Решение по дело №737/2021 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 130
Дата: 14 октомври 2021 г. (в сила от 5 ноември 2021 г.)
Съдия: Данчо Йорданов Димитров
Дело: 20213230200737
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 28 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 130
гр. Добрич, 14.10.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ДОБРИЧ, XVI СЪСТАВ в публично заседание на
двадесет и седми август, през две хиляди двадесет и първа година в следния
състав:
Председател:Данчо Й. Димитров
при участието на секретаря Маргарита Калинова
като разгледа докладваното от Данчо Й. Димитров Административно
наказателно дело № 20213230200737 по описа за 2021 година
и за да се произнесе, взе следното предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба от ИВ. Д. В., ЕГН **********, с адрес: ***,
срещу наказателно постановление № 21-0851-000926 от 10.06.2021 г.,
издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич, с
което на ИВ. Д. В., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 140, ал.
1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени
административни наказания ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и
ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО
СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.
С жалбата се иска отмяна на наказателното постановление, като
неправилно и незаконосъобразно.
В съдебно заседание жалбоподателят лично поддържа жалбата си.
Въззиваемата страна в съдебно заседание не се представлява, в писмено
становище се иска съдът да остави жалбата без последствие и да потвърди
1
наложените наказания.
Добричкият районен съд, като разгледа жалбата и събраните
доказателства, намира за установено следното:
Жалбата е допустима като депозирана в законоустановения 7-дневен
срок и от лице, което има правен интерес.
Независимо от основанията, посочени от жалбоподателя, съдът
подложи на цялостна проверка атакувания административнонаказателен акт,
при което констатира следното:
На 15.02.2021 г. на ИВ. Д. В. е бил съставен акт за установяване на
административно нарушение /АУАН/ серия GA № 371153. С АУАН на ИВ. Д.
В. е повдигнато обвинение за това, че на 15.02.2021 г., в 17:10 часа, в гр.
Добрич, по ул. „Методи Кусевич”, управлява лек автомобил „Ауди” с рег. №
***, като автомобилът е с прекратена регистрация от 20.12.2020 г. във връзка
с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП и автомобилът не е регистриран в срок – нарушение
по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
С оглед наличието на данни за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2
във вр. с ал. 1 от НК, материалите били изпратени по компетентност на
Районна прокуратура Добрич.
С постановление от 27.05.2021 г., прокурор от Районна прокуратура
Добрич отказал да образува наказателно производство за престъпление по чл.
345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК и прекратил пр.пр. № 633/2021 г. по описа на
Районна прокуратура Добрич. Съгласно обстоятелствената част на
постановлението, в случая липсвал признак от субективната страна на
престъплението, тъй като деецът не е съзнавал, че управляваното от него
превозно средство е с прекратена регистрация.
Представителят на държавното обвинение приел, че деянието
извършено от ИВ. Д. В. покрива признаците на административно нарушение
по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, което е наказуемо съгласно санкционната
разпоредба на чл. 175, ал. 3 от ЗДвП, поради което постановил, препис от
постановлението, ведно с материалите по преписката, да се изпратят на
началника на Сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич с оглед
2
преценка за реализирането на административнонаказателната отговорност на
В..
Въз основа на постановлението на Районна прокуратура Добрич,
съобразно разпоредбата на чл. 36, ал. 2 от ЗАНН е било издадено и
обжалваното наказателно постановление /НП/. С него на ИВ. Д. В. е вменено
нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от
ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на 200
/двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за
срок от 6 /шест/ месеца.
Наказателното постановление е издадено от компетентния
административнонаказващ орган, съобразно разпоредбата на чл. 189, ал. 4 от
ЗДвП и Заповед № 8121з-515 от 14.05.2018 г. на Министъра на вътрешните
работи относно определяне на длъжностни лица от МВР да издават фишове
за налагане на глоби, да съставят актове за установяване на административни
нарушения, да издават наказателни постановления и да осъществяват
контролна дейност по Закона за движението по пътищата, която заповед е
служебно известна на съда и е надлежно връчено на нарушителя.
Наказателното постановление обаче се явява незаконосъобразно, тъй
като при реализиране на административнонаказателната отговорност на
наказаното лице е допуснато съществено нарушение на процесуалните
правила, тъй като в обжалваното НП не е посочена датата на извършване на
нарушението, като дори не е посочена и датата на неговото установяване.
В тази насока следва да се посочи, че за да предизвика целените с
издаването му правни последици, наказателното постановление, следва да
съдържа отнапред определен в закона минимален обем информация. Данните,
фактите и обстоятелствата, които безусловно следва да се съдържат в
наказателното постановление са посочени в чл. 57 от ЗАНН. Тези от тях,
посочени в чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН, а именно – описание на
нарушението, датата и мястото, където е извършено, обстоятелствата, при
които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, както и
законните разпоредби, които са били нарушени виновно, съставляват
мотивите – фактическите и правните основания, от които следва
постановения от административнонаказващия орган резултат.
3
Неспазването на така установените нормативни изисквания има за
последица постановен в съществено нарушение на закона акт, а именно
нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. Разпоредбите на закона са ясни,
категорични и точни. НП трябва да съдържа описание на нарушението, датата
и мястото, където е извършено, както и обстоятелствата, при които е
извършено. Това посочване трябва да е конкретно и небудещо съмнение. Тези
реквизити не могат да бъдат извличани по пътя на формалната или правната
логика или по тълкувателен път от съдържанието на други документи по
административнонаказателната преписка.
Все в обсъжданата посока, следва още да се посочи, че датата на
извършване на административното нарушение, без всякакво съмнение има
съществено значение, както за индивидуализацията на нарушението, така и с
оглед преценка за спазването на сроковете по чл. 34 от ЗАНН за образуване
на административнонаказателното производство, и при липса на посочена
дата на извършване на нарушението, не е възможно да се извърши преценка, с
оглед спазване на тези срокове.
Допуснатото процесуално нарушение, описано по-горе е съществено,
тъй като е довело до ограничаване правото на защита на жалбоподателя и не
може да бъде преодоляно по реда на чл. 53, ал. 2 от ЗАНН, нито пък може да
бъде отстранено в съдебната фаза на производството. Същото е довело до
грубо нарушаване правото на защита на наказаното лице, съставляващо
основание за отмяна на обжалваното НП. Тъй като се касае за особено
съществено нарушение, довело до нарушение на императивни разпоредби на
ЗАНН, наличието на това нарушение обуславя отмяната на атакуваното
постановление.
По отношение на визираното нарушение и приложимия материален
закон съдът установи следното:
На 19.10.2020 г. в град Добрич, пред нотариус № 158 на Нотариалната
камара – Веселин Томов с район на действие Районен съд Добрич, се явили
Ж.М.Ж и неговият син М.Ж.Ж.. Те сключили договор за покупко-продажба
на лек автомобил „Ауди А3” с рег. № *** в писмена форма, като подписите
им били нотариално удостоверени от нотариуса. С посочения договор Ж.М.Ж
прехвърлил правото на собственост върху автомобила на сина си М.Ж.Ж..
4
Договорът за покупко-продажба е бил регистриран в Сектор „Пътна
полиция” при ОДМВР – Добрич, като заявлението е било подадено по
електронен път: електронна преписка от портала на МВР № 9897/13221487-
19.10.2020 г. /л. 12 от делото/. В резултат на подаденото заявление в
регистрите на Сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич било отразено,
че собственик на процесното моторно превозно средство е Ж.М.Ж, а
приобретателят М.Ж.Ж. бил вписан като предстоящ собственик /л. 11 от
делото/.
На 20.12.2020 г. регистрацията на моторното превозно средство била
прекратена служебно на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, тъй като новият
собственик – М.Ж.Ж. не изпълнил задължението си да регистрира превозното
средство в законоустановения двумесечен срок от придобиването му /л. 12 от
делото/.
На 13.02.2021 г. Ж.М.Ж и М.Ж.Ж. извършили с автомобила фактическо
разпореждане, като същият бил „продаден“ на жалбоподателя по настоящото
дело – ИВ. Д. В.. Посочената сделка била сключена устно без спазване на
изискуемата по закон писмена форма с нотариална заверка на подписи на
страните, поради което следва да бъде възприета като недействителна по
силата на закона.
На 15.02.2021 г., около 17:10 часа, Б.Г.Б. и Г.К.М., и двамата младши
автоконтрольори в Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич
осъществявали пътен контрол на територията на град Добрич. ИВ. Д. В.,
управлявайки процесния лек автомобил „Ауди А3” с рег. № *** е бил спрян
за проверка, при която се установило, че автомобилът е със служебно
прекратена регистрация на основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП.
Богомил Бонев, в присъствието на Г.М. съставил на В. акт за
установяване на административно нарушение за това, че на 15.02.2021 г.,
около 17:10 часа в гр. Добрич, по ул. „Методи Кусевич”, управлява лек
автомобил „Ауди” с рег. № ***, като автомобилът е с прекратена регистрация
от 20.12.2020 г. във връзка с чл. 143, ал. 15 от ЗДвП и автомобилът не е
регистриран в срок – нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП.
5
С протокол за доброволно предаване от 15.02.2021 г., ИВ. Д. В. предал
на Г.М. свидетелството за регистрация № *********, част № ІІ на
управляваното от него моторно превозно средство, както и 2 бр. табели с
регистрационен номер *** /л. 9 от делото/.
С оглед наличието на данни за извършено престъпление по чл. 345, ал. 2
във вр. с ал. 1 от НК, материалите били изпратени по компетентност на
Районна прокуратура Добрич.
С постановление от 27.05.2021 г., прокурор от Районна прокуратура
Добрич отказал да образува наказателно производство за престъпление по чл.
345, ал. 2 във вр. с ал. 1 от НК и прекратил пр.пр. № 633/2021 г. по описа на
Районна прокуратура Добрич.
Въз основа на постановлението на Районна прокуратура Добрич, е било
издадено и обжалваното наказателно постановление, с което на ИВ. Д. В. е
вменено нарушение по чл. 140, ал. 1 от ЗДвП, като на основание чл. 175, ал. 3,
пр. 1 от ЗДвП са му наложени административни наказания глоба в размер на
200 /двеста/ лв. и лишаване от право да управлява моторно превозно средство
за срок от 6 /шест/ месеца.
Изложената фактическа обстановка съдът намира за безспорно
установена въз основа на приложените по делото писмени доказателства – 2
броя справки от Сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич по
история на регистрацията и собствеността на моторното превозно средство,
протокол за доброволно предаване от 15.02.2021 г., постановление за отказ от
образуване на досъдебно производство от 27.05.2021 г., справка картон на
водача ИВ. Д. В., както и материалите по пр.пр. № 633/2021г. по описа на
Районна прокуратура Добрич.
При така установената фактическа обстановка, която не се оспорва, се
налагат следните правни изводи:
Съгласно легалната дефиниция по чл. 6, ал. 1 от ЗАНН,
административно нарушение е това деяние /действие или бездействие/, което
нарушава установения ред на държавното управление, извършено е виновно и
е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по
6
административен ред.
В случая деянието на нарушителя в качеството му на водач на моторно
превозно средство е под формата на действие – управление на моторно
превозно средство. Налице е и другият признак от обективната страна на
нарушението по чл. 175, ал. 3 от ЗДвП – липсата на надлежна регистрация на
автомобила към датата на деянието. Видно от свидетелските показания,
моторното превозно средство е с прекратена регистрация, в който смисъл са и
данните в издадената от Сектор „Пътна полиция” при ОДМВР – Добрич
справка /л. 12 от делото/. От цитираното писмено доказателство се
установява и правното основание за прекратяване на регистрацията на
управляваното от нарушителя моторно превозно средство, а именно – на
основание чл. 143, ал. 15 от ЗДвП. Същата предвижда прекратяване на
регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който
в двумесечен срок от придобиването, не изпълни задължението си да
регистрира превозното средство. Съгласно разпоредбата, прекратяването на
регистрацията се извършва служебно с отбелязване в автоматизираната
информационна система.
Анализът на правната уредба и на събраните гласни и писмени
доказателства, изключват знанието на нарушителя относно фактическите
обстоятелства от състава на административното нарушение по чл. 175, ал. 3
от ЗДвП. По делото е безспорно, че водачът на е собственик на процесния
автомобил; че последният има регистрационни табели, поставени на
съответните места, т.е. по външен признак отговаря на регистриран
автомобил; че автомобилът е снабден с всички необходими документи,
съпътстващи управлението му, които са били представени от водача в хода на
проверката; че данни за прекратяване на регистрацията не са вписани в
свидетелството за регистрация на моторното превозно средство, а такива се
съдържат само в автоматизираната информационна система на Сектор „Пътна
полиция” и са станали известни на нарушителя по време на проверката.
Горните факти в съвкупност обосновават извода за деяние, извършено при
условията на фактическа грешка по смисъла на чл. 14 от НК, т.е. на деяние,
което не е извършено виновно от нарушителя, поради което и не представлява
административно нарушение. В случая липсва субективния елемент на
административното нарушение, за извършването на което е санкциониран
7
жалбоподателят, поради което наказателното постановление следва да бъде
отменено, като незаконосъобразно. В тази насока е и константната съдебна
практика /Виж: Решение № 186 от 02.07.2019 г. на АдмС – Кюстендил по
к.а.н.д. № 135/2019 г., Решение № 200 от 10.07.2019 г. на АдмС – Кюстендил
по к.а.н.д. № 152/2019 г., Решение № 250 от 11.10.2019 г. на АдмС –
Кюстендил по к.а.н.д. № 237/2019 г., Решение № 1199 от 27.06.2019 г. на
АдмС – Бургас по к.а.н.д. № 1025/2019 г., Решение № 774 от 07.06.2019 г. на
АдмС – София област по к.а.н.д. № 409/2019 г./.
Страните не претендират разноски по делото.
С оглед изложеното, съдът счита, че наказателното постановление
следва да бъде отменено, като незаконосъобразно, поради което и на
основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

РЕШИ:
ОТМЕНЯ наказателно постановление № 21-0851-000926 от 10.06.2021
г., издадено от Началника на Сектор „Пътна полиция” към ОДМВР – Добрич,
с което на ИВ. Д. В., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение по чл. 140,
ал. 1 от ЗДвП, на основание чл. 175, ал. 3, пр. 1 от ЗДвП са наложени
административни наказания ГЛОБА в размер на 200 /двеста/ лв. и
ЛИШАВАНЕ ОТ ПРАВО ДА УПРАВЛЯВА МОТОРНО ПРЕВОЗНО
СРЕДСТВО за срок от 6 /шест/ месеца.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба по реда на
Административнопроцесуалния кодекс пред Административен съд Добрич в
14 - дневен срок от уведомяването на страните.


Съдия при Районен съд – Добрич: _______________________
8