Определение по дело №522/2021 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 6 декември 2021 г.
Съдия: Слава Димитрова Георгиева
Дело: 20217160700522
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 ноември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

№ 419

гр. Перник, 06.12.2021 г.

Административен съд Перник, в закрито заседание на шести декември  през две хиляди двадесет и първа  година, в състав:

Съдия: Слава Георгиева

като разгледа административно дело № 522/2021г. по описа  на Административен съд-Перник докладвано от съдията Георгиева, за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е образувано на искова молба на Н.С.К. срещу Прокуратурата на Република България, с правно основание чл. 1, ал. 1 и чл. 2б от ЗОДОВ и с цена на иска 15 000лв., представляващи претенция за неимуществени вреди, причинени от неоправдана продължителност и прекратено по давност ДП № 11524/2017г. на РТП-СДВР-София, по пр.пр. № 50662/2017г. на Софийска районна прокуратура.

Настоящият съдебен състав, след като се запозна с подадената искова молба и уточнителната такава, и фактическите основания изложени в нея намира, че заведеното дело не му е подсъдно. Доводите в тази връзка са следните:

В чл. 128 от АПК са посочени видовете дела  подведомствени  на административните съдилища, а именно по искания за: издаване, изменение, отмяна или обявяване на нищожност на административни актове и административни договори; обявяване на нищожност или унищожаване на споразумения по този кодекс; изпълнение на административен договор, доколкото не е предвидено друго в специален закон; защита срещу неоснователни действия и бездействия на администрацията; защита срещу незаконно принудително изпълнение; обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица; обезщетения за вреди от принудително изпълнение; обявяване на нищожност, обезсилване или отмяна на решения, постановени от административните съдилища; установяване неистинността на административни актове по този кодекс. В случая претенциите на ищцата не попадат в обхвата на чл. 128, ал. 1 от АПК. В условията на ал. 2 на чл. 128 от АПК е допустимо предявяване на установителен иск, за установяване съществуването или несъществуването на едно административно право или правоотношение, когато има интерес от това и не разполага с друг ред за защита. Искът е допустим само тогава, когато ищецът има правен интерес и не разполага с друг ред за защита. В случая, не е предявен установителен иск, а осъдителен.

Административните съдилища са компетентни да разглеждат искове за обезщетения за вреди от незаконосъобразни актове, действия и бездействия на административни органи и длъжностни лица, съгласно чл. 203 от АПК. По силата на чл. 204, ал. 1 от АПК такъв иск се предявява след отмяната на административния акт. В случая няма издаван административен акт и респ. такъв не е оспорван. Исковете не произтичат от конкретни действия или бездействия, за които да се иска от съда да бъдат приети за незаконосъобразни. При това положение чл. 203, във връзка с чл. 204, ал. 1 и ал. 4 от АПК е изцяло неприложим.

Административните съдилища са компетентни да разглеждат искове за присъждане на обезщетение за вреди, причинени на граждани и юридически лица, единствено и само в хипотезата на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, а всички други претенции за обезщетения за вреди, извън чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ, са родово подсъдни на общите граждански съдилища /вреди по чл. 45 и следващите от ЗЗД или по чл. 2 от ЗОДОВ или по чл. 2б от ЗОДОВ/.

Исковете по ЗОДОВ, съгласно разпоредбата на чл. 1, ал. 2 от същия закон са подсъдни на административните съдилища само когато претендираните вреди са причинени на граждани и юридически лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на административни органи и длъжностни лица при или по повод на изпълнение на административна дейност.

В конкретния случай, изхождайки от  фактическите твърдения в исковата молба и уточнителната такава се приема, че вредите се претендират от неоправдана продължителност на ДП № 11524/2017г., като в периода от време не е разкрит извършителя на престъплението и  което производство с постановление на прокурор при Софийска районна прокуратура от 26.05.2021г. по пр. пр. № 50662/2017г. е  прекратено по давност. Постановленията на прокуратурата не представляват индивидуален административен акт, по смисъла на АПК. Постановяването на постановление за прекратяване на досъдебно производство не представлява административна дейност и постановилият го прокурор, не действа в качество на административен орган. Постановленията  не се издават при и по повод изпълнение на административна дейност. При това положение заявения иск не попада в приложното поле на чл. 1, ал. 1 от ЗОДОВ.

Доколкото изложените в исковата молба факти, сочещи на неоправдана продължителност на досъдебното производство и посоченото  правно основание по чл. 2б от ЗОДОВ, уреждащо отговорността на органите на съдебната власт за нарушение на правото за разглеждане и решаване на делото в разумен срок се приема, че предявеният иск е подсъден на общите съдилища. С оглед цената на иска настоящият състав намира, че компетентен да се произнесе по исковата молба на Н.С.К., предвид заявената от нея изборна подсъдност по чл. 7 от ЗОДОВ е Районен съд-Перник.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 135, ал. 2 от АПК,  настоящия съдебен състав на Административен съд-Перник

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 522 по описа за 2021 година на Административен съд-Перник образувано по искова молба вх. № 3637 от 05.11.2021г. от Н.С.К. срещу Прокуратурата на Република България.

ИЗПРАЩА административно дело № 522 по описа за 2021 година на Районен съд-Перник по подсъдност.

ОПРЕДЕЛЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

 

 

Съдия:/п/