Решение по дело №32/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260003
Дата: 7 юни 2021 г.
Съдия: Кристина Янкова Табакова
Дело: 20205330700032
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 10 декември 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е № 260003

 

Гр. Пловдив, 07.06.2021 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

РАЙОНЕН СЪД ПЛОВДИВ, XVIII граждански състав, в публичното заседание на първи юни две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                            ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРИСТИНА ТАБАКОВА

                                                                 

при секретаря Радка Цекова, като разгледа докладваното от съдията адм.д.32 по описа за 2020 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         

            Производство по реда на чл. 145 АПК във връзка с чл. 72, ал. 4 от Закона за Министерство на вътрешните работи (ЗМВР).

Образувано е по подадена жалба на И.П.Й., ЕГН **********, чрез адв. Н., срещу Заповед за задържане на лице рег. № *** от 05.12.2020 г., издадена от Н.З. – ****, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е заповядано за срок от 24 часа задържане на Й. в помещение за временно задържане на РУ на ****. 

Жалбоподателят, чрез процесуален представител, иска от съда да постанови решение, с което да отмени оспорваната заповед като незаконосъобразна. Излага съображения за липсата на предпоставки за задържане и неспазване на изискванията за съдържание. 

Ответникът – органът, издал оспорвания акт Н.З., взема становище за неоснователност на жалбата.

Съдът, като разгледа направените възражения и приложената административна преписка, намери за установено следното:

Жалбата е подадена в срок от адресат на оспорваната заповед, поради което е допустима.

Разгледана по същество, същата е основателна.

С атакуваната заповед, на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, за срок от 24 часа, И.Й. е бил задържан в помещение за временно задържане на *****. Като мотивировка на заповедта е посочено – „**** по чл. 343Б, ал. 3 от НК“.

След служебно извършената проверка, съдът намира, че оспореният административен акт е постановен от оправомощен за това орган, в пределите на материалната му компетентност.

Същият е незаконосъобразен, тъй като е немотивиран и издаден, без да са посочени и доказани основанията за задържане на жалбоподателя.

Според посоченото в заповедта правно основание за задържането - чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, **** могат да задържат лице, за което има данни за извършено престъпление.

Съгласно чл. 74, ал. 1 от ЗМВР, задържането на лицата по чл. 72, ал. 1 ЗМВР се извършва с писмена заповед. Към момента на задържането чл. 74, ал. 2, т. 2 ЗМВР изрично изисква като елемент от съдържанието на заповедта посочване на фактическите и на правните основания за задържането. Възприетото от ЗМВР положение изцяло кореспондира на общото правило на чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК. Посочването им в заповедта, представлява излагане на мотиви и обосновава разпоредителната част на акта. При липса на мотиви, съдът не може да упражни контрол за законосъобразност върху обжалвания административен акт и същият подлежи на отмяна като незаконосъобразен по смисъла на чл. 146, т. 2 АПК, като издаден в нарушение на чл. 74, ал. 2, т. 2 от ЗМВР.

Това е така, защото при осъществяване на съдебния контрол за законосъобразност, преценката на решаващия съд е свързана, именно с изследване на въпроса, доколко са налице посочените в оспорения административен акт фактически основания за издаване и доколко могат да се свържат с посочените от издателя правни норми. В заповедта като основание за задържането е посочено само „**** по чл. 343Б, ал. 3 от НК“.

Разпоредбата е императивна и задължава органа да изложи, освен правни, и фактически основания за задържане. Целта на закона е да не се допусне злоупотреба с правомощия. Защо и какво е наложило п.ят орган да упражни правомощията си по чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР е останало неизвестно за жалбоподателя поради липсата на факти в заповедта. Само номер на досъдебно производство, не е достатъчно, за да бъде изпълнено изискването на закона. В този смисъл: Решение № 15420 от 14.12.2017г. на ВАС по адм. д. № 7300/2016 г., V о.; Решение № 8215 от 18.06.2018г. на ВАС по адм. д. № 5138/2017 г., V о., Решение № 14222 от 22.11.2017г. на ВАС по адм. д. № 6044/2016 г., V о., както и практиката на Административен съд Пловдив: Решение № 273 от 8.02.2019 г. на Адм.съд - Пловдив по адм. д. № 2732/2018 г., Решение № 2398 от 16.11.2018 г. на Адм. съд - Пловдив по адм. д. № 2734/2018 г., Решение № 1551 от 29.09.2017 г. на Адм. съд - Пловдив по адм. д. № 1457/2017 г., Решение № 2674 от 8.12.2014 г. на Адм. съд - Пловдив по адм. д. № 2432/2014 г.

Според чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР, **** могат да задържат лице, за което има данни, че е извършило престъпление.  На това основание се задържа лице, за което има данни (предварително), че то е извършило престъпление.

Органът във всички случаи следва да посочи обстоятелствата, които са го мотивирали да издаде процесната заповед за задържане, като е допустимо мотивите, т.е. фактическите основания, да се съдържат и в друг документ, неразделна част от административната преписка, който предхожда издаването на акта /Тълкувателно решение № 16/31.03.1975 г. на ОСГК/. Или актът следва да препраща към този друг документ.

В конкретния случай, препращането е към „**** по чл. 343Б, ал. 3 от НК“. От изисканото ДП № ***/2020 г. по описа на ***, се установява, че на 05.12.2020 г. е образувано бързо производство № *** г. срещу И.П.Й., за това, че на 05.12.2020 г. в гр. П., е управлявал МПС – л.а. марка „Нисан“, модел „Алмера“, с рег. № ****, след употреба на наркотични вещества – престъпление по чл. 343б, ал. 3 НК. Следователно, в процесния случай, не са ангажирани доказателства, че  п.ят орган има предварителни данни, че Й. е извършил престъплението по чл. 343Б, ал. 3 НК.

При условията на чл. 170, ал. 1 АПК, административният орган е този, който трябва да установи съществуването на фактическите основания, посочени в административния акт и изпълнението на законовите изисквания при издаването му. В случая това законово изискване не е изпълнено, тъй като по делото липсват доказателства, които да установяват наличие на данни за съпричастност на задържаното лице в извършване на посоченото в заповедта престъпление. Освен това тълкуването на нормата на чл. 72, ал. 1, т. 1 ЗМВР   налага извод, че тези данни следва да са били налице към момента на издаване на заповедта, а не да се установяват впоследствие. В този смисъл такова доказателство само по себе си не може да бъде факта на образуваното ДП № *** г. по описа на МВР, впоследствие НОХД № 2601/2021 г. по описа на Районен съд– Пловдив. В този смисъл: Решение № 13000 от 02.10.2019 г. на ВАС по адм. д. № 7758/2018 г.

Освен изложеното, съдът намира, че процесната заповед за полицейско задържане на лице, страда и от други съществени процесуални пороци. На първо място, е поправена датата на задържане на лицето. В оригинала на представената Заповед, е очевидно, че е поправен месецът на задържане, а именно: от посочената дата „05.05.20 г.“ е поправена на „05.12.20 г.“. Извършената поправка, не по установения в закона ред – с дата и подпис, според настоящия съдебен състав, водят до липса на дата на съставяне на заповедта, което е задължителен реквизит, съгласно чл. 74, ал. 2, т. 4 ЗМВР на заповедта за задържане. Посочването на датата на задържане е не само задължение с оглед спазване на императивната норма на чл. 74, ал. 2, т. 4 ЗМВР, но това е необходимо и с оглед недопускане на нарушение на изискването задържането по този ред да е не повече от 24 часа. Освен това, посочената дата е важна, както, за да се прецени дали към същата има основание да се издаде заповедта, така и срокът за обжалването й.

На следващо място, е налице и друг порок на издадената заповед. В същата не е посочено, че задържаният има право да обжалва пред съда законността на задържането, което изискване е задължителен реквизит, съгласно чл. 74, ал. 2, т. 6, б. „а“. Действително, в процесната заповед е посочено, че „задържаният е уведомен, че съгласно чл. 72, ал. 4 ЗМВР има право да обжалва законността на задържането“. Според настоящия съдебен състав, обаче, посочването само на правното основание не е достатъчно, да се направи категоричен извод, че на лицето му е разяснено, действително правото да обжалва законността на задържането пред съда, още по-малко липсва в какъв срок може да бъде сторено това. Действително, на гърба на процесната Заповед за полицейско задържане на лице, са цитирани отделни текстове на закон – не е посочено, обаче, същите от кой закон са.

По изложените мотиви, съдът намира оспорената заповед за задържане за незаконосъобразна, което налага нейната отмяна.

При този изход на спора, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените по делото разноски. Жалбоподателят е направил разноски в размер на 10 лева– заплатена държавна такса и 500 лева – заплатено адвокатско възнаграждение.

 

Водим от горното, Съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ по жалба на И.П.Й., ЕГН **********, Заповед за задържане на лице с рег. № **** от 05.12.2020 г., издадена от Н.З.З. – ****, с която на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 от ЗМВР е заповядано за срок от 24 часа задържане на И.П.Й. в помещение за временно задържане на ****. 

 

            ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР- Пловдив да заплати на И.П.Й., ЕГН **********, сумата от 510 лева /петстотин и десет лева/ - разноски.

 

            Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14- дневен срок от съобщаването му на страните.

 

                                                            РАЙОНЕН СЪДИЯ:/п/ Кристина Табакова

 

Вярно с оригинала!

РЦ