада сред допустимите дейности по процедура чрез подбор.

УП се оспорва в тази му част. Според жалбоподателя подаденото от него проектопредложение е преминало успешно първи и втори етапи от процедурата по оценка– Предварителна оценка и Оценка за административно съответствие и допустимост и е допуснато до трети етап – „Техническа и финансова оценка“. Самото то е с наименование „Закупуване на машини и оборудване за производство на палети, линия за производство на пелети за собствени нужди и СМР“, като общата стойност на цялото предложение е 775 610.99 лв., от които е заявена безвъзмездна финансова помощ в размер на 50 % или 387 805.48 лв. Детайлното описание на заявените за подпомагане дейности се съдържа в подадения Формуляр за кандидатстване и приложенията към него.

Като правно основание за предвидената редукция в оспорения ИАА се посочват разпоредбите на чл. 19, ал. 7, т. 1 и т. 4 от Постановление № 162/5.07.2016 г., но тези разпоредби са приложени неправилно. Проектът предвижда изграждане на модерна технологична линия за производство на пелети от дървени стърготини и отпадъчен дървесен материал от основното производство на европалети. Готовият продукт – дървесни пелети, са предназначени изцяло за собствена употреба като горивна суровина в отоплителна инсталация с котел за пелети, предвидена за отоплението на производствената и складовата база на дружеството, както и на административната сграда в гр. Севлиево.

Пакетът документи по чл. 26, ал. 1 от ЗУСЕСИФ относно подмярка 8.6 е публикуван на официалната електронна страница на ДФЗ. Видно от условията за кандидатстване по тази подмярка, по процедурата се подпомагат дейности, свързани с маркетинга на горски продукти, в частност – с преработката на дървесни продукти, при които произведеният краен продукт е стока, от която се генерират приходи или в обхвата на подмярката не попада производство за собствени нужди. В УК по подмярката, раздел 13.3 – „Недопустими дейности“, т. 8 изрично предвижда, че не са допустими дейности, свързани с производството на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане от възобновяеми енергийни източници“. В раздел 14.3., т. 21 като недопустим е посочен разходът за производство на електрическа и/или топлинна енергия или енергия за охлаждане от възобновяеми енергийни източници. Същевременно в УК по подмярка 6.4.1., раздел 13.2, т. 11 – 17 са регламентирани правилата за допустимост на дейностите, насочени към производството на такава енергия, като според тези правила  инвестициите за производство на биогорива от биомаса се подпомагат само ако са за собствено потребление на кандидата и не надхвърлят необходимото количество енергия за покриване нуждите на предприятието. В раздел 27.14 от УК се съдържат дефиниции на понятията „възобновяеми енергийни източници“, „биогориво“ и „биомаса“, като от тяхното съдържание е видно, че в случая производството на пелети за собствени нужди попада в това изключение и не съставлява недопустима дейност за финансиране.

Освен това админитративният орган не е изложил мотиви, свързани с позоваването на чл. 19, ал. 7, т. 4 от ПМС 162/16, не е посочено кои конкретни правила на Условията за кандидатстване или ограничения по отношение на заложени процентни съотношения/прагове на разходите не са спазени. В тази част липсата на мотиви е достатъчно основание за отмяна на акта в оспорената част.

Не е посочено и на какво основание административният орган прави преизчисляване на капацитета на линията за пелети. Съгласно УК, капацитетът на инсталацията се удостоверява от правоспособни лица по реда на т. 17 от раздел 13.2 от УК и оценителната комисия няма такова правомощие.

Процесният ИАА е издаден в нарушение на административно-производствените правила, регламентирани в горепосоченото ПМС и конкретно – в нарушение на правилата за избор, назначаване, компетентност и правомощията на оценителите – чл. 12 – 16. Те следва да притежават необходимата компетентност за изпълнение на възложената им задача, като жалбоподателят счита, че в случая същите не притежават нужната квалификация и професионална компетентност за извършване на преценка относно допустимостта на проектните дейности и разходи.

Кандидатът е доказал всички условия за допустимост на дейността и заявения разход, поради което отказът да се финансира проекта в тази му част се явява незаконосъобразен и следва да бъде отменен, за което и жалбоподателят моли съдът да се произнесе.

Съдът намира, че жалбата е подадена от лице с правен интерес, против подлежащ на съдебно оспорване ИАА, депозирана е в законовия 14-дневен срок. Жалбоподателят е внесъл дължимата ДТ в размер на 0.8/100 от материалния интерес. С оглед на така изложеното делото следва да се насрочи за разглеждане в о. с. з. с конституиране и призоваване на страните.

 

В тази връзка и на основание чл. 154, ал. 1, чл. 153, ал. 1, чл. 170, ал. 1-2, във вр. с чл. 9, ал. 4, Административен съд Габрово

ОПРЕДЕЛИ:

КОНСТИТУИРА страни в производството:

1.Жалбоподател: „Магнум“ ЕООД, Севлиево, ЕИК: *********, с адрес за призоваване: гр. Севлиево, ул. „Никола Петков“ № 60, вх. Г, ет. 5.

2.Ответник: изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ – София, с адрес за призоваване: гр. София, бул. „Цар Борис Трети“ № 136.

НАСРОЧВА делото за разглеждане в о. с. з. за 4.11.2020 г. от 11.45 часа, за когато на страните да се изпратят призовки.

УКАЗВА на ответника, че в негова тежест е да установи съществуването на фактическите основания, посочени в процесния ИАА, както и изпълнението на законовите изисквания при издаването му, вкл. наличието на компетентност у органа, издал процесния административен акт; недопустимост на финансирането на процесния разход; да посочи дали и къде в административната преписка се съдържат фактически мотиви относно приложението на визираната разпоредба на чл. 19, ал. 7, т. 4 от ПМС № 162/2016 г.; да посочи на какво правно и фактическо основание  административният орган е направил преизчисляване на капацитета на линията за пелети; да посочи кои са членовете на оценителната комисия, как и с какъв акт са назначени, какво образование и професионален опит имат те за изпълнение на възложените им задачи.

ЗАДЪЛЖАВА ответника да приложи в 7-дневен срок по делото исканите от жалбоподателя доказателства, в случай, че те не се съдържат в представената административна преписка. При непредставяне съдът следва да счита, че такива не са съставяни и налични по преписката.

УКАЗВА на жалбоподателя, че в негова тежест е да установи, че финансирането следва да се отпусне в цялост, съобразно подаденото заявление, вкл. и по отношение на процесната производствена линия за пелети, както и че лицето, изготвило анализа на отоплителната инсталация с котел на пелети и линия за производство на такива е лице, притежаващо валиден лиценз за обследване за енергийна ефективност и екип от специалисти в областта на топлотехниката и електротехниката, като представи документацията, съставена от тези лица, в случай, че същата е различна и/или неналична поделото.

 

Препис от определението да се изпрати на страните в едно с призовките.

 

Определението не подлежи на обжалване.               

 

 

 

                                                                            СЪДИЯ:    

                                                                                        /ЕМИЛИЯ КИРОВА- ТОДОРОВА/