Решение по дело №2858/2018 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 2513
Дата: 26 ноември 2018 г. (в сила от 10 декември 2019 г.)
Съдия: Велизар Славчев Русинов
Дело: 20187180702858
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 13 септември 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

                                                        № 2513

 

 

гр. Пловдив, 26.11.2018 година

 

 

                                         В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд Пловдив , IX състав, в открито съдебно заседание на седемнадесети октомври, две хиляди и осемнадесета година, в състав:

 

                 СЪДИЯ:Велизар Русинов

 

По докладваното от Съдията административно дело № 2858 по описа за 2018 г. на Административен съд -Пловдив, при участието на секретаря Диана Караиванова , за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК във вр. с чл.73 ал. 4 от Закона за управление на европейските структурни инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/. Образувано е по повод жалба на Община Свиленград, гр. Свиленград,  бул.“БЪЛГАРИЯ“ №32, представлявано от Кмета на Община Свиленград, против Решение № РД-02-36-956 от 22.08.2018 г. на Заместник Министъра на Регионалното развитие и благоустройството в каче­ството му на Управляващ органа /УО/ на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020 /ОПРР 2014-2020/ за налагане на финансова корекция. Твърди се в тази връзка, че непра­вилно и незаконо­съобразно е прието в случая, че са на лице нередности, „..изразяващи се във въвеждане на ограничително изискване за „Спе­циалност по контрол на качеството“ и ограничително изискване за „Специалист по здравос­ловни и безопасни условия на труд“, квалифицирани като неправомерни критерии за подбор, посочени в обявлението и документацията за участие на поръчката“ . Навеждат се доводи, че възложителят разполага с оперативна самостоятелност да оп­редели критериите за подбор на участниците при спазване на принципите на чл.2, ал.2 ЗОП. Твърди се, че в случая това изискване е спазено от Възложителя и не е ограничено необос­новано участието в процедурата по дадената поръчка. Сочи се, че при липса на изрично нор­мативно изискване за образование, възложителят може по своя преценка и с оглед парамет­рите на съответната поръчка да поставя конктретни изисквания за професионална квалифи­кация, като се твърди, че не е налице ограничение до един вид придобито образование и/или специалност, съответно според жалбоподателя не е налице неправомерен критерий за под­бор по отношение на тези специалисти.Посочва се, че в случая при провеждане на обществената поръчка са спазени основни­те принципи на публичност и прозрачност, на свободна и лоялна конкуренция.Счита също така и че не се доказва от ад­министративния орган да е нанесена конкрет­на или потенциална вреда за бюджета на ЕС, т.е. да е отчетен неоправдан разход в същия. Предвид изложеното се настоява съдът да приеме, че в случая не са били на лице мате­риалноправните предпоставки за налагане на финансова корекция по реда на ЗУСЕСИФ и в този смисъл да отмени атакуваният индивидуален адми­нистративен акт като неправилен и незаконосъобразен. Претендират се и сторените в проце­са разноски. Подробни съображения са изложени в писмени бележки.                                                                                                              Ответникът по жалбата – Зам.Министъра на регионалното развитие и благоустройст­вото в качеството му на УО на ОПРР 2014-2020, чрез процесуал­ния си представител ст. Юрис­консулт Н.Н., в представено по делото писмено становище, ос­порва жалбата, настоява да се приеме, че актът е издаден от компетентен орган, в пред­видената за това форма, при правилно приложение на материалния закон, вкл. и начина на оп­ределяне на основата, върху която е приложена финан­совата корекция. Претендира се юрисконсултско възнаграждение.                                                     Съдът в настоящия  състав, след като се запозна с жалбата, наведените в нея съображения, както и с постъпилата административна преписка, счита оспорването за процесуално допустимо, като се установи, че жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК и от лице, адресат на казаното решение, подлежащ на съдебен контрол индивидуален административен акт /ИАА/.Разгледана по същество същата е неоснователна.От материалите по административната преписка в хронологичен порядък се установи следната фактическа обстановка, относима към настоящия правен спор.Между Община Свиленград и Управляващия орган на Оперативна прог­рама „Ре­гиони в растеж“ 2014 – 2020 /О­ПРР 2014-2020/ е сключен Админи­стративен договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по ОПРР 2014-2020, Приоритетна ос 2 „Подкрепа за енер­гийна ефективност в опорни центрове в периферните райони“, процедура BG16RFOP001-2.001“ „Енергийна ефективност в периферните райони“, за изпълнение на проектно предложе­ние с обща стойност на разходите по проектното предложение291301.00лева и предос­тавена безвъзмездна финансова помощ (100%) в максимален размер до предложение291301.00лева.Поръчката е с предмет: „Изпълне­ние на инженеринг (проектиране, строителство, авторски надзор) за обект "Жилищен блок, на­ходящ се в кв.“Простор",бл.4, гр.Свиленград, изпълняван по проект BG16RFOP001-2.001-0154-C01. В Документацията за участие за възлагане на обществена поръчка с предмет „Изпъл­нение на инженеринг (проектиране, строителство, авторски надзор) за обект "Жилищен блок, кв.“Простор",бл.4, гр.Свиленград, изпълняван по проект BG16RFOP001-2.001-0154-C01  в Раздел  „Технически и професионални възможности",  за Спе­циалист „Контрол по качеството", Възложителят е заложил изискване, участниците да разпо­лагат със „Специалист по контрол на качеството - строителен инженер или строителен техник с минимум 3 години професионален опит, който да притежава удостоверение/серти­фикат за контрол върху качеството на изпълнение на строителството и за съответствие на влаганите в строежите строителни продукти със съществените изисквания за безопасност или еквивалентно "В Раздел  „Технически и професионални възможности" е посочено, че по отно­шение на Специалист „Здравословни и безопасни условия на труд", Възложителят е заложил изискване участниците да разполагат със „Специалист по здравословни и безопасни условия на труд-строителен инженер или строителен техник с минимум 3 години професионален опит, който да притежава валидно удостоверение (сертификат) по безопасност и здраве и коорди­натор по ЗЗБУТ-съгласно изискванията на ЗЗБУТ и Наредба №2/22.03.2004г. за минималните изисквания за ЗБУТ при извършване на строителни дейности или еквивалентно".Тези изисквания са насочени към всеки един от потенциалните участници.Във  връзка с осъществен  последващ контрол  върху проведена от Община Свиленград в качеството й на бенефициент по ДПБФП с рег. №BG16RFOP001-2.001-0154-C01 обществената поръчка е подадено е подадено уведомление за нередовност и  и е регистриран сигнал за нередовност №427 за следното нарушение:неправомерни критерии за подбор-нарушение на чл.2,ал.2 от ЗОП във вр.счл.69,ал.2 от ЗОП и отстраняване на участник,който е представил офферта,която не отговаря на предварително обявените условия на поръчката-нарушение на чл.107,т.2,б.“а“ от ЗОП във вр.с чл.2,ал.1,т.1 от ЗОП.С писмо изх.№99-00-6-679/25.07.2018г. на РУО на ОПРР,на бенефициента-жалбоподател е предоставена възможност в двуседмичен срок  да внесе ,коментари;бележки и/или допълнителни документи с които да мотивира възражение срещу налагане на финансова корекция по отношение на договор  с предмет; „Изпълне­ние на инженеринг (проектиране, строителство, авторски надзор) на обект "Жилищен блок,кв.“Простор",бл.4, гр.Свиленград“.С писмо  с вх.№99-00-6-679(6)/07.08.2018г. в МРРБ Община Свиленград е депозирала възражение , което е разгледано и обсъдено от ответника в процесното решение , фак.и правни изводи, на което  се споделят от настоящия състав при окончателната преценка на ответника  на ответника ,на допуснатите нарушения и тяхното финансово отражение.Прието е, че в относимите по казуса нарушения описано в т.1 и т.2 е на лице неред­ност по смисъла на т.9 от Раздел I „Обявление и документация за обеществената поръчка/ процедура за избор с публична покана“, към Приложение № 1 към чл.2,ал.1 от Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни­те показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, и за което се пред­вижда налагане на финансова корекция в размер на 25 % от разходите по склю­чения договор с изпълнител. В тази връзка е посочено, че се касае до „Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или документацията за участие“ конкретно в случая ограничително условие в докуменатцията за участие, свързано с въведено изискване участникът да окомплектова офертата си за участие с документи, удостоверяващи, че същите  разполагат със „Специалист по контрол на качеството - строителен инженер или строителен техник с минимум 3 години професионален опит, който притежава удостоверение/ сертификат за контрол върху качеството на изпълнение на строителството и за съответствие на влаганите в строежите строителни продукти със съществените изисквания за безопасност или еквивалентно " и със „Специалист по здравословни и безопасни условия на труд- стро­ителен инженер или строителен техник с минимум 3 години професионален опит, който при­тежава валидно удостоверение (сертификат) по безопасност и здраве и координатор по ЗЗБУТ-съгласно изискванията на ЗЗБУТ и Наредба №2/22.03.2004г. за минималните изисква­ния за ЗБУТ при извършване на строителни дейности или еквивалентно".Относно описаното нарушение в т.3 и т.4 е прието, че не е налице допуснато наруше­ние, респективно нередност, с оглед на което е прекратен сигнал № 427 в тази част .Община Свиленград е представила писмени възражения по основател­ността и размера на предложението за налагане на финансова корекция .На 22.08.2018г. ръководителят на Управляващия орган на Оперативна програма „Реги­они в Разтеж“ 2014 – 2020“ е издал Решение № РД-02-36-956, с което наложил на Община Свиленград финансова корекция в размер на 5 % от стойността на допустимите разходи по сключения договор с изпълнител, финансиран със средствата на европейските струк­турни и инвестиционни фондове по процесния Административен договор /конкретната стой­ност е ин­дивидуализирана в самото решение/.Мотивите на ответника могат да бъдат обобщени по следния начин:Относно поставеното условие специалистът "Контрол по качеството" да бъде строи­телен инженер или строителен техник, е посочено, че в разпоредбите на чл. 15, ал. 1 от Зако­на за Камарата на строителите и чл.160, ал.1 от Закона за устройство на територията /ЗУТ/ не са поставени изисквания за конкретно образование, професионално направление, квалифика­ция или специалност за лицата, отговарящи за контрола по качеството. За тези лица е необ­ходи­мо да имат правоспособност, познания и техническа компетентност, които се доказват с удос­товерение/сертификат за контрол върху качеството на изпълнение на строителството и за съответствие на влаганите в строежите строителни продукти със съществените изисквания за безопасност или еквивалент. Този извод е подкрепен с обстоятелството, че по смисъла на чл.163а, ал. 2 от ЗУТ за технически правоспособно лице се приема по-широк кръг от лица, прите­жаващи различна професионална квалификация от изброената от възложителя.По отношение на условието специалистът по здравословни и безопасни условия на труд да бъде строителен инженер или строителен техник, ответникът отново е установил, че по смисъла на чл.3 ,чл. 5, ал. 1 от Наредба № 2/22.03.2004 г. за минималните изисквания за здра­вословни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи /обн., ДВ, бр. 37 от 4.05.2004 г./, не се поставя изкисването единствено лица, притежаващи образователна степен строителен инженер или техник, за да отговарят за здравословните и безопасни условия на труд. В обобщение УО е приел, че в обявлението и документацията за обществената поръч­ка се съдържат незаконосъобразни критерии за подбор, които са довели до необосновано ог­раничаване на участието на потенциалните лица в процедурата. В резултат с оспореното Решение Заместник министъра на регионалното развитие и благоустройството и ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж 2014 – 2020" е обсъдил е приел, че е налице допус­нато от бенефициента нарушение по чл. 2, ал. 2 от ЗОП – незаконосъобразни критерии за подбор, които са довели до необосновано ограничаване на участието на потенциалните лица в процедурата. Така установеното нарушение е отнесено към т. 9 "Неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчката или в документа­цията за участие" от Приложение 1 към чл. 2, ал. 1 на Наредба за посочване на нередности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентни показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закон за управление на средст­вата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 57 от 28.03.2017 г., в сила от 31.03.2017 г. Като е съобразил естеството на нарушенията – ограничително ус­ловие и свързаната с това невъзможност да се направи точно количествено определяне на финансовото отражение на нарушението върху изразходваната безвъзмездна финансова по­мощ по договора, ОУ при съобразяване чл.07 от Наредбта за за посочване на реденостите е определил една обща финансова корекция в размер на 5 % от стойността на допустимите разходи по засегнатия договор – в размер на17478,86 лева без ДДС /стойността на договора е291301.00лева/, която следва да не се верифицира при обработката на последващи искания за плащане. За удостоверяване компетентността на ответника да издава актове от категорията на процесния, по делото са представени Заповед № РД – 02 – 36 – 902/25.08.2017 г. на Минис­търа на регионалното развитие и благоустройството и изменящите я Заповед № РД-02-36-1118 от 12.10.2017г. на Министъра на Регионалното развитие и благоустройството и За­повед № РД-02-36-27 от 15.01.2018г. на Министъра на Регионалното развитие и благоустрой­ството, от които е видно, че на основание чл. 5, ал. 1, т. 10 и ал. 2 от Устройствения правилник на МРРБ и чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ е определена на г-жа Деница Николова – Зам. - министър на регионалното развитие и благоустройството да изпълнява функциите по ръководство и ор­ганизация дейността на ОУ на ОПРР 2014 – 2020 г., в частност да организира и провеждан процедури по реда на ЗУСЕСИФ и подзаконовите нормативни актове, регламентиращи отношенията в областта на предоставяне на безвъзмездна финансова помощ. При така установеното от фактическа страна се налагат и следните правни изводи;Министерски съвет на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ  с Решение № 441 от 27.5.2016 г. на основание чл. 2, т. 3 във връз­ка с чл. 5 от Постановление № 98 на Министерския съвет от 2015 г. е определил министъра на регионалното развитие за управляващ орган по Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020.Според чл. 5, ал. 1, т. 10 и ал. 2 от Устройствения правилник на Министерство на реги­оналното развитие и благоустройството, министърът организира, координира и контролира дейността на управляващия орган на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020 г., а по правилото на чл. 9, ал. 5 от ЗУСЕСИФ отговаря за цялостното програмиране, управление и изпълнение на програмата, както и за предотвратяването, откриването и коригирането на нередности, включително за извършването на финансови корекции. По смисъла на послед­ната правна норма ръководител на управляващия орган е ръководителят на администрацията или организацията, в чиято структура се намира управляващият орган, или определено от не­го лице като правомощията му по този закон може да се упражняват и от овластено от него лице.Съгласно чл. 73, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата корекция се определя по основание и размер с мотивирано решение на ръководителя на управляващия орган, одобрил проекта. Преди издаването на решението управляващият орган трябва да осигури възможност бене­фициентът да представи в разумен срок, който не може да бъде по-кратък от две седмици, своите писмени възражения по основателността и размера на финансовата корекция и при необходимост да приложи доказателства. Решението се издава в едномесечен срок от пред­ставянето на възраженията, като в неговите мотиви се обсъждат представените от бенефици­ента доказателства и направените от него възражения.Хипотезата на финансова корекция е регламентирана в чл. 71, ал.1,ал.5 от ЗУСЕСИФ. Чрез извършването на финансови корекции се отменя предоставената по глава трета финан­сова подкрепа със средства от ЕСИФ или се намалява размерът на изразходваните средства - допустими разходи по проект, с цел да се постигне или възстанови ситуацията, при която всички разходи, сертифицирани пред Европейската комисия, са в съответствие с приложи­мото право на Европейския съюз и българското законодателство. Финансова корекция може да се извърши за целия проект или за отделна дейност, отделен договор с изпълнител или за отделен разход. Общият размер на финансовите корекции по проекта не може да надвишава размера на реално предоставената финансова подкрепа по него. За една и съща нередност може да бъде приложена само веднъж финансова корекция. Извършената финансова корек­ция е основание за приключване на процедурата по администриране на нередността за също­то нарушение.При тази фактическа и правна обстановка настоящият състав на съда намира, че оспо­реното решение е издадено от материално компетентен орган в изискуемата от закона пис­мена форма. От формална страна актът съдържа фактически и правни основания с оглед на изискванията на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК. Ответникът не е допуснал и нарушение на про­цесуалните правила при издаване на акта, осигурил е участие на бенефициента в производ­ството и е обсъдил възраженията му. Непосочването в процесното решение на правната норма на чл.70 ал.1 т.9 ЗУСЕСИФ, при изричното позоване на т.9 от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 от Наредбата за посочване нередностите, представляващи основания за извършване на финансова корекция по реда на ЗУСЕСИФ не съставлява съществено процесуално нарушение, което да доведе до отмяна на акта, само на това основание. Не може да се приеме, че е нарушено правото на защита на адресата на акта или че съдът е поставен в невъзможност да осъществи конкролът за законосъобразност, при конкретното съдържание на решението на ответника. Приложима се явява именно Наредба за посочване на не­редности, представляващи основания за извършване на финансови корекции, и процентните показатели за определяне размера на финансовите корекции по реда на Закона за управле­ние на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове, приета с ПМС № 57 от 28.03.2017г. в сила от 31.03.2017г. и ., изм. в ДВ бр.68 от 22.08.2017г., в сила от 22.08.2017г. (Наредбата).Съгласно чл.1 ал.1, Наредбата се прилага при констатиране на случаите на нередности, съставляващи нарушения на приложимото право, извършени чрез действия или без­действия от бенефициента, които имат или биха имали за последица нанасянето на вреда на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЕСИФ) и които представ­ляват основания за извършване на финансова корекция по чл.70 ал.1 т.9 от Закона за управ­ление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове (ЗУСЕСИФ).Следователно именно в този нормативен акт се съдържат приложимите материал­ноправни разпоредби за определянето на едно действие или бездействие като нарушение, респективно нередност за целите на налаганите финансови корекции. В чл.2, ал.1 от Наред­бата е посочено, че нередностите по чл.1 т.1, както и приложимите процентни показатели на финансови корекции за тях са посочени в приложение № 1.Бенефициентът - жалбоподател има качеството на икономически субект по смисъла на чл. 2 (37) от Регламент № 1303/2013, защото участва в изпълнението на помощта от Евро­пейските структурни и инвестиционни фондове. Като страна по договор за безвъзмездна фи­нансова помощ, оспорващият е осъществил действия по възлагане на обществена поръчка за разходване на получено безвъзмездно финансиране от ЕФРР. Съгласно разпоредбата на чл. 70, ал. 1 от ЗУСЕСИФ финансовата подкрепа със средствата на Европейските структурни и инвестиционни фондове може да бъде отменена само на някое от лимитативно посочените правни основания. Що се касае до нарушенията от рода на процесните, ако са осъществени то попадат в хипотезата на чл. 70, ал. 1, т. 9 от ЗУСЕСИФ - нередност, която съставлява нарушение на на­ционалното право, извършено чрез действие от получателя на безвъзмездната помощ и има или би имало за последица нанасянето на вреда на средства от Европейските структурни и инвестиционни фондове.Разпоредбите на чл. 2, ал. 1, т. 1, т. 2 и т. 4 от ЗОП (обн., ДВ, бр. 13 от 16.02.2016 г., в сила от 15.04.2016 г.) въвеждат императивното правило обществените поръчки да се възлагат в съответствие принципите на Договора за функционирането на Европейския съюз и по – спе­циално с принципа на равнопоставеност и недопускане на дискриминация, свободна конку­ренция, публичност и прозрачност. Съгласно ал. 2 на същата правна норма при възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограничават конкуренцията чрез вклю­чване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосно­вано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съобразе­ни с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка.Регламентираният в Закона за обществените поръчки/ЗОП/ ред за възлагане на обществени поръчки цели осигуряване на ефективност при разходването на публичните средства, вкл. предоставяните от ЕСИФ. Поради това е обосновано в процедурите да бъдат заложени усло­вия, в съответствие с изискванията на ЗОП, които защитават интересите на възложителя, га­рантират и обезпечават ефективност при разходването на публични средства. Съгласно чл. 2, ал.2 от ЗОП, при възлагането на обществени поръчки възложителите нямат право да ограни­чават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосновано ограничават участието на стопанските субекти в обществени поръчки и които не са свързани с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръчка. Посочената регламентация цели предоставяне на еднакви условия за достъп и участие в обществените поръчки, както и равностойно третиране на кандидатите и участниците в тях. Възложителят може да определя по отношение на кандидатите /участни­ците критерии за подбор, които се отнасят до техническите и професионалните им способнос­ти /чл. 59, ал.1, т.3 от ЗОП/, вкл. критерии, въз основа на които да установява, че кандидатите или участниците разполагат с персонал и/или ръководен състав с определена професионална компетентност за изпълнението на поръчката, но само в случай, че изискването не се изпол­зва като показател за оценка на офертите /чл. 63, ал.1, т.5 от ЗОП/ и при спазване чл. 2, ал.2 от ЗОП, съответно на чл. 59, ал.2 от ЗОП. Ето защо гарантирането и обезпечаването на под­ходящ стандарт на качество за изпълнение на предмета на поръчката, при формулиране на изискванията за професионална компетентност на персонала на кандидатите /чл. 58 §4 от Директива 2014/24/ЕС/, следва да се основава на необходимост от въвеждането на съответ­ните изисквания за установяване възможността за изпълнение и съобразността им с предме­та, стойността, обема и сложността на обществената поръчка /чл. 59, ал.2, изр. първо и второ от ЗОП/, при съблюдаване на забраната за поставяне на условия, които необосновано нару­шават равенството на кандидатите във възможностите им за участие /чл. 2, ал.2 от ЗОП/.Съответно неправомерно в нарушение на чл. 2, ал.2 от ЗОП, би било това изиск­ване за професионална компетентност, което е непропорционално спрямо предмета, обема и сложността на поръчката и което води или до неравнопоставеност или до неоправдано огра­ничаване на възможността за участие на потенциални участници.По делото не е спорно, че възложителят-жалбоподател в обявлението е поста­вил изискванията участниците в процедурата да разполагат със специалист по контрол на качест­вото и специалист по здравословни и безопасни условия на труд, които да са строителни инженери или строителни техници. Ответникът е приел, че при провеждане на про­цедурата по обществената поръчка възложителят, чрез това си действие, е заложил необос­новано ограничаващи условия за подбор, които са оказали негативно влияние върху броя на потенциалните участници. Съдът намира изводите на ответника за правилни и законосъобразни. Основната защитна теза на жалбоподателя е, че не е налице нарушение, съставля­ващо основание за налагане на финансова корекция по т.9 от приложение № 1 към чл.2, ал.1. от На­редбата – неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обяв­лението за поръчката или в документацията за участие, вкл. в последващо го изменение на същото. Това възражение съдът намира за неоснователно. Предмет на спор в случая е допустимо ли е съобразно разпоредбите на ЗОП, а и при­ложимото европейско законодателство, да се въвежда изискване за експертите част от екипа на участиците – „Специалист по контрол на качеството“ и „Специалист по здравословни и бе­зопасни условия на труд“, да притежават оброзование с професионална квалификация "стро­ителен инженер" или „строителен техник“ или еквивалентна.По отношение на изискването към „специалист контрол по качеството“.Следва да се съобразят разпоредбите на чл. 15, ал. 1, т. 4, б. "б" Закона за камара­та на строителите (ЗКС)  съгласно  които в Централния професионален ре­гистър на строителя се вписват строители, които отговарят на посочените изисквания, между които и да разпо­лагат с необходимия персонал, нает по трудов договор, за контрол върху ка­чеството на из­пълнение на строителството. Съгласно т. 5 и 6 на чл. 15, ал. 1 ЗКС наетият тех­нически персо­нал трябва да притежава необходимата правоспособност, а наетите работници да притежават необходимата професионална квалификация за изпълнение на извършваните строителни дейности. Съгласно чл. 19, ал. 3, т. 1 от Правилника за реда за вписване и водене на Цент­ралния професионален регистър на строителя към заявлението за вписване строите­лят пред­ставя дипломи, удостоверяващи техническата правоспособност и квалификация на техничес­ки правоспособния персонал.Право да осъществяват контрол на строителството имат лицата, които са придобили съ­ответната професионална квалификация по смисъла на § 1, т. 5 от Закона за професионал­ното образование и обучение (ЗПОО). Квалификацията се придобива въз основа на прове­дено обучение, което не е нормативно ограничено от исканото от възложителя образование с про­фесионална квалификация "строителен инженер" или „строителен техник“. Сочената про­фесионална квалификация не е нормативно установено изискване и за заемане на длъжност­та контрол върху качеството на изпълнение на строителството. Както твърди и органът, съгласно чл.163а ал.2 от Закона за устройството на територия­та /ЗУТ/ технически правоспособни, които могат да извършват техническо ръководство на строежите, са лицата, получили дипломи от акредитирано висше училище с квалификация "строителен инженер", "инженер" или "архитект", както и лицата със средно образование с че­тиригодишен курс на обучение и придобита професионална квалификация в областите "Архи­тектура и строителство" и "Техника".Тази законова регламентация ясно сочи, че законодателят не е поставил ограничения относно професионалната квалификация на лицето, което ще осъществява функции по „кон­трол на качеството“ до изисканите такива от възложителя – „строителен инженер“ или „строи­телен техник“. Поставеният от възложителя критерий за подбор обективно ограничава възможността участници, които имат наети специалист, извън строителните инженери и строителните техни­ци да участват в обществената поръчка. Ограничава се възможността и по чл.65 от ЗОП уча­стниците да се позовават на капацитета на трети лица, като се изключват специалистите, при­тежаващи друга подходяща по смисъла на посочените по-горе критерии правна квалифика­ция. Или въведеният критерий за подбор като необоснован се явява и непропорционален с ог­лед въведените условия за изпълнение на обществената поръчка.Налице е безспорно и необосновано изключване на голям брой специалисти, които обективно отговорят на заложените в закона изисквания за изпълнение на предмета на об­ществената поръчка (например вкл. и „архитекти“ и експерти с друга образователна квали­фикация, преминали обучение за осъществяване на контрол върху качеството и притежаващи съответния сертификат) и които немотивирано са изключени от участие поради наличието на процесното ограничително условие. С оглед на това, настоящият състав на съда приема, че изискуемата професионална квалификация ограничават възможността за участие на потенциални изпълнители в процес­ната обществена поръчка, които притежават лица, назначени на трудов договор, с придобита изискуема професионална квалификация, но не от рода на изисканите такива от възложителя, респ. ограницава възможността на потенциалните участници да се позовават на капацитета на трети лица по смисъла на чл.65 от ЗОП.Това ограничение не е обосновано от предмета и количеството или обема на общест­вената поръчка. Сам по себе си общественият интерес от предмета на обществената поръчка не е основание за налагането на процесното ограничение, както и нейната стойност, защото не стойността, а обема и вида на строителните дейности са тези, който имат отношение към изискванията към експерта. Изискването за "строителен инженер" или „строителен тех­ник“ не гарантира автоматично искания от жъалбопудатиля опит с оглед на "спецификата" на об­щест­вената поръчка. Изискването е ограничително, доколкото необосновано ограничава ли­ца, кои­то биха могли да изпълнят поръчката, като разполагат с експерти с друга образовател­на ква­лификация, преминали обучение за осъществяване на контрол върху качеството и притежава­щи съответния сертификат. Без да повтаря изложените от ръководителя на УО съоб­ражения относно нормативно заложените изисквания за образователна степен на експерт по контрол на качеството, съдът приема за обоснован и съответстващ на приложимото право, извода на ръководителя на УО, че при липса на законово изискване за определена об­разователна или професионална квалификация за изпълнение на съответна длъжност, въ­веждането на такова изискване необосновано и в нарушение на закона препятства участието в процедурата. Фи­нансирането на поръчката със средства на ЕС не се явява аргумент обос­новаващ правилност на изискването. Във връзка с поставените от възложителя изисквания към Специалист по здравос­лов­ни и безопасни условия на труд.По силата на чл. 24 от Закона за здравословни и безопасни условия на труд (ЗЗБУТ), изпълнителят на поръчката следва да разполага с лице, което е натоварено с организиране изпълнението на дейностите по безопасност и здраве. Съгласно чл. 3 от Наредба № 3 от 27.007.1998 г. за функциите и задачите на длъжностните лица и на специализираните служби в предприятията за организиране изпълнението на дейностите, свързани със защитата от про­фесионалните рискове и превенция на тези рискове (Наредба № 3/1998 г.), издадена на осно­вание чл. 24, ал. 2 ЗЗБУТ, органите за безопасност и здраве при работа, назначени или опре­делени от работодателя, трябва да са специалисти с подходящо образование и квалифика­ция, съобразно характера на дейността, да притежават необходимата теоретична и практиче­ска подготовка, приложими в предприятието, и да отговарят на изискванията, определени в други нормативни актове. Наредба № 3/1998 г. е общият нормативен акт, регламентиращ изискванията, функциите и задачите на органите по безопасност и здраве във всички пред­приятия. Специфичните изисквания и правила за тези лица по отношение дейности в строител­ството се съдържат в Наредба № 2 от 22 март 2004 г. за минималните изисквания за здравос­ловни и безопасни условия на труд при извършване на строителни и монтажни работи /Наред­ба № 2/. Въпреки че; чл.5 от Наредба № 2 да обхваща определени хипотези в които възложителят е длъжен да определи Координатор по безоспасност и здравен /КБЗ, като това е терминът с който борави този подзаконов нормативен акт/, от тези разпоредби всъщност може да се изв­лекат условията на които трябва да отговярат тези лица, вкл. и в аспекта на коментиранта тук професионална квалификация. Съгласно чл.5 ал.2 Наредба № 2/2004 г. КБЗ трябва да са правоспособни лица с ква­лификация, професионален опит и техническа компетентност в областта на проектирането, строителството и безопасното и здравословно изпълнение на СМР, доказани съответно с дип­лома, лицензи, удостоверения и др. Съгласно § 1 т.5 от ДР на Наредба № 2 "Координатор по безопасност и здраве за етапа на инвестиционното проектиране" е всяко физическо или юридическо лице, на което е възложено от възложителя и/или от упълномощеното лице да изпълнява задачите, посочени в чл. 07“.Съгласно пар. 1, т. 6 от ДР на Наредба № 2 "Координатор по безопасност и здраве за етапа на изпълнение на строежа" е всяко физическо или юридическо лице, на което е възло­жено от възложителя и/или от упълномощеното лице да изпълнява задачите, посочени в чл. 11“.Анализът на цитираните норми сочи, че изискванията по отношение на квалификация­та и техническата компетентност за КБЗ са посочени общо - те следва да са в областта на проектирането, строителството и безопасното и здравословно изпълнение на СМР, без да съ­ществува изискване да са придобити по определена специалност, още по-малко ограничава същите до исканата от възложителя професионална квалификация.Допълнителен аргумент в тази насока е чл.5 ал.3 от същата наредба, съгласно която, функциите на КБЗ могат да се изпълняват за етапа на инвестиционното проектиране и от: консултант (за строежи от всички категории) или лице с пълна проектантска правоспособност (за строежи от трета до пета категория); а за ета­па на изпълнението на строежа и от: кон­султант (за строежи от първа до четвърта категория), съответно технически ръководител (за строежи от пета категория).Според § 1, т. 3 от Допълнителните разпоредби на Наредба № 2, "проектант", "консул­тант" и "технически ръководител" са лицата, определени в Закона за устройство на територия­та /ЗУТ/.Съгласно чл.163а ЗУТ техническият ръководител е строителен инженер, архитект или строителен техник, т. е. функциите на КБЗ в хипотезата на чл. 5, ал. 3, т.1 и т. 2 от Наредба № 2/2004 г. - когато те са възложени на техническия ръководител, могат да се осъществяват от строителен инженер, архитект или строителен техник/разбира се случаят не подапа в конкрет­ната хипотеза, предвид категорията на процесния строеж – трета категория, което не е спор­но,но обосновава извода, за липсата на ограничение от вида на възприетото от възложителя/.Що се касае до консултанта, то при анализа на нормативната уредба – чл.166 и чл.167 от ЗУТ, съответно Наредба № РД-02-20-25 от 3.12.2012 г. за условията и реда за издаване на удостоверение за вписване в регистъра на консултантите за оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване на строителен надзор, издадена от Министъра на регионалното развитие и благоустройството /Наредба № РД-02-25/2012г./, е видно, че в случаите на осъществяване функциите по чл.166 ал.1 т.1 от ЗУТ това е „търговец по смисъла на Търговския закон (ТЗ) или лице, регистрирано в търговски или друг публичен регистър в държава - членка на Европейския съюз, или в друга държава - страна по Споразумението за Европейското икономическо пространство, който извършва оценяване на съответствието на инвестиционните проекти със съществените изисквания към строежите и/или упражнява стро­ителен надзор при изпълнението на строежите“.Съгласно чл.6 ал.2 от Наредба № РД-02-20-25/2012 г. екипът от физически лица, чрез които консултантът упражнява дейност по оценяване на съответствието на инвестиционните проекти и/или упражняване на строителен надзор, трябва да включва съответните специа­листи, които притежават квалификация и правоспособност да оценяват съответствието на всички части на инвестиционните проекти за видовете строежи по отделни категории съгласно чл. 137, ал. 1 ЗУТ, включително координатор по безопасност и здраве, но не по-малко от из­броените по т. 1 до т. 13 специалности.Предвид изложеното, всеки от квалифицираните, специалисти следва да отговаря на горепосочените изисквания, като поне един от членовете на предложения екип по отделните специалности да притежава удостоверение или сертификат за завършен курс за "Координа­тор по безопас­ност и здраве", съгласно Наредба № 2. Посочените видове специалисти, съответно професионалната им квалификация, не се изчерпват единствено и само до „строителен инженер“ или „строителен техник“.Следователно нормативно изискване по отношение на лицето, което ще осъществява функции на КБЗ, да бъде само такова с професионална квалификация "строителен инженер" или "строителен техник" не е изрично установено в приложимата правна уредба.От горните разпоредби следва, че законодателят не е предвидил ограничение в обра­зователната квалификация на лицата, които биха могли да изпълняват длъжността КБЗ. При това положение,незаконосъобразно жалбоподателят е въвел такова ограничение като е пред­видил, че на посочената длъжност следва да бъдат назначени единствено лица с квалифика­ция като строителен инженер или строителен техник или аналогична /за лица от други дър­жави/. Макар в рамките на оперативната самостоятелност на възложителя да е определянето на критериите за подбор и в частност тези относно техническите и професионалните способ­ности по смисъла на чл.58 пар.1 б.“в“ от Директива 2014/24/ЕС НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛА­МЕНТ И НА СЪВЕТА от 26 февруари 2014 година за обществените поръчки и за отмяна на Директива 2004/18/ЕО /наричана по-долу само Директива 2014/24/ЕС/, както и самият жалбо­подател твърди, същите не са абстрактни. Законосъобразността на действията при оператив­на самостоятелност също следва да могат да бъдат проверени от съда – арг. от чл. 169 АПК вр. чл. 4 и чл. 6 от АПК.След като законодателят не е предвидил ограничения в нормативните актове относно лицата, които могат да заемат длъжността КБЗ, то неоснователно такива са въведени от въз­ложителя, като по този начин той е ограничил възможността в състава си потенциалните участници да имат назначено лице с друга квалификационна степен, имаща отношение към строителния процес, и с изискуемия специфичен опит.И тук важи казаното по-горе относно неправомерно ограничаване по този на­чин на икономическите оператори, относно избора им на екперт в тази област, съответно възпира­щия ефект на това ограничение спрямо участието им.Съставът не споделя възраженията на жалбоподателя; че поставените изисквания са обосновани от сложността на въз­ложените дейности, чието изпълнение предполага функцията по Експерт контрол на качество­то и КБЗ да се осъществява от квалифицирано лице. След като законът дава възмож­ност и допуска тези функции да бъдат изпълнявани и от други специалисти в областта на проекти­рането, строителството и безопасното и здравословно изпълнение на СМР, така пос­тавеното изискване се явява ограничително, като от материалите по делото не е видно, а и оспорващия не установи  друго в хода на съдебното оспорване /при доказателствена тежест за жалбоподателя/, в конкретната хипозета, конкретната обществена поръчка /която следва да се посочи, не разкрива някаква специфика спрямо предметът на изпълнение/ да налага повишени изисква­ния спрямо потенциалния из­пълнител.При тази фактическа и правна обстановка съдът намира, че въвеждането на критерии за подбор извън допустимите по смисъла на ЗОП, а и на Директива 2014/24/ЕС, в случая е довело до пряко ограничаване кръга на потенциалните участници. Допус­натите нарушения създават трудност за потенциал­ните участници да набавят персонал с ли­митативно определена квалификация, поради което е и има възпиращ ефект по отношение на участието в конкретната процедура и води до огра­ничаване на конкуренцията. В този смисъл не може да се черпят аргументи, от факта, че всички участници са поставени в равно положение.Подобни ограничения не са обосновани от обективни потребности на възложителя, по­ради кое­то е налице нарушение на чл. 2, ал. 2 от ЗОП, който императивно въвежда забрана при въз­лагането на обществени поръчки възложителите да ограничават конкуренцията чрез включване на условия или изисквания, които дават необосновано предимство или необосно­вано ограничават участието на стопански субекти в обществените поръчки и които не са съоб­разени с предмета, стойността, сложността, количеството или обема на обществената поръч­ка. Или в обобщение допуснатите нарушения попадат във фактическия състав на понятие­то за нередност, респ. налице са и правните и фактическите основания за прилагането на финансова корекция. Според § 1, т. 2 от ДР на Наредба за администриране на нередности по Европейските структурни и инвестиционни фондове (приложима по отношение на Оперативна програма "Региони в растеж" 2014 – 2020): "Нередност" съгласно определението, дадено в чл. 1, па­раграф 2 от Регламент на Съвета (ЕО, Евратом) № 2988/95 от 18 декември 1995 г. за за­крилата на финансовите интереси на Европейските общности, означава всяко нарушение на разпоредба на правото на Общността в резултат на действие или бездействие от икономи­чески оператор, което е имало или би имало за резултат нарушаването на общия бюджет на Общностите или на бюджетите, управлявани от тях, или посредством намаляването или за­губата на приходи, произтичащи от собствени ресурси, които се събират направо от името на Общностите или посредством извършването на неоправдан разход. Специфичните опре­деления за нередност и системна нередност относно програмите по ЕСИФ са посочени в Рег­ламент № 1303/2013.Дефиницията за нередност, дадена в чл. 2 (36) от Регламент № 1303/2013 (съответно чл. 2 (7) от Регламент № 1083/2006, с оглед на чл. 152 (1) от Регламент № 1303/2013), съдържа действие или бездействие на икономически оператор, участващ в прилагането на европейските структурни и инвестиционни фондове, което води до нарушение на правото на Европейския съюз или на националното право, свързано с неговото прилагането и има или би имало като последица нанасянето на вреда на общия бюджет на Съюза, като се отчете неоп­равдан разход в общия бюджет.За да е налице нередност в горния смисъл, респ. по смисъла на чл. 2 (36) от Регламент № 1303/2013, съответно чл. 2 (7) от Регламент № 1083/2006, е необходимо нарушената национална разпоредба да е свързана с правото на Европейския съюз. Националният законо­дател е приел, че визираните в приложението № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за посочване на нередности нарушения на Закона за обществените поръчки са свързани с прилагането на правото на Европейския съюз.Видно от съдържанието на т. 9 от приложението № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата обхванатите от тази хипозета нарушения са свързани със случаи, в които потенциалните уча­стници/кандидати са възпрепятствани от участие поради неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане, посочени в обявлението за поръчка или в документацията, заб­раната за което е и изрично прокламирана и в чл.2 ал.2 от ЗОП, а и която произтича пряко от Договора за функциониране на Европейския съюз и Директивата за обществените поръчни, както бе посочено по-горе.Именно в тази хипотеза попада разглеждания казус, като несъстоятелно се твърди, че установеното попада в приложното поле на т.10 от Приложение № 1 към чл.2 ал.1 от Наред­бата за посочване на нередности представляващи основания за налагане на финансови корекции и процентните показатели за определяне на размера на финансовите корекции по реда на ЗУСЕСИФ, която касае друга хипотеза. На следващо място нередност има и тогава, когато е налице възможност за нана­сянето на вреда на общия бюджет, като няма изискване да се докаже наличието на точно фи­нансово изражение. Това разбиране на разпоредбата на чл. 2 (36) от Регламент № 1303/2013 следва от буквалното езиково (семантично) тълкуване, което не оставя никакво съмнение за тази възможност - "има или би могло да има". Това тълкуване на разпоредбата е трайно уста­новено и в практиката на Съда на Европейския съюз, дадено по повод на идентичните дефи­ниции в Регламент № 2988/1995, Регламент № 1083/2006, както и други секторни регламенти. Нарушението на правото на Съюза и в частност на принципите на равнопоставеност и недиск­риминация, които обективно се явяват нарушени при неспазване на изискването за ненала­гане на ограничителни изисквания, винаги създава потенциална възможност за настъпване на вреда в бюджета на Съюза. Такива нарушения всъщност водят до ограничаване участието на неопределен потенциален брой кандидати, иначе заинтересовани от участие в настоящата обществена поръчка, с което възложителят е понижил възможността за избор на поконкурент­на оферта и в този смисъл до спестяване на разходи за бюджета на Съюза.о тези съображения съдът намира за неоснователно възражението на жалбопода­теля, че фактическият състав на понятието за нередност в случая не е установен, тъй като липсва нарушение на конкретните нормативни изисквания и реално нанесена вреда.Правилно е определена и основата, върху която следва да се изчислява финансовата корекция. Оспореният индивидуален административен акт е издаден на 10.11.2017г., т.е. след влизането в сила на изменението на ЗУСЕСИФ обн. в ДВ бр.85 от 24.10.2017г.В случаи, при които не може да се определи с точност финан­совото измерение на до­пуснатото нарушение, чл.72 ал.3 от ЗУСЕСИФ пред­вижда за опреде­лянето на финансовата корекция да се прилага процентен показател спрямо засегнатите от нарушението разходи, то­ест от стойността на засегнатите договори. Същото правило е залег­нало и в чл.5, ал.1 от На­редбата, съгласно който размерът на финансовата корекция се уста­новява по пропорционал­ния метод, когато поради естеството на нарушението е невъзможно да се даде реално коли­чествено изражение на финансовите последици. Що се касае до сумата на ДДС – то съоб­разно и чл.11 от ДБФП и цитираните в него нормативни актове, същата правилно е включена в основата за изчисляване на финансовата корекция.Процентното съотношение, с оглед на чл.72, ал.1 във вр. с ал.3 и 4 ЗУСЕСИФ ще е законосъобразно ако органът е определил размера му в рамките, установени от законо­дателя на основание чл.72 ал.4 ЗУСЕСИФ, т.е. в т.9 от приложение № 1 към чл.2 ал.1 от На­редбата и при спазване на разпоредбата на чл.72 ал.1 ЗУСЕСИФ. За нарушението на т.9 от приложение № 1 към чл. 2, ал.1 от Наредбата законодателят е определил 25% финансова корекция с възможност да бъде намалена на 10% или на 5%. Органът е определил про­центното съотно­шение – 5 %, т.е. напълно съразмерно на вяско едно от извършените нарушения, съоб­разно и изложените от него мотиви. По смисъла на т. 9 от Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата, това е и най – ниският възможен процент на корекция, в случаите когато с неправомерни критерии за подбор и/или критерии за възлагане е възпрепятствано потенциалното участие на кандидати или уча­стници в процедурата. Спазен е и чл.07 от Наредбата.     Воден от  изложеното, съдът намира, че оспореното Решение на Ръководи­теля на УО на ОПРР 2014-2020, с което е наложена финансова корекция на Община Свиленград не е засегнато от отменителните основания по чл.146 АПК, поради което жалбата срещу него следва да бъде отхвърлена.                                                                                                                                  Предвид изхода на делото, претенцията на ответника за присъждане на юрисконсулт­ско възнаграждение, е основателна. По реда на чл. 78, ал. 8 от Гражданския процесуален кодекс във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 24 от Наредба за заплащането на правната помощ /обн., ДВ, бр.5 от 17.01.06г./, настоящият състав определя възнаграждение в размер на 150/сто и петдесет/ лева.                                Водим от горното, Съдът;

Р   Е   Ш   И:

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Община Свиленград, гр. Свиленград,  бул.“България“ №32, представлявано от Кмета на Община Свиленград, против Решение № РД-02-36-956 от 22.08.2018г. на Заместник Министъра на Регионалното развитие и благоустройството в качеството му на Управляващ органа на Оперативна програма „Региони в растеж“ 2014-2020.                                                                                               ОСЪЖДА на Община Свиленград, гр. Свиленград, бул.“БЪЛГАРИЯ“ №32, представлява­на от Кмета на Община Свиленград да заплати на Мини­стерството на регионалното развитие и благоустройството БУЛСТАТ *********, гр.София 1202, ул.“СВЕТИ СВЕТИ КИРИЛ И МЕТОДИЙ“№17-19, сумата от 150 /сто и петдесет/ лева, представляващи юрисконсултско възнаграждение.Препис от акта да бъде връчен на страните.                                                                                                                  РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред ВАС на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                                          СЪДИЯ:/П/