Решение по дело №32/2018 на Районен съд - Чирпан

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 2 март 2018 г. (в сила от 15 юни 2018 г.)
Съдия: Атанас Тодоров Динков
Дело: 20185540200032
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 януари 2018 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 11                                       02.03.2018г.                               град Чирпан

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД - ЧИРПАН                                                                        ПЪРВИ СЪСТАВ

На тринадесети февруари                             две хиляди и осемнадесета година

В открито заседание в следния състав:

                                                                           Председател: АТАНАС ДИНКОВ

 

Секретар: ДОНКА ВАСИЛЕВА

 

като разгледа докладваното от председателя Атанас Динков АНД № 32 по описа за 2018г. за да се произнесе съобрази:

 

         Производство по чл.59 и сл. от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).

         Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 268263-0081849/17.05.2017г. издадено от Лилия Браниславова Еленкова – Михова, началник на сектор „Оперативни дейности“ - Пловдив в Централно управление на НАП, с което за извършено административно нарушение по чл.13, ал.2, т.2 от ДОПК на основание чл.278б, ал.1 от ДОПК на жалбоподателя е била наложена глоба в размер на 1000 лв.

Жалбоподателят твърди, че НП е незаконосъобразно, поради допуснато нарушение, издадено от некомпетентен орган и моли същото да бъде отменено изцяло.

         Въззиваемата страна ЦУ на НАП гр. Пловдив, редовно призовани, чрез процесуален представител молят обжалваното НП да бъде потвърдено.

         Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното НП, намери за установено следното:

         Жалбата е с правно основание чл.59, ал.1 от ЗАНН, подадена в преклузивния срок по ал.2 от този текст, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес от обжалване, поради което е процесуално допустима.

         Разгледана по същество, жалбата е основателна.

В обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) серия АА, № 0081849 от 05.05.2017г. административнонаказващият орган (АНО) приел от фактическа страна следното: На 05.05.2017 г. в 04.40 часа на пункт за фискален контрол „Зеленчукова борсас. Плодовитово, общ. Братя Даскалови, обл. Стара Загора при извършена проверка на спряно транспортно средство - лек автомобил, марка Шкода фаворит, с рег. ***, собственост на **, с ЕГН:**********, се намерили стоки с висок фискален риск, утвърдени със заповеди на министъра на финансите, а именно: пресен лук - лук и други лукови зеленчуци, пресни или охладени, Други с НК 07031019 - 600 връзки с единична цена за връзка 0,10 лв. на обща стойност 60 лв. За превозваната стока в транспортното средство с рег. *** стока - пресен лук от водача на транспортното средство Й.К.В. с ЕГН:********** изискали да представи на органите по приходите документи придружаващи стоката, но такива не били представени. Нарушението било документирано с Протокол за извършена проверка на стоки с висок фискален риск серия АА 0001058/05.05.2017 г. (обр. ФКД -1) и констатирано на 05.05.2017 г.

Тази фактическа обстановка се възприема от съда за безспорна и се установява от показанията на актосъставителя М.Н.Г. и свидетеля по акта П.Б.И., които кореспондират с писмените доказателствени средства по административнонаказателната преписка, приети в съдебното производство.

От правна страна, АНО приел, че с описаното деяние жалбоподателя е нарушил разпоредбата на чл.13, ал.2, т.2 от ДОПК, съгласно която при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, водачът на транспортното средство е длъжен да представи на органите по приходите, документи придружаващи стоката, поради което и на основание чл.278б, ал.1 от ДОПК го санкционирал с глоба в размер на 1000 лева.

Настоящият съдебен състав счита, че в производството, развило се пред АНО са били допуснати нарушения на чл.57, ал.1, т.5 и т.6 и чл.42, т.3, т.4 и т.5 от ЗАНН, опорочаващи издаденото НП.

Съгласно разпоредбата на чл.278б, ал.1 от ДОПК лице, което не изпълни задължение по чл.13, се наказва с глоба в размер от 1000 до 3000 лв. – за физическите лица, или с имуществена санкция в размер от 3000 до 20 000 лв. – за юридическите лица и едноличните търговци. При повторно нарушение наказанието е глоба от 3000 до 5000 лв. – за физическите лица, или имуществена санкция от 20 000 до 50 000 лв. – за юридическите лица и едноличните търговци.

Съгласно чл.13, ал.2, т.2 от ДОПК, при извършване на фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск, водачът на транспортното средство е длъжен да представи на органите по приходите документи, придружаващи стоката.

В разглеждания случай, съдът констатира, че при описанието на обстоятелствата при които е извършено нарушението в АУАН и НП е посочено, че жалбоподателят Й.К.В. е превозвал стока с висок фискален риск - пресен зелен лук – лук и други лукови зеленчуци, пресни или охладени: други с НК 07031019 - 600 връзки с единична цена за връзка 0.10 лв. на обща стойност 60.00 лв., за която не е представил придружаващите я документи.

 Остава неясно за съда, съответно и за посоченото като нарушител лице, как контролните органи са установили, че стоките са именно такива, с висок фискален риск, и за превозването им е налице задължението по чл.13, ал.2, т.2 от ДОПК. Съгласно чл.127а, ал.7 от ДОПК, списъкът на стоки с висок фискален риск се утвърждава със заповед на министъра на финансите по мотивирано предложение на изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. Заповедта и списъкът се публикуват на интернет страниците на Министерството на финансите и на Националната агенция за приходите.

В хода на съдебното следствие от АНО е представена Заповед № ЗМФ-4/02.01.2014г. на министъра на финансите, с които се утвърждава, респ. се допълва списък на стоки с висок фискален риск, съобразно приложението към цитираната заповед. Задължение обаче на контролния орган, съставил АУАН, и на АНО, издал НП е да посочат защо пресния зелен лук и други лукови зеленчуци, пресни или охладени, представляват стоки с висок фискален риск, респ. къде в списъците на стоките с висок фискален риск посочените продукти са отразени като такива, което не става ясно от обстоятелствената част на АУАН и НП.

В обстоятелствената част на АУАН и обжалваното НП е отразена номенклатура – „НК 07031019“,  каквато обаче настоящият съдебен състав не откри в предоставената заповед на министър на финансите, с които се утвърждават, респ.допълват списъци на стоки с висок фискален риск, съобразно приложенията към цитираните заповеди.

В точка 10 на Приложение № 1 към Заповед № ЗМФ-4/02.01.2014г. на МФ под номенклатура „0703“ като стоки с висок фискален риск са посочени – лук, шалот, чесън праз и т.н., но тази номенклатура не е посочена актосъставителя в АУАН  и от АНО в обжалваното НП.

На следващо място, контролният и наказващият орган сочат, че жалбоподателя не е представил документи, придружаващи стоката, но не и какви точно следва да са те – относно произхода, вида и количеството, начин на придобиване и т.н. Действително, така е формулирана и посочената като нарушена разпоредба на чл.13, ал.2 от ДОПК, но това не променя задължението на органите, образували и провели административнонаказателното производство да посочат изрично какви документи не са били представени и на какво основание. Липсата на тези реквизити прави невъзможна проверката на съдебната, въззивна инстанция, по същество – налице ли е нарушение, виновно ли е извършено и от кого. Недопустимо е тези факти, които субсумират състав на нарушение, да бъдат извличани в хода на съдебното следствие от други писмени или гласни доказателствени средства, без същите да са били приети и описани като установени от страна на контролния и наказващия орган. Съдът не може да допълва или изменя, или да приема нови фактически положения, различни от приетите от наказващия орган, доколкото неговите правомощия се изчерпват с проверка на законосъобразността и правилността на издаденото НП. В конкретния случай, липсата на тези основни реквизити, лишава съдебната инстанция и от възможността да се произнесе по същество.

С оглед пълнота на мотивите, следва да се посочи, че настоящият съдебен състав не възприема изводът на АНО, отразен в обстоятелствената част на обжалваното НП, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН. Съгласно ТР № 1/2007г. по тълк.н.д.№ 1/2005г. на ВКС, прилагането на чл.28 от ЗАНН по своята същност представлява освобождаване от административнонаказателна отговорност и следователно по силата на препращащата разпоредба на чл.11 от ЗАНН, съдържанието на понятието „маловажен случай” и критериите за определянето му, следва да бъдат извлечени от чл.93, т.9 от ДР на НК. По аргумент от тази разпоредба „маловажен случай“ на административно нарушение ще е налице тогава, когато нарушението с оглед липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административни нарушения от съответния вид.

Установените по делото факти сочат наличието на такива смекчаващи обстоятелства, които определят деянието на жалбоподателя Й.К.В., като такова с по-ниска степен на обществена опасност и обуславят квалифицирането на допуснатото административно нарушение като „маловажен случай”.

При преценка степента на обществената опасност, съдът прецени на първо място личността на санкционираното лице - инвалид с 80 процента трайно намалена работоспособност, с водеща диагноза – други форми на хронична исхемична болест на сърцето, обстоятелство, установяващо се от приетото като писмено доказателство експертно решение на ТЕЛК, който не е бил санкциониран за други нарушения от този вид, видно от изисканата от АНО справка.

На второ място, съдът прецени, че стоката, предмет на деянието - пресен зелен лук, общо 600 връзки е с единична цена за връзка 0.10 лв. и на обща стойност 60.00 лв. много под размера на минималната работна заплата за Република България, към датата на извършване на деянието, като не е спорно също така, че жалбоподателят не е получил документи за нея от продавача.

На трето място, съдът прецени подбудите на дееца, а именно, че същият е закупил стоката за употребата и като храна по повод на семеен празник – кръщене на внука му, което обстоятелство се установява по несъмнен начин от показанията на свидетеля **В..

На следващо място, съдът прецени, че от деянието не са произтекли и не биха могли да настъпят вреди, за предотвратяването на които е и целта на регламентирания фискален контрол върху движението на стоки с висок фискален риск. Действително вмененото на санкционираното лице нарушение е формално по своя характер, но това не съставлява пречка преценката за маловажност да се извършва при отчитане наличието или липсата на вредоносни последици, макар и несъставомерни такива. Посочените по-горе факти са неотносими към съставомерността на деянието по чл.278б, ал.1 във вр. с чл. 13, ал.3, т.2 от ДОПК, но са релевантни при преценката за интензитета на обществената опасност на нарушението спрямо типичните нарушения от този вид. В случая тези обстоятелства представляват смекчаващи обстоятелства, обуславящи определянето на деянието, с оглед конкретните обективни условия, като такова с по-ниска степен на обществена опасност.

Значимостта на охраняваните обществени отношения са обусловили законодателното разрешение неизпълнението на задълженията по чл.13, ал.3, т.2 от ДОПК да бъде предвидено като противоправно и общественоопасно съставомерно деяние, квалифицирано като административно нарушение по чл.278б, ал.1 от ДОПК. Това обаче не означава, че с оглед цялостната характеристика на деянието и дееца и обстоятелствата, относими към извършеното нарушение, не може да е налице по-ниска степен на обществена опасност на конкретното нарушение в сравнение с обикновените случаи на нарушения от същия вид. Степента на обществена опасност на конкретното формално нарушение следва да бъде преценена на база на конкретните обективни обстоятелства и субективно поведение /отношение/ на нарушителя като практиката на касационната инстанция в тази връзка е постоянна /Така  Решение № 105 от 29.03.2016г. по к.а.н. дело № 67, Решение № 30 от                                                 17.02.2016г. по к.а.н. дело № 4 и двете по описа за 2016г. на Административен съд – Стара Загора /.

В случая предвид липсата на накърнени интереси - както обществени, така и на фиска и при съблюдаване на критериите по чл.93, т.9 от НК във вр. с чл.11 от ЗАНН, следва да се приеме, че степента на обществена опасност на извършеното нарушение е по-ниска в сравнение със степента на обществената опасност, която законодателят е възприел при регламентирането на административнонаказателния състав по чл.278б, ал.1 от ДОПК. Освобождаването от административнонаказателна отговорност по чл.28 от ЗАНН не е в противоречие с целите на наказанието по чл.12 от ЗАНН. Именно предупреждението към нарушителя, че при повторно извършване на такова нарушение ще му бъде наложена санкция, е адекватното на особеностите на  случая решение на наказващия орган. В съответствие с разрешението, дадено с Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007г. по тълк.н.д.№ 1/2005г. на ВКС, неприлагането от административнонаказващия орган на нормата на чл.28 от ЗАНН при наличието на предпоставките за това, води до материална незаконосъобразност на издаденото наказателно постановление и обуславя неговата отмяна.

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваното НП е незаконосъобразно и като такова следва да се отмени.

Водим от горните мотиви и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, съдът 

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 268263-0081849/17.05.2017г. издадено от Лилия Браниславова Еленкова – Михова, началник на сектор „Оперативни дейности“ - Пловдив в Централно управление на НАП, като незаконосъобразно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Стара Загора, в четиринадесет дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: