Р
Е Ш Е Н И Е
гр.
ЛЕВСКИ, 08.01.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен
съд – Левски, в публичното съдебно заседание на осми декември
Председател: СТОЙКА
МАНОЛОВА
Съдебни
заседатели:
при участието на секретаря
Ваня Димитрова и прокурора _, като
разгледа докладваното от съдия Манолова а.н.д. №275 по описа на
съда за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.
В Районен съд - Левски е постъпила жалба от А.Т.Д., ЕГН**********,***,
против наказателно постановление №420/04.09.2020 г. на директора на РДГ –
Ловеч.
Жалбоподателят счита издаденото срещу него наказателно постановление
за неправилно и незаконосъбразно.
Навежда
доводи, че НП е правораздавателен акт, издаден от орган с
административнонаказателна компетентност и че съгласно т.7 от ППВС
№10/28.09.1973г. отразените в акта констатации на административното нарушение
не се считат за установени до доказване на противното и затова административно наказателното
обвинение следва да се установи с допуснатите от закона средства.
Прави
искане съдът да отмени като неправилно и незаконосъобразно издаденото
наказателно постановление.
В
съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и се представлява от
упълномощен защитник адв. Хр. Т., който прави искане да бъде отменено като
незаконосъобразно обжалваното наказателно постановление, като навежда подробни
съображения.
Ответната
страна по жалбата не се представлява и не взема становище по същата.
Жалбата
е подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, поради което се явява процесуално
допустима и следва да бъде разгледана по същество.
Разгледана
по същество, жалбата е основателна.
Съдът,
като прецени събраните по делото доказателства, приема за установено следното
от фактическа и правна страна:
Административнонаказателното
производство срещу А.Д. е започнало със съставяне на акт за установяване на
административно нарушение №420/08.05.2020г., за това че на 26.04.2020 г.
извършва транспорт с моторно превозно средство „Москвич” 412, без рег. табели,
на 1.50 куб.м. айлантови дърва за огрев, нарязани на дължина 0.90/1.00м., без
да са маркирани с контролна горска марка и необходимия документ, доказващ
законния произход на дървата (превозен билет). Посочени като нарушени са
разпоредбите на чл. 213, ал.1, т1 и т.2 от ЗГ.
Въз
основа на така съставения акт, административнонаказващият орган издал
обжалваното наказателно постановление, с което на основание чл.266, ал.1,
предл.4 от ЗГ, във вр. с чл. 213, ал.1 п р.4, т.1 от същия закон е наложил на Д.
административно наказание глоба в размер на 100 лева и на основание чл.266,
ал.1, предл.4 от ЗГ, във вр. с чл. 213, ал.1 пр.4, т.2 от същия закон – глоба в
размер на 100 лв.
С
наказателното постановление са отнети в полза на държавата вещите, послужили за
извършване на нарушението: 1 бр. верижно – моторен трион „STIHL
С
наказателното постановление е постановено жалбоподателят да заплати паричната
равностойност на липсващите вещи, предмет на нарушението: 1.50 пространствени куб.м.
айлантови дърва за огрев в размер на 36.50 лв. в приход на Изпълнителна агенция
по горите на основание чл. 275, ал.2 от ЗГ.
Разпитаният
в качеството на свидетел служител в РДГ – Ловеч С.К. твърди в показанията си,
че са получили сигнал от дежурния в полицията в Белене, че има задържан
автомобил в с. Петокладенци, натоварен с дърва без документи, без превозен
билет, като дървата не са маркирани. Установили нарязани дърва в автомобила,
които били измерени с рулетка. Свидетелят уточнява, че не е в състояние да
уточни мястото, от което нарушителят е добил дървата и разяснява, че всяко едно
дърво е горска растителност, дори и да е добита от канала. Според свидетеля,
дори и в населеното място да расте дървото, канал, бара или язовир, пак е от горския
фонд. От друга страна сочи в показанията, че всяка една община има общински
горски, който следи провеждането на сечта, издаване на документи за дървесина,
маркиране на дървесината.
Свидетелят
Е.П. *** разяснява в показанията си, че след като са получили сигнал и информация
на коя улица е спрян автомобилът, са отишли на място. Поискан бил от
жалбоподателя документ за дървесината, като такъв не бил представен.
Дървесината била измерена от актосъставителя. Според показанията на свидетеля,
след като е „хванат” по време на движение нарушителят, не установяват къде е
извършено нарушението и в случая не е установено мястото, от което е добита дървесината.
От показанията на свидетеля се изяснява, че дървесината се мери пространствено.
Самият той прави разлика между плътен кубик и пространствен.
По
искане на жалбоподателя са разпитани свидетелите М. Б. Д. и Т. А.Д..
Свидетелят
М. Д. е кметски наместник и разяснява, че през с. П. минава канал – дере, което
се намира в регулационните граници на селото. Установява се от показанията му,
че жалбоподателят е поискал разрешение да почисти дерето и да вземе почистената
дървесина. Жалбоподателят е получил разрешението от кметския наместник в
неделя, през който ден ел. деловодството не работело. Преди да съставят акта на
жалбоподателя, свидетелят М. Д. обяснил на горските инспектори, че
жалбоподателят е получил разрешение, което няма как да издаде в неделя.
Свидетелят М. Д. потвърди подписа си върху издаденото от него разрешително,
заверено копие от което е приложено по делото.
Свидетелят
Т. Д. – син на жалбоподателя, сочи в показанията си, че баща му е почиствал
дерето. Дървесината била натоварена в колата и била с различен диаметър.
Свидетелят
М. Д. е без родство с жалбоподателя, показанията му са последователни, логични,
непротиворечиви и съответстват на писмените доказателства по делото, поради
което съдът дава вяра на показанията му.
Свидетелят
Т. Д. е син на жалбоподателя, но съдът прецени, че същият дава добросъвестно
показанията си, които кореспондират със събраните по делото доказателства,
поради което съдът ги кредитира като достоверни.
Представено
е и разрешително изх.№П-94-00-73/27.04.2020г. от Кметски наместник М. Д., издадено
на името на А.Т.Д., с което му се разрешава да почисти от храсти и дървета
канал – дере №260, като придобитата дървесина да прибере в дома си на ул. ******
С
оглед на събраните по делото доказателства, съдът приема, че дървесината не е
добита от гора или горска територия по смисъла на чл. 2 от Закона за горите в
какъвто смисъл са показанията на свидетелите – че дървесината е придобита от
канал, преминаващ през урбанизираната територия на село Петокладенци.
В
чл. 1 от Закона за горите законодателят е посочил, че този закон урежда
обществените отношения, свързани с опазването, стопанисването и ползването на
горските територии в РБългария, с цел
гарантиране на многофункционално и устойчиво управление на горските
екосистеми.
Според
чл.2, ал.1 от ЗГ, гора по смисъла на този закон са: земи, заети от горско
дървесна растителност с площ не по-малка от един декар, височина на дървостоя в
зряла възраст не по-малко от
Административнонаказателният
орган е счел, че с деянието си жалбоподателят е нарушил материалните правила за
поведение, съдържащи се в чл. 213, ал.1, т.1, пр.4 , т.1 и т.2, според които разпоредби се забранява покупко-продажбата и други
разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването, придобиването,
съхраняването и преработването на:
дървесина, немаркирана с контролна горска марка, съответно с
производствена марка и на дървесина, непридружена с превозен билет.
Според административносанкционната разпоредба на чл. 266,
ал.1 от ЗГ, която обявява нарушението на въпросните материално правни норми за
наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред, наказва
се с глоба от 50 до 3000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо
лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по прилагането
му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява,
преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти.
Фактическият състав на нарушенията, които се твърди да е
осъществил жалбоподателят включва транспортирането
на: дървесина, немаркирана с контролна горска марка, съответно с производствена
марка и на дървесина, непридружена с превозен билет, която е добита или чийто
произход е от гора по смисъла на чл. 2, ал.1 от ЗГ, или от горска територия по
смисъла на чл.2, ал.2 от ЗГ. Безспорно е, че ако съхраняваната дървесина е
добита от паркове и градини в урбанизирани територии; горите и земите в
националните паркове и в резерватите; дървета от горско дървесни видове в
земеделски територии, когато не притежават характеристиките на гора по ал.
1; площите, заети с горско дървесна
растителност в обхвата на републиканските, местните и железните пътища, то
нормите на Закона за горите, включително и санкционната разпоредба на чл. чл.
266, ал. 1 от ЗГ са неприложими.
В хода на съдебното следствие се
установи, че дървесината е добита от обект, извън горския фонд – урбанизирана
територия.
Нито в АУАН, нито в НП на директора
на РДГ Ловеч се съдържат твърдения, че процесните 1.50 пр. куб. м. дърва са
отсечени, извозени, натоварени, транспортирани при условията и по реда на
Закона за горите.
В тежест на административнонаказващия
орган е да опише подробно нарушението, датата, мястото, където е извършено,
обстоятелствата, при които е извършено, както и доказателствата, които го
потвърждават.
На
следващо място актосъствителят е описал нарушението като „извършва транспорт”
на 1,50 куб.м. айлантови дърва за огрев,
докато в наказателното постановление вмененето нарушение е описано като „извършва
транспорт ...на 1,50 пространствени
кубически метра айлантови дърва за огрев …”
Безспорно съществува разлика между плътен кубик дърва и
пространствен кубик дърва.
Безспорно
е също така, че наказателното постановление следва да съответства на
констатациите в АУАН. ЗАНН поставя изисквания за точно описание на нарушението,
което се вменява на привлеченото съм административнонаказателна отговорност
лице. Описанието на нарушението, дадено в АУАН трябва да остане непроменено в
издаденото въз основа на него наказателно постановление.
Разминаването
в описанието, посочено в АУАН и НП е нарушило правото на защита на наказаното
лице. Административнонаказващият орган няма право за пръв път в НП да прави
допълнително или различно описание на нарушението, каквото не присъства в АУАН.
Както
в АУАН, така и в наказателното постановление липсва описание на обстоятелствата
чия собственост е дървесината, предмет на нарушението и горската територия, от
която е придобита.
Посочването
на тези факти е от значение с оглед компетентността на органа за съставяне на
АУАН и съответно издаване на наказателното постановление.
Разпоредбата
на чл. 275, ал.1 от ЗГ предвижда, че наказателни постановление по закона и
подзаконовите актове по прилагането му се издават от кметовете на общини – за
нарушения, установени от лицата по чл. 274, ал.1, т.3 от ЗГ, според която „нарушенията
по закона и подзаконовите актове по прилагането му се установяват с актове на:
кметовете на кметства, кметски наместници и лицата, които заемат длъжност в
общините или общинските структури, за която си изисква лесовъдско образование –
за горските територии на територията на съответната община”.
Безспорно
са установи в хода на съдебното следствие, че дървесината е добита от
урбанизирана територия на с. Петокладенци, която е общинска собственост на
община Белене, поради което служителите на РДГ не са компетентни да установят
нарушенията във връзка с това транспортиране. Горските служители, които са
установили твърдяното нарушение нямат компетентност да съставят АУАН, тъй като такива
функции не са им възложени по закон.
Предвид
изложеното наказателното постановление също е издадено от некомпетентен орган.
Предвид
изложеното обжалваното наказателно постановление се явява незаконосъобразно,
поради което следва да се отмени изцяло като такова.
Претендират
се от страна на жалбоподателя направените разноски. Представено е пълномощно, с
което жалбоподателят е упълномощил адв. Хр. Т. да го представлява, като е
договорено възнаграждение 300 лв., платено в брой.
Въпросът
за възлагането на разноските в административнонаказателния процес е уреден в
чл. 63, ал.3 от ЗАНН по реда на АПК.
Когато
съдът отмени обжалвания административен акт, държавните такси, разноските по
производството и възнаграждението за един адвокат, ако подателят на жалбата е
имал такъв, се възстановяват от бюджета на органа, издал отменения акт.
Водим
от горните мотиви, съдът
Р Е Ш И:
ОТМЕНЯ
на основание чл.63 от ЗАНН наказателно постановление №420/04.09.2020 г. на директора
на РДГ – Ловеч, с което на А.Т.Д., ЕГН**********,***,
е наложено на основание чл.266, ал.1, предл.4 от ЗГ административно наказание
глоба в размер на сто лева, за
нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.1 от ЗГ; и на основание чл.266, ал.1,
предл. 4 от ЗГ административно наказание глоба в размер на сто лева, за нарушение на чл.213, ал.1, предл.4, т.2 от ЗГ; отнети
са в полза на държавата вещите, послужили за извършване на нарушението: 1 бр.
верижно – моторен трион „STIHL
ОСЪЖДА РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ ПО
ГОРИТЕ – ЛОВЕЧ да заплати на А.Т.Д., ЕГН**********,*** направените деловодни разноски - адвокатско
възнаграждение в размер на 300 лв.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Плевен в 14 – дневен
срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
СЪДИЯ: